Renault Rafale : reis naar de top inzake rijplezier

Met Rafale knoopt Renault opnieuw aan bij een van zijn oude dromen, namelijk laten zien dat het merk ook in staat is om hoogte te winnen en de hoogste regionen van de markt op te zoeken. Het is waar dat het merk er al meermaals zijn tanden op heeft stukgebeten. Deze keer beschikken we echter over wapens die we de vorige keren moesten ontberen: de positionering in een veelbelovend segment (dat van de SUV-coupés), een motor die helemaal met zijn tijd mee is, een ongeëvenaarde technologie en stijl en heel wat emotie …

Met die woorden onthulde Luca de Meo, CEO van Renault Group, Nieuwe Renault Rafale op 18 juni 2023 op het Salon van Bourget.

De naam van Renaults nieuwe vlaggenschip verwijst naar Franse durf en uitmuntendheid en steunt op het erfgoed van Renaults prestigieuze palmares in de Franse luchtvaart, namelijk dat van de snelheidsrecords van de Caudron Renault Rafale, die in 1934 een topsnelheid van 445 km/u bereikte.

Het silhouet van Rafale getuigt van een uitgesproken karakter. De nieuwe designtaal van Renault uit zich in gebeitelde lijnen die erg technische elementen bevatten. De zorg voor details en het spel van licht en texturen trekken de aandacht, verbazen en verrassen.

Rafale is een echt hoogwaardige auto om in te leven, die rij- en reisplezier naar het hoogste niveau tilt. Hij belichaamt het beste dat Renault in huis heeft op het vlak van veiligheid, weggedrag en rijplezier, zonder daarbij het comfort aan boord uit het oog te verliezen.

Met zijn royale plaatsaanbod en zijn talloze technologische voorzieningen laat Rafale alle inzittenden delen in het rijplezier.

Behalve de 200 pk sterke E-Tech hybrid-motor met een beproefde verhouding prestaties/efficiëntie, die zijn sporen reeds verdiende op Austral en Espace, krijgt Rafale ook een nieuwe, 300 pk sterke E-Tech 4×4-motor onder de motorkap. Deze gloednieuwe oplaadbare hybridemotor vormt de essentie van Renaults E-Tech-technologie en voegt een nieuwe elektromotor toe aan de achtertrein, die het vermogen opkrikt en een permanent actieve vierwielaandrijving verzekert. In de uitvoering Atelier Alpine, krijgt deze aandrijving tevens een eigen chassisafstelling en specifieke rijmodi, evenals een actieve ophanging gekoppeld aan een voorspellende camera, voor een onberispelijke rijervaring.

op 31 Mei 2024

Renault Rafale E-Tech full hybrid 200 pk wordt aangeboden in twee versies, Techno en Esprit Alpine, en is in België verkrijgbaar vanaf 44.000 € BTWi. De bestellingen zijn sinds februari 2024 geopend en de eerste exemplaren zullen nog voor de zomer van 2024 worden geleverd.

De E-Tech 4×4-motor met 300 pk, die verkrijgbaar is in de versies Esprit Alpine en Atelier Alpine, wordt in de herfst van 2024 gecommercialiseerd.

 

“Als kernmodel van de Renaulution, symboliseert Renault Rafale onze hogere positionering en onze legitimiteit om alle klanten te veroveren. De fascinerend gelijnde SUV-coupé is een auto om intens in te leven en biedt een onuitgegeven rijplezier dankzij zijn hybridemotoren en zijn toonaangevende onderstel, waarin de Renault-ingenieurs al hun passie en knowhow hebben geïnvesteerd.”  Fabrice Cambolive, CEO van het merk Renault

 

KOETSWERKDESIGN : SUV-COUPÉ MET EEN STERKE PERSOONLIJKHEID

Renault Rafale, die werd ontwikkeld op het CMF-CD-platform van de nieuwste generatie, onderscheidt zich door een gedurfd en karaktervol design. De ontwerpers vertrokken van een wit blad om de krachtige en spontane stijlelementen van Renaults nieuwe designtaal tot uiting te brengen.

 

SUV-coupé met een krachtige uitstraling

Zijn licht verhoogde fastback-koetswerk positioneert Renault Rafale in het segment van de SUV-coupés.

Met zijn uitgesproken schouders oogt hij dynamisch en sportief. De ongeziene karakterlijnen en scherpe randen in het hart van de welvingen dragen bij tot een perfect beheerst spel van licht en schaduw op het koetswerk, dat samen met de vele details een sterk gevoel van kwaliteit genereert.

 

“Een geslaagd design moet zijn kracht en relevantie behouden, of het nu vanop 50 meter, 10 meter of 50 centimeter afstand wordt bekeken. Renault Rafale maakt al van ver indruk met zijn krachtige neus en proporties. Op kortere afstand verleidt hij door zijn vloeiende lijnenspel. En van dichtbij trekt en wekt hij belangstelling met zijn zorg voor details. Waar mogelijk creëerden we ook verrassingseffecten.” Alexis Martot, Hoofd Koetswerkdesign, Renault

 

Ideale proporties voor zijn segment

Met zijn lengte van 4,71 meter en zijn breedte van 1,86 meter positioneert Renault Rafale zich pal in het D-segment, terwijl zijn hoogte van 1,61 meter hem een plaats geeft bij de sportieve SUV’s.

Dankzij zijn lange wielbasis (2,74 meter, identiek aan die van Espace) plukt Renault Rafale de vruchten van een naadloos aflopende, geprofileerde daklijn waarvan de zachte helling de hoofdruimte voor de achterpassagiers vrijwaart.

 

“Met zijn royale afmetingen en zijn dynamische, karaktervolle design profileert Renault Rafale zich als het nieuwe vlaggenschip van het merk.” Agneta Dahlgren, projectmanager Design CMF-CD

 

Een radiatorrooster in beweging

Het radiatorrooster van Rafale is geïnspireerd op het merklogo van Renault en bestaat uit kleine ruitjes die de ruimte op driedimensionale wijze organiseren rond het centrale embleem.

Het verwijst naar de hoogwaardige honingraatradiatorroosters van modellen van weleer. Het geheel situeert zich tegen een achtergrond in de kleur blauw of Schiste grijs (naargelang de versie), die volgens de kijkhoek verschijnt of verdwijnt, net als bij de optische kunstwerken uit de jaren zeventig.

Een kenmerkende lichtsignatuur

Ook de lichtsignatuur van Renault Rafale werd afgeleid van de ruit, met een grafische vormgeving die kracht en robuustheid uitdrukt.

 

“Het thema van de ruit wordt met een zekere uitgelatenheid maar ook met veel vrijheid ingebed in alle hoekjes van het design. In deze lichtsignatuur vinden we de grafische vormgeving van ons logo terug in een reeks schuine lijnen die op natuurlijke wijze verwijzen naar de Renault-ruit.” Agneta Dahlgren, projectmanager Design CMF-CD

 

Als bewijs van de zorg voor details zijn de lichtblokken van de koplampen uitgerust met de Matrix LED Vision-technologie (optie) en bedekt met een dichroïsche folie (meerkleurig).
De achterlichten zijn duidelijk gescheiden om de visuele uitstraling van de wagen te versterken. Hun vormgeving is geïnspireerd op de tangram, een Chinese puzzel met zeven stukken, die samen een vierkant vormen. Wanneer ze worden ingeschakeld, worden ze geanimeerd door micro-optische technologie en wanneer ze gedoofd zijn, hebben ze het visuele effect van ‘zwevende ijsblokjes’.

 

Zes koetswerkkleuren waarvan drie nieuwe

Renault Rafale wordt aangeboden in vijf koetswerkkleuren, waarvan twee ongeziene tinten: Wit nacre satijn en Bergblauw, Sterzwart en Schiste Grijs Brilliant zijn de andere kleuren die op Rafale worden aangeboden. De versie Atelier Alpine E-Tech 4×4 met 300 pk wijdt van zijn kant de exclusieve kleur Bergblauw Satijn in.

 

Personaliseringsaccessoires

Met het ‘personaliseringspack voor het exterieur’ van Renault Rafale worden de buitenspiegelbehuizingen en de ski’s voor- en achteraan gelakt in Wit nacre satijn of Bergblauw satijn. Er zijn negen combinaties mogelijk voor toon-op-toon of contrast.

Ook zijn er tal van bijkomende voorzieningen verkrijgbaar, waaronder een glanzend zwarte kofferspoiler voor een sportieve toets, drempelsierlijsten, een fiets- en skidrager, quickfix-dakstangen en een elektrisch uitklapbare trekhaak.

 

LEVEN AAN BOORD : VOOR HET GENOT VAN ALLE INZITTENDEN

Het interieur van Renault Rafale is voorzien van vernieuwde grafische elementen op het dubbele OpenR-scherm en van het glazen Solarbay-dak. Daarnaast beschikt hij over specifieke nieuwe zetels, een hoogtechnologische ‘ingenius’-armsteun voor de achterpassagiers en tal van innovaties in de kleur- en materiaalkeuze. Rafale biedt niet alleen een cockpit die volledig in het teken van rijplezier staat, maar blijft ook trouw aan het Renault-DNA door alle inzittenden te verwennen.

 

Solarbay, een glazen dak dat ondoorzichtig kan worden gemaakt, verzekert het welzijn van alle inzittenden

Het glazen Solarbay-panoramadak (1.470 x 1.117 millimeter) gebruikt de ‘AmpliSky’-technologie die steunt op de verplaatsing van vloeibare polymeermoleculen onder invloed van een elektrisch veld (PDLC-technologie ofwel Polymer Dispersed Liquid Cristal). Door de negen segmenten van het glazen dakoppervlak op vraag ondoorzichtig te maken, verzekert het volledige actieve systeem een maximale en onmiddellijke zonwering, zonder zonnescherm. Het slimme glazen dak kan worden bediend met de stem via Google Assistant of met een knop ter hoogte van het plafondlampje.

De bestuurder en zijn passagiers krijgen de keuze uit vier standen: volledig transparant, volledig ondoorzichtig, transparant vooraan en ondoorzichtig achteraan, of omgekeerd. Het Solarbay-dak beperkt ook het broeikaseffect en het ‘ijsblokjeseffect’ tot een minimum dankzij de meerlaagse glastechnologie. Wanneer de inzittenden uitstappen, wordt automatisch de ondoorzichtige modus geactiveerd, en wanneer de auto weer wordt gestart, keert het dak terug naar de ingestelde modus.

 

“Dit glazen Solarbay-dak symboliseert de nuttige en eenvoudige technologie die we wilden voor Renault Rafale. Het presteert in alle opzichten beter dan een klassiek velum, en is bovendien slimmer en gebruiksvriendelijker. Wow-effect gegarandeerd!” Gwenaël Le Merrer, Hoofdingenieur Renault Rafale

Sportieve zetels

De specifieke zetels van Renault Rafale zijn voorzien van zijdelingse verstevigingen en bieden een bijzonder verzorgde steun.

De zetelbekleding in Alcantara ‘Révolution’ draagt bij tot de sportieve sfeer. Bovendien is ze ecologisch verantwoord, want ze bestaat voor 61 procent uit gerecycleerd Alcantara.

De als accessoire verkrijgbare hoofdsteunkussens in Alcantara achteraan zorgen voor meer elegantie en comfort, om te reizen in eerste klasse.

 

“En om het ‘gran turismo’-effect te versterken, zijn de zijsteunen van de zetels voorzien van extra kussens, zoals de beschermingen van een motorjack.” François Farion, Directeur Innovatie & kleur- & materiaalprocessen, Renault Group

 

Een lichtgevend logo op de zetels

Op de versies Esprit Alpine en Atelier Alpine laat het geperforeerde Alcantara van de zetels een blauwe voering zien. De pijlvormige A die het bovenste deel van de rugleuning siert, licht op als de hartslag van een mens. De verlichtingskleur wordt aangepast aan de kleur van de sfeerverlichting zoals geselecteerd in de MULTI-SENSE-instellingen. Dat systeem is uniek op de markt en werkt dankzij een soepele siliconen geleider – die dus niet ten koste gaat van de zachtheid van de rugleuning – en volgens een nieuwe technologie die hier in wereldpremière wordt gebruikt.

 

“Renault Rafale herkent zijn bestuurder zodra hij de wagen nadert en geeft de intieme band die hen verbindt weer door de lichtgevende hartslagen van het Alpine-logo op de zetels. Nooit eerder werd een uitnodiging tot rijplezier met zoveel passie uitgedrukt.” Agneta Dahlgren, projectmanager Design CMF-CD

 

Driekleurige sierstiksels

Voor de drievoudige driekleurige sierstiksels (wit/blauw/rood) in het interieur van de Esprit Alpine-versie van Renault Rafale moest een nieuwe machine met drie koppen worden ontworpen om tegelijk drie draden in verschillende kleuren te kunnen naaien.

 

Geen leder

Daarmee bevestigt Renault zijn doelstelling om geen leder meer te gebruiken in zijn wagens. Dankzij TEP, of een gecoate stof met korrelstructuur die aangenamer aanvoelt dan leder, kon Renault zich ontdoen van alle dierlijke materialen zonder afbreuk te doen aan het plezier van de zintuigen. Dat materiaal wordt voor 50 procent gerecycleerd op het volledige stuur en voor 100 procent op de zetelbekleding.

Natuurlijke en innovatieve materialen

Renault Rafale gebruikt in wereldpremière leisteen en getinte kurk in zijn interieur. In de Esprit Alpine-versie roept de natuurlijke leisteen de wereld van de Alpen op. Ze wordt op het dashboard tegenover de passagier geplaatst. Het erg dunne leisteenblad verliest zijn breekbare karakter en kan met hetzelfde gemak vormen aannemen als houtfineer. Op de Techno-versie neemt de zwarte, natuurlijke kurk de plaats van deze dashboardsierlijst in. Behalve zijn decoratieve kwaliteiten biedt hij het voordeel dat hij geen enkele reflectie genereert.

 

Interieurruimte van eerste klasse

Renault Rafale legt de lat van het reisplezier erg hoog dankzij de royale binnenruimte, zowel voorin als achterin. Dankzij zijn lange wielbasis (2,74 meter), die identiek is aan die van Espace, waarvan hij het platform deelt, verwent Renault Rafale zijn achterpassagiers met de grootste knieruimte op de markt (302 millimeter). De lange wielbasis en zachte aflopende daklijn komen de hoofdruimte van de achterpassagiers ten goede, die met een waarde van 880 millimeter bijna gelijk is aan die van Espace (892 millimeter), en dat ondanks zijn coupésilhouet. Voor bagage heeft Rafale een koffervolume van 627 liter (532 dm3 VDA).

 

Met Renault Rafale hoeven onze klanten niet te kiezen tussen een dynamisch gelijnde sportieve coupé en een ruime wagen. Wij bieden beide aan! Dankzij zijn koffer en royale binnenruimte op de achterste plaatsen leent Renault Rafale zich perfect voor lange ritten.” Antoine Marin, product leader

 

‘Ingenius’-armsteun achteraan

Renault Rafale biedt een ‘ingenius’-armsteun achteraan, die volledig in het teken van multimedia-activiteiten staat, voor een rijker leven aan boord. Deze hoogtechnologische armsteun beschikt over twee USB-aansluitingen, opbergvakken voor tablets en smartphones en twee uitklapbare steunen om comfortabel naar deze schermen te kijken.

 

Unieke grafische vormgeving voor de schermen

De digitale OpenR-cockpit van Renault Rafale bestaat uit twee aaneensluitende schermen die samen een ‘L’ vormen: een horizontaal tft-scherm van 321 cm² en een diagonaal van 12,3″ op het dashboard (1.920 x 720 pixels, landschapsformaat) en een verticaal aanraakscherm van 453 cm² en een diagonaal van 12″ in het midden van de console (1.250 x 1.562 pixels, portretformaat).

Het OpenR-scherm, dat is gepositioneerd om de zichtbaarheid en het gebruiksgemak te maximaliseren, laat de bestuurder van het OpenR link-multimediasysteem genieten zonder zijn ogen van de weg af te wenden.

De navigatie-ervaring van Renault, die wordt verrijkt met het ecosysteem van Google, is uitgegroeid tot een referentie in de autosector. De bediening steunt op dezelfde principes als bij een smartphone. De grafische interface op het centrale scherm werd vernieuwd. Elke modus van de MULTI-SENSE-instellingen komt overeen met een specifieke nieuwe dashboardweergave en specifieke motieven en kleuren.

 

“Het OpenR link-multimediasysteem, dat werd gelanceerd op Mégane E-Tech electric, heeft de rijervaring geherdefinieerd en is uitgegroeid tot een referentie op dit vlak. Voor Rafale hebben we een grafische en auditieve aankleding uitgewerkt die perfect aansluit bij de sterke identiteit van de wagen. De subtiele kleurverlopen zijn van een niveau dat zelden wordt bereikt in het HMI-universum (Human Machine Interface). De inzittenden genieten een ervaring die veel verder gaat dan de reis alleen!” Romain Mottier, Hoofd Design Experience, Renault Group

 

 

Verbeterd head-updisplay

Renault Rafale biedt een groot head-updisplay (9,3″). De rijsnelheid, de actieve rijhulpsystemen, de waarschuwing bij overdreven snelheid en de aanwijzingen van het navigatiesysteem worden rechtstreeks op de voorruit geprojecteerd voor een optimale zichtbaarheid in alle omstandigheden.

 

Personaliseerbare lichtsferen

Om het interieur nog aangenamer te maken, biedt Renault Rafale tal van ludieke en warme personaliseringsmogelijkheden voor het interieur dankzij de MULTI-SENSE-instellingen. Zo kan men de kleur instellen die de ledstrips van de sfeerverlichting ‘Living Lights’ op het dashboard en de deurpanelen moeten weergeven.

De verlichting beschikt over een automatische modus die de tint om de 30 minuten aanpast aan het dag-en-nachtritme (24 uursritme) en het moment van de dag (koude kleuren overdag, warme kleuren ’s nachts).

 

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait