- Baanbrekende compacte SUV heeft het segment uitgevonden en anticipeert drie decennia later nog steeds op de veranderende eisen van het moderne leven
- Van compacte en wendbare trendsetter tot toonaangevende bruikbaarheid en comfort in vier generaties
- Altijd opvallen met een gedurfde, opvallende uitstraling
- Een winnaar onder klanten over de hele wereld, met meer dan 14 miljoen wereldwijde verkopen sinds 1994
De Toyota RAV4 viert drie decennia sinds hij het autolandschap hervormde, waarin hij een SUV-icoon is geworden, voortdurend evoluerend om nieuwe technologieën te omarmen en te anticiperen op de verwachtingen van de klant.
In maart 1994 werd op de Autosalon van Genève een gedurfd nieuw type voertuig gelanceerd: een compacte SUV met vierwielaandrijving op basis van een monocoque carrosserie. De Toyota RAV4 was echt een origineel en baanbrekend als een wendbaar en veelzijdig voertuig dat is ontworpen voor de eisen van het moderne leven. De term SUV was in die tijd ongebruikelijk, maar vanaf het begin van de verkoop in mei 1994 kreeg het een overweldigend positieve reactie van media en klanten.
Bij de ontwikkeling van de eerste RAV4 volgden de ontwerpers specifieke doelen om trouw te blijven aan de oorspronkelijke visie, die voor het eerst werd uitgedrukt door de RAV-FOUR-conceptauto op de Tokyo Motor Show van 1989. Het nieuwe model moet veel ruimte bieden binnen een compact, sportief en onderscheidend koetswerk. Dit nieuwe voertuigtype plaatste de bestuurder in een verhoogde zitpositie, waardoor meer van de weg in beeld kwam en zo een meer zelfverzekerde, veilige rijervaring werd gegenereerd. Sterke offroad-capaciteiten moeten worden gecombineerd met prestaties en wegcomfort, terwijl ze voldoen aan de hoogste normen op het gebied van veiligheid en milieuprestaties. Op basis van die principes heeft de RAV4 zichzelf en het segment van de recreatieve SUV’s tot nu toe vijf generaties lang opnieuw uitgevonden, waarbij hij voortdurend evolueerde om te anticiperen op de veranderende smaak van klanten.
Innovatie heeft de afgelopen drie decennia centraal gestaan in de ontwikkeling ervan, met de nadruk op de vroege toepassing van efficiënte aandrijflijntechnologieën. Al in 1997 gaf de RAV4 aan dat Toyota zich inzet voor het verkennen van nieuwe technologieën om de impact op het milieu te verminderen toen een batterij-elektrische versie (BEV) in geselecteerde markten op de markt kwam.
Sindsdien werd Toyota’s toonaangevende hybride elektrische (HEV)-technologie geïntroduceerd in het SUV-segment met de derde generatie in 2016, als aanvulling op het bestaande aanbod van efficiënte benzine- en dieselmotoren. In 2020 kwam er een Plug-in Hybrid (PHEV) in het gamma, waarmee de nadruk werd gelegd op Toyota’s multipath-benadering van koolstofneutraliteit, die zich ertoe verbindt een reeks aandrijflijnen aan te bieden die geschikt zijn voor specifieke klantbehoeften, marktomstandigheden en lokale infrastructuur.
Die geëlektrificeerde opties hielpen de rijervaring van de RAV4 verder te verbeteren, door de kalme sereniteit van hybride toe te voegen, evenals de extra prestaties van steeds krachtigere motoren voor een nog responsievere acceleratie. Ondertussen heeft Toyota, door het innovatieve gebruik van nieuwe platforms en bijgewerkte ophangingstechnologie, met elke generatie een zelfverzekerder, stabieler en lonender rijgedrag gecreëerd.
De vooruitgang van de afgelopen 30 jaar is verder gegaan dan prestaties en efficiëntie om ook de bruikbaarheid te verbeteren. De royale bagageruimte – wanneer de achterbank in gebruik is of neergeklapt voor extra ruimte – maakt de RAV4 tot een capabele partner, terwijl een steeds ruimer, gastvrijer interieur met elke generatie is verbeterd door de nieuwste multimediasystemen aan boord.
De RAV4 heeft de veiligheid van de inzittenden en andere weggebruikers altijd voorop gesteld. Als onderdeel van Toyota’s streven om geavanceerde veiligheidsuitrusting te democratiseren, zijn in de loop der jaren de nieuwste Toyota Safety Sense-systemen beschikbaar geweest op RAV4-modellen, waardoor bestuurders een breder scala aan veelvoorkomende risico’s op verkeersongevallen kunnen vermijden.
Door trouw te blijven aan zijn gedurfde originele filosofie en te anticiperen op de veranderende behoeften van klanten, is de RAV4 in de afgelopen 30 jaar tot nu toe een auto-icoon en een verkoopsuccesverhaal over de hele wereld geworden. Het was de best verkochte SUV wereldwijd in 2018 en 2019 en bereikte eind 2023 wereldwijd de mijlpaal van 14 miljoen, waaronder meer dan 2,5 miljoen in Europa. Hybride elektrische of plug-in hybride aandrijflijnen zijn nu goed voor een opmerkelijke 91% van de verkoop van nieuwe RAV4’s in Europa, waar de grootste markten Frankrijk, Italië, Polen, Spanje en het Verenigd Koninkrijk zijn.
Het begin
De ideeën achter de RAV4 (Recreational Active Vehicle with 4-wheel drive) werden voor het eerst uitgedrukt in de RAV-FOUR concept car op de Tokyo Motor Show van 1989, wat aangeeft dat Toyota geïnteresseerd was in het creëren van een compact model met vierwielaandrijving. Dit was slechts een ontwerpstudie, zonder de details die nodig zijn voor een echt ontwikkelingsmodel, maar het werd enthousiast onthaald door het publiek. In 1991 kreeg het project groen licht en begonnen de ontwikkelingswerkzaamheden.
Eerste generatie, 1994 – 2000
Toyota’s ontwerpers creëerden een gedurfde, leuke nieuwe look voor de originele RAV4, die brak met de conventie door hem opvallende rondingen en unieke lijnen te geven. Een reservewiel aan de achterkant duidde op de offroad-capaciteiten van de RAV4, maar de frisse nieuwe stijl was zeer geschikt voor zowel landelijke als stedelijke omgevingen. In zijn oorspronkelijke vorm was de RAV4 een compact twee- of driedeurs model, met een lengte van slechts 3,69 m. Het vermogen kwam van een 129 DIN pk sterke 2,0-liter benzinemotor, dwars gemonteerd, terwijl de transmissie permanente vierwielaandrijving bood. Innovaties die voorbestemd waren om de norm te worden, waren onder meer een lichtgewicht monocoque-carrosserie en onafhankelijke achterwielophanging. De hoge rijpositie van de RAV4 zorgde voor een beter zicht, terwijl hij door zijn compacte formaat gemakkelijk te manoeuvreren was. Zijn wendbare rijgedrag en passagierscomfort leken meer op een hatchback dan op een AWD-voertuig. In 1996 werd het gamma uitgebreid met een vijfdeursversie (4,1 m lang) en de optie van tweewielaandrijving vooraan, terwijl een driedeurs softtop volgde. In 1997 werd in geselecteerde markten een elektrische versie met voorwielaandrijving (BEV) verkocht. Het was in staat tot een bescheiden 45 kW (63 DIN-pk), met nikkel-metaalhydridebatterijen die onder de vloer waren geïnstalleerd, en had een geschatte actieradius van ongeveer 200 km.
Tweede generatie, 2000 – 2006
Een nieuw millennium bracht een tweede generatie RAV4, ontwikkeld met het voordeel van de ervaring die was opgedaan met de baanbrekende introductie. Een nieuw platform, nieuwe ophanging en fulltime AWD zorgden voor een energieke maar comfortabele rit, zowel op de weg als offroad, terwijl het interieurcomfort werd verbeterd door een meer premium gevoel. Nieuwe verpakkingen, een groter schuifbereik van de stoelen en verschillende configuraties van de achterbank zorgden voor een functionele en comfortabele cabine. Een stap in de richting van duurzaamheid kwam dankzij het uitgebreide gebruik van gemakkelijk te recyclen Toyota Super Olefin Polymer (TSOP) en gerecyclede geluidsisolerende producten. Zowel de drie- als de vijfdeursversie waren iets langer, respectievelijk 5,5 cm en 4 cm. Er werden twee benzinemotoren aangeboden: 123 DIN pk 1.8 liter en 150 DIN pk 2.0 liter motoren. De fulltime AWD maakte gebruik van een sperdifferentieel in het midden, terwijl klanten een Torsen-achterdifferentieel als fabrieksoptie konden specificeren. In 2001 werd in de RAV4 voor het eerst dieselkracht aangeboden via een 2.0 liter D-4D directe injectie-eenheid met 116 DIN-pk.
Derde generatie, 2006 – 2012
Voor de derde generatie groeide en evolueerde de RAV4 en kreeg hij een nieuw, verfijnder uiterlijk. De nieuwe RAV4 werd uitsluitend een vijfdeurs voertuig, wat een weerspiegeling was van veranderingen in de voorkeuren en eisen van de klant. Het nieuwe model, gebaseerd op een geheel nieuw platform voor de derde generatie, was in totaal 19 cm langer, terwijl een versie met lange wielbasis ook werd vervaardigd voor verkoop in de Verenigde Staten en andere markten. Het model markeerde het debuut van een nieuw Toyota-vierwielaandrijvingssysteem met een elektronisch geregelde koppeling die automatisch werkte, afhankelijk van de snelheid, de gasklepbediening, de stuurhoek en de G-krachten van het voertuig. De rijeigenschappen van de RAV4 werden verder ontwikkeld met de eerste toepassing van Downhill Assist Control en Hill-Start Assist Control. Ook de motorenkeuze werd uitgebreid met 2.0, 2.4, 2.5 en 3.5 liter benzinemotoren, plus een nieuwe 2.2 liter diesel.
Vierde generatie, 2013 – 2018
De vierde generatie RAV4 had wereldwijd een standaard wielbasis voor het voertuig en de lengte van het voertuig nam opnieuw toe, met 23,5 cm, wat bijdroeg aan 47 procent meer bagageruimte in vergelijking met zijn voorganger. De geheel nieuwe ophanging is ontworpen om het rijcomfort en de betrokkenheid van de bestuurder te verbeteren zonder dat dit ten koste gaat van de stabiliteit. Meer geavanceerde AWD-technologie werd geïntroduceerd met het nieuwe intelligente Dynamic Torque Control-systeem en de toevoeging van twee nieuwe functies: bochtencontrole en een sportrijmodus. De keuze voor de aandrijflijn bestond oorspronkelijk uit 2.0 en 2.5-liter benzine- en 2.0- en 2.2-liter dieselmotoren, maar in 2016 onderging de RAV4 zijn grootste verandering tot nu toe. Een volledig hybride elektrische versie, Toyota’s eerste hybride compacte SUV, werd voor het eerst geïntroduceerd, met een totaal systeemvermogen van 197 DIN-pk met E-Four elektronische vierwielaandrijving. De hybride aandrijflijn levert niet alleen de prestaties die bestuurders tot nu toe van Europa’s krachtigste RAV4 mogen verwachten, maar behaalde ook een toonaangevend brandstofverbruik – geholpen door superieure aerodynamica – en een lage CO2-uitstoot.
Vijfde generatie, 2018 tot heden
De vijfde generatie werd begin 2019 in Europa gelanceerd en hielp de RAV4 een jaar later een wereldwijde cumulatieve verkoopmijlpaal van 10 miljoen eenheden te bereiken. De krachtige styling drukte de robuuste en capabele kwaliteiten uit die ’s werelds best verkochte SUV zijn gaan definiëren, en communiceert een “go anywhere”-gevoel van plezier en avontuur. Het was de eerste SUV die werd gebouwd op een Toyota New Global Architecture-platform, dat een laag zwaartepunt, een laag gewicht en een sterk chassis voor uitzonderlijke handling en stabiliteit bereikte. Als volledig hybride gamma in West-Europa maakte hij gebruik van Toyota’s hybride technologie van de vierde generatie, samen met een nieuwe 2,5 liter Dynamic Force-hybridemotor, die aanzienlijke verbeteringen opleverde op het gebied van vermogen, respons en efficiëntie. In 2020 omarmde de vijfde generatie verdere technische innovatie met de introductie van de eerste RAV4 Plug-in Hybrid, de krachtigste en meest efficiënte RAV4 ooit gebouwd, met 306 DIN-pk, snelle acceleratie plus uitzonderlijk lage CO2-uitstoot en brandstofverbruik.
GR SPORT (2023 tot heden)
Het nieuwste hoofdstuk in het RAV4-verhaal is de nieuwe RAV4 GR SPORT, een toevoeging aan het gamma met styling- en uitrustingskenmerken die sportiviteit en verfijning uitdrukken, geïnspireerd door TOYOTA GAZOO Racing en zijn missie om steeds betere auto’s te creëren door middel van autosport. Sportieve looks, 19-inch lichtmetalen velgen en exclusieve designdetails worden aangevuld met verdere verbeteringen aan de ophanging. Opnieuw afgestelde ophanging, inclusief nieuwe stijvere veren en schokdemperinstellingen, verbetert het rijgedrag en biedt een boeiendere rijervaring.