Ze staan bekend als de bewaarders van een legendarische badge en belichamen als geen ander de mix van opwindende prestaties en onbeperkte dagelijkse bruikbaarheid die al jarenlang de specialiteit van BMW M GmbH vormt. En nu scherpen de veelzijdige BMW M3 Berline en BMW M3 Touring hun al indrukwekkende palmares op tal van vlakken nog verder aan. Een vermogenstoename van 15 kW/20 pk voor de vierwielaangedreven modellen, nieuwe design- en uitrustingskenmerken en een verder verbeterde digitalisering maken de weg vrij voor een nieuw hoofdstuk in dit lopende succesverhaal. De nieuw ontworpen koplampen en stuurwielen geven het exterieur en interieur een frisse toets. Ze worden bovendien aangevuld met nieuwe gesmede lichtmetalen velgen, nieuwe decoratieve lijsten en het BMW Operating System 8.5 als basis voor de nieuwste generatie van het BMW iDrive-systeem. Met deze jongste fase in hun ontwikkelingscurve tillen de ultraperformante middenklassers hun racewagenkarakter en hun balans en evenwicht over lange afstanden naar een nieuw niveau voor de bestuurder en tot vier passagiers.
Voor deze nieuwe editie van het legendarische model levert de krachtigste versie van de zescilinder-in-lijn met M TwinPower Turbo-technologie een vermogen van 390 kW/530 pk. In de nieuwe BMW M3 Competition Berline met M xDrive (brandstofverbruik gecombineerd: 10,2 – 10,1 l/100 km; CO2-uitstoot gecombineerd: 230 – 227 g/km over de WLTP-cyclus, CO2-klasse: G) en de nieuwe BMW M3 Competition Touring met M xDrive (brandstofverbruik gecombineerd: 10,4 – 10,3 l/100 km; CO2-uitstoot gecombineerd: 235 – 233 g/km over de WLTP-cyclus, CO2-klasse: G) wordt het hogere motorvermogen via een achttraps M versnellingsbak Steptronic met Drivelogic naar de vier wielen geleid.
De nieuwe BMW M3 Competition Berline: brandstofverbruik gecombineerd: 9,9 – 9,7 l/100 km; CO2-uitstoot gecombineerd: 224 – 220 g/km over de WLTP-cyclus, CO2-klasse: G) levert een maximumvermogen van 375 kW/510 pk. Ook hij wordt gekoppeld aan de achttraps M versnellingsbak Steptronic met Drivelogic en stuurt zijn vermogen via de achterwielen. En voor eigenaars die op zoek zijn naar een onvervalste prestatie-ervaring die geen enkele concurrent in zijn segment kan evenaren, paart de nieuwe BMW M3 Berline (brandstofverbruik gecombineerd: 10,1 – 10,0 l/100 km; CO2-uitstoot gecombineerd: 230 – 227 g/km over de WLTP-cyclus, CO2-klasse: G) de 353 kW/480 pk sterke variant van de zescilinder-in-lijn motor aan een handgeschakelde zesversnellingsbak en achterwielaandrijving.
Alle modelvarianten van de nieuwe BMW M3 Berline en de nieuwe BMW M3 Touring zullen van de band rollen in de BMW Group-fabriek in München. Ze zullen wereldwijd worden gelanceerd en gaan in juli 2024 in productie. De belangrijkste verkoopregio’s voor de BMW M3 Berline zijn de VS, China, Groot-Brittannië, Australië en Duitsland. De BMW M3 Touring is vooral in Duitsland razend populair, maar ook in Groot-Brittannië, andere Europese landen en Australië.
Traditioneel racewagengevoel, opvallende karakters.
In zijn zesde modelgeneratie toont de BMW M3 zich nog krachtiger, evenwichtiger, zelfzekerder, geavanceerder en veelzijdiger dan ooit. Het vierdeursmodel bouwt voort op een ultraperformante sportwagenlijn die bijna 40 jaar teruggaat. De eerste generatie van de BMW M3, die in 1986 werd onthuld, groeide wereldwijd uit tot het meest succesvolle model in de toerwagenraces. Net als vandaag ging het succes van een wagen in de autosport gepaard met een gestaag toenemende populariteit voor het productiemodel en een zeldzaam niveau van opwinding voor zijn eigenaar onderweg.
Het racewagengevoel dat met de BMW M3 wordt geassocieerd – en waar de bestuurder bij elke kilometer van elke rit van geniet – kan met deze nieuwste generatie op totaal andere manieren worden ervaren. De BMW M3 Berline krijgt namelijk het gezelschap van een Touring-model, de BMW M3 Touring, die de bekende prestatiekenmerken van deze modelreeks verenigt met extra functionaliteit en grotere laadcapaciteiten. Hij is exclusief verkrijgbaar met de krachtigste versie van de zescilinder-in-lijn voor de BMW M3/M4 en de intelligente vierwielaandrijving M xDrive. Door de rugleuning van de achterbank neer te klappen, stijgt het laadvolume van 500 naar maximaal 1.510 liter.
Met zijn nieuwe voertuigconcept voor de premium middenklasse zorgde BMW M GmbH voor instant sensaties, niet alleen bij de fans van het merk, maar ook onder professionele experts. In zijn eerste volledige productiejaar won de BMW M3 Touring het ‘Gouden Stuurwiel’, uitgereikt door het autotijdschrift ‘Auto Bild’ en de krant ‘Bild am Sonntag’ in Duitsland. In Groot-Brittannië werd hij door het tijdschrift ‘Autocar’ uitgeroepen tot ‘Dream Car’ van het jaar, terwijl het tijdschrift ‘Top Gear’ hem in zijn ‘Car of the Year Awards’ de titel ‘All The Car You’ll Ever Need’ gaf.
Met hun unieke koetswerkconcepten en specifieke kwaliteiten getuigen de Berline- en Touring-modellen van een erg verschillend karakter binnen het M3-gamma. Een van hun belangrijkste gedeelde elementen is hun visueel opvallende design met typische M kenmerken die minutieus zijn ontworpen om te voldoen aan de technische eisen van koelluchttoevoer en aerodynamische balans. De grote, verticale BMW nieren met de bekende, horizontaal geplaatste dubbele M spijltjes, de krachtig vormgegeven wielkasten, de bredere zijschorten in contrasterend Schwarz hochglänzend en de bevestigingspunten voor de voor- en achterschorten laten geen twijfel bestaan over het dynamische potentieel van beide modellen. De BMW M3 Berline heeft standaard een carbondak. Het dak van de BMW M3 Touring is net als de standaard dakrails uitgevoerd in het zwart. Hij heeft een Gurney-klep op de dakspoiler als extra luchtgeleider.
Motortechnologie geleend bij de autosportafdeling.
Alle versies van de nieuwe BMW M3 Berline en de nieuwe BMW M3 Touring beschikken over een hoogtoerige zescilinder-in-lijn met M TwinPower Turbo-technologie. In al zijn vermogensvarianten onderscheidt deze 3,0-litermotor zich door zijn gezonde honger naar toeren en klimt hij moeiteloos tot de hoogste toerentallen van het motortoerentalbereik. Zo levert hij de lineaire vermogensontwikkeling die typisch is voor de prestatiegerichte modellen van BMW M GmbH.
Talrijke elementen uit de constructie van racewagenmotoren zorgen ervoor dat de krachtbron in de M3 zowel op de weg als op het circuit een onmiskenbare prestatie-ervaring kan afleveren. De krukkast, met haar ‘closed deck’-constructie zonder voering is uiterst stijf en werkt samen met een gesmede krukas met lichtgewicht design om een extreem hoog koppelpotentieel te ontsluiten. De cilinderboringen zijn voorzien van een ijzercoating, aangebracht door middel van een boogdraadspuitproces. En de 3D-geprinte kern voor de cilinderkop – nog een M specifieke voorziening – maakt een geoptimaliseerde vormgeving van de koelvloeistofkanalen mogelijk, die met de conventionele metaalgietmethoden onmogelijk te realiseren zouden zijn.
Net als het koelsysteem is ook het oliecircuit ontworpen om de specifieke uitdagingen van circuitgebruik aan te gaan. De kenveldgestuurde oliepomp garandeert een betrouwbare olietoevoer, zelfs bij extreme overlangse en laterale acceleraties.
De M TwinPower Turbo-technologie bestaat uit twee MonoScroll-turbo’s, die elk drie cilinders van gecomprimeerde lucht voorzien. Een indirecte intercooler, bestaande uit een lagetemperatuurcircuit en speciaal ontworpen compressoren, verhogen het vermogen van de turbocompressor nog verder. Het technologiepakket omvat ook High Precision Injection – die werkt bij een maximale druk van 350 bar om een fijne verneveling van de brandstof te verzekeren en daardoor een snellere motorrespons te garanderen – evenals de variabele kleppentiming VALVETRONIC en de volledig variabele nokkenassturing dubbele VANOS.
De motorvariant in de nieuwe BMW M3 Competition Berline met M xDrive en de nieuwe BMW M3 Competition Touring met M xDrive ontwikkelt 15 kW/20 pk extra vermogen dankzij de geoptimaliseerde configuratie van de digitale motorsturing (DME). De zescilinder-in-lijn motor levert nu een maximumvermogen van 390 kW/530 pk (tegenover 375 kW/510 pk voor het vorige model) bij 6.250 t/min. De opgewaardeerde motor, die ook als basis dient voor de motor van de BMW M4 GT3, haalt zijn maximumkoppel van 650 Nm tussen 2.750 en een nog hoger toerental van 5.730 t/min. Het resultaat is een nog pittigere, aangehouden vermogensontplooiing die de prestatie-ervaring nog intenser maakt – vooral wanneer de bestuurder de dynamische limieten van de wagen opzoekt – en die indrukwekkende acceleratiecijfers mogelijk maakt.
De nieuwe BMW M3 Competition Berline met M xDrive sprint
in 3,5 seconden van 0 tot 100 km/u, en de nieuwe BMW M3 Competition Touring met M xDrive werkt dezelfde oefening af in 3,6 seconden – slechts een tikje langer, ondanks zijn hogere leeggewicht. In de acceleratie van 0 tot 200 km/u komt het hogere vermogen van de twee vierwielaangedreven modellen meer tot uiting, met tijden die in alle gevallen 0,5 seconden sneller zijn. De Berline heeft genoeg aan 11,8 seconden, de Touring aan 12,4 seconden.
Alle varianten van de nieuwe BMW M3 Berline en de nieuwe BMW M3 Touring hebben standaard een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u. Als het optionele M Driver’s Package wordt besteld, stijgt dat cijfer tot 290 km/u voor de berlines en 280 km/u voor de Touring, zodat bestuurders het volledige potentieel van de krachtige motoren kunnen benutten.
Modelspecifieke samenstelling van motor, transmissie en chassis.
De handgeschakelde zesversnellingsbak van de nieuwe BMW M3 Berline is net als de standaard achttraps M versnellingsbak Steptronic met Drivelogic van de Competition-modellen afgestemd op de prestatiekenmerken van de motor in kwestie. Bestuurders die een sportieve rijstijl verkiezen, kunnen genieten van de voordelen van de standaard schakelpaddles aan het stuur, waarmee de bestuurder spontaan tussenbeide kan komen in de versnellingskeuze van de automatische transmissie indien en wanneer hij dat wenst. De rijervaring kan nog preciezer worden afgestemd op de individuele voorkeuren door de schakeleigenschappen van de transmissie aan te passen aan de vereisten en de situatie met de Drivelogic-toets.
De twee krachtigste modellen zijn uitgerust met M xDrive om de tractie naar een nog hoger niveau te tillen. De specifieke afstelling van de intelligente vierwielaandrijving geeft voorrang aan de achterwielen en verbetert de wendbaarheid van de nieuwe BMW M3 Competition Berline met M xDrive en de nieuwe BMW M3 Competition Touring met M xDrive. Het systeem werkt samen met het actieve M differentieel op de achteras – waarvan de werking ook volledig variabel is – en draagt zo bij tot het typische M gevoel in snel genomen bochten. Naast de standaard 4WD-instelling kan de bestuurder ook de 4WD Sport-modus selecteren via het M Setup-menu. Er wordt dan een groter deel van het aandrijfvermogen naar de achterwielen gestuurd voor een nog wendbaarder rijgedrag. Door DSC (Dynamic Stability Control) uit te schakelen, wordt ook de 2WD-modus ingeschakeld, wat betekent dat het vermogen uitsluitend naar de achterwielen wordt gestuurd. Deze modus biedt ervaren bestuurders een zuivere rijervaring zonder interventies van de controlesystemen.
De hoge torsiestijfheid van de koetswerkstructuur en de chassissteunen vormen het ideale platform voor een indrukwekkende rijdynamiek en een ogenblikkelijke respons op de stuurcommando’s. Naast de beugels in de BMW M3 Berline heeft de BMW M3 Touring nog bijkomende torsieverstevigingen achteraan. Die extra versteviging geeft de Touring-variant alles wat hij nodig heeft om de typische combinatie van dynamiek, wendbaarheid en precisie van de BMW M modellen te verzekeren.
De M specifieke kinematica en elastokinematica van de vooras met dubbele veerpoten en de vijfpuntsachteras garanderen de harmonieuze combinatie van een uiterst dynamisch rijgedrag en verfijnde, comfortgerichte kwaliteiten voor dagelijks gebruik en langere ritten die kenmerkend zijn voor alle modellen uit het M3-gamma. De standaard adaptieve M sportophanging geeft bestuurders de mogelijkheid om de responsen van de elektronisch gestuurde schokdempers naar wens aan te passen. Via het M Setup-menu kan de bestuurder uit drie verschillende instellingen kiezen om het rijgedrag van de wagen te optimaliseren volgens zijn behoeften en persoonlijke voorkeuren.
Het pakket chassistechnologieën omvat ook de M Servotronic-stuurinrichting en het geïntegreerde remsysteem, dat samenwerkt met de standaard M Compound-remmen en de als optie verkrijgbare M Carbon keramische remmen. Beide varianten hebben vaste remklauwen met zes zuigers op de vooras en zwevende remklauwen met enkele zuiger achteraan. Naast de grotere en meer hittebestendige remschijven – die dankzij hun aanzienlijke weerstand tegen fading zelfs in extreme omstandigheden voor een compromisloze vertraging zorgen – vallen ook de M Carbon keramische remmen op door hun intelligente lichtgewicht constructie: ze zijn ongeveer 14 kilogram lichter dan de standaard M Compound-remmen. Die daling van het onafgeveerde gewicht speelt een bijzonder belangrijke rol in de grotere wendbaarheid, het verbeterde rijgedrag, de snellere respons en het lagere brandstofverbruik.
De standaard blauwe remklauwen van het M Compound-systeem kunnen als optie ook in het rood of zwart worden besteld. De remklauwen van de M Carbon keramische remmen zijn gelakt in de metaalkleur Gold. Alle uitvoeringen zijn voorzien van een opvallend BMW M logo op de remklauwen op de vooras als extra verwijzing naar de typische M prestaties.
Het DSC-systeem garandeert dan weer een vorm van rijplezier die geen enkele concurrent evenaart. Met de M Dynamic Mode beschikt het immers over een ultrasportieve configuratie die de interventiedrempels van het systeem voor de controle van de reminput verhoogt en het moment verlaat om het motorvermogen te beperken. Dat maximaliseert de prestatiedynamiek van de wagen met ingeschakeld DSC-systeem. Het systeem kan ook volledig worden uitgeschakeld (DSC Off).
De nieuwe BMW M3 Berline is uitgerust met de functie M Traction Control. Deze tractiecontrole is standaard op alle modellen en kan in tien stappen worden aangepast aan de voorkeuren van de bestuurder of de wegomstandigheden. Ze maakt het mogelijk om de input van het controlesysteem in stappen te reduceren, zodat de bestuurder bijvoorbeeld de fysieke limieten bij raceacties op het circuit kan benaderen. De M Laptimer en M Drift Analyser helpen ervaren bestuurders hun rondetijden te verbeteren en hun driftvaardigheden aan te scherpen. De geïntegreerde toepassing van alle aandrijf- en chassissystemen werd verfijnd op locaties zoals de Nordschleife van het Nürburgringcircuit, maar verzekert ook een uiterst dynamische en tegelijk nauwkeurig controleerbare wegligging in het dagelijkse verkeer.
Asspecifieke velgmaten, gesmede M lichtmetalen velgen met een nieuw design.
Alle nieuwe BMW M3-modellen worden standaard uitgerust met gesmede M lichtmetalen velgen in asspecifieke velgmaten, wat de wendbaarheid en het rijgedrag ten goede komt. De twee uiterst performante achterwielaangedreven berlines hebben M lichtmetalen velgen in Orbit Grey met V-spaakdesign in 18″ op de vooras en 19″ op de achteras. De nieuwe BMW M3 Competition Berline met M xDrive en de nieuwe BMW M3 Competition Touring met M xDrive zijn dan weer standaard uitgerust met gesmede lichtmetalen velgen dubbelspaak Jetblack (19″ op de vooras en 20″ op de achteras).
Deze combinatie is ook als optie verkrijgbaar op de nieuwe BMW M3 Berline en de nieuwe BMW M3 Competition Berline. Bovendien werden voor alle modelversies nieuwe gesmede M lichtmetalen velgen van 19″ en 20″ toegevoegd aan de uitgebreide optielijst. Ze zijn nu voor het eerst afgewerkt in de kleur Silver, met hun heldere, glanzende oppervlakken die een sportieve maar tegelijk elegant verfijnde look verzekeren.
Uitgebreide keuze aan rijhulpsystemen; M Mode-toets om gepersonaliseerde keuze van functies op te roepen.
De nieuwe BMW M3 Berline en de nieuwe BMW M3 Touring vestigen nieuwe normen in hun segment met hun uitgebreide gamma standaard en optionele geautomatiseerde rij- en parkeersystemen. Om een dynamische ervaring te creëren die geschikt is voor de betreffende situatie en tegelijk aansluit bij het uiterst performante sportwagenkarakter, kunnen de interventies van de rijhulpsystemen worden aangepast met de M Mode-toets op de middenconsole. Met de TRACK-instelling, ontworpen voor gebruik op racecircuits, worden bijvoorbeeld alle comfort- en veiligheidssystemen tijdelijk uitgeschakeld.
De standaarduitrusting voor alle modelversies omvat Park Distance Control met sensoren vooraan en achteraan, Parking Assistant Pack, inclusief Reversing Assistant, een Cruise Control met remfunctie, een botswaarschuwing vooraan met remingreep, Lane Departure Warning inclusief actief terugsturen naar de rijstrook en Speed Limit Info met No Passing Info.
Als optie verkrijgbaar is het Driving Assistant Pack en voor de Competition-modellen is het Driving Assistant Pack Professional beschikbaar die functies zoals de Steering & Lane Control Assistant met automatische Speed Limit Assist, de Lane Keeping Assistant, stoplichtdetectie en Active Cruise Control met Stop&Go functie toevoegt.
Nieuw ontworpen koplampen en opvallende details scherpen het visuele karakter van de wagen aan.
De nieuw ontworpen LED headlights, die de dim- en grootlichten in één enkele module verenigen, brengen frisse accenten aan de voorzijde van de nieuwe BMW M3 Berline en de nieuwe BMW M3 Touring. Twee elegant gebeitelde, subtiel pijlvormige en verticaal opgestelde LED-eenheden in elke module dienen als zijlichten/dagrijlichten en richtingaanwijzers. De technisch gefocuste uitstraling van de lichtbronnen, waarvan de binnenwerking nu op een bijzonder opvallende manier is gestructureerd, zorgt voor een vooruitstrevende look die ook wordt overgenomen door de slanke LED-achterlichten in de L-vormige achterlichtblokken.
De Adaptive LED Headlights met niet-verblindende matrixgrootlichten zijn als optie verkrijgbaar en omvatten de hoekverlichting en stadslichten. De blauwe inleg in de koplampen wijst op de aanwezigheid van deze uiterst geavanceerde lichttechnologie. De M lights Shadow Line met donkere interieuraccenten zijn ook verkrijgbaar voor wagens met de Adaptive LED Headlights. Het modellogo op het kofferdeksel van de Competition-modellen is nu getooid met een elegante zilverkleurige rand.
Nieuwe stuurwielen en decoratieve lijsten voor de M specifieke sportwagencockpit.
Open de deur van de nieuwe generatie van de ultraperformante modellen en het sobere interieurdesign getuigt onmiddellijk van zijn autosport-DNA. Nieuwe stuurwielen en bedieningselementen, plus uiterst gesofistikeerde materialen voor het instrumentenbord en de decoratieve lijsten versterken het aura van exclusiviteit in de M specifieke sportwagencockpit.
Een ander element in de dynamische rijervaring is het nieuw ontworpen driespakige lederen M stuur met multifunctionele toetsen en rode centrummarkering op 12 uur. Het heeft nu een afgeplatte onderkant en minutieus aangepaste spaken. Twee M toetsen voor de individueel ingestelde configuraties van de wagen en de schakelpaddles – standaard gemonteerd in de Competition-modellen om snel te interveniëren in de versnellingskeuze van de achttraps M versnellingsbak Steptronic – stralen een intens autogevoel uit. Een M stuur in Alcantara en met hetzelfde design en dezelfde functionaliteit is voor het eerst als optie verkrijgbaar. Voor beide stuurwielvarianten is als optie een verwarmingsfunctie beschikbaar.
Het M specifieke cockpitdesign omvat ook een bedieningspaneel op de middenconsole. De rode start-/stopknop en de BMW iDrive Controller bevinden zich hier samen met de versnellingspook/keuzehendel en zijn uitgerust met de Setup-knop en de M Mode-knop. De bestuurder kan die gebruiken om de gewenste voertuigconfiguratie in te stellen en de cockpitweergave en rijhulpsystemen op maat van de rijsituatie te activeren.
Hoogwaardige, zorgvuldig vervaardigde materialen en specifieke M designkenmerken in het interieur creëren een moderne, hoogwaardige sfeer met sportieve flair. De decoratieve lijsten op het instrumentenbord, het bedieningspaneel en de afdekking van de bekerhouder zijn voortaan standaard in Aluminium Rhombicle Anthrazit. Optioneel zijn de decoratieve lijsten in M Carbon Fibre. M Carbon Fibre omvat nu ook elementen voor het stuur en de schakelpaddles van de Competition-modellen. Het optionele Sensatec-instrumentenbord heeft voortaan een verder verfijnde oppervlaktestructuur.
De standaard M sportzetels bieden tal van elektrisch bediende verstelmogelijkheden om gemakkelijker de perfecte positie achter het stuur te vinden. Met een geheugenfunctie voor de bestuurderszetel kan de bestuurder de gewenste instellingen opslaan. De geïntegreerde hoofdsteunen met verlichte modellabels zetten het engagement van het interieur voor een progressieve, sportieve look nog extra in de verf. De standaarduitrusting omvat ook zetelverwarming voor bestuurder en voorpassagier, terwijl zetelventilatie als optie verkrijgbaar is. Alternatieven voor de standaardbekleding in leder Merino zijn de bekleding in volleder Merino, de bekleding in BMW Individual leder Merino met uitgebreide uitrusting en de bekleding in BMW Individual volleder Merino – elk met keuze uit vier kleuren.
De als optie verkrijgbare, volledig elektrisch verstelbare en verwarmde M Carbon kuipzetels bieden een optimale verbinding tussen bestuurder en wagen, net als in een racewagen. Ze versmelten de racefunctie met luxueus vakmanschap en uitstekend comfort over lange afstanden. Het gebruik van met koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP) in de zitting en de rugleuning, plus uitsparingen in de zijsteunen en onder de hoofdsteunen zorgt voor een gewichtsbesparing van 9,6 kilogram ten opzichte van de standaard M sportzetels.
BMW Curved Display en nieuw BMW Operating System 8.5.
De nieuwe edities van de BMW M3 Berline en BMW M3 Touring verwelkomen ook de nieuwste generatie van het weergave- en bedieningssysteem BMW iDrive op basis van het BMW Operating System 8.5 in cockpits gevormd door een vooruitstrevende sportieve aantrekkingskracht. Met het naar de bestuurder gekantelde BMW Curved Display met hoge resolutie en de geüpgradede BMW Personal Assistant is de interactie tussen bestuurder en wagen volledig gebaseerd op de bediening via aanraak en natuurlijke gesproken commando’s. Het volledig digitale scherm dat bestaat uit een 12,3″ Info Display en een 14,9″ Control Display toont M specifieke inhoud. Dat omvat onder meer bijkomende informatie over de status van de wagen en scherpt de focus van de bestuurder op de weg aan. Ook als standaard staat het BMW Head-Up Display, dat relevante rijgegevens – waaronder een veelkleurige toerenteller, Shift Lights en M View – op de voorruit projecteert, eveneens in een M specifieke stijl.
De M specifieke grafische elementen en inhoud op het Info Display en Control Display worden zo aangevuld met een nieuwe manier om de standaard gemonteerde automatische airconditioning te bedienen. De temperatuur- en ventilatie-instellingen, de zetelverwarming en – indien besteld – de stuurverwarming laten zich voortaan bedienen met een speciale menuoptie onderaan het Control Display of met gesproken commando’s. Deze laatste stap op het gebied van digitale bediening dringt het aantal knoppen en bedieningselementen in de cockpit verder terug en introduceert een nieuw ontwerp voor het instrumentenpaneel. Met nieuwe regelknoppen voor de ventilatieroosters in het midden van het instrumentenbord en aan de bestuurders- en passagierszijde van de cockpit kan de luchtstroomrichting worden aangepast met roterende en kantelende bewegingen.
Naast de voetruimtes, het opbergvak in het voorste deel van de middenconsole en de deuropeners omvat de standaard sfeerverlichting nu ook contourverlichting in de lijst rond de centrale ventilatieroosters. Negen kleuren in verschillende helderheidsgraden stellen klanten in staat om het effect aan te passen aan hun persoonlijke voorkeuren. De functionaliteit van de interieurverlichting omvat ook een sfeervolle ‘Welcome’- en ‘Goodbye’-animatie, evenals lichtsignalen die aangeven dat er een deur openstaat of een telefoonoproep binnenkomt.
Behalve het cloudondersteunde navigatiesysteem BMW Maps omvat de standaard gemonteerde BMW Live Cockpit Navigation twee USB-poorten voor gegevensoverdracht, een WiFi-interface en smartphone-integratie om bv. Apple CarPlay® en Android Auto™ te gebruiken. De standaarduitrusting van de nieuwe BMW M3 Berline en de nieuwe BMW M3 Touring omvat ook een HiFi-luidsprekersysteem met 16 luidsprekers en een 464 watt-versterker. De telefonie met draadloos laden maakt het mogelijk om compatibele smartphones draadloos op te laden.
Opvallende look en sterkere prestaties met het M Carbon-exterieurpakket, M Race Track-pakket en de BMW M Performance Parts.
Het M specifieke Carbon-exterieurpakket voor elk van de nieuwe, uiterst performante wagens brengt bijzondere precisie naar buiten. Met inzetstukken voor de brede luchtinlaten vooraan en een diffusor achteraan met een specifieke geometrie voor elk model, plus buitenspiegelbehuizingen en een achterspoiler uit CFRP voor de BMW M3 Berline geeft het M Carbon-exterieurpakket ook het racewagenkarakter van de twee modellen een frisse visuele scherpte. Het M Race Track-pakket, met M Carbon keramische remmen, de M Carbon kuipzetels voor bestuurder en voorpassagier en decoratieve lijsten in Carbon Fibre, verlaagt het voertuiggewicht met maar liefst 25 kilogram.
BMW M Performance Parts bieden klanten extra mogelijkheden om de rijervaring en dynamische uitstraling van de nieuwe high-performance-sportwagens naar eigen smaak aan te passen. De keuze uit modelspecifieke retrofitopties gaat van koetswerkonderdelen op basis van CFRP en gesmede M Performance-velgen met centrale moer tot M Performance-vloermatten en een M Performance-stuurwielbekleding om het interieur te personaliseren.
CO2-UITSTOOT & VERBRUIK.
BMW M3 Berline
Brandstofverbruik gecombineerd: 10,1 – 10,0 l/100 km; CO2-uitstoot gecombineerd: 230 – 227 g/km over de WLTP-cyclus, CO2-klasse: G
BMW M3 Competition Berline
Brandstofverbruik gecombineerd: 9,9 – 9,7 l/100 km; CO2-uitstoot gecombineerd: 224 – 220 g/km over de WLTP-cyclus, CO2-klasse: G
BMW M3 Competition Berline met M xDrive
Brandstofverbruik gecombineerd: 10,2 – 10,1 l/100 km; CO2-uitstoot gecombineerd: 230 – 227 g/km over de WLTP-cyclus, CO2-klasse: G
BMW M3 Competition Touring met M xDrive
Brandstofverbruik gecombineerd: 10,4 – 10,3 l/100 km; CO2-uitstoot gecombineerd: 235 – 233 g/km over de WLTP-cyclus, CO2-klasse: G