Radicaal designconcept markeert de start van de lancering van de zeer exclusieve Mythos-serie
· Concept Mercedes-AMG PureSpeed geïnspireerd door de designtaal van legendarische racewagens
· Exclusieve wereldpremière op het water als onderdeel van de Formula 1™ Grand Prix van Monaco
· In kleine oplage geproduceerd seriemodel debuteert volgend jaar
· Formule 1™-gevoel voor twee personen
2024 / Concept Mercedes-AMG PureSpeed / exterieur color Le Mans red & graphitgrey metallic
Affalterbach. Opwindend, enerverend en adembenemend – de Mercedes-AMG PureSpeed concept is het hoogtepunt in de aanloop naar de Formule 1™ Grand Prix van Monaco. Het radicale ontwerp van een volledig open, tweezits performance auto zonder dak of voorruit is een eerbetoon aan de autosport. De concept car is de voorbode van het eerste model uit de zeer gelimiteerde Mercedes-Benz Mythos-serie. De wereldpremière van de Concept Mercedes-AMG PureSpeed vond plaats in een exclusieve setting aan de zijlijn van de Formule 1™ Grand Prix van Monaco. De sportwagen werd onthuld op een drijvend ponton in de haven van het vorstendom en maakte ook indruk op Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team-coureurs Lewis Hamilton en George Russell.
“De Concept Mercedes-AMG PureSpeed is de voorbode van wat waarschijnlijk de meest directe manier is om prestaties en rijplezier te ervaren. Radicaal open, noch een dak, noch de voorruit scheiden de twee passagiers van de elementen. Licht, lucht en passie kun je ongefilterd ervaren met al je zintuigen. Als concept van ons eerste model uit de Mythos-serie belichaamt deze concept car het hoogste niveau van exclusiviteit. Ook designelementen zoals de HALO zorgen voor een Formule 1-gevoel. Er is dan ook geen betere plek voor de wereldpremière dan Monaco.”
Michael Schiebe, Voorzitter van de Raad van Bestuur van Mercedes-AMG GmbH en
Hoofd van de divisies Mercedes-Benz G-Klasse en Mercedes Maybach
De Concept Mercedes-AMG PureSpeed viert de unieke traditie van Mercedes-Benz met een puur en compromisloos raceauto-design, innovatieve materialen en moderne technologie. De strikt gelimiteerde serie van 250 exemplaren is alleen beschikbaar voor de meest toegewijde Mercedes-Benz liefhebbers en verzamelaars. Geïnspireerd door legendarische raceauto’s, maakt de combinatie van ongeëvenaarde race-esthetiek en zeer dynamische prestaties de Concept Mercedes-AMG PureSpeed tot een unieke rijmachine voor kenners. Hij belichaamt het “toppunt van exclusiviteit” van Mercedes-Benz in het topsegment.
2024 / Concept Mercedes-AMG PureSpeed / exterieur color Le Mans red & graphitgrey metallic
HALO-systeem in plaats van een voorruit
Een van de vele hoogtepunten van de concept car is het HALO-systeem, dat de conventionele voorruit vervangt. Dit element is een directe afgeleide van de koningsklasse van de autosport en sinds 2018 is elke Formule 1™-racer ermee uitgerust. Hij beschermt het hoofd van de bestuurder bij een ongeval en de naam HALO beschrijft zijn vorm. Net als in de Formule 1™ bestaat het veiligheidssysteem in de Concept Mercedes-AMG PureSpeed uit een beugel die aan de carrosserie van het voertuig wordt bevestigd. Dit aerodynamisch geoptimaliseerde onderdeel dient ter bescherming van de inzittenden, ook net als in de Formule 1™. Voor deze Concept Mercedes-AMG PureSpeed zijn twee aerodynamisch geoptimaliseerde helmen speciaal ontworpen en vervaardigd. Het unieke gezichtsveld van de Formule 1™ wordt zo werkelijkheid voor twee personen. Noch dak, voorruit noch zijruiten scheiden ze van hun omgeving. Het interieur voegt nog meer highlights toe, met zijn unieke kleur- en uitrustingsconcept en de chronograaf op het dashboard.
Ontwerp geïnspireerd op de Mercedes-AMG ONE hypercar
De Mercedes-AMG PureSpeed concept is een echte performance auto met een extreem laag silhouet. Veel designkenmerken zijn geïnspireerd op de Mercedes-AMG ONE hypercar. De technische, scherp uitgesneden en zichtbare koolstofvezelonderdelen in het onderste gedeelte van het voertuig vormen een sterk contrast met de sensuele, ronde vormen van het bovenste gedeelte.
Het ontwerp van de wielen wordt gekenmerkt door de unieke koolstofvezelbekleding op de voor- en achterwielen. De achterwielen zijn volledig gesloten om de aerodynamica te verbeteren. De voorwielen zijn open om de luchtstroom aan de voorkant te optimaliseren voor remkoeling en neerwaartse kracht.
Zijn lange motorkap en een zeer lage voorkant met een uitgesproken ‘haaienneus’ zijn typerend voor een sportwagen. Het frontdesign is vergelijkbaar met dat van de Mercedes-AMG ONE, met een brede onderste luchtinlaat met AMG-opschrift en een donkere, verchroomde Mercedes-ster op de neus. Daarbij komt nog de aerodynamisch geoptimaliseerde, sportieve motorkap met extra luchtuitlaat en kleine, transparante deflectoren aan de voor- en zijkanten die de wind over de cockpit geleiden.
Het precisiewerk van het designteam is ook terug te zien in de dorpelpanelen met aeroflics. De gespierde schouders boven de brede achterwielen lopen over in het elegante kofferdeksel en de in de breedte geaccentueerde achterbumper.
2024 / Concept Mercedes-AMG PureSpeed / exterieur color Le Mans red & graphitgrey metallic
Eerbetoon aan legendarische modellen van Mercedes-Benz
De concept car bevat nog veel meer designdetails die een eerbetoon zijn aan de autosport. De twee luchtbogen achter de stoelen doen denken aan legendarische racewagens als de 300 SLR, waarmee Stirling Moss en Denis Jenkinson in 1955 de Mille Miglia in Italië wonnen – met een recordgemiddelde snelheid van maar liefst 157 km/u op de openbare weg.
Het opvallende kleurenschema – dat verloopt van Le Mans rood tot grafietgrijs met een zwart AMG-patroon – verwijst naar de Mercedes-Benz die de Targa Florio-race van 1924 op Sicilië won. De sportwagen was uitgevoerd in rood, wat doorgaans allen het geval was voor de Italiaanse racers. Duitse raceauto’s waren destijds traditioneel altijd in wit gespoten. De rode lak was bedoeld om lokale fans ervan te weerhouden de voortgang van de auto in de race te belemmeren. De staatsgreep werkte. Na 6:32:37,4 uur en een raceafstand van 432 kilometer kwam de zegevierende Mercedes 2-liter raceauto met nummer 10 met Christian Werner achter het stuur als eerste over de finish. Het getal 10 is ook terug te vinden op de voorspatborden van de Concept Mercedes-AMG PureSpeed en verwijst naar die Targa Florio-overwinning 100 jaar geleden.