Morgan en Pininfarina presenteren de Midzomer, een viering van coachbuilding en tijdloze stijl

  • Midzomer viert meer dan twee eeuwen gecombineerde carrosseriebouwervaring tussen Morgan en Pininfarina.
  • Het barchetta design van Midsummer is een eerbetoon aan een iconische Europese carrosseriestijl en demonstreert de flexibiliteit van het tijdloze Morgan-silhouet.
  • De zichtbare stijl en het zintuiglijke karakter geven de bewoners van Midsummer een grotere mate van verbondenheid met de machine en de omgeving.
  • Meer dan 400 afzonderlijke lagen duurzaam geproduceerd teakhout worden vakkundig aan elkaar gelamineerd om gebeeldhouwde houten structuren te creëren die de cabine omringen en een kenmerkende schouderlijn creëren.
  • Het duurt meer dan 250 uur om de panelen voor elke met de hand gevormde aluminium behuizing te maken
  • Ontwerpers en ingenieurs van Morgan en Pininfarina hebben intensief gewerkt om Midsummer te creëren, wat resulteerde in een uiteindelijk ontwerp dat zowel opvallend als uniek is.
  • Midzomer is beperkt tot slechts 50 exemplaren, die allemaal aan klanten zijn toegewezen na een reeks exclusieve preview-sessies.
  • Midzomer is versierd met de ‘Pininfarina Fuoriserie’-badge, een absolute primeur voor een productieauto.

16 mei, Malvern, Verenigd Koninkrijk – Morgan Motor Company en Pininfarina S.p.A. zijn verheugd om Midsummer te presenteren, een viering van carrosseriebouw door twee van de langst gevestigde carrosseriebouwers ter wereld.

Gemaakt ter ere van de hoogtijdagen van Europese barchetta-ontwerpen, vertegenwoordigt deze special – beperkt tot slechts 50 exemplaren – de gedeelde visie van Morgan en Pininfarina, die hebben samengewerkt om het tijdloze Morgan-silhouet opnieuw te interpreteren en te vieren.

Midsummer, een speciaal project van Morgan, demonstreert de flexibiliteit van het Morgan-ontwerp en toont tegelijkertijd de zeldzame ambachtelijke vaardigheid van de ambachtslieden die elk element van het kenmerkende lichaam met de hand vormen. Midsummer is gebaseerd op Morgan’s nieuwste CX-Generation Bonded Aluminium Platform en beschikt over een zescilinder turbomotor en een achttraps automatische transmissie.

Massimo Fumarola, Chief Executive Officer, Morgan Motor Company, zei: “We zijn ongelooflijk trots om Midsummer te presenteren, een speciaal project in beperkte oplage dat twee eeuwen carrosseriebouw viert en de belichaming is van Morgan’s kernwaarden en het toppunt van ambachtelijke vaardigheden van zijn getalenteerde personeelsbestand.

“Midzomer is gewijd aan enthousiaste individuen die zullen genieten van een onconventionele, zintuiglijke en analoge rijervaring. Door Morgan’s bewonderde idealen te identificeren en opnieuw te interpreteren, verandert Midsummer onze erfenis in een charmante, verfijnde en tijdloze esthetiek.

“Het succes van Midsummer laat zien wat er mogelijk is door samenwerking met gelijkgestemde individuen, en het was zowel gedenkwaardig als lonend om met Pininfarina samen te werken om dit speciale project tot leven te brengen. Pininfarina, ondersteund door een ongelooflijke erfenis van coachbuilding en design, heeft de nieuwste ontwerp- en visualisatie-expertise geïntroduceerd, evenals frisse ideeën in een tijd waarin Morgan op zijn eigen spannende reis is.

“Het was een genoegen om nieuwe en bestaande klanten te verwelkomen om Midsummer te zien voorafgaand aan de publieke onthulling, en we zijn overweldigd door de positieve ontvangst die tot nu toe is bereikt. Dit unieke voorbeeld van coachbuilding, dat bestaat tussen kunst en design, raakt de kern van waar Morgan het beste in is. Met twee tradities, twee culturen en tweehonderd jaar ervaring, verenigd door een diepgeworteld geloof in de principes van vakmanschap, klopt dat hart sterker dan ooit.”

Giuseppe Bonollo, SVP Sales & Marketing, Pininfarina, zei: “Samen met Morgan zijn we er trots op het voortouw te nemen in de Coachbuilding-beweging. Deze opmerkelijke samenwerking combineert Morgan’s 115-jarige coachbuilding-filosofie met Pininfarina’s bijna 95-jarige traditie van het ontwerpen en maken van op maat gemaakte voertuigen. De toch al unieke erfenis van de twee autofabrikanten, eenmaal gecombineerd, levert een ongeëvenaard resultaat op in onze branche. Door de naadloze synergie tussen onze teams en de gedeelde passie van beide merken, ontstaat een nieuw meesterwerk, dat Brits erfgoed combineert met het tijdloze Pininfarina-ontwerp. De komende Midzomer, versierd met het ‘Pininfarina Fuoriserie’-embleem, een absolute primeur voor een productieauto, is voorbestemd om een cultstatus te bereiken.”

Een door coaches gebouwde samenwerking
De samenwerking tussen Morgan en Pininfarina kwam voort uit een bredere wens van Morgan om specials in beperkte oplage te creëren, gebaseerd op het CX-Generation Bonded Aluminium Platform, die de diversiteit van Morgan’s direct herkenbare ontwerp zowel vieren als demonstreren, terwijl het tegelijkertijd wordt ontwikkeld. Een gedeelde geschiedenis van carrosseriebouw en een gezamenlijke passie voor design werden verenigd na een toevallig gesprek tussen collega’s van Morgan en Pininfarina. Bij de eerste ontmoeting was het duidelijk dat beide bedrijven de wens hadden om unieke sportwagens te creëren. En vanuit een ‘wat als?’ moment werd het project geboren om Midzomer te creëren.

Het opvallende ontwerp van Midsummer is het resultaat van een intense samenwerking. Talloze uren werden besteed aan de verkenning van elk merk, waarbij de tijd werd genomen om te informeren over de filosofie en het verhaal dat aan elk bedrijf ten grondslag ligt. Deze verkenning omvatte het begrijpen van het erfgoed, de mogelijkheden, het huis en de toekomstige intentie van elk bedrijf tijdens talrijke wederzijdse bezoeken. Het resultaat is een model dat trouw blijft aan de principes van Morgan, maar dat een voorproefje geeft van de belangrijkste elementen van de toekomstige Morgan-ontwerptaal, vermengd met de flair en puurheid van Pininfarina-design.

Blootstelling aan de elementen, een nabijheid tot uw omgeving en een rauwe verbinding met uw machine zijn allemaal kwaliteiten die Morgan-auto’s al generaties lang definiëren. Midsummer drijft deze tot het uiterste dankzij het speciaal voor dit doel gekozen barchetta-ontwerp. Van de hoogwaardige materialen tot het viscerale rijkarakter, Midsummer levert een zintuiglijke ervaring die onovertroffen is.

Excentrieke elegantie
De aanwezigheid van Midsummer is het duidelijkst in de achterste driekwarthoek. Vanuit deze hoek zijn de proportie, de nieuwe verharding en de schouderlijn het duidelijkst. De delicate maar overdreven proporties van Midsummer geven een excentrieke elegantie, die doet denken aan iconische Pininfarina-ontwerpen en doet denken aan een tijdperk van autodesign uit de late jaren ’30 en vroege jaren ’40. Nieuwe oppervlakken, vooral merkbaar op de voor- en achtervleugels, geven een subtiel voorproefje van de evoluerende Morgan-designtaal. Midsummer introduceert ook een schouderlijn in het direct herkenbare zijprofiel van een Morgan, mogelijk gemaakt door de introductie van zichtbare houten structuren en vereist als een van de bepalende elementen van een barchetta-stijl.

Als we naar het zijprofiel gaan, is de bestaande Morgan-vleugelvorm duidelijk, maar introduceert subtiel gemanipuleerde lijnen. Wijzigingen aan de vleugels zijn ingegeven door aerodynamische vereisten, het meest opvallend in de ‘lift’ voor zowel de voor- als achterwielen, waarvan de steilere lijnen helpen om turbulente lucht weg te houden van het paneel. De aerodynamische optimalisatie heeft gebruik gemaakt van de unieke competenties van Pininfarina op dit gebied. Op het bovengenoemde paneel is de positionering van de Pininfarina Fuoriserie-badge te zien (zie pagina 7). De voorkant van de vleugels en de neus zijn uniek voor Midsummer, hun volume is concentrisch met de vorm van de wielen, met respect voor een belangrijke ontwerpfilosofie van eenvoudige oergeometrie, maar onderscheidt het van andere Morgan-modellen.

Het lichtgewicht gesmede 19-inch wiel is exclusief ontworpen voor Midsummer. Een gewicht van slechts 10 kilogram – een vermindering van meer dan drie kilogram ten opzichte van het gewicht van het equivalente 19-inch Plus Six-wiel – wordt bereikt dankzij uitgebreide eindige-elementenanalyse en de keuze om het wiel te smeden in plaats van te gieten. Ondanks dat het wiel licht van gewicht is, straalt het een gevoel van stevigheid uit.

Een nieuwe Michelin Pilot Sport 5-band biedt een verhoogd profiel en is geselecteerd vanwege zijn dynamische consistentie en feedback. Een groter aandeel van de verhouding tussen band en velg introduceert een meer historische esthetiek, een esthetiek die zal worden weerspiegeld in toekomstige vlaggenschipmodellen van Morgan.

Handgevormde roestvrijstalen onderdorpels geven de vleugels een einde, geven een gevoel van volume en zorgen voor een ‘undercut’. Dit kenmerk is geïnspireerd op vroege Pininfarina-ontwerpen, terwijl de roestvrijstalen afwerking het voertuig in staat stelt de kleur van zijn omgeving aan te nemen en te integreren met zijn omgeving.

Aan de voorkant flankeren Morgan’s nieuwe kenmerkende koplampunits – afgewerkt met zilveren inzetstukken – de hoefijzervormige grille met een halvemaanvorm aan de bovenkant van de stenen beschermer. Deze halvemaanvorm, hoewel een belangrijk ontwerpkenmerk, helpt ook om de luchtstroom binnen de opening van het rooster te leiden. Kleine verticale ventilatieopeningen bevinden zich aan weerszijden van het hoefijzerrooster, deze helpen de luchtstroom en koeling verder.

Een langere achterkant is ontworpen om de elegantie van de auto te accentueren. Deze behandeling doet denken aan iconische Pininfarina-ontwerpen, die doen denken aan een tijdperk van vormen uit de late jaren 1930 en vroege jaren 1940. Nieuwe achterlichten zitten in half afgeschuinde lichtpods.

Het uitzicht vanuit de cockpit van een Morgan is onderscheidend. Een lange motorkap die je ogen naar de vleugeltoppen leidt, geeft een duidelijke indicatie van waar de voorwielen zich bevinden – een belangrijk kenmerk van een Morgan – waardoor de bestuurder de auto vol vertrouwen nauwkeurig en vloeiend door bochten kan leiden. Midzomer zet dit attribuut voort, maar met enkele subtiele verschillen. Pininfarina heeft de iconische lamellen die in de lengte in elke motorkap zijn gestempeld, opnieuw geïnterpreteerd met een reeks ‘pianotoetsen’. Deze pianotoetsen zijn met de hand gevormd en in de breedte langs het scuttle-gedeelte van elke motorkap geplaatst, subtiel dansend langs het oppervlak van het aluminium. Naast hun schoonheid spelen de pianotoetsen ook een functionele rol bij het laten ontsnappen van lucht uit de motorruimte.

Nieuwe analoge wijzerplaten zijn exclusief ontworpen voor Midzomer. De wijzerplaten zijn handgemaakt in het Verenigd Koninkrijk en zijn afgewerkt in een gebroken witte kleur die past bij de algehele zachtheid en warmte van het voertuig. De introductie van nieuwe analoge wijzerplaten vereiste een volledige elektronische herevaluatie. Het stuurwiel is opnieuw vormgegeven en heeft een massief gesmeed aluminium midden. Daarnaast profiteert Midsummer ook van een verbeterd Sennheiser-audiosysteem met nieuwe dashboardbediening.

Dynamisch zet Midsummer de rauwe en viscerale rijervaring voort die synoniem is met Morgan-sportwagens. Deze ervaring wordt geaccentueerd dankzij de barchetta-stijl van Midsummer, die ervoor zorgt dat de bewoners één zijn met hun omgeving en gedwongen worden aanwezig te blijven in het moment. Midzomer heeft een streefgewicht van slechts 1.000 kg. Verstelbare Nitron-dempers, speciaal afgesteld en vervaardigd voor Midsummer, verbeteren het dynamische vermogen verder.

Jonathan Wells, Chief Design Officer, Morgan Motor Company, zei: “Midsummer demonstreert de flexibiliteit van het Morgan-silhouet en presenteert een voertuig dat opvalt in zijn uiterlijk en onmiskenbaar een Morgan is. Een viering van coachbuilding die de expertise, het verhaal en de creativiteit van zowel Morgan als Pininfarina combineert in het leveren van een naadloze balans tussen traditie en progressie.

“Morgan beoefent met trots de kunst van het coachen; het verenigen van kunst, techniek en ambacht om verhaalrijke ervaringen te bieden in alles wat we doen. Midzomer heeft ons in staat gesteld om deze waarden te vieren door samen te werken met een andere gelijkgestemde maker. Na een reeks plezierige gesprekken, bezoeken aan elkaars studio’s en de tijd die we samen doorbrachten met het rijden met Morgan-auto’s door de Malvern Hills, begonnen het Pininfarina-team en onze eigen ontwerpers al snel met het opstellen van de eerste concepten.

“Het was stimulerend om te zien hoe onze creatieve teams samenwerkten. De samenwerking in alle stadia van de ontwikkeling werd aanvankelijk aangevuld door Pininfarina’s ongelooflijke meeslepende digitale ontwerptechnologie en later door Morgan’s inherente kennis van lichtgewicht sportwagens voor het bouwen van coaches. Deze uitgebreide ontwerpbron, gezonde creatieve samenwerking en naadloze digitaal-naar-fysieke evaluatie stelden ons in staat om in minder dan een jaar van ‘gesprek naar concept’ te gaan.

“Midsummer is weliswaar ook Morgan’s eerste samenwerking op het gebied van exterieurvorm, maar vertegenwoordigt ook een belangrijke mijlpaal in onze geschiedenis van productontwerp. Ons productportfolio biedt een intrigerende diversiteit; van de elegantie van Plus Four en Six tot de avontuurlijke Super 3 en CX-T. Nu we kijken naar bredere visuele experimenten in ons modellengamma, was het een verrijkende ervaring om samen te werken met Pininfarina, wiens teams ons denken hebben uitgedaagd en nieuwe ideeën hebben geïntroduceerd in lijn met ons ontwerptraject.”

“Ik ben het meest tevreden over de driekwart proporties van de achterkant en hoe de auto zit dankzij obsessieve aandacht voor detail om de wiel-tot-carrosserierelatie te verfijnen. De introductie van de elegante afhangende schouderlijn wordt geaccentueerd door een excentrieke geveegde staart, een vollere esthetiek wordt aangevuld met intelligente oppervlaktedetails en zorgvuldig gedefinieerde vouwen beheersen highlights terwijl ze over de zacht gekroonde oppervlakken bewegen. Midzomer legt de basis voor het ontwerp om op voort te bouwen voor toekomstige Morgan-modellen.”

Felix Kilbertus, Chief Creative Officer, Pininfarina, zei: “Het ontwerp van de Midsummer is het product van een meeslepende reis tussen twee merken, voortbouwend op de essentie van Morgan’s DNA, dat het honderdjarige erfgoed, de bedrijfscultuur en een opmerkelijke gemeenschap van gepassioneerde toegewijden omvat. Deze onderneming was ook een zeldzame en unieke kans om ons eigen verleden te onderzoeken met de frisse blik van een nieuwe generatie ontwerpers, en om de oorsprong van ons bedrijf in de carrosseriebouw te herontdekken. Terwijl Pininfarina’s geest om voortdurend vooruit te kijken het duidelijkst tot uiting komt in de aerodynamische oplossingen die de luchtstroom over het interieur leiden of in de functionele ventilatie-elementen, geeft de aangeboren sculpturale gevoeligheid van de Italiaanse traditie vorm aan het lage en essentiële silhouet, wat resulteert in een prachtig geasfalteerde en sensationeel geproportioneerde roadster, die het ideaal van luchtig autorijden viert.

“De twee teams vulden elkaar aan en leerden van elkaar en werkten samen in alle fasen, van een inspirerende “wat als..?” in een Engelse ‘Pub’ tot kleur- en materiaaldiscussies onder het genot van Italiaanse koffie – en nog veel meer ontmoetingen tussendoor. Door alle aspecten van het ontwerp te verfijnen, ging een volledig digitale ontwikkelingsfase op basis van Pininfarina’s uitgebreide expertise op het gebied van VR/AR-modellering en visualisatie naadloos samen met de kunst en het ambacht van echt met de hand gebouwde auto’s.”

Zichtbaar hout
Een van de meest impactvolle elementen van Midsummer is het gebruik van hout aan de buitenkant van het lichaam. Hoewel hout gemeengoed is in Morgan-sportwagens, is zijn rol uitsluitend in het carrosserieframe van elk voertuig gebleven en fungeert het als een ‘bok’ voor aluminium carrosseriepanelen die met de hand moeten worden gevormd. Dit gebruik betekent dat het altijd aan het zicht is onttrokken.

De barchetta-stijl van Midsummer bood de mogelijkheid om hout te gebruiken om een schouderlijn te creëren, de omtrek van de cockpit te accentueren en de vaardigheid van Morgan’s ambachtslieden zichtbaar te laten zien. Deze aanvraag is een eerbetoon aan Morgan’s langdurige relatie met hout, een belangrijke wens die Pininfarina in de vroegste stadia van het project heeft geuit.

Geïnspireerd door maritieme toepassingen, omringen prachtig gebeeldhouwde houten structuren de cabine en creëren ze de nodige schouderlijn. Met de hand gevormd met behulp van hoogwaardig en duurzaam teakhout, worden honderden afzonderlijke lagen hout subtiel aan elkaar gelamineerd om elke sectie te voltooien. Geselecteerd met nauwgezette aandacht voor detail, is elke laag teakhout niet meer dan 0,6 mm dik.

Elk voertuig zal beschikken over negen individueel vervaardigde teaksecties, die meer dan 30 uur in beslag nemen om vakkundig te maken en gebruik maken van 83 m2 duurzaam geproduceerd teakhout. Het meest opvallend zijn de dashboardbladen, die elk 126 lagen teakhout bevatten, en de bovendelen van de deuren die elk 120 lagen bevatten. Het gebruik van meerdere lagen in plaats van een enkel stuk hout, voegt sterkte en duurzaamheid toe, wat nodig is voor blootgestelde elementen.

De blootgestelde houten secties zijn niet alleen een bewijs van vakmanschap, een viering van materialen en een wonder van design, ze herhalen ook de verheven technische benadering die uit Morgan naar voren komt.

21St De Coachbuilding van de eeuw
Midsummer tilt Morgan’s unieke mix van aloud vakmanschap en passende moderne technologie naar nog grotere hoogten. Niet alleen in het voertuig zelf, maar ook in de manier waarop het is ontworpen en de methoden die elk van de 50 exemplaren zullen produceren. Om zo’n opvallend ontwerp na te streven, was technische innovatie nodig om uitdagingen te overwinnen en oplossingen te creëren, waarvan er vele onzichtbaar maar van vitaal belang zijn. Terwijl Morgan en Pininfarina samenwerkten om Midsummer te ontwerpen, leidde Morgan de engineering vanwege de unieke productiemethoden.

Tijdens de ontwikkeling van Midsummer werkten de meester-ambachtslieden van Morgan – vaak naast hun verantwoordelijkheden voor de productielijn – nauw samen met de technische teams van het bedrijf. Werken op deze manier is uniek voor Morgan. Voorbeelden hiervan zijn de nieuwste CAD-software (Computer Aided Design) die is gebaseerd op de vaardigheid en ervaring van een van Morgan’s timmerlieden met ervaring in het maken van kasten of maritieme toepassingen. Het vinden van dit delicate evenwicht is niet zonder uitdaging.

Het aantal handgevormde elementen van Midsummer is hoger dan bij andere Morgan-modellen en heeft een grotere complexiteit. De productie van de met de hand geslagen aluminium carrosseriepanelen duurt meer dan 250 uur. Als zodanig zal elk voertuig er langer over doen om door Morgan’s Pickersleigh Road-fabriek te gaan wanneer de productie in het derde kwartaal van 2024 begint.

Matt Hole, Chief Technical Officer, Morgan Motor Company, zei: “Midsummer belichaamt Morgan’s 21e-eeuwse coachbuilding-filosofie en toont het talent en de capaciteiten van onze engineering- en productieteams. Om zo’n opvallend ontwerp te bereiken, was een enorme ambachtelijke vaardigheid vereist, vermengd met toonaangevende technologie, die die van elke eerdere Morgan overtreft.

“Het bereiken van een balans tussen ambacht en technologie, ervoor zorgen dat beide elkaar versterken en niet afleiden, is wat Midzomer zo speciaal heeft gemaakt. We zijn tijdens het ontwikkelingsproces uit de eerste hand getuige geweest van gevallen waarin de vaardigheid van de ambachtsman de nieuwste Computer Aided Design-software informeert, en vice versa. Er zit een eerlijkheid in dit proces die volgens ons wordt weerspiegeld in het eindproduct.

“Morgan blijft de kwaliteit, perceptie en integriteit van zijn voertuigen verbeteren, Midsummer is een bewijs van deze evolutie. Ik geloof dat dit project de lat voor Morgan hoger heeft gelegd en daarmee zal helpen om de integriteit van alle toekomstige Morgan-modellen te verbeteren.”

Midzomer, de naam
De inspiratie achter de naam Midzomer is tweeledig. Het meest opvallend is de term Midzomer die het hoogtepunt van de zomer aangeeft, een viering van het seizoen dat optimale weersomstandigheden biedt om een barchetta met open dak te ervaren. Het observeren van het middelpunt van het seizoen is een praktijk die dateert uit het neolithicum, een tijd in de kalender die het centrale punt vormt waarnaar een overvloed aan tradities is ontstaan.

Zo oud als de zonnewendetraditie is de geografische naamgenoot, Midsummer Hill, die deel uitmaakt van de Malvern Hills – een uitgestrekte heuvelrug die verweven is met het weefsel van Morgan. Het is vanaf de toppen van deze heuvels dat je – kijkend in westelijke richting – het gehucht Moreton Jeffries kunt zien, de geboorteplaats van HFS Morgan in 1881. Als je naar het oosten kijkt, zie je Malvern College, waar de eerste Morgan-auto werd uitgevonden. En natuurlijk Pickersleigh Road, het historische huis van Morgan sinds 1914.

Pininfarina Fuoriserie
De toepassing van het Pininfarina Fuoriserie-embleem is veelzeggend. Gelegen aan de zijkant van het voertuig, net achter de voorwielen, is dit specifieke merkteken een onmiddellijke demonstratie van de unieke status van Midsummer.

Doorgaans zijn voertuigen die door Pininfarina zijn ontworpen voorzien van het embleem ‘Design by Pininfarina’. Vanwege het unieke karakter van Midsummer en de collaboratieve aanpak die heeft bijgedragen aan het bestaan ervan, koos Pininfarina voor het merk ‘Fuoriserie’. De toepassing van Fuoriserie op Midsummer is de eerste toepassing op een productieauto in de geschiedenis van Pininfarina en duidt op de aard van het voertuig dat ‘buiten serie’ is geproduceerd.

Beperkte oplage
Er zullen slechts 50 Midsummer worden geproduceerd, die allemaal aan klanten zijn verkocht tijdens een reeks exclusieve preview-sessies. Door dicht bij het project te blijven, zal elke klant profiteren van individueel overleg met de ontwerpers van Morgan om hun Midsummer op maat te maken. Deze creatieve discussies zullen helpen om de visie van elke klant om te zetten in realiteit, zodat elke Midzomer een echte one-off is. De productie begint in 2024, Morgan’s 115e jaar, en zal eindigen in 2025. Potentiële klanten voor speciale projecten van Morgan worden uitgenodigd om hun voorstel in te dienen bij Morgan. Het eerste publieke debuut van Midsummer wordt verwacht op het Goodwood Festival of Speed 2024, dat in juli wordt gehouden.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait