Koning Filip bezoekt het R&D-centrum van Toyota Motor Europe Het bezoek van de Koning benadrukt het belang van de Japan

  • Het bezoek van de Koning benadrukt het belang van de Japanse investeringen in België*
  • Toyota Motor Europe presenteerde zijn emissievrije waterstoftechnologie en voertuigontwerpcentrum
  • Koning Filip maakte een testrit in de nieuwe Toyota APM (Accessible People Mover) ontworpen voor Parijs 2024

Brussel, 7 mei 2024 – Zijne Majesteit, Koning Filip van België, heeft een bezoek gebracht aan het technisch centrum van Toyota Motor Europe (TME) en de onderzoeks- en ontwikkelingsfaciliteiten in Zaventem, Brussel, om het baanbrekende werk te zien dat wordt uitgevoerd door de ingenieurs en wetenschappers van het bedrijf. In het kader van de viering van het 60-jarig bestaan van de Belgisch-Japanse Vereniging en Kamer van Koophandel (BJA) namen zowel TME als BJA deel aan het bezoek aan Toyota’s Centre of Excellence, dat bedoeld was om het belang van Japanse investeringen in België te benadrukken.

Koning Filip werd bij zijn aankomst in het TME Technical Centre verwelkomd door Zijne Excellentie Masahiro Mikami, ambassadeur van Japan in België, en Yoshihiro Nakata, President & CEO van TME. Het bezoek van de koning begon met een uitleg van Toyota’s wereldwijde multi-path-strategie die een breed scala aan emissievrije en emissiearme technologieën biedt om de mobiliteit koolstofvrij te maken. Tijdens de rondleiding door de fabriek werd ook een bezoek gebracht aan de waterstoffabriek van TME, waar waterstof-brandstofcelmodules worden geassembleerd en geïntegreerd in een breed scala aan emissievrije mobiliteitstoepassingen, variërend van auto’s tot vrachtwagens en maritieme producten.

De koning werd over het terrein naar het Design Centre in Toyota’s APM (Accessible People Mover) gereden, een rolstoeltoegankelijk batterij-elektrisch voertuig dat bij TME is ontworpen om atleten en anderen te vervoeren tijdens de Olympische en Paralympische Spelen in Parijs deze zomer. In het Design Centre van TME werd de koning getoond hoe de best verkochte auto’s, zoals de nieuwe Toyota C-HR, in België worden ontworpen en ontwikkeld voor de Europese markt en werd hij uitgenodigd om zijn vaardigheden te testen in de rijsimulator.

Koning Filip sloot zijn rondleiding door het Technisch Centrum af met een ontmoeting met een groep senior leden van BJA en TME om de nauwe samenwerking tussen België en Japan te vieren met een traditionele Japanse kanpai!.

Toyota in België heeft ongeveer 6.000 mensen in dienst op het hoofdkantoor, het technisch centrum, het European Parts Centre en de National Marketing & Sales Company (Inchcape) en heeft in totaal ongeveer 2,2 miljard euro geïnvesteerd. Naast zijn commerciële activiteiten is het bedrijf actief in de bredere samenleving door samen te werken met Serve the City en het planten van bomen in Zaventem.

Toyota Motor Europe NV/SA (TME) houdt toezicht op de groothandelsverkoop en -marketing van Toyota-, GR- (Gazoo Racing) en Lexus-voertuigen en -onderdelen en -accessoires, evenals op Toyota’s Europese productie- en engineeringactiviteiten. Toyota heeft meer dan 25.000 mensen in dienst en heeft sinds 1990 meer dan 11 miljard euro geïnvesteerd in Europa. De acht Europese fabrieken bevinden zich in Portugal, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Polen, Tsjechië en Turkije. Vandaag de dag rijden er ongeveer 14,7 miljoen Toyota- en Lexus-voertuigen op de Europese wegen, waarvan de bestuurders worden ondersteund door een netwerk van 28 nationale marketing- en verkoopbedrijven en ongeveer 2.800 verkooppunten in 53 landen (EU, VK, EVA-landen + Rusland, Israël, Turkije en andere Oost-Europese landen). In 2023 verkocht TME 1.173.419 voertuigen in Europa, goed voor een marktaandeel van 6,7%. Ga voor meer informatie naar www.toyota-europe.com.

Toyota gelooft dat wanneer mensen vrij zijn om te bewegen, alles mogelijk is. In het streven naar ‘Mobility for All’ streeft Toyota naar veiligere, meer verbonden, inclusieve en duurzame mobiliteit om zijn missie te verwezenlijken om ‘Happiness for All’ te produceren. In Europa lanceerde TME het mobiliteitsmerk KINTO, dat een scala aan mobiliteitsdiensten aanbiedt in 20 landen, en breidt het zijn business-to-business verkoop van emissievrije brandstofcelproducten en technische ondersteuning uit. Toyota draagt bij aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen van de VN en streeft naar koolstofneutraliteit in al zijn activiteiten in heel Europa. TME, een historische leider op het gebied van CO2-reductie in Europa, streeft ernaar om tegen 2035 een CO2-reductie van 100% te bereiken in alle nieuwe voertuigen in West-Europa en zal een volledig assortiment geëlektrificeerde aandrijflijnen blijven aanbieden aan klanten in de hele regio met zijn hybride, plug-in hybride, batterij- en brandstofcel-elektrische voertuigen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait