- Succesfactoren: uitgebreide expertise en vakmanschap
- Familieaangelegenheid: vader-zoon team bij restauratie versnellingsbak
- Gemengd dubbelspel: intergenerationeel teamwork aan het interieur van het voertuig
Stuttgart. “Er zijn grote schoenen te vullen”, geeft Tobias Kariegus toe. De 33-jarige verving onlangs zijn vader als versnellingsbakexpert in het fabrieksrestauratieteam van Porsche Classic. “Natuurlijk is deze opvolgingsregeling ideaal voor ons. Het betekent dat de kennis niet alleen in de familie blijft, maar ook in het bedrijf”, zegt Uwe Makrutzki, Classic Factory Restoration Manager bij Porsche.
Na zijn opleiding tot automechatronica-technicus werkte Tobias Kariegus 10 jaar in Porsche Production voordat hij overstapte naar Porsche Classic Factory Restoration. “Mijn vorige baan was destijds een droombaan. Maar het restaureren van allerlei verschillende oude handgeschakelde versnellingsbakken van model 356 tot 959 is nog spannender – ik vind het echt bevredigend.” Een half jaar training op het werk was alles wat hij kreeg voordat zijn vader, Klaus, op 62-jarige leeftijd met vervroegd pensioen ging en het stokje overdroeg aan Tobias. “Het klinkt als een korte inwerkfase, maar dat half jaar is allemaal relatief. Zeker als je bedenkt dat je leert van de besten van de besten”, benadrukt Uwe Makrutzki.
Klaus Kariegus heeft in totaal 40 jaar ervaring opgedaan: nog voordat Porsche Classic Factory Restoration werd opgericht, werkte de opgeleide monteur aan versnellingsbakken in zijn voorloper, de fabrieksreparatieafdeling. Het kwalificatieprogramma voor zijn opvolger was net zo veeleisend als altijd – er was geen ruimte voor verslapping, zelfs niet tussen familieleden. Naast diverse restauraties heeft het vader-en-zoon-team in deze zes maanden een trotse kleine serie van 50 versnellingsbakken voor de 911 (type 993) geproduceerd – een onschatbare pool van reserveonderdelen voor de wereldwijde klanten die Porsche Classic van reserveonderdelen voorziet.
Tijdens een fabrieksrestauratie van Porsche worden de motor en versnellingsbak bijna volledig gedemonteerd, gereinigd en geïnspecteerd. Versleten of defecte onderdelen worden vervangen of, indien mogelijk, ook gerepareerd en hersteld op verzoek van de klant. “Het vinden van de oorzaak van de storing, zoals een springend tandwiel, is vaak echt speurwerk. De jarenlange ervaring helpt vaak, omdat je je vaak herinnert waar er eerder problemen waren met dezelfde versnellingsbak”, zegt Klaus.
Eenmaal opnieuw gemonteerd, moet de versnellingsbak zijn prestaties bewijzen met een uitgebreide testrun. “Dat was altijd het spannendste moment, als de baas een proefrit maakte”, zegt Klaus Kariegus met een glimlach. Er zijn geen testbanken op de versnellingsbakafdeling die kunnen worden gebruikt om vooraf te bepalen of deze al dan niet correct zal functioneren. “Maar in de overgrote meerderheid van de gevallen kwam Uwe Makrutzki met een grote grijns terug van de testrun en had alles naar behoren gewerkt”, vervolgde Kariegus Senior. In veel gevallen worden versnellingsbakken niet ter plaatse geïnstalleerd, maar verzonden naar Porsche Classic Partners wereldwijd.
Hij laat zijn zoon uitgebreide persoonlijke notities achter met instelwaarden en reparatie-instructies voor de meer ongebruikelijke modellen zoals de Porsche Jagdwagen. Natuurlijk geeft hij ook speciaal gereedschap door, zoals zijn zelfgebouwde afstelbehuizingen: deze behuizingen worden op het blok vastgeschroefd in plaats van het achterste deel van de versnellingsbak. Ze zijn zo gesneden dat ze een “venster” creëren voor het afstellen van bijvoorbeeld de schakelvorken.
Tussen de generaties door is het versnellingsbakgedeelte verplaatst naar Porsche Classic Factory Restoration. Dit brengt ergonomische verbeteringen met zich mee: in tegenstelling tot zijn vader, Tobias Kariegus hoeft de tandwielkasten van 50 tot 100 kg niet meer te verwerken op montagestandaards die op de werkbank zijn gemonteerd. In plaats daarvan gebruikt hij een vasthoudapparaat dat is afgestemd op zijn gestalte. Een modern kraansysteem aan het plafond van de hal helpt ook bij het transporteren van de tandwielkastcomponenten.
Kennisoverdracht over het interieur
van het voertuig Op het eerste gezicht kan dit duo, dat bij Porsche Classic Factory Restoration aan het interieur werkt, niet meer van elkaar verschillen: Peter Schwämmle, 57, opgeleid als stoffeerder, vertelt ons bescheiden over zijn dagelijkse bezigheden. Zijn glimlach verraadt zo nu en dan zijn passie voor de prachtige materialen en het vakmanschap van het team op het hoogste niveau. Zijn collega Maren Siedentopf is 35 jaar jonger. Hun liefde voor vakmanschap brengt hen echter samen: “Het creëren van iets unieks vervult me met diepe voldoening”, zegt Peter Schwämmle. Daarnaast is het leuk om de waardering van onze klanten te zien. Sommigen ken ik al jaren en soms stoppen ze als er een nieuw project is.” Het is geweldig om op deze manier direct feedback te krijgen op je werk. Maren Siedentopf, die na haar opleiding aanvankelijk ook in de productie werkte en twee jaar geleden overstapte naar Porsche Classic Factory Restoration vindt deze directe feedback uiterst motiverend. Naast de verscheidenheid aan taken is ze gefascineerd door de synergie van verschillende materialen en bewerkingstechnieken: “Elke steek, elk materiaal vertelt zijn eigen verhaal. Door maandenlang aan een project te werken en zelfs de meest bijzondere wensen van onze klanten te vervullen, worden we onderdeel van dit unieke verhaal.”
Het interieur is een van de laatste fasen van een volledige restauratie of een Sonderwunsch-project bij Porsche Classic Factory Restoration. Klanten hebben een breed scala aan opties beschikbaar, van een natuurgetrouwe restauratie tot individuele speciale uitrusting. Peter Schwämmle en Maren Siedentopf produceren exclusieve componenten voor het interieur. Stoelhoezen, instrumentenpanelen, deurpanelen en nog veel meer zijn bekleed met leer.
Meer dan 1.000 snijpatronen voor de verschillende componenten van verschillende modelseries zijn opgeslagen in een grote archiefkast. Als een bijzonder zeldzame Porsche wordt gerestaureerd, snijdt de interieurspecialist soms zelfs het oude leer langs de naden en strijkt het zodat het als patroon kan worden hergebruikt. Natuurlijk wordt er ook een hele reeks stoffen verwerkt, waaronder kenmerkende Porsche-patronen zoals Pepita of Pascha.
Maren Siedentopf stelt veel vragen en maakt gedetailleerde aantekeningen. Dit is ook een geval van kennisoverdracht, want Peter Schwämmle gaat over een paar jaar met pensioen: “Hopelijk niet in de nabije toekomst, want ik word dan alleen verantwoordelijk voor de interieurrestauratie. Ik heb veel respect voor de rol, maar het is ook een beetje zenuwslopend”, zegt de 22-jarige. “Het zou immers geweldig zijn als ik net zoveel weet als mijn collega Peter, die hier al meer dan 40 jaar zit.”
De twee werken niet alleen aan oldtimers, maar werken ook met oude apparatuur: twee van de drie naaimachines die ze gebruiken, dateren uit de jaren 1950. “Het steekpatroon is gewoon charmanter bij de oudere machines – het is iets onregelmatiger, waardoor het meer lijkt alsof het met de hand is genaaid”, legt Peter Schwämmle uit. Samen met de embosser zijn dit de enige machines in de ruimte. De embosser wordt gebruikt om patronen in dee leer met behulp van druk en warmte. Tot deze patronen behoren het Porsche-opschrift, het Porsche-embleem, de afkortingen van de modelserie en individuele motieven, zoals een motief waar het team momenteel aan werkt: een geluksbrenger in de vorm van een komisch figuur. Om deze messing reliëfstempel te maken, kopieerde de klant het cijfer van een oude sticker, die in de auto van grootouders was bevestigd.
Fabrieksrestauratie en Sonderwunsch-programma: Porsche Classic
Vervaardigd door Porsche, gerestaureerd door Porsche: Elk jaar worden tot tien in de fabriek gerestaureerde sportwagenklassiekers bekroond met het unieke Porsche Classic-kwaliteitszegel. Meer dan een dozijn specialisten onderhouden, repareren en restaureren sportwagens die op de openbare weg zijn goedgekeurd in opdracht van klanten bij Porsche Classic Factory Restoration. In de fabriek werken experts uit alle vakgebieden die bij de productie betrokken zijn: carrosseriebouw inclusief spuiterij, motor- en versnellingsbakmontage en stoffering.
Bovendien kunnen in het kader van het Porsche Sonderwunsch-programma sterk op maat gemaakte componenten worden vervaardigd voor individuele klantideeën. Het vorige aanbod van Porsche Classic Factory Restoration services is aanzienlijk uitgebreid met Factory Re-Commissioning en Factory One-Off-opties. De voertuigen van de klant worden volledig gedemonteerd in hun afzonderlijke onderdelen, elk onderdeel wordt grondig geïnspecteerd en, indien nodig, gereviseerd, gewijzigd of vervangen. Het voertuig wordt vervolgens gereconstrueerd volgens de individuele wensen van de klant.