- Het nieuwe Enyaq RS Race-concept onderstreept Škoda’s engagement om duurzaamheid in de autosport te bevorderen en voegt een nieuwe emotionele dimensie toe aan het merk
- De eerste schetsen laten zien hoe Škoda zijn ervaring uit de internationale rallysport op topniveau toepast, met name op het gebied van aerodynamica
- De conceptstudie is een ideaal platform voor de ontwikkeling en uitgebreide tests van baanbrekende elektrische technologieën voor toekomstige batterij-elektrische productieauto’s
- De Enyaq RS Race vertegenwoordigt een andere benadering van e-motorsport, na de onlangs gepresenteerde Vision GT en de volledig elektrische Škoda Fabia RE-X
Mladá Boleslav, 2 mei 2024 – Met de nieuwe conceptstudie Enyaq RS Race verkent Škoda Auto nieuwe duurzaamheidsmogelijkheden in de autosport en versterkt het de emotionele aantrekkingskracht van het merk verder. De Enyaq RS Race tilt het autosport-DNA van Škoda naar een hoger niveau en heeft een agressief design dat wordt benadrukt door een enorme achtervleugel. Dit concept biedt inzicht in hoe autosporttechnologie kan helpen de verschuiving naar een dynamische en duurzame autotoekomst te versnellen. Het dient ook als een ideaal platform voor de ontwikkeling en rigoureuze tests van geavanceerde elektrische technologieën voor toekomstige batterij-elektrische productievoertuigen.
Michal Hrabánek, hoofd van Škoda Motorsport, legt uit: “Duurzaamheid is een hoeksteen van de strategie van Škoda Motorsport. Al in 2021 waagden we ons met de Škoda Fabia RE-X1 op het gebied van elektrische rallyauto’s. De inzichten en expertise die we hiermee hebben opgedaan, hebben ons meegenomen in de unieke nieuwe Škoda Enyaq RS Race. Deze fascinerende auto bewijst dat autosport, die diep verankerd is in het DNA van Škoda, niet alleen de emotionele impact van het merk vergroot, maar ook waardevolle ervaringen en technologieën toevoegt aan de toekomstige Škoda-straatmodellen.”
Krachtige conceptstudie op basis van de Enyaq Coupé RS
De Enyaq RS Race is gebaseerd op de Škoda Enyaq Coupé vRS. De nieuwe Škoda Enyaq RS Race is uitgerust met vierwielaandrijving en demonstreert de brede waaier aan mogelijkheden die de Modular elektrische aandrijfmatrix van de Volkswagen-groep biedt op het gebied van prestaties. Met zijn agressieve design is de Enyaq RS Race ook een echte blikvanger, die zijn sterke band met racen en autosport onderstreept. Zijn brede basis zorgt voor een nog stabieler rijgedrag, terwijl de prominente achtervleugel voor de nodige downforce zorgt. Het doel van de studie is om praktische kennis op te doen door middel van specifieke technische en ontwerpaanpassingen van krachtige elektrische voertuigen. Deze benaderingen kunnen mogelijk worden geïmplementeerd in toekomstige productiemodellen.
Daniel Petr, Senior Designer bij Škoda Auto, voegt hieraan toe: “De Škoda Enyaq RS Race is geen designstudie die alleen op papier blijft staan; Het wordt een echte auto. Het wordt lager, breder, lichter en vooral dynamischer. Het was dus vanaf het begin duidelijk dat het ontwerp agressief moest zijn met een sterk race-DNA. Wat de aerodynamica betreft, hebben we hem eigenlijk op dezelfde manier ontworpen als de huidige Škoda Fabia RS Rally2. Hij heeft een scherp gebeeldhouwde neus, dramatisch verbrede spatborden en een enorme achtervleugel. Het ziet er snel uit, zelfs op papier, en dat is altijd een goed begin.”
Van gaming tot rallycircuits, Škoda promoot duurzaamheid in de autosport
De Enyaq RS Race vertegenwoordigt een nieuwe innovatieve batterij-elektrische conceptstudie van Škoda Motorsport, na de onlangs gepresenteerde Škoda Vision GT. De Škoda Fabia RE-X1, die in 2021 werd geïntroduceerd, werd gebouwd op het chassis van de Škoda Fabia Rally2 evo en uitgerust met een 860-volt elektromotor die een piekvermogen van 260 kW levert. De homologatie door de Oostenrijkse autosportbond AMF (ÖAMTC) stelde het team Baumschlager Rallye & Racing in staat om deel te nemen aan het Oostenrijkse rallykampioenschap. Met de Vision GT gooide Škoda onlangs een heel andere aanpak: de spectaculaire, volledig elektrische eenzitter werd exclusief ontworpen voor de PlayStation-game Gran Turismo 7. De conceptstudie, geïnspireerd op de 1100 OHC Spider uit 1957, breidt Škoda’s aanwezigheid in de digitale racewereld uit.
Al deze conceptauto’s onderstrepen Škoda’s toewijding aan het bevorderen van duurzaamheid binnen de autosport. De Fabia Rally2 rijdt al op 100% duurzame fossielvrije brandstof in de WRC2 en biedt een ideale testbank voor het evalueren van de technische levensvatbaarheid, veerkracht en duurzaamheid van nieuwe innovaties op het gebied van elektromobiliteit onder extreme omstandigheden.