Niels Reynvoet wint na een waanzinnig spannende finale in de regen
Rallye de Wallonie 2024
De prijzen worden aan de finish verdeeld. Dat spreekwoord was dit weekend zeker van toepassing op de 41ste editie van de Rally van Wallonië. De wedstrijd werd aanvankelijk gedomineerd door Adrian Fernémont en Jos Verstappen, maar zondagnamiddag ging Niels Reynvoet, na een zinderende powerstage in de regen in Vedrin, met het maximum van de punten naar huis. De leider in het Kroon-Oil Belgian Rally Championship, ook de snelste op de powerstage, vergroot daarmee zijn voorsprong in de tussenstand van het kampioenschap. Maxime Potty strandde op de tweede plaats op 15″1 en Cédric Cherain werd derde op 22″9.
De openingsronde van de wedstrijd werd echter gedomineerd door Adrian Fernémont, tweevoudig Belgisch kampioen en vooral man van de streek met maar liefst 16 deelnames op zijn naam. De Citroën-rijder maakte optimaal gebruik van het feit dat Jos Verstappen dit parcours ontdekte bij zijn eerste deelname. Vanaf de tweede ronde, verhoogde Jos Verstappen het ritme, terwijl de Citroën van Adrian Fernémont problemen kende met de pop-off valve, wat regelmatig voor vermogensverlies zorgde. Ondertussen reed vice-kampioen Cédric Cherain, die op de jump in Wartet de radiator van zijn Hyundai beschadigde, lek. Dat kostte hem een halve minuut kostte. Verstappen kon zo de openingsdag afsluiten met 12″ voorsprong op Adrian Fernémont.
“Het ging echt super. In de eerste ronde moet je even voelen waar het asfalt grip biedt en waar de omstandigheden delicater zijn. Daarna heb ik, samen met mijn co Renaud en de ouvreurs, de nota’s verbeterd en kon ik het tempo verhogen. Maar, zondagochtend zal ik opnieuw de eerste drie proeven ontdekken, wat me weer wat tijd zal kosten,” aldus Jos Verstappen zaterdagavond.
Adrian Fernémont wist wat hem te doen stond. Hij moest maximaal profiteren van de openingsronde en het gebrek aan parcourskennis van Jos Verstappen om de kloof met de leider te verkleinen. De aanval werd geopend, maar vlak voor de finish knalde de Citroën-rijder op een strobaal. De schade was te groot om verder te rijden.
Met een halve minuut voorsprong, leek Jos Verstappen de wedstrijd te controleren, maar bij de tweede doortocht in Naninne reed hij twee banden lek. Met slechts één reservewiel in de koffer, moest hij opgeven. Plots lag de wedstrijd weer helemaal open. Omdat Cédric Cherain ondertussen een tijdstraf van 5 seconden kreeg wegens het niet nemen van de rotonde in Naninne, waar hij een schuiver maakte, begon Niels Reynvoet met 1″3 voorsprong op Cédric Cherain en 2″9 op Maxime Potty aan de allerlaatste proef. En toen begon het te regenen… Maxime Potty stond op de harde compound van Michelin, maar bleef foutloos. Cédric Cherain daarentegen nam veel risico’s, maar werd gehinderd door haperende ruitenwissers en ging rond. Niels Reynvoet had nog twee regenbanden gemonteerd en won overtuigend met een kanontijd die maar liefst 12″ sneller was dan die van kampioen Maxime Potty en 21″5 sneller dan die van Cédric Cherain.
Regenbanden
“Wat een ongelofelijk gevoel. Gisteren verloren we in de namiddag veel tijd door een verkeerde bandenkeuze. We stonden toen op regenbanden, maar het regende niet. Deze keer had ik twee regenbanden bij en dat heeft het verschil gemaakt. Met deze overwinning op zak, de tweede na die in de TAC Rally, gaan we voluit voor de titel dit seizoen,” aldus een geëmotioneerde Niels Reynvoet.
Maxime Potty strandde op de tweede plaats. “Je moet niet alles winnen om kampioen te worden. Regelmaat is ook belangrijk. Nee, we hebben het zeker geprobeerd. Het ging vooraan uitermate hard. Wij verloren gisteren een halve minuut door een schuiver aan hoge snelheid in Wartet. Het hing dit weekend van zoveel kleine details af, maar laten we niet vergeten dat Jos Verstappen en Adrian Fernémont hier de snelsten waren.”
Cédric Cherain was bijzonder ontgoocheld: “Wat kan je nog meer doen. We hebben echt geknokt voor elke seconde. We kwamen twee keer terug vanuit een verloren positie, eerst na de radiator die we stuk reden in Wartet op de jump en daarna na die lekke band zaterdagavond. En dan gaan we rond op de laatste proef door die verdomde ruitenwissers…”
Bastien Rouard eindigde sterk op de vierde plaats met de tweede Hyundai van BMA, nadat hij vooral in de tweede helft van de wedstrijd het tempo gevoelig verhoogde. De vijfde plaats ging naar Vincent Verschueren, die een knappe chrono reed op de laatste proef met zijn C3 Rally2 op de harde compound van banden.
Na een moeizaam wedstrijdbegin wegens een gebrek aan competitieritme, rukte Cédric De Cecco op naar een knappe zesde plaats. Vooral op de slotdag waren de tijden van de Citroën-rijder uitstekend. John Wartique, die zaterdag nogal wat tijd verloor door te opteren voor regenbanden terwijl het droog bleef, werd zevende, voor Emile Breittmayer, auteur van de tweede tijd op de powerstage, Sébastien Incardona en Tom Boonen, die een foutloze wedstrijd bekroonde met een top 10. Nog een favoriet die helaas door pech de strijd vroegtijdig moest staken was Stéphane Lefebvre, die zaterdagmiddag de versnellingsbak van zijn Skoda Fabia RS brak.
Brasseur beste Junior
In het Junior BRC en in de Stellantis Motorsport Cup, maakte Pierre-Emanuel Brasseur indruk. Ondanks het feit dat hij zijn eerste wedstrijd reed met de Opel Corsa Rally4, bleef hij perfect in het spoor van topfavoriet Tom Heindrichs. Toen die zondagochtend in de fout ging in Naninne, kon Brasseur profiteren om de leiding te nemen, ondanks dat hij zelf ook even de motor liet afslaan na een schuiver. De Opel-piloot was bijzonder blij en emotioneel.
“Deze overwinning doet enorm veel deugd. Voor de laatste proef werd het nog spannend door de regen, want ik wist dat Tom twee regenbanden had. Hij monteerde ze gekruist, terwijl ik mijn regenbanden op de twee voorwielen monteerde. We zijn gelukkig foutloos gebleven, maar het was echt spannend!,” aldus Pierre-Manuel. De derde plaats bij de Juniors ging naar Jonas Dewilde, de titelverdediger en de leider in het Junior BRC.
In de Clio Trophy ging de zege naar de Romeen Cristian Sugar voor de Nederlander Nard Ippen. In Historic ging de overwinning naar Koen Verhaeghe, die met zijn Ford Escort Mk1 profiteerde van de opgave met motorproblemen van leider Dirk Deveux met zijn Ford Sierra Cosworth.
De volgend manche van het Kroon-Oil BRC, de Sezoensrally in Bocholt, staat op zaterdag 18 mei op het programma.
Indrukwekkend debuut van Pierre-Manuel Brasseur
Rally van Wallonië JBRC
Het peloton van het Junior Belgian Rally Championship was goed gevuld in de Rally van Wallonië. Zowel de Stellantis Motorsport Rally Cup als de Clio Trophy Belgium gingen in de Namen immers van start. Na een intense strijd van twee dagen, gespreid over 20 uitdagende en verraderlijke klassementsproeven, ging de overwinning naar Pierre-Manuel Brasseur, die een knap debuut maakte met de Opel Corsa Rally4.
Op papier leek het een duel te worden tussen Junior-kampioen Jonas Dewilde en favoriet Tom Heindrichs, maar van bij de start zat Pierre-Manuel Brasseur tussen hen in. Na de eerste 11 proeven, bedroeg het verschil tussen Heindrichs en Brasseur amper 1″6. Op zondag ging het duel verder, al maakten beide kemphanen een fout op de openingsproef in Naninne. Uiteindelijk zou een erg geëmotioneerde Pierre-Manuel Brasseur bij zijn debuut met de Opel Corsa Rally4 de zege in het Junior BRC veroveren.
“Vanochtend blokkeerde ik de wielen in een remzone en liet ik de motor afslaan. Mijn fout. Gelukkig had Tom ook een foutje gemaakt. Toen het regende op de powerstage, monteerde ik twee regenbanden vooraan, maar ik dacht dat Tom Heindrichs misschien met gekruiste regenbanden een betere zaak had gedaan. Gelukkig kon ik het hoofd koel houden en de zege met 25″ voorsprong veroveren,” aldus Pierre-Manuel Brasseur, die een knap debuut maakte. “Omdat het budget beperkt is, kon ik vooraf niet testen en ontdekte ik de Corsa pas tijdens de shakedown. CRT heeft prima werk geleverd, al is het een serieuze stap van een Clio Rally5 naar een Corsa Rally4.”
Tom Heindrichs reed heel wat schade zondagochtend in Naninne, waar ook het vertrouwen een deuk kreeg. “We hadden een rechts-linkse waaier aan hoge snelheid veel te optimistisch in onze nota’s staan. Ik wist meteen dat het niet zou lukken om de bocht te nemen. De carrosserieschade was groot, maar we konden gelukkig wel verder, al was ik toch een proef of twee het vertrouwen kwijt. Het was echt niet makkelijk door de wisselende weersomstandigheden,” vertelde Tom Heindrichs, die vrede moest nemen met de tweede plaats.
Jonas Dewilde werd derde op een halve minuut van Heindrichs. “Pierre-Manuel en Tom waren gewoon sneller. Ik nam minder risico’s, want ik wilde vooral uitrijden. Zondag verhoogde ik even het tempo toen Tom een foutje had gemaakt, maar dan ging ik zelf ook even van de baan. Een verwittiging om gewoon mijn eigen tempo te blijven rijden,” vertelde de leider in het Junior BRC.
Maxim Decock had amper geslapen voor hij in Jambes aan de start kwam. “Ik heb de auto quasi helemaal alleen terug opgebouwd deze week. De wagen kwam maandag terug van de carrosserie en ik heb op drie dagen en nachten de wagen gemonteerd. Dat doe ik grotendeels zelf. Woensdagavond was de auto klaar en donderdagochtend ben ik vertrokken om te gaan verkennen. Kortom, ik was zaterdag te moe om scherp aan te vallen. Op zondag ging het al beter,” vertelde Decock, die na de jump in Wartet zaterdag een indrukwekkende schuiver maakte aan hoge snelheid.
Achter Decock pakte Corentin Fiasse, die zich steeds beter voelt in zijn Peugeot 208 Rally4, de punten van de vijfde plaats, voor Leny Cols, de 20-jarige zoon van Larry die een sterk debuut maakte in de Clio Trophy. Leny eindigde immers voor Lyssia Baudet, die door twee lekke banden en een sortie op zaterdag niet verder kwam dan de zevende plaats bij de jongeren.
Tussenstand Junior BRC: 1. J. Dewilde 65; 2. C. Fiasse 28; 3. D. De Rycke & P-M. Brasseur 25; 5. T. Heindrichs 18; 6. M. Decock 12; 7. L. Cols 10; 8. L. Baudet 8