Maserati zet tijdens Maserati Folgore Day het nieuwe elektrische tijdperk in de spotlights

Naarden, 15 april 2024 – Op maandag 15 april brengt Maserati in Rimini, in het hart van de Motor Valley, de pers en insiders uit de industrie samen voor de langverwachte Folgore Day. Het evenement vindt plaats op de 110e verjaardag van de in Modena gevestigde fabrikant. De geschiedenis van het merk met de drietand kenmerkte zich door vele commerciële successen en racesuccessen, waarbij de meest iconische modellen in de internationale autosport tal van overwinningen in de hoogste regionen van de autosport hebben behaald. De Folgore Day markeert officieel de toetreding van het merk tot het nieuwe elektrische tijdperk, waarin het Folgore-gamma klaar is om een toonaangevende rol te spelen en de toekomst van het merk over de hele wereld vorm te gaan geven.

Folgore is een reis die zich kenmerkt door elektrificatie, innovatie, luxe en excellence in de beste Italiaanse traditie. Afgelopen jaar is Maserati aan deze reis begonnen met de lancering van zijn 100% elektrische modellen: de GranTurismo Folgore, de eerste volledig elektrische auto van het merk met de drietand; de Grecale Folgore, de eerste SUV van het merk die wordt aangedreven door een volledig elektrische aandrijflijn en nu de GranCabrio Folgore, de elegante en verfijnde open versie van de bekroonde grand tourer, die vandaag tijdens de Folgore Day wordt onthuld. En dan is er nog de MC20 Folgore supersportwagen, die in 2025 zijn debuut maakt.

 

Tegen 2028 is het gehele modellengamma van Maserati volledig geëlektrificeerd zijn. Dit heeft het merk begin 2024 aangekondigd, toen het zijn strategische langetermijnvisie met de wereld deelde, inclusief een groeiplan dat is gericht op duurzame winstgevendheid tot ver in de toekomst, waarbij de focus ligt op de continue evolutie van het merk en zijn modellen. Ook in dit scenario worden de toekomstige modellen van het merk volledig ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd in Italië, waarbij Modena en de historische fabriek aan de Viale Ciro Menotti het middelpunt blijven vormen in dit uitdagende nieuwe tijdperk op het gebied van mobiliteit.

De Folgore Day is het startpunt van een nieuwe reis voor Maserati en voor consumenten die in het high-end segment shoppen. Ook de elektrische modellen van het merk met de drietand zijn volledig op hun wensen afgestemd. Het zijn modellen die de kenmerkende essentie van het merk bieden en net als de modellen uit het verleden staan voor geavanceerde technologie, verfijnde elegantie, vakmanschap en onderscheidende prestaties. Ze worden de nieuwe symbolen in de verregaande transformatie die de markt ondergaat.

 

Folgore is de drijfveer, de vonk die een modern begin doet ontbranden; met de ontwrichtende kracht van de bliksem (‘Made in Thunder’ is het motto dat wordt gebruikt om dit specifieke moment uit te drukken) begint het merk aan een nieuw hoofdstuk in de rijke geschiedenis van Maserati, het eerste 100% Italiaanse luxemerk dat volledig elektrische modellen produceert in Motor Valley. Opnieuw is het creatieve en technische vernuft van de medewerkers van het merk met de drietand gebundeld, om vorm te geven aan de nieuwe, volledig elektrische Folgore-modelreeks, een manifest voor de toekomst van het merk.

De Folgore Day werd gehouden na afloop van het Formule E-raceweekend op Misano World Circuit Marco Simoncelli, dat voor het eerst als decor van het Italiaanse race-evenement diende. Het evenement begon met de persconferentie en het welkomstwoord van de CEO van het merk. Davide Grasso sprak over dit belangrijke moment voor Maserati, ambassadeur van Italië in de wereld van luxe. Het is een bewijs van innovatie en technologische vooruitgang, en de toekomst van het merk zal in het teken staan van elektrificatie. Hij deelde zijn langetermijnvisie die gericht is op de nieuwe Folgore-modelreeks en de activiteiten van het merk, voorafgaand aan de presentatie van het nieuwste volledig elektrische model, de Maserati GranCabrio Folgore, die vanavond wordt onthuld.

 

Davide Grasso werd vergezeld door Giovanni Perosino, Chief Marketing Officer van Maserati, die de waarden en kenmerken van het merk in het nieuwe Folgore-tijdperk met de aanwezigen deelde en de wereldpremière van de ‘It turns you on’-campagne gestalte gaf. Ook aan het woord kwamen Davide Danesin, hoofd van Maserati Engineering, die zich richtte op de techniek en ontwikkeling, en Klaus Busse, Head of Design van Maserati, die de persconferentie afsloot met zijn bijdrage over stijl, technologie en design.

 

De ochtendbijeenkomst vormde ook een mooie gelegenheid om de aanwezigen kennis te laten maken met de drie thematische gebieden die leidend zijn in dit verhaal en de Folgore Day omlijsten: elektrische mobiliteit, het Maserati Fuoriserie individualiseringsprogramma en de TRIDENTE, een volledig elektrische luxe motorboot.

FOLGORE-TECHNOLOGIE & E-MOBILITY

In de ruimte die is gewijd aan elektromobiliteit waren de volgende zaken te zien: het rollende chassis van de Grecale Folgore, het hart van de 100% elektrische SUV van het merk, dat laat zien hoe het volledig elektrische aandrijfsysteem is geïntegreerd in het onderstel van het model. Daarbij is de hoogvoltageaccu direct onder de carrosserie geplaatst zonder afbreuk te doen aan de interieurruimte van de Grecale, die toonaangevend is in zijn segment. Ook presenteerde Maserati er de Folgore wallbox, een elegant vormgegeven stroomvoorziening voor thuisgebruik, alsmede de voor- en achteras en het accupakket van de GranTurismo Folgore, waarmee bezoekers met eigen ogen de fascinerende techniek konden zien die voor de aandrijving van de krachtige coupé van het merk met de drietand zorgt.

 

FUORISERIE | FOLGORE KLEUREN & MATERIALEN

Het gedeelte dat was gericht op het exclusieve aanpassings- en personalisatieprogramma voor de auto’s van het merk bood onder andere plek aan de Configuration Box. Ook werden voorbeelden van maatwerk getoond, die klanten kunnen inspireren bij de samenstelling van hun droom-Maserati. De verfijnd en toch ook stoer ogende Grecale-stoel die er was tentoongesteld, heeft een mix van Nero- en Ghiaccio-bekleding, aangevuld met contrasterende stiksels in de kleur Rosso Trofeo op de hoofdsteun, die daar het Trident-logo vormen, en de rest van de stoel. De Maserati MC20 Cielo Opera d’Arte stoel die is bekleed met lasergesneden alcantara, is ook voorzien van originele kleuraccenten. Het resultaat is een auto die alle creativiteit, flair en vakmanschap uitstraalt die typerend zijn voor het Fuoriserie-programma en de tailormade individualiseringsopties. Een wand waarbij de nadruk wordt gelegd op de carrosserielakken maakte de ruimte compleet, samen met een speciale selectie velgen in afwerkingen die exclusief zijn voor de Corse- en Futura-collecties.

VITA | MASERATI

De samenwerking tussen Maserati en Vita Power heeft geresulteerd in de TRIDENTE, een volledig elektrische luxe motorboot. Het merk uit Modena breidt hiermee zijn elektrificatiestrategie uit van de weg naar het water.

Vita Power en Maserati delen dezelfde visie op de mobiliteit van de toekomst en dezelfde passie voor luxe creaties die geen compromissen sluiten op het gebied van prestaties en elegantie. Vita Power is een maritiem technologiebedrijf dat is opgericht om de impact op de mariene wereld te verminderen door de ontwikkeling van een elektrisch en geïntegreerd ecosysteem van high-performance aandrijflijnen en volledig elektrische jachten, ondersteund door een speciale maritieme snellaadinfrastructuur.

 

De TRIDENTE is een 10,5 meter lange motorboot, die is ontworpen voor tochten op meren en langs de kust. Het model biedt plaats aan acht passagiers, heeft een kruissnelheid van 25 knopen en een topsnelheid van 40 knopen. Met behulp van DC-laden kan het accupakket in minder dan een uur worden opgeladen.

De boot is gemaakt van koolstofvezel en afgewerkt volgens de hoogste creatieve normen door de ambachtslieden van Hodgdon Yachts, een Amerikaanse botenbouwer uit Maine met een geschiedenis van meer dan 200 jaar en een specialist in tenders voor superjachten.

 

Maserati’s ‘IT TURNS YOU ON’ campagne met Damiano David

De officiële aftrap van Folgore Day werd gevormd door de lancering van de ‘It turns you on’-campagne, die de energie waarmee Maserati een nieuw tijdperk inluidt tot uiting laat komen. In deze campagne is een hoofdrol weggelegd voor de fascinerende en charmante Italiaanse muzikant en singer-songwriter Damiano David, die de wereldranglijsten heeft beklommen met de rockband Måneskin, waarin zijn onmiskenbare stem een belangrijke rol speelt.

 

In een 90 seconden durende videoclip, waarvan het creatieve concept is ontwikkeld door communicatiebureau Naïve en die is geproduceerd door Buddy Film, vertellen de internationaal gerenommeerde Italiaanse regisseur Gabriele Mainetti en director of photography Diego Indraccolo – samen met hun getalenteerde cameramannen Paolo Zerbini en  Max Sarotto – een verhaal dat alles wat Maserati kenmerkt: passie, visie, innovatie, de Italiaanse geest, intuïtie, toewijding en enthousiasme. De videoclip maakt indruk en gaat in op aspecten als hoe we ons onderscheiden van de massa en hoe we simpelweg ons leven leiden op de wijze zoals wij die voor ogen hebben.

 

De sfeer en de openingsnoten zijn typerend voor la dolce vita, met dat verfijnde en toch ongedwongen Italiaanse karakter dat over de gehele wereld wordt bewonderd en geliefd is.

Een welvarende jongeman rijdt in de video weg in zijn auto, een Maserati GranTurismo Folgore; zijn aantrekkingskracht straalt onmiddellijk af op zijn omgeving en trekt de aandacht. Damiano David zit achter het stuur van Maserati’s eerste 100% elektrische auto. De Folgore-uitvoering is een icoon van het merk met de drietand en brengt alle energie van een nieuw tijdperk vol vooruitgang over.

 

Het leven is het centrale thema, net als de zaken die ons hart sneller laten kloppen. Dit wordt ervaren aan boord van de drie Folgore-creaties van Maserati. De GranTurismo is te zien in de open versie, de GranCabrio Folgore wordt in de schijnwerpers gezet. Het model laat hoofden omdraaien en harten sneller kloppen, zoals alleen een auto die de perfecte symbiose vormt van buitengewone prestaties en elegantie met de wind in je haren dat kan doen. De reis gaat verder en eindigt met de Grecale Folgore: een veelzijdige, krachtige, luxueuze en fascinerende metgezel op wielen, net als zijn andere twee krachtig gemotoriseerde elektrische broers en zussen.

 

Van zonsondergang tot zonsopgang vertelt Maserati het verhaal van de nieuwe energie van Folgore en hoe deze de nieuwe wereld van elektrificatie bij het merk met de drietand in beweging brengt.

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait