- Ter herdenking van de 75 jaar van de SchorpioenÞ Ter gelegenheid van het jubileum heeft het Heritage-team van Stellantis twee speciale eerbetonen georganiseerd: een tijdelijke tentoonstelling met onschatbare zeldzaamheden van Abarth, die toebehoren aan privéverzamelaars en de permanente collectie van het bedrijf, en de aankondiging van de Abarth Classiche 1300 OT project.
- De tentoonstelling in de Heritage Hub volgt de belangrijkste fasen van het merk aan de hand van enkele van zijn beroemdste voertuigen, terwijl het nieuwe project van Heritage’s “Reloaded by Creators”-programma wordt vertegenwoordigd door een 1:3 schaalmodel met elk detail van de definitieve vorm van het nieuwe voertuig.
- Naast de 12 modellen bij de ingang van het museum zijn er 26 modellen te vinden in de tentoonstellingsruimte, waardoor bezoekers andere, minder bekende, maar even belangrijke Abarth-modellen verder in het museumcomplex kunnen bewonderen.
- Speciale gast is de Abarth Classiche 1300 OT, een evolutie van de Abarth Classiche 1000 SP die Heritage in 2021 creëerde en die in slechts vijf modellen kwam en in recordtijd uitverkocht was.
- De Abarth Classiche 1300 OT is een moderne herinterpretatie van de iconische sportieve auto uit de jaren 1960 en is een droom die binnenkort een prachtige realiteit zal worden in een gelimiteerde oplage van vijf exemplaren.
- Geproduceerd en verkocht door de afdeling Heritage Stellantis, is de nieuwe creatie al te bestellen. Voor meer informatie is het mogelijk om de erfgoedsite te bezoeken of te schrijven naar het volgende e-mailadres: heritage@stellantis.com.
- Begint op 12 aprilÞ, zal de tentoonstelling ongeveer drie maanden open zijn voor het publiek en is een rondleiding door de Heritage Hub inbegrepen bij de aankoop van een ticket. Boekingen en aankopen zijn beschikbaar op het volgende koppeling.
- Om de constante evolutie van het merk in de verf te zetten, zullen op de tentoonstelling twee van de nieuwste Abarth-modellen te zien zijn: de Abarth 500e met een Poison Blue-kleurstelling en de gloednieuwe Abarth 695 75Þ Anniversario.
De afdeling Erfgoed van Stellantis herdenkt de 75 van AbarthÞ Jubileum met twee eerbetonen aan de geschiedenis van de Schorpioen: de boeiende tijdelijke tentoonstelling in de Heritage Hub die de belangrijkste momenten van het merk weergeeft aan de hand van enkele van zijn beroemdste voertuigen, en de presentatie van de “Abarth Classiche 1300 OT” met een schaalmodel van 1:3 dat tijdens het herdenkingsevenement te zien is.
Roberto Giolito, Head of Stellantis Heritage (Alfa Romeo, FIAT, Lancia, Abarth), verklaarde: “Er is een rode draad die de Abarth-voertuigen uit het verleden verbindt die te zien zijn in de tijdelijke tentoonstelling die we hier in Turijn, de thuisbasis van het merk, hebben opgezet, en de opwindende Abarth Classiche 1300 OT, een droom die binnenkort een ongelooflijke realiteit zal worden. Deze rode draad is terug te vinden in de kernwaarden van het merk: superieure prestaties, deskundig vakmanschap en constante technische verfijning – die allemaal ooit werden vertegenwoordigd door de iconische voorlopers van het merk, en vandaag een integraal onderdeel zijn van het nieuwe project van het Heritage “Reloaded by Creators”-programma. Bovendien zijn dit dezelfde waarden die in de huidige line-up van de Scorpion voorkomen, wat bewijst dat de principes van Carlo Abarth nog steeds als inspiratie dienen voor de toekomst. Met deze meeslepende tentoonstelling en de aankondiging van de limited-edition Abarth Classiche 1300 OT herdenkt de Stellantis Heritage-afdeling (Alfa Romeo, FIAT, Lancia, Abarth) niet alleen menselijk, sportief en technologisch erfgoed, maar brengt ze ook hulde aan de verschillende generaties fans over de hele wereld die nog steeds zowel een opwindende rit als een onderscheidende stijl van de Scorpion verwachten en nog steeds vertrouwen hebben in het beroemde motto van de oprichter: “Zondag op de baan en maandag op kantoor”.
Met 12 voertuigen bij de ingang van het museum op de tijdelijke tentoonstelling, zijn er 26 modellen te vinden in de tentoonstellingsruimte, waardoor bezoekers andere “minder bekende”, maar even belangrijke Abarth-modellen verder in het museumcomplex kunnen bewonderen. Concreet zijn de 12 voertuigen vooraan afkomstig van privéverzamelaars en de collectie van Stellantis: van de eerste 500 getuned door Carlo Abarth – degene waarmee hij in 1958 zes snelheids- en uithoudingsrecords vestigde op het circuit van Monza – tot de legendarische Abarth 1000 uit de jaren 1960, de Abarth 500e met een Poison Blue-kleurstelling en de gloednieuwe Abarth 696 75th Anniversario die een eerbetoon is aan de geschiedenis van de Scorpion en de beroemde 1.4 T-Jet-motor, waarvan de cilinderinhoud (1.368 cc) de inspiratie vormde voor de 1.368 modellen die voor zijn gelimiteerde oplage werden geproduceerd.
De 26 andere ongelooflijke voertuigen in de tentoonstelling zijn onder meer de 750 Record Aero, ontworpen door een jonge Franco Scaglione, en de 1000 Formulino die door Carlo Abarth zelf werd bestuurd om de 100 van het merk te vestigenÞ record. Bezoekers kunnen ook de iconische 131 Abarth bewonderen, die 3 Group 4 World Rally Championships won, en de brute 037, die in 1983 de laatste tweewielaangedreven auto was die het Wereldkampioenschap Rally won tegen de concurrentie met vierwielaandrijving. De tentoonstelling toont ook enkele rariteiten, zoals de elegante 2400 Coupé Allemano, de persoonlijke auto van Carlo Abarth in het begin van de jaren 1960, en de krachtige Fiat 131 Supermirafiori “2000/TC Volumetrico”, getuned door Carlo Abarth, die Giovanni Agnelli gebruikte voor dagelijkse ritten. Bovendien heeft elk voertuig dat op het herdenkingsevenement te zien is, een rijk achtergrondverhaal dat jongere bezoekers zeker zal treffen en een glimlach en een beetje nostalgie zal brengen bij degenen die het economische wonder van Italië hebben meegemaakt, toen Abarth synoniem was met snelheid, tuning en emotie.
De speciale gast van de tentoonstelling is het Abarth Classiche 1300 OT-model, gemaakt van Epowood en voorzien van fijne details zoals een achtergrill met ‘Abarth-opschrift’. Mechanisch gebaseerd op het Abarth Classiche 1000 SP-project uit 2009, dat was afgeleid van de Alfa Romeo 4C, is deze nieuwe creatie de evolutie van de Abarth Classiche 1000 SP die in 2021 door het Heritage-team werd gecreëerd en die in slechts vijf modellen kwam en in recordtijd uitverkocht was. Met een carrosserie van koolstofvezel en de historische “periscoop” opnieuw geïnterpreteerd in een eigentijdse sleutel, is de nieuwe Abarth Classiche 1300 OT al te bestellen en zal hij worden geproduceerd in slechts vijf modellen in beperkte oplage en worden verkocht door de Stellantis Heritage-afdeling (Alfa Romeo, FIAT, Lancia, Abarth). Voor meer informatie is het mogelijk om de erfgoedsite te bezoeken of te schrijven naar het volgende e-mailadres: heritage@stellantis.com.
Dankzij het ontwerp van deze boeiende tentoonstelling, dat het unieke karakter van de voertuigen op het gebied van design, technologische innovatie en sportief succes benadrukt, is het evenement gewijd aan de 75Þ Anniversary is de perfecte gelegenheid om deze authentieke “pareltjes” van de wereldautosport te bewonderen. Deze ongelooflijke tentoonstelling versterkt de Heritage Hub-ervaring, die normaal gesproken open is voor het publiek met rondleidingen, en vanaf 12 april ongeveer drie maanden open zal zijnÞ met de aankoop van een klassiek geleid bezoek aan het museum in via Plava in Turijn. Meer informatie, boekingen en aankopen zijn beschikbaar via de volgende link.
Abarth Classiche 1300 OT: snelheid en passie
De Abarth Classiche 1300 OT is het nieuwe voertuig dat door Heritage is ontworpen als eerbetoon aan de iconische auto die een halve eeuw geleden racesucces boekte. Deze speciale editie, in het kader van het project “Reloaded by Creators” van Heritage, biedt de liefhebbers de mogelijkheid om een hedendaagse herinterpretatie te bezitten van een van de meest iconische auto’s uit de jaren 1960. In 1965 viel de Fiat-Abarth OT 1300 op op het circuit door zijn uitzonderlijke wendbaarheid en vermogen, afgeleid van een efficiënte uitwerking van de Fiat 850.
Met een lichtgewicht en aerodynamische carrosserie van glasvezel en een opvallende “periscoop” die achteraf werd gemonteerd om het interieur te koelen, werd de OT 1300 een icoon van Abarth-innovatie in racewagens. Vanaf vandaag brengt het Heritage-team onder het label “Abarth Classiche” hulde aan die eeuwige waarden met de nieuwe Abarth Classiche 1300 OT, een werk dat stijl, prestaties en geschiedenis combineert. Mechanisch gebaseerd op het Abarth Classiche 1000 SP-project, waaruit de Alfa Romeo 4C werd gevormd, behoudt deze nieuwe creatie de essentie van een authentieke Abarth. De carrosserie, nu gemaakt van koolstofvezel, introduceert opnieuw de karakteristieke “periscoop” van de historische auto, opnieuw geïnterpreteerd in een eigentijdse sleutel. De achterruit van plexiglas met sleuven voor de koeling en de grote achtergrille voor de motorruimte, voorzien van het opschrift ‘Abarth’, benadrukken de band met het historische design. De voorkant, met zijn kronkelige rondingen, doet denken aan Abarth-sportwagens uit het verleden, met royale openingen voor koeling. Abarth Classiche 1300 OT vertegenwoordigt de meest authentieke en authentieke manier om een epische auto te eren die nog steeds in de harten zit van alle echte liefhebbers van het merk Abarth over de hele wereld.
De auto, geproduceerd in een gelimiteerde oplage van vijf exemplaren, is al te bestellen.
De twaalf Abarths in de hoofdrol in de tijdelijke tentoonstelling van de Heritage Hub
Fiat Abarth 595 SS (1957)
Het verhaal van de tweecilinder Abarth begon in november 1957 op de Autosalon van Turijn, slechts enkele maanden na de lancering van de Fiat Nuova 500. Carlo Abarth, die al enkele jaren met succes voertuigen op basis van de Fiat 600 ontwikkelde, was geïntrigeerd door het idee om zijn “afleidings”-gamma uit te breiden naar meer betaalbare modellen voor het grote publiek en vond dat de nieuwe compacte Fiat een goede springplank zou kunnen zijn. In februari 1964 werd de “595 SS” geïntroduceerd met een verhoogd vermogen van 32 pk. Het superieure vermogen werd verkregen via een Solex 34 PBIC-carburateur in combinatie met een speciaal lichtmetalen inlaatspruitstuk, het luchtfilterdeksel en de drukleiding. Esthetisch gezien bestonden de verschillen uit het SS-opschrift op de voor- en achterkap en het cursief gedrukte “esse esse” op het dashboard. Vanaf februari 1964 kwamen er ook veel accessoires beschikbaar om de kleine Abarth te personaliseren, waaronder verschillende asverhoudingen, het dashboard met vier Jaeger-instrumenten in zwart gelakt aluminium, de Campagnolo magnesium wielen en een ongelooflijk driespaaks, gepolijst aluminium sportief stuurwiel met een houten kroon en een claxonknop met het schild. Het verhaal van de Fiat Abarth 595/695 volgt dezelfde evolutie als het voertuig waarvan ze zijn afgeleid, van de F (1965) tot de L (1968) en eindigt in 1971.
Fiat 500 Record Monza (1958)
De Abarth “Record” uit 1958 was de eerste Fiat 500 die door Abarth werd afgesteld en aangepast om zijn potentieel en betrouwbaarheid te demonstreren. Om de prestaties te verbeteren, heeft Abarth kleine aanpassingen aan de motor gedaan en deze lichter gemaakt, waardoor er bijna 26 pk uit de tweecilindermotor wordt geperst. Met deze opstelling ging de eerste door Abarth getunede 500 meer dan 120 km/u en hield hij het 168 uur vol (d.w.z. 24 uur per dag gedurende zeven dagen op rij) in Monza, waarmee hij het ene record na het andere vestigde.
Fiat Abarth 850 TC Nürburgring (1961)
De Fiat Abarth 850 TC (Turismo Competizione) werd ontworpen als een kleine sportwagen die perfect zou zijn voor zowel dagelijks gebruik als op het circuit; het kan zelfs worden beschouwd als een van de gelukkigste transformaties in de carrière van Carlo Abarth. De 850 TC werd geïntroduceerd in februari 1961 en leende het mechanische schema van de FIAT 600 D met een grotere boring en slag; Daarom steeg de waterverplaatsing tot 847 cm3. De krachtigere nokkenas, de Solex 32 carburateur, het nieuwe luchtfilter, de andere krukas en een nieuwe uitlaat ontworpen voor sportief gebruik zorgden ervoor dat hij 52 pk en 5.800 tpm kon bereiken. Dit alles zorgde ervoor dat de 850 TC een topsnelheid van 140 km/u kon bereiken, waardoor het noodzakelijk werd om een nieuw remsysteem te gebruiken met schijven in plaats van trommels op de voorwielen. In het licht van zijn gedurfde racepersoonlijkheid was het interieur van de Abarth 850 TC voorzien van een elegant door Jaeger ontworpen instrumentenpaneel en een sportief driespaaks aluminium stuurwiel. De 850 TC kostte 850.000 lire en er werd voor het eerst garantie op het voertuig aangeboden. In november 1961 werd de Abarth 850 TC Nürburgring geïntroduceerd, die standaard werd geleverd met een hoefijzervormig instrumentenpaneel, een sportief stuurwiel en een signatuurschrift.
Fiat Abarth 1000 SP (1966)
Dit autoproject kreeg de codenaam SE04, maar zou commercieel bekend staan als de 1000 SP (Sport Prototype). Het plan was om er minstens 50 te produceren voor homologatie in de categorie Sportgroep 6 en voor privérijders. De mechanica was afgeleid van het Fiat 600-motorblok met een geteste tweeassige motor van 982 cm³, die om twee redenen werd gebruikt: enerzijds onderhield hij een band met Fiat en anderzijds garandeerde dit type motor betrouwbaarheid. De compressieverhouding was 10,5:1 en het tanken werd toevertrouwd aan twee Weber 40 DCOE2-carburateurs met dubbele choke die 105 pk leverden. Met een gewicht van slechts 480 kg bedroeg de topsnelheid meer dan 220 km/u en was hij voorzien van een vierversnellingsbak. De voorkant van het voertuig was vlijmscherp om voldoende luchtstroom mogelijk te maken door de openingen die naar de waterradiatoren leidden. De carrosserie is gemaakt van glasvezel om het totale gewicht te verminderen.
Fiat Formula Italia (1972)
De “Formula Italia” of de SE 025 werd in 1971 gemaakt als trainingsauto voor jonge Italiaanse autocoureurs. De van Fiat 1600 cc afgeleide motor, die was gekoppeld aan de handgeschakelde versnellingsbak van de Lancia Fulvia coupé HF 1.6 en twee Weber 40 DCOE2-carburateurs met dubbele choke, bereikte uiteindelijk 115 pk bij 6.500 tpm. Het voertuig werd geïntroduceerd op 26 oktober 1971, tegelijkertijd met de competitie die werd gepromoot door de Italiaanse autosportcommissie. De vierspaaks lichtmetalen velgen vooraan kwamen van de 124 Spider Abarth, terwijl de achterste afkomstig waren van de Fiat Dino 14″. Ondertussen werden het chassis met stalen buizen en de vlamvertragende GFRP-carrosserie speciaal ontworpen voor de wedstrijden. Het totale gewicht bedroeg ongeveer 450 kg en de topsnelheid bedroeg meer dan 200 km/u. De Formula Italia had zowel een indrukwekkend commercieel als competitief succes: in 1972 werden enkele tientallen modellen geproduceerd die de competitie van één merk gedurende zes races tot leven brachten.
Fiat Abarth 124 Rally (1972)
Dit voertuig, dat in 1972 op de Autosalon van Turijn werd geïntroduceerd met een motor met een cilinderinhoud van 1.800 cm³, was de nieuwe versie van de 124 Sport Spider en kreeg de naam Abarth Rally. Met een no-nonsense cabine had het geen console op de centrale tunnel of het dashboardkastje en koos het voor aluminium in plaats van de houten lambrisering; Ondertussen werden de deurpanelen vereenvoudigd en omvatten ze prachtige anatomische stoelen (optioneel en toch alomtegenwoordig) en een met leer bekleed, driespaaks stuurwiel. Dit “landschap” was volkomen gerechtvaardigd, aangezien de motor, die werd aangepast door de toepassing van twee 44 mm Weber-carburateurs, 128 pk bereikte in plaats van 144. Dit was meer dan genoeg om een bevredigende rit te garanderen en kon gemakkelijk worden verhoogd dankzij de ongelooflijke respons op de afstemming van dit voortreffelijke voertuig. In ieder geval kon het differentieel op verzoek sperlicht worden en het werk aan het chassis was essentieel voor het energiebeheer. De voorwielophanging werd aangepast en de achterwielophanging onderging een ware revolutie: de stijve brug maakte plaats voor een systeem van onafhankelijke wielen met MacPherson-veerpoten en draagarmen die in het midden van het voertuig waren verankerd met een verstelbare stabilisatorstang. Het kostte niet veel moeite om de 1.013 geproduceerde modellen te verkopen, zelfs met een beperkter kleurengamma van rood, blauw en wit. De auto was ongelooflijk snel: ruim 190 km/u en van 0-100 km/u in zo’n 8 seconden.
Autobianchi A112 Abarth 58 PK (1972)
De A112 werd gemaakt in 1969, net na de volledige overname van Autobianchi door Fiat, en werd meer dan 17 jaar geproduceerd in zeven verschillende series. Hij werd geïntroduceerd op de Autosalon van Turijn op 15 september 1971 en kreeg de naam Autobianchi A112 Abarth 58 HP vanwege het vermogen dat door zijn motor werd geproduceerd – een 982 cm³ vier-in-lijn motor voor 58 DIN-pk bij 6.600 tpm, aangedreven door een verticale Weber 32 DMTR-carburateur met dubbele carrosserie. De topsnelheid van de 58 pk was 150 km/u, ongeveer 10 km/u meer dan de standaardversie, en hij ging van 0-100 km/u in ongeveer 12 seconden. De lanceringsprijs bedroeg 1.325.000 lire. Vanuit stilistisch oogpunt onderscheidde hij zich van de “niet-Abarth”-versie met zijn matzwarte motorkap, evenals zijn rockerpaneel, de wielkasten en het onderste deel van de achterkant, het zeshoekige Scorpion-embleem en het Autobianchi-embleem aan de zijkant bij het deurkozijn, en zijn unieke grille met twee ronde luchtinlaten die eruitzagen als twee koplampen. Het kwam in een Racing Red-kleur, ook al hadden sommige zeldzame modellen Salmon- en Mink-kleurstellingen zonder zwarte elementen. De nieuwe A112-serie maakte zijn debuut in maart 1973; en we kunnen niet zonder de sportieve versies te noemen: de A112 Abarth 58 HP 2^-serie en de Autobianchi A112 Abarth 70 HP (3^-serie) die begin 1975 werden geïntroduceerd.
Fiat Abarth 131 Rally (1976)
De Fiat 131 Abarth werd geïntroduceerd op de Internationale Autosalon van Genève die in de eerste week van maart 1976 werd gehouden. Het ontwerp en de productie van de carrosserie werden toevertrouwd aan het Centro Stile Bertone, waar door het gebruik van glasvezel en aluminium een lichter voertuig werd gecreëerd met een look geïnspireerd op de tweedeurs Fiat 131 Mirafiori. Om het gewicht van de carrosserie te verminderen, was de 131 Abarth Rally voorzien van harskappen en spatborden en aluminium deuren. Grotere wielkasten en spoilers werden vervolgens toegevoegd om de nodige downforce te garanderen. De motor die het door de technici van Abarth ontworpen voertuig aandreef, was een ongekende 1.995 cm³ vier-in-lijn motor met een lichte aluminium kop, dubbele bovenliggende nokkenas, 16 kleppen en Kugelfischer mechanische injectie in de “Corsa”-versie. De wegversie met een Weber dubbelzijdige carburateur leverde 140 pk, terwijl de raceversies met brandstofinjectie 225 pk bereikten, wat later op 245 zou worden gebracht. De vijfversnellingsbak met hondenring, ook voor de 131 Abarth-wegvoertuigen, en het ZF-sperdifferentieel (alleen op de Corsa) leverden stroom aan de verlaagde Pirelli P7-banden. De Fiat 131 Abarth Rally Gr.4, die tussen 1976 en 1987 werd geproduceerd in 400 modellen – het minimumaantal voor homologatie in de Corsa-versie in Groep 4 volgens de FIA-regels – maakte al snel naam in wedstrijden over de hele wereld.
Abarth Formule 4 (2014)
Abarth bleef trouw aan zijn historische rol als springplank voor autosporttalenten door een leidende rol te spelen in het Italiaanse Formule 4-kampioenschap, de nieuwe serie in opdracht van de FIA die jonge coureurs in staat stelde ervaring op te doen in een eenzitter en een professionele carrière in de autosport te beginnen. De Formule 4 biedt jonge coureurs de kans om op slechts 15-jarige leeftijd in een echte eenzitter te stappen en het op te nemen tegen andere coureurs in totale technische pariteit, bijvoorbeeld door het afdichten en roteren van motoren tussen de deelnemende auto’s. Als bewijs van de educatieve reikwijdte van het programma worden de jonge coureurs op de circuits begeleid door docenten die hen de geheimen van het vak leren en hen race voor race volgen in dit professionele circuitprogramma. De regels van het Italiaanse Formule 4-kampioenschap voorzien in drie races voor elk van de acht evenementen die plaatsvinden op technische en internationale circuits.
Abarth 124 Rally (2016)
Voor het eerst geïntroduceerd in maart 2016 op de Internationale Autosalon van Genève en later op de 100Þ Targa Florio, de Abarth 124 Rally, maakte zijn rallydebuut tijdens de Rally Italië-Sardinië. Dit voertuig, een concentratie van pure technologie en prestaties, kwam voort uit de ervaringen van Squadra Corse Abarth en was bedoeld om de Scorpion terug te brengen naar de beste en moeilijkste rallycircuits – speciale etappes waar het asfalt heter is en het ijs gladder. 40 jaar na de laatste officiële race tijdens de Rally van Monte Carlo in 1976 kwam de Abarth 124 rally terug met dezelfde filosofie: het testen van de technische oplossingen van wegvoertuigen in de meest extreme omstandigheden en het bieden van de beste prestaties en de grootste betrouwbaarheid aan elke Abarth-klant. Het was opgedragen aan iedereen die het gevoel voor avontuur van het merk en de waarden van de racewereld deelt. Onder de motorkap verstopte zich de turbomotor met dubbele as en directe injectie. Dankzij de verschillende selecteerbare toewijzingen garandeerde hij een vermogen tot 300 pk bij 6.500 tpm en een superieure koppelcurve, wat van fundamenteel belang is om de bestuurder in staat te stellen te sturen en te accelereren in evenwicht te brengen bij overstuur.
Abarth 695 Rivale (2017)
Uit de ontmoeting tussen Abarth en Riva ontstond de Abarth 695 Rivale, de speciale en gelimiteerde serie die de traditie en innovatie van twee grote merken in de Italiaanse maakindustrie combineerde. De Abarth 695 Rivale onderscheidde zich van alle andere voertuigen. Het identificatieplaatje van de gelimiteerde en aanpasbare serie, bevestigd met dezelfde schroeven die werden gebruikt bij de bouw van het Riva-jacht, was een van de vele elementen die getuigden van zijn dubbele ziel van elegantie en sportiviteit. Twee tijdloze legendes – de ene op de weg en de andere op zee – die jaren van internationale records en prestigieuze overwinningen deelden, het leek logisch voor Carlo Abarth en Carlo Riva om samen te werken en een model te creëren dat gebaseerd was op essentiële zaken als traditie, elegantie en innovatie. Toen Abarth Riva ontmoette, was het resultaat de perfecte en harmonieuze combinatie van verfijning en prestaties. Deze speciale en gelimiteerde serie werd gedreven door esthetiek en kwam in 175 en 175 hatchbacks met een zwart glazen schuifdak.
Abarth Classiche 1000 SP (2021)
In 2021 besloot Abarth Classiche om de Abarth 1000 SP terug te brengen en vijf modellen van de 1000 SP te creëren met de technische en mechanische kenmerken die hij had moeten hebben sinds het eerste ontwerp in 2009 en die vandaag te vinden zijn op de Alfa Romeo 4C. De golvende carrosserie – met de zachte oppervlakken van de spatborden die de positie van de wielen benadrukken – deed denken aan de lay-out van de spider met middenmotor. De geometrie van de achterkant van de Abarth Classiche 1000 SP onderstreepte de perfecte harmonie tussen de verlichting en de uitlaateenheden. De kleurstelling was voornamelijk in het rood en er waren luchtinlaten over de hele carrosserie te vinden – van de motorkap tot de koelsleuven aan de achterkant. Zelfs de lichten vielen in lijn met het minimalistische ontwerp van de historische 1000 S, met puntlichten aan de voorkant en slechts een paar ronde achterlichten om de aanzienlijke breedte van de auto van achteren gezien te benadrukken.
Een selectie van Abarth-auto’s vol records en curiosa
De tentoonstelling gewijd aan de Schorpioen wordt ook voortgezet in de binnenste ruimtes van de Heritage Hub, waar andere klassieke Abarth-auto’s te zien zijn: het gaat onder meer om belangrijke auto’s die al het onderwerp zijn van de rondleiding en om enkele modellen die minder “bezocht” worden door gasten omdat ze ver verwijderd zijn van de schijnwerpers van de themagebieden van het museum, maar daarom niet minder waardevol. Onder hen zijn de recordbrekende auto’s van Abarth, waaronder de 750 Record Aero, ontworpen door de jonge ontwerper Franco Scaglione toen hij bij Carrozzeria Bertone werkte, de 1000 Record Aero, bijgenaamd “de prinses”, en de 1000 Formulino, die rechtstreeks door Carlo Abarth werd bestuurd om het 100e record van het bedrijf te winnen. Een nog grimmiger en uitgesproken race-optreden voor de volgende modellen uit de Heritage-collectie die in het tentoonstellingsprogramma zijn opgenomen: de iconische 131 Abarth, winnaar van drie Group 4 World Rally Championships; de brute 037, de laatste auto met tweewielaandrijving die het Wereldkampioenschap Rally van 1983 won voor kanshebbers met vierwielaandrijving; de beroemde S4 Martini, de laatste rallyauto van het Lancia/Abarth-team die in Groep B racete, en de al even beroemde 124 Rally Gr.4 waarin de beroemde coureur Marku Alen zijn carrière begon in de Fiat-groep. Evenzo zullen bezoekers onder de indruk zijn van twee raceauto’s: het ECV-prototype, gemaakt door het Lancia / Abarth-team dat niet deelnam aan rallyraces in Groep B, en de krachtige LC 2 ontworpen door Abarth engineering voor uithoudingswedstrijden en uitgerust met een 8-cilinder Ferrari-motor. Dit aanbod van sportiviteit op het hoogste niveau wordt gecompleteerd door twee auto’s op de weg, waardoor hun respectievelijke rallyversies werden gehomologeerd: de Lancia Rally Stradale, een van de 200 onderdelen die nodig waren voor de homologatie van de Lancia 037, en de Lancia S4 Stradale, die in 200 exemplaren werd geproduceerd om de legendarische Lancia Delta S4 in staat te stellen deel te nemen aan het Wereldkampioenschap Rally in Groep B. Er werd ook ruimte gegeven aan enkele absolute zeldzaamheden, zoals de uiterst elegante 2400 Coupé Allemano, de personenauto van Carlo Abarth in het begin van de jaren 1960, en de krachtige Fiat 131 Supermirafiori “2000/TC Volumetrico” met Abarth-tuning, speciaal gemaakt voor advocaat Giovanni Agnelli, die ermee reed tijdens zijn dagelijkse woon-werkverkeer. Meer standaard maar zeker niet minder aantrekkelijk is de A 112 58 HP, de laatste seriecreatie onder toezicht van Carlo Abarth, en de A 112 uit de 5e serie, die in Abarth-versie zijn productiecyclus beëindigde in de Desio (MI)-fabriek. Bovendien zullen veel van de bezoekers tijdens de tentoonstellingstour worden herinnerd aan de jaren van hun jeugd door het bewonderen van de briljante Seicento Sporting Limited Edition Michael Shumacher, de Uno Turbo Trofeo, die de plaats innam van de A112 Abarth in de trainingstrofee van de Fiat Group, en de Stilo HGT, met het Scorpione-logo op de wieldoppen.
En grote nieuwsgierigheid zal zeker worden gewekt door de revolutionaire Beta Turbo Montecarlo, een endurance-auto uitgerust met een 1400 cc Abarth-motor met turbocompressor en twee KKK-turbo’s; en de eigenaardige Beta Trevi Bimotore, die Abarth’s belangrijkste testrijder, Giorgio Pianta, had gebouwd om vierwielaandrijving te testen; de 131 Abarth Diesel, winnaar van de London-Sydney 1977; la 500 Abarth Tokyo, het eerste prototype van de moderne 500 Abarth; de 500 Trofeo Assetto Corsa, de ster van de 2008-trofee voor één merk; de 124 Spider GT4, ontwikkeld in 2015 om in de GT4-formule te rijden; en de speciale 124 Spider 70th-serie die, samen met de 595, het 70-jarig jubileum van Abarth vierde.
De legende van Abarth: vanaf de geboorte in 1949 tot de nieuwe generatie van de Scorpion
De legende van het merk met het Scorpion-embleem begon op 31 maart 1949, toen Carlo Abarth (1908-1979) samen met coureur Guido Scagliarini Abarth & C. oprichtte. Hun eerste auto was de 204 A afgeleid van de Fiat 1100. Hij trok de aandacht op 10 april 1950, toen Tazio Nuvolari ermee zijn laatste race, de Palermo-Monte Pellegrino, won. Sindsdien is de geschiedenis van Abarth vol race- en industriële records, altijd in de geest van de oprichter om maximale prestaties, vakmanschap en constante technische verfijning te combineren.
Een van de grootste ideeën van Carlo Abarth was om de raceactiviteiten aan te vullen met de productie van zijn beroemde tuningkits voor massaproductieauto’s om het vermogen, de snelheid en de acceleratie te verhogen. Opmerkelijke onderdelen van de kit waren de uitlaatpijpen, die in de loop der jaren een waar icoon van de “Abarth-stijl” werden. In een paar jaar tijd ging Abarth & C. de wereld over. In 1962 produceerde het 257.000 uitlaatpijpen, waarvan 65% bestemd was voor exportmarkten. Het toppunt van succes kwam aan het einde van de jaren 1950 en in de jaren 1960. Zo brak het merk met de Fiat Abarth 750 die Bertone in 1956 ontwierp het uithoudings- en snelheidsrecord. Op 18 juniÞ op het circuit van Monza brak hij het 24-uursrecord van 3.743 km met een gemiddelde snelheid van 155 km/u. Dan, vanaf 27 juniÞ naar 29Þ Op hetzelfde circuit behaalde hij een aantal records: de 5.000 en 10.000 km, de 5.000 mijl en ook de 48 en 72 uur. Hetzelfde voertuig werd door Zagato ontworpen in twee verschillende versies: de Fiat Abarth 750 Zagato (1956) en de Fiat Abarth 750 GT Zagato (1956). Het gebrul van de auto bereikte de oren van Franklin Delano Roosevelt Jr., zoon van de president van de VS, die zich naar Italië haastte om persoonlijk een exclusiviteitscontract voor de distributie van deze voertuigen met Abarth te ondertekenen.
In 1958 voltooide Abarth een waar kunstwerk met de nieuwe Fiat 500, waarbij de kleine bedrijfswagen volledig werd getransformeerd en het potentieel ervan maximaal werd benut. In hetzelfde jaar intensiveerde het merk zijn samenwerking met Fiat, aangezien Fiat zich ertoe verbond Abarth geldprijzen toe te kennen op basis van het aantal overwinningen en records dat het team behaalde. Dit evenement vormde de basis van de indrukwekkende zegereeks die zou komen: 10 wereldrecords, 133 internationale records, meer dan 10.000 overwinningen op de baan. De legende bleef meer en meer groeien en werd een begrip. De jaren 1960 waren het gouden decennium voor Abarth. “Abarth” werd synoniem voor snelheid, moed, prestaties en ontwikkeling. En de lijst van voertuigen die de naam Abarth in de geschiedenis van de autosport hebben gegraveerd, is lang: van de 850 TC, die zegevierde op alle internationale circuits, waaronder de Nürburgring, tot de Fiat Abarth 1000 Berlina en de 2300 S die ondanks de barre weersomstandigheden een buitengewone reeks records vestigde op het circuit van Monza. In 1971 werd Abarth volledig overgenomen door de Fiat-groep en de legende werd voortgezet met de Fiat 124 Abarth, winnaar van de Europese titel van 1972 en 1975, de 131 Abarth, wereldkampioen rally in 1977, 1978 en 1980, en de Ritmo Abarth. Helaas overleed Carlo Abarth op 24 oktober 1979 tijdens het Schorpioen-seizoen – zijn astrologische teken en de inspiratie voor de badge op zijn auto’s.
Het glorieuze verleden werd opnieuw geactualiseerd in 2008 toen het merk opnieuw werd gelanceerd met een nieuwe line-up voor autosportliefhebbers, zoals de Abarth Grande Punto (2007) en de Abarth 500 (2008); naast tuningkits voor elke auto waren er ook de raceversies van de Abarth Grande Punto Rally Super 2000 en de Abarth 500 Assetto Corse. Sindsdien zijn er in hoog tempo nieuwe modellen gelanceerd: de Abarth 695 Tributo Ferrari (2010), de Abarth 595 Yamaha Factory Racing (2015), de Abarth 695 Biposto Record (2015), de Abarth 695 Rivale (2017), de Abarth 124 spider (gelanceerd in 2016), de Abarth 124 GT, de nieuwe Abarth 595-reeks (beide geïntroduceerd in 2018) en de exclusieve Abarth 695 70th Anniversary uitgerust met de nieuwe Spoiler ad Assetto Variabile.
In 2020 werd de legende van de Scorpion voortgezet met de Abarth “70th Anniversary”-reeks op de Abarth 595 en Abarth 124, naast de nieuwe Abarth esseesse 595 en Abarth 124 Rally Tribute. Dit brengt ons naar het recente verleden met de debuten in 2022 van de speciale Abarth 695 Tributo 131 Rally-serie en de nieuwe Abarth 500e – volledig elektrisch, sneller en spannender in zowel de stad als op het platteland. Om de toenemende internationale aanwezigheid van het merk te benadrukken, zette Abarth in 2022 zijn wereldwijde expansie voort met de Braziliaanse lancering van de nieuwe Abarth Pulse, de eerste SUV van het historische merk. Abarth was er trots op dat het opnieuw de Europese en Aziatische grenzen overschreed met de introductie van de Abarth Fastback een jaar later. Ten slotte maakte de nieuwe 695 75° Anniversario eerder dit jaar zijn debuut – een gelimiteerde oplage van slechts 1.368 exemplaren om de 75Þ Jubileum en hulde aan de T-jetmotor. Bovendien zijn er op 31 maart, de verjaardag van Abarth, drie exclusieve foto’s vrijgegeven van de nieuwe Abarth 600e met 240 pk – de krachtigste Abarth ooit – met zijn Scorpionissima-lanceringsversie die in een beperkte oplage van 1.949 exemplaren zal worden geproduceerd. Dit is het meest uitdagende project dat het merk de afgelopen jaren heeft ontwikkeld en dat eens te meer bijdraagt aan het bereiken van het enige echte doel van de oprichter van Abarth: “Het gewone transformeren in het buitengewone“.