- Team Peugeot TotalEnergies begint het seizoen 2024 van het FIA World Endurance Championship op 24-25 februari tijdens de proloog, gevolgd op 2 maart door de Qatar 1812 km in Lusail, met twee 2023-versies van zijn PEUGEOT 9X8.
- Het tweede volledige seizoen van het team gaat van start in wat een spannend jaar belooft te worden, met een eersteklas veld en een achtste ronde toegevoegd aan de racekalender.
- Het doel voor de auto met nr. 93 bestuurd door Mikkel Jensen – Nico Müller – Jean-Eric Vergne en de auto met nr. 94 bestuurd door Paul Di Resta – Loïc Duval – Stoffel Vandoorne zal zijn om gebruik te maken van de lessen die vorig seizoen zijn geleerd om het meeste uit de 2023 PEUGEOT 9X8 te halen, voordat deze tijdens de volgende ronde in Imola (21 april) wordt vervangen door de 2024-versie.
In Qatar begint een spannend nieuw seizoen voor Team Peugeot TotalEnergies, met negen fabrikanten die betrokken zijn bij het kampioenschap en niet minder dan 19 Hypercar-inschrijvingen. Een recordaantal in wat een zeer competitief en felbevochten seizoen belooft te worden.
Met ongeveer tien uur racen op het programma op het Lusail International Circuit (5,38 kilometer), wordt verwacht dat het voorspel van het seizoen 2024 van het FIA WEC een flinke uitdaging zal vormen. Het is het op één na langste evenement op de racekalender, alleen overtroffen door de 24 uur van Le Mans. Het wordt een echte test voor zowel mens als machine, om nog maar te zwijgen van de banden, vooral omdat warme omstandigheden naar verwachting een cruciale rol zullen spelen. Het team had tijdens het tussenseizoen te maken met uitdagingen op twee fronten: doorgaan met de ontwikkeling van de 2023 PEUGEOT 9X8 en tegelijkertijd de veeleisende roadmap volgen die is uitgestippeld voor de 2024 PEUGEOT 9X8 om op tijd klaar te zijn voor Imola in april. Het is dan ook met een zeer vastberaden en competitieve instelling dat het team zich voorbereidt op de aftrap van het seizoen in Qatar.
“We verwachten dat het een zware race wordt”, bevestigt Olivier Jansonnie, technisch directeur van Peugeot Sport. “Betrouwbaarheid zal een belangrijke factor zijn, maar we hebben het voordeel dat we weten dat de 2023 PEUGEOT 9X8 een beproefde auto is en dat hij eind vorig jaar in Fuji en Bahrein zijn solide status heeft bewezen. We moeten schone, foutloze prestaties leveren, in termen van de drivers, betrouwbaarheid en strategie. Als dat lukt, kunnen we het beste uit de omstandigheden halen. We hebben een aantal nieuwe tools beschikbaar om ons nog verder te verbeteren wat we op schema doen. We zijn in ieder geval vastberaden om het allerbeste resultaat te behalen.”
Hoewel het circuit voor veel deelnemers nieuw zal zijn, krijgt iedereen de kans om het onder de knie te krijgen tijdens de proloog die voorafgaand aan de openingsronde wordt gehouden en weer in de stemming te komen. Bij Peugeot Sport kunnen de bemanningsleden zich ook volledig voorbereiden op het nieuwe seizoen in de simulator, waarbij alle zes coureurs om de beurt achter het stuur zitten. De coureurs krijgen de kans om na de winterstop meer te weten te komen over de subtiliteiten van het circuit en die van de PEUGEOT 9X8, terwijl de ingenieurs kunnen werken aan de afstelling van de auto en plannen kunnen maken voor verschillende mogelijke racesituaties, zodat het team snel kan reageren op elke eventualiteit als ze eenmaal op het circuit zijn.
Wat ze zeiden
Nico Müller – PEUGEOT 9X8 #93 : “Qatar belooft een intense en spannende race te worden, met de proloog die net daarvoor wordt verreden. We hebben allemaal hard gewerkt in de winter en iedereen in het team is erg gemotiveerd. We kunnen niet wachten om nu aan de slag te gaan. Fysiek gezien zijn mijn voorbereidingen erg goed geweest en voel ik me nog scherper dan voorheen. Ik hoop dat ik dat kan laten zien in de PEUGEOT 9X8, die ik nu ga delen met JEV en Mikkel. Ik kan heel goed opschieten met iedereen in het team. De beslissing om de samenstelling van de teams te veranderen, had vooral te maken met afstellingsvoorkeuren die verband houden met onze rijstijlen, zodat we zo min mogelijk concessies hoeven te doen aan de prestaties. Ik denk in ieder geval dat er een sterke dynamiek zal ontstaan tussen ons drieën. De andere twee jongens zijn erg snel en zijn ook grote concurrenten, en ik denk ook dat er een goede mix is qua persoonlijkheid.”
Stoffel Vandoorne – PEUGEOT 9X8 #94 : “Ik kan niet wachten om aan het nieuwe seizoen te beginnen. Het wordt mijn eerste volledige campagne bij Team Peugeot TotalEnergies, rijdend met Paul en Loïc, met wie ik het heel goed kan vinden. In Qatar gaan we er alles aan doen om tijdens zijn laatste race het maximale uit de 2023 PEUGEOT 9X8 te halen. Het voordeel voor ons is dat het een auto is die we goed kennen en begrijpen. Ik heb hier nog nooit geracet, maar de proloog zal me helpen om me te oriënteren. Ik verwacht zeker dat het fysiek een zware race zal worden, gezien de zeer hoge temperaturen die je daar krijgt en het is ook een zeer snelle baan. Bandenmanagement wordt ongetwijfeld een uitdaging, maar daar hebben we ons op voorbereid!”
Peugeot Sport nieuws
Vind al het laatste nieuws over Peugeot Sport op de nieuwe website (www.peugeot-sport.com) en op de volgende platformen:
Twitter: @peugeotsport
Facebook: @peugeot.sport
Instagram: @peugeotsportofficial
YouTube: Peugeot Sport Official
De laatste onbekende is de BoP, de Balance of Performance tussen de verschillende auto’s op de startgrid. “In de aanloop naar de openingsronde zullen er nieuwe aanpassingen worden gedaan aan de balans van de prestaties”, aldus Jean-Marc Finot, Senior VP van Stellantis Motorsport. “De PEUGEOT 9X8 die in Qatar zal racen, zal identiek zijn aan degene die deelnam aan de laatste races van 2023. De BoP zou het daarom dichter bij de prestaties van de topconcurrenten moeten plaatsen. Het idee is dan ook dat we proberen te vechten voor de leidende posities.” Deze aanpak weerspiegelt de vastberadenheid die iedereen bij Team Peugeot TotalEnergies drijft bij de start van het nieuwe seizoen.