- Mercedes-Benz Classic op “The I.C.E. St. Moritz” op 23 en 24 februari 2024
- Sportieve, luxueuze klassiekers van Mercedes-Benz op het ijs van het meer van St. Moritz
- Exclusief Mercedes-Benz 300 Cabriolet D (W 189)
- 300 SL Roadster (W 198) van de business unit Mercedes-Benz Classic
Op “The I.C.E. St. Moritz” brengt Mercedes-Benz Classic sportieve en luxueuze klassiekers naar het bevroren en besneeuwde meer van St. Moritz. Het topevenement vindt plaats op 23 en 24 februari 2024. Exquise voertuigen op ijs in een indrukwekkend decor: een ongeëvenaarde gelegenheid! Onder de auto’s die Mercedes-Benz vorig jaar presenteerde, waren de iconische C 111 en de prestigieuze Mercedes-Benz 600. Foto’s en video’s uit 2023 zijn hier te vinden: https://mercedes-benz.com/archive-the-ice.
De afkorting “I.C.E.” staat voor “International Concours of Elegance”. De drie letters verwijzen ook naar het bevroren oppervlak van het concoursgebied en het circuit. Deze keer laten vier Mercedes-Benz modellen zien hoe sportiviteit en luxe elkaar in de loop van de geschiedenis van het merk herhaaldelijk hebben beïnvloed en geïnspireerd.
Traditie van de S-Klasse
De Mercedes-Benz S-Klasse is de belichaming van luxe autorijden. Voorgangers werden ook gebruikt in de autosport. Mercedes-Benz Classic brengt twee modellen naar St. Moritz: een 300 SE race-toerwagen (W 112) uit 1963 en de 300 SEL 6.8 AMG-race-toerwagen (W 109) uit 1971. De voorgangers van de S-Klasse ontmoeten in St. Moritz de huidige modellen van deze unieke familie van Mercedes-Benz luxevoertuigen.
De autosportversie van de 300 SE “Fintail” Limousine draagt het nummer 102 van het Belgische team Robert Crévits/Gustave “Taf” Gosselin, de algemene winnaars van de 24 uur van Spa-Francorchamps op 25 en 26 juli 1964. Met dit voertuig herdenkt Mercedes-Benz Classic de 100-jarige geschiedenis van het race-evenement dat in 1924 begon.
De high-performance berline van AMG is gemodelleerd naar de race-toerwagen die bekend staat als de “Rote Sau” (Rode Zeug), waarmee Hans Heyer en Clemens Schickentanz in 1971 de tweede plaats algemeen en klassezege behaalden in de 24 uur van Spa-Francorchamps. Het succes katapulteerde AMG in de publieke belangstelling. Beide voertuigen zijn te zien in de concourstentoonstelling op vrijdag (23 februari 2024) en op zaterdag (24 februari 2024) op het circuit.
Mercedes-Benz 300 Cabriolet D en 300 SL Roadster
Mercedes-Benz Classic brengt ook een exclusieve Mercedes-Benz 300 Cabriolet D (W 189, bouwjaar 1960) en een Mercedes-Benz 300 SL Roadster (W 198, bouwjaar 1958) naar St. Moritz. De cabrioletversie van dit prestigieuze voertuig kan op beide dagen worden ervaren als tentoonstellingsvoertuig voor het evenementenpaviljoen.
De 300 SL Roadster wordt gepresenteerd in het Grand Hotel des Bains Kempinski St. Moritz. De iconische supersportwagen is door de experts van het Mercedes-Benz Classic Center gerestaureerd naar fabrieksnormen en is te koop bij de Mercedes-Benz Classic Vehicle Business Unit.
Het ijs van St. Moritz als spectaculair podium
Het verhaal van “The I.C.E. St. Moritz” begint in het midden van de jaren 1980. In die tijd reden Britse Bentley-fans met hun klassieke auto’s over de paardenrenbaan, die elk jaar wordt aangelegd op het bevroren en met sneeuw bedekte meer van St. Moritz. Het 50 centimeter dikke ijs bleek een spectaculair podium voor historische voertuigen. In 2019 werd het idee van een succesvolle testrit met sportwagens opgepakt en sinds 2022 vindt de auto-ijsrevue plaats met een volledige line-up.
Dit jaar strijden de voertuigen van het “International Concours of Elegance” in de categorieën “Barchettas on the Lake”, “Open Wheels”, “Concept Cars & One-Offs”, “Icons on Wheels” en “Racing Legends”. De presentatie van de tentoonstellingsvoertuigen en de beoordeling door de juryleden vinden plaats op vrijdag (23 februari 2024) van 9 tot 16.30 uur. De races op het bevroren circuit beginnen op zaterdag (24 februari 2024) om 9.15 uur. Alle deelnemende auto’s rijden twee stints van 20 minuten. De prijsuitreiking vindt plaats op het meer vanaf 14.30 uur. Het programma eindigt om 17.00 uur.
De Mercedes-Benz Classic voertuigen op “The I.C.E. St. Moritz 2024”
Mercedes-Benz 300 SL Roadster (W 198), bouwjaar 1958
Voertuig beschikbaar voor verkoop
Deze 300 SL Roadster heeft een buitengewone geschiedenis. De eerste eigenaar bestelde de auto in New York. Hij maakt indruk met een bijzondere kleurencombinatie: de vrouwelijke klant koos voor een brandweerrode lak, ivoorkleurige lederen bekleding en een zwarte stoffen softtop. Ze reed bijna vier decennia in de Roadster. In 1997 werd het eigendom van haar kleindochter. De verdere geschiedenis van de 300 SL bracht hem naar verschillende continenten en eigenaren, en uiteindelijk naar het Mercedes-Benz Classic Centre in Fellbach bij Stuttgart. Van 2012 tot 2020 onderging hij een fabrieksrestauratie volgens de strenge normen van Mercedes-Benz Classic. De restauratie, die ongeveer 3.500 uur in beslag nam, was gericht op het behoud van de originele onderdelen. Het voertuig met “matching numbers” is nu terug in de staat van 1958, toen de eerste eigenaar de brandweerrode supersportwagen in New York in ontvangst nam.
Mercedes-Benz 300 Cabriolet D (W 189), bouwjaar 1960
Gebruik bij “The I.C.E. St. Moritz 2024”: statisch
De prestigieuze Mercedes-Benz 300 met 3-liter zescilinder-in-lijnmotor, geïntroduceerd in 1951, was destijds de grootste en snelste productieauto die in Duitsland werd gemaakt. De “300’s” van de modelseries W 186 en W 189 werden tot 1962 gebouwd. Naast de sedans werden bijzonder exclusieve Cabriolet D-modellen met een heavy-duty all-weather softtop geproduceerd. Ze werden ook gebruikt voor officiële gelegenheden zoals staatsbezoeken. De in 1958 gepresenteerde 300 Cabriolet D (W 189) met getimede inlaatspruitstukinjectie (118 kW/160 pk) bevond zich in de prijsklasse van de zeer exclusieve 300 Sc-modellen. In totaal werden er slechts 65 exemplaren van de 300 Cabriolet D gebouwd, die snelheden tot 165 km/u kon bereiken.
Mercedes-Benz 300 SE racing toerwagen (W 112), bouwjaar 1963
Gebruik bij “The I.C.E. St. Moritz 2024”: statisch en dynamisch
De rally- en raceversie van het topmodel van de “Fintail” sedan domineerde de internationale langeafstandsraces in 1963 en 1964. De triomfen van de 300 SE (W 112) omvatten de één-twee-drie overwinning in de Argentijnse Grand Prix van 1964 voor toerwagens en de overwinning in de 24 uur van Spa-Francorchamps. Technisch gezien was de race-toerwagen met zijn 3-liter zescilinder-in-lijnmotor gebaseerd op de productieauto, maar werd aangepast afhankelijk van het type uitstapje. Voor het seizoen 1964 werd hij uitgerust met het directe injectiesysteem van de 300 SL (W 198), wat leidde tot een toename van het vermogen tot 169 kW (230 pk) en een maximumsnelheid van meer dan 200 km/u.
Mercedes-Benz 300 SEL 6.8 AMG racing touring car (W 109), bouwjaar 1971
Gebruik bij “The I.C.E. St. Moritz 2024”: statisch en dynamisch
De AMG 300 SEL 6.8 racewagen behaalde verrassend een klasseoverwinning en een tweede plaats algemeen bij zijn debuut in de 24 uur van Spa-Francorchamps in België op 24 juli 1971. Het voertuig werd gebouwd door het toen nog grotendeels onbekende bedrijf AMG op basis van de Mercedes-Benz 300 SEL 6.3 (184 kW/250 pk). AMG verhoogde de cilinderinhoud van de V8-motor tot 6.835 kubieke centimeter en het vermogen tot 315 kW (428 pk). De race-toerwagen, ook wel bekend als de “Red Sow”, kon snelheden tot 265 km/u bereiken. In plaats van het originele voertuig uit 1971, dat niet bewaard is gebleven, kunt u een getrouwe reconstructie uit 2006 meemaken.