- 31 januari tot 4 februari 2024 in Parijs: Een van de grootste oldtimershows van Europa
- Mercedes-Benz 300 SL “Hobel” raceprototype is een van de hoogtepunten
- Drie 300 SL Roadsters (W 198) uit de Mercedes-Benz Classic voertuighandel
- Originele onderdelen en expertise van Mercedes-Benz Classic
De beroemde modelaanduiding 300 SL is het hoofdthema van Mercedes-Benz Classic op de Rétromobile-show in Parijs, in paviljoen 1 / stand nr. J062. Een hoogtepunt van de beurs (31 januari tot 4 februari 2024) is het zelden getoonde raceprototype 300 SL (W 194/11) uit de voertuigcollectie van het bedrijf. De ingenieurs noemden dit eenmalig “Hobel” (Duits voor “timmermansvliegtuig”) vanwege de hoekige voorkant. Ze ontwikkelden het voertuig voor het autosportseizoen 1953 op basis van de 300 SL autoracewagen, die in het seizoen 1952 zeer succesvol was geweest. De “Hobel” werd echter nooit gebruikt omdat Mercedes-Benz zich vanaf 1954 concentreerde op het betreden van de Formule 1.
De Rétromobile-show heeft een uitstekende reputatie bij verzamelaars als een van de toonaangevende verkoopevenementen van het jaar. Mercedes-Benz Classic biedt geselecteerde voertuigen te koop aan op dit exclusieve platform: drie Mercedes-Benz 300 SL Roadsters (W 198) worden aangeboden in Parijs. De supersportwagen is de open versie en opvolger van de 300 SL Coupé met zijn iconische vleugeldeuren, die in 1954 op de markt kwam. Van 1957 tot 1963 produceerde de fabriek in Sindelfingen slechts 1.858 exemplaren van de Roadster. Twee van de te koop aangeboden auto’s zijn door de experts van het Mercedes-Benz Classic Center gerestaureerd volgens de hoogste normen van authenticiteit. De derde Roadster maakt indruk met zijn ongerestaureerde staat en volledig originele techniek. Het is een toekomstig restauratieproject.
Mercedes-Benz 300 SL Roadster (W 198), produced in 1957. For sale by Mercedes-Benz Classic. Exterior view from the rear right with the soft top closed.
Unieke expertise voor maximale originaliteit
Op de Rétromobile-show demonstreert Mercedes-Benz Classic zijn uitstekende expertise op het gebied van de verschillende diensten voor klassieke voertuigen. Het belangrijkste doel is om klanten de grootst mogelijke originaliteit te bieden. Het onderhoud wordt uitgevoerd in overeenstemming met de strikte specificaties van de fabrikant. En het doel van elke fabrieksrestauratie is om de oorspronkelijke substantie zo goed mogelijk te behouden – bestaande onderdelen worden waar mogelijk opgeknapt. Als dit niet mogelijk is, maken de experts van de Mercedes-Benz Classic Centers in Fellbach bij Stuttgart en Long Beach (VS) gebruik van het uitgebreide assortiment Mercedes-Benz Classic Genuine Parts: de meeste vervangings- en slijtageonderdelen zijn direct verkrijgbaar voor klassiekers zoals de 300 SL (W 198). Hierdoor blijven de historische voertuigen in hun oorspronkelijke, rijklare staat en behouden ze ook hun waarde. Mercedes-Benz Classic bewaart uitgebreide kennis over modelseries en individuele voertuigen in zijn archieven.
Originele voertuigdocumenten zijn essentieel voor restauraties volgens de hoogste normen. Mercedes-Benz Classic biedt een speciale service in Fellbach: een deskundige beoordeling door de fabrikant verifieert tot in detail de originaliteit van bijzonder waardevolle klassiekers van het merk en zijn zakelijke voorgangers. De specialisten gebruiken moderne test- en meetmethoden tijdens de voertuiginspectie en onderzoeken tal van kenmerken van het voertuig, variërend van overeenkomende voertuignummers tot authentieke onderdeelspecificaties en materialen. Deze informatie wordt gecombineerd met de resultaten van het archiefonderzoek tot een unieke totaalbeoordeling.
De Mercedes-Benz Classic voertuigen op Rétromobile 2024
Mercedes-Benz 300 SL raceprototype “Hobel” (W 194/11), bouwjaar 1952
Voertuig weergeven
In 1952 markeerde de Mercedes-Benz 300 SL autoracewagen (W 194) de uiterst succesvolle terugkeer van het merk in de internationale autosport na de Tweede Wereldoorlog. Er werden tien van deze auto’s gebouwd. Tot de grote triomfen behoorden dubbele overwinningen in de 24-uursrace van Le Mans en de Carrera Panamericana. Een elfde exemplaar van de W 194-modelserie werd in 1952 gebouwd als raceprototype voor 1953. Hij was in veel opzichten verbeterd ten opzichte van de 300 SL autoracewagen. De motor leverde 158 kW (215 pk) dankzij directe benzine-inspuiting. Dat was ruim 29 kW (40 pk) meer dan in de originele carburateurversie. Bovendien werd de transmissie in een transaxle-configuratie geïnstalleerd, werd voor het eerst een enkelvoudige pendelas gebruikt, werden de koelluchtkanalen gewijzigd, werd het voertuiggewicht verminderd en werd de ophanging herzien. Het gewijzigde ontwerp van de voorkant met een kleiner frontaal oppervlak leverde de autocoureur de bijnaam “Hobel” op. De one-off werd begin 1953 voltooid. Het bedrijf besloot echter in 1954 terug te keren naar de Grand Prix-racerij. Alle andere motorsportactiviteiten waren ondergeschikt aan dit doel, dus de “Hobel” werd nooit gebruikt in een race. Het leverde echter belangrijke bevindingen op voor de nieuwe W 196 Formule 1-racewagen, en de motor met brandstofinjectie was een belangrijke voorloper van de 300 SL Coupé (W 198) productiesportwagen, die vanaf 1954 werd geproduceerd.
Technische gegevens van Mercedes-Benz 300 SL racing prototype “Hobel” (W 194/11)
Bouwjaar: 1952
Motor: 6/in-line
Cilinderinhoud: 2.996 cc
Vermogen: 158 kW (215 pk) bij 5.800 tpm
Maximumsnelheid: 260 km/u
Mercedes-Benz 300 SL Roadster (W 198), bouwjaar 1957
Voertuig beschikbaar voor verkoop
Deze 300 SL Roadster werd geproduceerd in november 1957 – het jaar waarin de open supersportwagen van Mercedes-Benz zijn première beleefde. Het heeft een grafietgrijze (DB 190) lakafwerking. In totaal bestelden 125 klanten deze kleur gedurende de gehele productieperiode van de 300 SL Roadster van 1957 tot 1963. Het opvallende kenmerk van deze auto is de combinatie met het luxueuze crèmekleurige lederen interieur. Mercedes-Benz Classic kocht de Roadster in 2006, met de hoogste mate van originaliteit en in uitstekende staat. Tot 2017 werd de sportwagen regelmatig gebruikt op hooggeplaatste shows en klantenevenementen. In 2017 begon het Mercedes-Benz Classic Center in Fellbach met een uitgebreide fabrieksrestauratie, die in 2023 werd voltooid. Het voertuig is nu terug in de originele staat van 1957.
Mercedes-Benz 300 SL Roadster (W 198), bouwjaar 1958
Voertuig beschikbaar voor verkoop
Deze 300 SL Roadster heeft een buitengewone geschiedenis. De eerste eigenaar bestelde de auto in New York. Hij maakt indruk met een bijzondere kleurencombinatie: de klant koos voor een brandweerrode lak (DB 543), ivoorkleurige lederen bekleding en een zwarte stoffen softtop. Ze reed bijna vier decennia in de Roadster. In 1997 werd het eigendom van haar kleindochter. De verdere geschiedenis van de 300 SL bracht hem naar verschillende continenten en eigenaren, en uiteindelijk naar het Mercedes-Benz Classic Centre in Fellbach bij Stuttgart. Van 2012 tot 2020 onderging hij een fabrieksrestauratie volgens de strenge normen van Mercedes-Benz Classic. De restauratie, die ongeveer 3.500 uur in beslag nam, was gericht op het behoud van de originele onderdelen. Het voertuig met “matching numbers” is nu terug in de staat van 1958, toen de eerste eigenaar de brandweerrode supersportwagen in New York in ontvangst nam.
Mercedes-Benz 300 SL Roadster (W 198), bouwjaar 1962
Voertuig beschikbaar voor verkoop
Deze Mercedes-Benz 300 SL, geproduceerd in oktober 1962, werd in 1963 persoonlijk opgehaald in Sindelfingen door de Amerikaanse eerste eigenaar. De Roadster behoorde later toe aan een eigenaar in Arizona, VS, voordat hij begin jaren 1970 werd gekocht door een arts uit Oklahoma City. De nieuwe eigenaar heeft de carrosserie in zilver laten spuiten en de motor volledig gereviseerd. Hij reed regelmatig met de Roadster tot aan zijn dood in 1987. De 300 SL werd vervolgens zorgvuldig in de opslag geplaatst. Met de steun van het Mercedes-Benz Classic Centre Long Beach is dit voertuig, dat alleen visueel is opgeknapt, nu te koop. Een deskundige taxatie door Mercedes-Benz Classic bevestigt dat de technische componenten in hun originele staat verkeren: een ideale voorwaarde voor een fabrieksrestauratie.
Technische gegevens van Mercedes-Benz 300 SL Roadster (W 198) – Voor alle drie de voertuigen die te koop zijn
Motor: 6/in-line
Cilinderinhoud: 2.996 cc
Vermogen: 158 kW (215 pk) bij 5.800 tpm
Maximumsnelheid: tot 250 km/u