- Groots design: elegant silhouet met eersterangs aerodynamica in de stijl van een grote coupé
- Grootse lichtheid: tot 175 kilogram gewicht bespaard ten opzichte van zijn voorganger
- Grootse technologie: meest geavanceerde vierwielaandrijving in zijn klasse
- Grootse innovaties: IntelliLux LED® van de volgende generatie
- Groots comfort: welnesszetels met AGR-certificaat
- Grootse dienstverlening: uitgebreide Opel OnStar-service met ‘Persoonlijke assistent’
- Grootse première: in maart 2017 onthuld op volgende Autosalon van Genève
Maak plaats voor de Opel Insignia Grand Sport. Een eerste blik op de volgende generatie van Opels vlaggenschip toont reeds dat hij zijn nieuwe naam niet gestolen heeft. Na de succesvolle eerste generatie van de Insignia – de Auto van het Jaar 2009 waarvan al meer dan 900.000 exemplaren werden verkocht – is de nieuwe Insignia Grand Sport gebaseerd op een gloednieuwe voertuigarchitectuur. De wielbasis werd 92 mm langer voor een veel ruimer interieur dat vooral de passagiers achteraan ten goede komt. Dit stelde de designers ook in staat om de nieuwe Insignia Grand Sport uitstekende, nieuwe, atletische verhoudingen te geven en de looks van een onvervalst vlaggenschip: hij oogt veel langer en lager, heeft het slanke, lenige silhouet van een coupé en het stoere postuur van wagens uit de hogere klasse. Dit wordt gecombineerd met de beste aerodynamica in zijn klasse en een Cx van slechts 0,26. Binnenin geeft de nieuwe Insignia Grand Sport de bestuurder een goed gevoel met een slank, omsluitend dashboard en een drie centimeter lagere zithouding die een meer boeiende en directere rijervaring oplevert.
De Grand Sport ziet er niet alleen dynamischer uit – hij is het ook. Net als bij de Opel Astra stond efficiëntie centraal bij de ontwikkeling van de nieuwe Insignia. Door een geoptimaliseerde ruimtebenutting en het gebruik van lichte materialen kon tot 175 kilogram aan gewicht bespaard worden, wat de stuurprecisie en wendbaarheid ten goede komt. Dankzij nieuwe, hightechuitrustingen zoals de vierwielaandrijving met koppelvectoring – het meest geavanceerde systeem in het segment – of de nieuwe automatische achtversnellingsbak, kunnen bestuurders hun kracht ten volle benutten.
Bovendien biedt de Insignia Grand Sport een reeks toptechnologieën aan die het rijden veiliger, meer ontspannen en comfortabeler dan ooit maken. Voortbouwend op de alom geprezen adaptieve ledmatrixverlichtingssysteem van de Astra hebben de Opel-ingenieurs voor de Insignia nu al de tweede generatie IntelliLux LED®-verlichting ontwikkeld: ze is nog sneller, nauwkeuriger en krachtiger en haar grootlicht heeft een bereik tot 400 meter. Rijstrookassistentie (Lane Keep Assist) met automatische stuurcorrectie, een nieuwe display in de voorruit en de 360°-camera in combinatie met comfortuitrusting zoals de unieke premiumzetels met AGR-certificaat, zetelverwarming voor- en achteraan tot de verwarmde voorruit maken de Insignia nog comfortabeler. Uiteraard heeft hij ook uitstekende infotainment en connectiviteit aan boord dankzij IntelliLink-systemen van de nieuwste generatie en de connectiviteits- en hulpverleningsdienst Opel OnStar die, bij de lancering van de Insignia, een nieuwe service zal aanbieden: de ‘Persoonlijke assistent’. Maar de nieuwe Insignia Grand Sport is niet alleen bezorgd om de veiligheid van zijn inzittenden: hij is de eerste Opel met een actieve motorkap in aluminium die bij een ongeval met een voetganger, in milliseconden omhoog gaat om de ruimte tussen voetganger en harde motoronderdelen te vergroten, waardoor de bescherming aanzienlijk verbeterd wordt.
“Opel komt met de nieuwe Insignia Grand Sport opnieuw sterk uit de hoek. Ons nieuwe vlaggenschip tilt de alom geprezen troeven van zijn succesvolle broer, de Astra, naar een hoger niveau. Geen enkele andere auto in de klasse van de Insignia kan prat gaan op zoveel hypermoderne technologie. Wij maakten hem licht, wendbaar en groots om mee te rijden. En onze ontwerpers gaven hem een uitzonderlijke combinatie van elegantie en sportiviteit, die zelfs auto’s uit hogere klassen en prijscategorieën zullen benijden. De nieuwe Insignia scheert echt nieuwe, hoge toppen. Het is een Grand Sport in de beste betekenis van het woord”, aldus Opel CEO Dr. Karl-Thomas Neumann.
Pure emotie: design geïnspireerd op de Monza Concept
De veel bewonderde Monza Concept was niet voor niets de inspiratie achter het interieur- en exterieurontwerp van de nieuwe Insignia Grand Sport: het Monza-model stond in de ontwerpstudio terwijl de designers Opels nieuwe vlaggenschip aan het creëren waren. Ze hadden de opdracht gekregen de nieuwe Insignia even klassevol, slank en sportief te doen ogen als de conceptauto.
Het resultaat spreekt voor zich. De nieuwe Insignia Grand Sport ziet er even lenig uit als hij licht is geworden. Ondanks een beperkte toename van de lengte (4897 mm) in vergelijking met zijn voorganger, wist hij allen al zo’n 60 kilogram af te schudden van zijn kale carrosserie. De nieuwe generatie weegt in totaal tot 175 kilogram minder dan zijn voorganger. Terwijl de wielbasis van de gloednieuwe voertuigbouw met 92 millimeter werd verbreed, werden de overhangen aan de voor- en achterkant aanzienlijk gereduceerd en nam de spoorbreedte met 11 millimeter toe. Dit geeft de Insignia Grand Sport verhoudingen die beter bekend zijn bij achterwielaangedreven auto’s uit de hogere klassen. Een 29 millimeter lagere, zwiepende daklijn geeft het ontwerp van de Insignia extra drama: hij heeft het atletische en elegante silhouet van een coupé.
De prominente grille en de slanke koplampen – rechtstreeks geïnspireerd op de Monza Concept – versterken optisch het brede, horizontale karakter van de voorzijde en geven de wagen een stoer uitzicht. De grille ligt lager dan bij zijn voorganger en benadrukt het stevige postuur nog meer. Het grafische element van de zijruit met een chroomlijst bovenaan, in plaats van een volledig verchroomde afwerking, en de coupéachtige daklijn trekken de auto grafisch naar beneden en benadrukken zijn uitgestrekte looks. De sikkelvormige lichtvanger in het onderste deel van de deuren trekt de aandacht naar achteren toe. De nieuwe Insignia Grand Sport is even strak als hij eruit ziet: hij heeft een voorbeeldige weerstandscoëfficiënt van 0,26. Daardoor is hij een van de meest aerodynamische wagens van zijn klasse.
Achteraan doen de heldere en eenvoudige lijnen in combinatie met de slanke, nauwkeurige ledachterlichten met dubbel vleugelmotief de auto ook breder ogen. Het nieuw ontworpen, centraal bovenaan gemonteerde ledremlicht werd in de daklijn geïntegreerd. Het verleent de achterkant een meer hightechlook die typisch is voor wagens van premiummerken.
“Wij wilden de nieuwe Insignia Grand Sport zowel qua proporties als in elk detail een klassevol kwaliteitsgevoel meegeven,” aldus Mark Adams, Vice President Design Europe. “Zijn design combineert vloeiende lijnen en subtiele oppervlakken met strakke, nauwkeurige lijnen om zijn indrukwekkende proporties extra in de verf te zetten: hij oogt langer, lager en breder dan hij is, en straalt absolute klasse uit. Elk designaspect verraadt technische knowhow en uiterste precisie. De nieuwe Insignia heeft een uitstekende prijskwaliteitverhouding en de uitstraling van een wagen uit de premiumklasse.”
Ook binnenin de wagen is de aandacht voor de kleinste details waarneembaar. De cockpit reflecteert duidelijk de ontwerpfilosofie van Opel waarbij een sculpturale vormgeving gecombineerd wordt met Duitse precisie. Het instrumentenpaneel is voorzien van subtiel vormgegeven oppervlakken en een brede horizontale indeling met een volledig op de bestuurder gerichte oriëntatie. Het totale ontwerp weerspiegelt duidelijk een gevoel van efficiëntie, precisie en ruimtelijkheid. Passagiers op de achterste zetels halen veel voordeel uit het nieuwe ontwerp en de hertekende verhoudingen. De verlengde wielbasis en de gloednieuwe ruimtebenutting geven hen 32 millimeter meer ruimte op heuphoogte, 25 millimeter meer schouder- en knieruimte en 8 millimeter meer hoofdruimte. Ook het koffervolume van 490 tot 1.450 liter is vrij indrukwekkend. De cockpit is volledig afgestemd op de bestuurder. Deze zit drie centimeter lager dan vroeger en is daardoor beter geïntegreerd in de wagen voor een sportievere, meer boeiende en intensere rijervaring. De royale centrale console die de bestuurder mee omvat, geeft het gevoel in een wagen van een hogere klasse te zitten. Zuivere lijnen, sculpturale oppervlakken en eersteklasvakmanschap met zacht aanvoelend, eersteklasmateriaal in alle aanraakzones dragen bij tot een groots gevoel van welbehagen en elegantie. De algemene ervaring is intuïtief en elegant in zijn eenvoud.
Daarnaast ging veel aandacht naar de bediening en de interface van het infotainmentsysteem. Het aanraakscherm zonder kader van het IntelliLink-systeem straalt een geraffineerd en technisch karakter uit. Om de interface te vereenvoudigen worden heel wat functies via het aanraakscherm bediend. Daarnaast werden drie functionele controlezones ontworpen voor een snelle en intuïtieve bediening: de bovenste voor de belangrijkste functies van het infotainmentsysteem, de middelste voor de bediening van airco en verwarming en de onderste voor de bediening van de rijhulpsystemen. De zeer duidelijke lay-out vermijdt dat bestuurders en passagiers op het aanraakscherm submenu’s moeten doorzoeken om de belangrijkste functies te vinden.
Aandrijvingstechnologie die het rijplezier verhoogt
De Insignia Grand Sport is even dynamisch om mee te rijden als hij eruit ziet. Bij zijn officiële lancering volgend jaar zal hij verkrijgbaar zijn met een ruim assortiment van turbomotoren en versnellingsbakken van de jongste generatie. De uiterst efficiënte automatische achtversnellingsbak met geoptimaliseerde wrijving is nieuw in de line-up. Hij maakt indruk met toonaangevend schakelcomfort en zal in eerste instantie alleen verkrijgbaar zijn in combinatie met vierwielaandrijving. De nieuwe intelligente vierwielaandrijving met koppelvectoring van de Insignia is de meest geavanceerde in haar klasse. Ze wordt gecombineerd met een fonkelnieuwe, hightechachterophanging met vijf armen. Twee elektrisch gestuurde, meervoudige plaatkoppelingen vervangen de gebruikelijke achterasdifferentieel. Zo wordt het vermogen veel nauwkeuriger aan elk achterwiel apart doorgegeven, ongeacht of de weg onverhard, nat, ijzig of besneeuwd is. In bochten gaat extra koppel naar het buitenste achterwiel wat het onderstuur fors vermindert en een nauwkeurigere controle mogelijk maakt. Het systeem reageert binnen een fractie van een seconde wanneer het gaspedaal wordt ingedrukt en houdt zo de auto stabieler en gemakkelijker te besturen in elke situatie.
Het verder verbeterde FlexRide-chassis legt de basis voor een optimaal rijgedrag naargelang de situatie. Het past de schokdempers, de stuurinrichting, de gaspedaalreactie en de schakelpunten (bij automaten) aan, onafhankelijk of op basis van de modi ‘Standard’, ‘Sport’ of ‘Tour’ waaruit de bestuurder kan kiezen. Afhankelijk van de geselecteerde modus zijn de besturing en de gaspedaalreactie directer en komt het ESP-antislipsysteem vroeger of later tussen. De nieuwe centrale software die de rijmodus regelt (Drive Mode Control), vormt het brein van het adaptieve chassis. Hij analyseert constant de informatie afkomstig van de sensoren en de instellingen en herkent zo de persoonlijke rijstijl.
Veiligheid boven alles: uitstekende hulpsystemen
De nieuwe Insignia Grand Sport maakt niet alleen indruk met een geavanceerde chassistechnologie, maar ook met een hypermoderne assistentie- en comfortuitrusting. Geen enkel ander model in het segment biedt een dermate uitgebreid gamma aan intelligente technologieën als de nieuwe uitgave van Opels vlaggenschip.
Een van de hoogtepunten is de nu reeds tweede generatie van Opels innovatieve en bekroonde IntelliLux LED®-matrixverlichting die mogelijk wordt gemaakt door een nieuwe generatie ledtechnologie en verdere ontwikkelingen door de ingenieurs van Opel. De grootlichtfunctie heeft nu 32 ledsegmenten – dubbel zoveel als op de Astra – die allemaal in de lengte in de bijzonder slanke koplampen van de Insignia zijn geïntegreerd. Dankzij het grotere aantal ledsegmenten kunnen de verschillende lichtpatronen zich nog nauwkeuriger aanpassen aan de heersende verkeersomstandigheden en zijn de overgangen tussen de verschillende lichtpatronen sneller en naadlozer. Het resultaat: een betere lichtverdeling, lichtintensiteit én reactiesnelheid. Om de zichtbaarheid in bochten nog te verbeteren wanneer de bestuurder met grootlicht rijdt, voegden de ingenieurs van Opel een innovatieve actieve bochtverlichting toe aan de IntelliLux LED®-matrixkoplampen van de nieuwe Insignia. De lichtintensiteit van de ledsegmenten die de binnenkant van de bocht verlichten neemt toe met de stuurhoek om de te volgen lijn beter te verlichten. Tegelijkertijd wordt de verlichting van de buitenkant van de bocht gedimd. Ten slotte zorgt een bijkomende speciale ledspot in de dimlichtmodule voor extra verlichting bij vol grootlicht tot 400 meter ver – een oplossing die veel betaalbaarder is dan laserkoplampen en bovendien relevanter. De spot kan namelijk vaker worden geactiveerd en gebruikt.
Bijkomende rijhulpsystemen voor de bestuurder zijn:
- Voorruitprojectie (Head-up-Display): informatie over snelheid, verkeersborden, ingestelde snelheid van de snelheidsbegrenzer of navigatierichting wordt op de voorruit geprojecteerd, recht in het gezichtsveld van de bestuurder, zodat de ogen op de weg gericht blijven;
- 360°-camera: bestaat uit vier individuele camera’s aan elke zijde van de auto. Hij maakt een vogelperspectief mogelijk van 360 graden en vergemakkelijkt zo het parkeren;
- Adaptieve snelheidsregelaar (Adaptive Cruise Control – ACC): meet de afstand tot de voorligger en past de snelheid daaraan aan. ACC stelt de automatische noodrem in werking als de afstand plots afneemt;
- Rijstrookassistentie (Lane Keep Assist) met automatische stuurcorrectie en waarschuwing bij afwijking van de rijstrook (Lane Departure Warning – LDW): stuurt voorzichtig bij (en geeft zo nodig LDW-alarm) om te helpen vermijden dat de bestuurder onopzettelijk van zijn rijstrook afwijkt;
- Waarschuwing voor langskomend verkeer (Rear Cross Traffic Alert):het systeem gebruikt radarsensoren in de achterbumper om voorwerpen te detecteren die op maximaal 20 meter in een hoek van 90 graden links of rechts achter de wagen komen. Bijzonder nuttig bij het achteruit uit een parkeerplaats rijden met beperkte zichtbaarheid.
Gewoon uitstekend: comfort en infotainment van de bovenste plank
De Insignia Grand Sport bepaalt ook wat comfort betreft de norm. Opel is nog steeds een van de weinige fabrikanten die zetels aanbieden met een certificaat van ‘Aktion Gesunder Rücken’ (actie voor een gezonde rug), en onbetwistbaar de fabrikant die het meest heeft bijgedragen tot de democratisering ervan. De ergonomische premiumvoorzetels in de Insignia bieden een unieke combinatie van elektrisch instelbare zijsteunen, massage-, geheugen- en ventilatiefuncties naast de vele standaardaanpassingsmogelijkheden. Ook de passagiers op de achterbank kunnen genieten van meer comfort: de twee buitenste zetels zijn verkrijgbaar met zetelverwarming. Verder staat de verwarmde voorruit garant voor een snelle goede zichtbaarheid op koude winterdagen. Bovendien is ‘Open & Start’-functie zonder sleutel standaard in alle uitrustingsniveaus, voor een comfortabele toegang tot de wagen.
Kwaliteitsvol entertainment en een uitstekende connectiviteit – beide typisch voor Opel – zijn gegarandeerd door de laatste nieuwe IntelliLink-systemen die compatibel zijn met Apple CarPlay en Android Auto. En terwijl de smartphone naadloos in het infotainment van de wagen geïntegreerd wordt, kan hij nu ook draadloos opladen zonder kabel. Natuurlijk is ook de baanbrekende connectiviteits- en hulpverleningsdienst Opel OnStar aan boord, met diensten die gaan van de ‘Automatische respons bij ongeval’ tot ‘Bijstand bij diefstal’ van de wagen. Samen met de Insignia wordt een nieuwe service gelanceerd: de ‘Persoonlijke assistent’. Hiermee kunnen passagiers bijvoorbeeld aan adviseurs van OnStar vragen een hotel te selecteren en een kamer te reserveren.
Opels nieuwe vlaggenschip gaat begin maart 2017 in wereldpremière op het Autosalon van Genève.