- Alle drie de Porsche 963’s van Porsche Penske Motorsport krijgen tegenslag te verduren
- Leidende eerste fase voor het klantenteam van Hertz Team Jota
- GR Racing’s Porsche 911 RSR op het GTE-Am podium
- Werkauto’s oogsten 549.750 euro aan donaties voor ‘Racing for Charity’
Stuttgart. Onder toeziend oog van 325.000 toeschouwers stapten de vier Porsche 963-racers in de startfase in de schijnwerpers. In wisselende omstandigheden met zon en af en toe zware regenbuien, brachten de nr. 5 en nr. 75 van Porsche Penske Motorsport tijd door aan de leiding, net als de “Mighty 38” van Hertz Team Jota. Bandenschade, technische mankementen en ongelukken gooiden echter alle Porsche-racewagens in het veld in de hoogste Hypercar-klasse. De drie fabrieksrijders Dane Cameron uit de VS, Frédéric Makowiecki uit Frankrijk en Michael Christensen uit Denemarken behaalden de negende plaats algemeen aan het stuur van de nr. 5-auto en waren uiteindelijk de best geplaatste Porsche-crew. Het voertuig van het trio bracht ’s nachts meer dan 20 minuten door in de pits voor reparaties aan het koelsysteem, waardoor ze uit de strijd om de algehele lauweren werden gegooid. In de laatste ronde moest Christensen zijn auto virtueel over de finish dragen vanwege een defecte aandrijflijn.
Toen de duisternis op zaterdagavond viel, was het de derde 963 van Porsche Penske Motorsport die de aandacht trok in de felle strijd tussen de 16 hypercar-voertuigen. Gedeeld door fabrieksrijders Nick Tandy (Verenigd Koninkrijk), Felipe Nasr (Brazilië) en Mathieu Jaminet (Frankrijk), leidde de hybride racer het veld gedurende vele ronden. Ter ere van het jubileum van Porsche sportwagens vloog de auto met startnummer 75. De pech sloeg echter laat op de avond om 22.44 uur toe: Jaminet kwam zonder stroom tot stilstand op de baan. Een gebrek aan brandstofdruk maakte het onmogelijk om door te gaan – wat een vroegtijdig einde betekende voor dit team.
In de vroege ochtend was het de nr. 6-auto die uiteindelijk het vaandel voor Porsche vloog in de strijd om het podium. André Lotterer (Duitsland), Kévin Estre (Frankrijk) en Laurens Vanthoor uit België belandden echter meerdere keren van de baan met hun Porsche 963 en crashten zelfs twee keer tegen de barrières. Reparaties in de pits duurden meer dan 40 minuten. Vervolgens verloor de bemanning nog een half uur toen de hybride batterij moest worden vervangen. De nummer 6 kwam als elfde over de finish, 22 ronden achter de winnaars.
“Le Mans was dit jaar teleurstellend. We hadden op meer gehoopt”, besluit Thomas Laudenbach, Director Factory Motorsport. “Er komt enorm veel werk kijken bij dit project. Ondanks het onbevredigende resultaat wil ik alle mensen in Weissach, bij Porsche Penske Motorsport en onze partners bedanken. Er waren verschillende redenen waarom we vandaag niet succesvol waren. We zullen deze problemen nu goed bekijken en verdere verbeteringen aanbrengen. Ik ben positief over de toekomst. Proficiat aan de Ferrari-winnaars – geweldig werk.”
“Helaas, toen de incidenten eenmaal begonnen, voelde het alsof ze niet stopten”, zegt Urs Kuratle, die zijn indruk beschrijft. De Director Factory Motorsport LMDh vult aan: “Ons tempo was al vroeg uitstekend, wat het des te pijnlijker maakt. Zonder de schade waren we veel verder geweest. Volgend jaar keren we sterker terug. Proficiat aan Ferrari.”
“Dat was hard werken voor het team”, zegt Jonathan Diuguid, Managing Director Porsche Penske Motorsport. “We hebben misschien klappen gekregen, maar we nemen ook positieve dingen mee. We gingen alle uitdagingen aan en waar mogelijk zetten we onze auto’s met een gigantische inspanning terug op het circuit. Dat was een belangrijke indicator en een sterke prestatie van onze ploeg.”