In het uitermate zonnige Bertrix heeft Cédric Cherain twee dagen lang de Rally of Bertrix gedomineerd met zijn Hyundai i20 N Rally2. De Luikenaar boekt daarmee zijn tweede overwinning op drie dagen tijd, nadat de Sportrechtbank besliste dat hij ook de TAC Rally won.
In de Rally of Bertrix keek iedereen uit naar een spannende strijd voor de overwinning, maar na enkele kilometers was die strijd al gestreden. Maxime Potty moest zijn Citroën C3 Rally2 met een motorprobleem aan de kant zetten, waarna Jos Verstappen aan hoge snelheid van de baan ging met zijn Skoda Fabia RS Rally2. Cédric Cherain kon zonder veel tegenstand naar de overwinning rijden. Hij won uiteindelijk met 1’10” voorsprong op teamgenoot Charles Munster.
“Het is niet mijn gewoonte om vanaf de eerste proef te moeten controleren. Op deze snelle en verraderlijke proeven, met veel putten en grote stenen op de baan, bleef het opletten voor lekke banden. Ik heb een hoog tempo aangehouden om de concentratie te behouden. Twee overwinningen binnen de week, dat heb ik nog nooit meegemaakt,” lachte Cédric Cherain, die de achtervolging heeft ingezet op Maxime Potty, de leider in het kampioenschap. “Om echt mee te doen voor de titel, zou ik nu in Ieper moeten rijden, want ik heb in de Rally van Wallonië een slechte score behaald, maar daar heb ik op dit moment het budget niet voor…”
Maxime Potty ging zondag van start voor de tweede dag, nadat het motorprobleem was opgelost, maar hij zette de Citroën aan de kant voor het finishpodium. “Ik heb gewoon gereden om in het ritme te blijven, om me te amuseren op dit nieuw parcours en vooral om te zien of alles in orde was met het oog op de Ardeca Ypres Rally,” aldus Maxime Potty. Jos Verstappen kon niet herstarten, want zijn Skoda was bij de sortie flink toegetakeld…
Tot de laatste proef leek Roger Hodenius, die zijn eerste snelste tijd in het Kroon-Oil BRC liet noteren, op weg naar de tweede plaats. De Nederlander reed een sterke wedstrijd, maar op de laatste proef verspeelde hij de tweede plaats door een lekke band. Hodenius werd pas vierde, maar won wel het Master-klassement.
“Ach, die lekke band is zuur. Ik ga vooral onthouden dat we sterke tijden reden en mee in strijd waren voor de tweede plaats. Dat had ik een jaar geleden niet durven denken. Ik hou wel van dit soort snelle, natuurlijke proeven. Daar kan ik mijn circuitervaring toch gebruiken,” aldus Hodenius.
Charles Munster werd op zijn 21ste knap tweede met de tweede Hyundai i20 N Rally2. “Ik heb echt maximaal aangevallen om Roger onder druk te houden. Even ging ik zondag in de fout, wat ons een kleine halve minuut kostte. Dit is een mooie dubbel voor BMA,” lachte Charles Munster.
John Wartique stuurde zijn Citroën C3 Rally2 naar de derde plaats. “Omdat ik de Legend Boucles al een paar keer gereden heb, voelde ik me wel thuis op de proeven, al ging het wel bijzonder hard. Je moet erg veel vertrouwen hebben in je auto en de nota’s. Dat miste ik in het begin van de wedstrijd. Ik had hier liever met ouvreurs gereden, want er lag veel grind op de baan,” vertelde Wartique, die weer een mooi resultaat behaalde.
Sébastien Incardona werd achter Roger Hodenius vijfde, voor Thibaud Mazuin, die nooit het vertrouwen vond op de snelle stukken door het bos. Emeric Rary werd zevende, voor Tom Boonen, die met volle teugen genoot van het nieuwe parcours, en Emile Breittmayer, die zaterdag 4 minuten verloor door een lekke band. De enige niet-Rally2-rijder in de Top 10 was Luxemburger Steve Fernandes met zijn Renault Clio Rally4.
In de Moood M-Cup was Brecht Hoorne het ganse weekend de snelste. Corentin Fiasse won de strijd in het Junior BRC. Rainer Hermann pakte het maximum van de punten in Historic en de derde manche van de Clio Trophy werd door Lander Depotter gewonnen.
Indrukwekkende overwinning van Lander Depotter
Rally of Bertrix
De Rally of Bertrix was dit weekend een nieuwe manche op de kalender van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship. Ideaal voor de jongeren die deze keer geen gebrek aan parcourskennis hadden. Op dat vlak kon er met gelijke wapens worden gestreden.
Na een correctie van zijn matige tijd op de openingsproef zaterdagavond, nam Corentin Fiasse de leiding. De 24-jarige uit Ohey leek onbedreigd op de overwinning af te stevenen met zijn Peugeot 208 Rally4. Het zou ook een logische zege zijn, want hij was de enige Junior met een Rally4 aan de start. Fiasse controleerde zijn voorsprong en genoot even van het idee dat hij zijn eerste Junior-zege te pakken had, tot de correctie van zijn chrono op de openingsproef teniet werd gedaan door een beslissing van de wedstrijdleiding.
Fiasse werd naar de tweede plaats verwezen en Lander Depotter werd hierdoor de winnaar in het Junior-klassement. Knap, want de 20-jarige Depotter rijdt met een Renault Clio Rally5.
“Dat is een meevaller, want ik ging in de wedstrijd echt niet jagen op Fiasse met zijn Peugeot. Ik was al heel blij met mijn overwinning in de Clio Trophy. Daarin kon ik op de eerste proef al een kleine kloof slaan. Het was nog een spannend duel met Pierre-Manuel Brasseur tot die lek reed. Vanaf dat moment kon ik gecontroleerd de wedstrijd uitrijden,” vertelde Lander Depotter.
Door de keuze van de organisatoren van de Clio Trophy Belgium om vooral eendagswedstrijden op de kalender te zetten, zijn de Renault-jongeren wel benadeeld in het Junior BRC, want er mogen maximaal twee resultaten ingebracht worden behaald in Cup-wedstrijden. Dit was al de derde Cup-manche op de kalender van de Clio Trophy…
Aaron Duville eindgde op een knappe derde plaats, 10″ voor de ongelukkige Pierre-Manuel Brasseur, die door een lekke band bijna 3 minuten verloor. Lyssia Baudet, die even van de baan ging op de plaats waar Laurent Mottet tegen een boom schoof, eindigde op de vijfde plaats, voor Thibaut Vandeputte.
Klassement Junior BRC (na 7/13 manches): 1. J. Dewilde 68; 2. L. Depotter 50; 3. B. Verlinde 43; 4. L. Baudet 40; 5. P-M. Brasseur 36; 6. C. Fiasse 30; 7. T. Heindrichs & A. Duville 27; 9. L. Dhaene 20; 10. F. Anderson (GB) 18; 11. M. Decock 15; 12. N. Bruyneel 10; 13. Th. Vronen & Th. Vandeputte 8; 15. V. Soupart & B. Bosseloir 6
Rainer Hermann wint de afvallingsrace
Rally of Bertrix
Rainer Hermann de maximale punten voor het kampioenschap, al moest hij in Historic wel de duimen leggen voor Luxemburger Yann Munhouwen. Het verschil tussen de twee BMW M3 E30’s was amper 0″7…
“Ik ben al blij dat we de finish gehaald hebben, want voor de mechaniek waren sommige stukken van de proeven heel slopend. Zeker op het onverhard lagen grote keien. Verder had ik de ganse rally weer remproblemen. Het gaf niet veel vertrouwen wanneer ik af en toe het rempedaal tegen de bodem kon trappen…,” vertelde Hermann, die aanvankelijk het tempo van Guino Kenis niet kon volgen. De BMW-dealer domineerde de wedstrijd met zijn BMW 325i, tot de ophanging vooraan brak op KP 5.
“Het hobbelige asfalt zorgde voor een breuk rechts vooraan en op dat moment had de motor ook al tekenen van zwakte vertoond. Daarom hebben we de auto aan de kant gezet,” verklaarde Guino Kenis.
Omdat Frédéric François zijn Escort met een afgebroken wiel aan de kant moest zetten, ging de tweede plaats naar Olivier Burnon, eveneens met een Ford Escort. Dirk Vermeersch, die zaterdagavond moest opgeven met een defecte starter, kon via Rally2 nog een derde plaats uit de brand slepen met zijn Fiat Spider 124 Abarth. De vierde en laatste plaats in Historic ging naar Olivier Delbruyère met zijn VW Golf GTi.
Roger Hodenius voor de derde keer de snelste Master
Rally of Bertrix
Na zijn overwinningen in de South Belgian Rally en de Sezoensrally, heeft Roger Hodenius in de Rally of Bertrix voor de derde keer dit seizoen de Master Cup gewonnen. En toch was de Nederlander ontgoocheld, want de Master Cup was slechts een troostprijs nadat hij een knappe tweede plaats algemeen verspeelde in de slotmeters van de wedstrijd.
Het beloofde een mooi gevecht te worden met zijn kameraad Jos Verstappen, die in de Rally of Bertrix als schaduwfavoriet van start ging, maar het duel met Hodenius duurde niet lang. Op de eerste proef ging Jos Verstappen al hard van de baan. Een snelle bocht werd te optimistisch ingeschat en aan hoge snelheid schoof de Skoda Fabia RS Rally2 op de talud, waar een muurtje de wagen over de kop deed gaan. Game over voor Verstappen.
Vanaf dat moment voerde Roger Hodenius de stand bij de 50+-rijders aan. Na het uitvallen van Potty schoof hij zelfs door naar de tweede plaats algemeen, tot hij op de laatste proef lek reed en naar de 4de plaats zakte.
“Jammer dat ik hier mijn eerste podium in het BRC mis, maar ik ben wel tevreden over de tijden die we reden. Blijkbaar liggen de proeven in deze streek me wel, want in de South Belgian Rally voelde ik me ook goed. Ik hou van de vloeiende, snelle bochten. Die doen me wat denken aan circuitracen. Na amper een jaar in de rallysport vind ik het ongelofelijk dat ik dat niveau al kan halen. Het is blijkbaar echt een sport voor mannen op leeftijd,” lachte Roger Hodenius. “Jammer van de lekke band. Hij was meteen helemaal van de velg, zodat we 2 minuten verloren…”
De tweede plaats ging naar Christophe Daco in zijn mooie Porsche GT3, tevens winnaar in RGT: “We winnen hier onze klasse met een gelukje na een lekke band voor Molle, maar in Vresse-sur-Semois had ik ook pech. Het parcours van deze nieuwe wedstrijd is erg mooi, maar ook slopend voor de Porsche. Op sommige stukken moest ik van het gas, want de wagen sprong door de putten in de weg uit het spoor…”
Richard Pex eindigde op een mooie derde plaats, voor Johan Van den Dries met zijn Peugeot 208 Rally4, die sneller was dan merkgenoot Didier Bosseloir. Rainer Hermann werd met de BMW M3 E30 winnaar in Historic, maar pas zesde in de Master Cup, voor collega Historia-piloot Dirk Vermeersch. Op de allerlaatste
proef moest Franky Boulat, op dat moment vijfde en leider in de tussenstand van de Master Cup, opgeven met een defecte ophanging op zijn BMW.
Lahy domineert, maar Didier Jaminet wint
Na het late forfait van Laurent Vanton, werd de wedstrijd in de 2WD Trophy gedomineerd door Faustin Lahy met zijn Renault Clio RS. Van de 8 proeven die hij reed, was hij 7 keer de snelste. Zelfs met een straftijd van 50″, had hij nog een kleine minuut voorsprong. De zege lag voor het grijpen, maar op de laatste proef liet de mechaniek van de Clio hem in de steek. Zo ging de overwinning verrassend naar Didier Jaminet met zijn Renault Clio RS, voor Eric Cognaut met een gelijkaardige Renault.