- Porsche Penske Motorsport gaat goed voorbereid naar eerste WEC-race
- De nieuwe Porsche 963 draait 433 ronden op het hobbelige circuit
- Klantenteams laten een sterke indruk achter in de GTE-Am-klasse
Stuttgart. De tests op zaterdag en zondag vonden plaats onder perfecte weersomstandigheden. De zon scheen over het beruchte hobbelige circuit in het midden van de Amerikaanse staat Florida, met zomerse luchttemperaturen die rond de 30 graden Celsius bereikten. Het WEC-team van Porsche Penske Motorsport gebruikte de ideale omstandigheden om zoveel mogelijk informatie te verzamelen over de twee Michelin-bandencompounds, de setup en de racestrategie. In de gecombineerde resultaten van de vier testsessies eindigden de twee Porsches 963 met startnummers 5 en 6 als vierde en vijfde.
“Ons FIA WEC-team is gloednieuw en erg sterk. De ploeg heeft uitstekend werk geleverd. Tijdens onze tests in Portugal vorige maand kwam deze bemanning samen en gebruikte de nieuwe apparatuur voor het eerst. Alles klikte perfect. Daarna zijn we meteen naar Florida gegaan”, stelt Urs Kuratle. De directeur van Factory Motorsport LMDh voegt toe: “Al met al was de proloog extreem druk en zwaar voor ons. We hadden geen grote problemen met de auto’s, maar wel een paar kleine. Dat betekende dat we tot diep in de nacht moesten werken. We zijn er nog steeds in geslaagd om veel afstand af te leggen en belangrijke inzichten te krijgen voor de race. We moeten nog werken aan de fijnere details van onze auto. Hoewel we rustig vertrouwen kunnen hebben in de testtijden, denk ik niet dat iemand in de proloog op toptijden aan het jagen was.”
In de GTE-Am-klasse, waarin de succesvolle 911 RSR dit jaar voor het laatst wordt gereden, presteerden de partnerteams van Porsche op beide dagen indrukwekkend. Zaterdag trok het nieuwe klantenteam van Iron Dames in beide sessies toptijden dankzij coureurs Rahel Frey (Zwitserland), Michelle Gatting (Denemarken) en Sarah Bovy (België). Met de scorende posities drie en vijf op zondag verzamelde het snelle trio belangrijke inzichten voor de seizoensopeningsronde op Sebring. De zusterauto van Iron Lynx behaalde P5 in de gecombineerde resultaten. De 911 RSR-inzendingen van GR Racing en Project 1 stonden zondag in beide sessies bovenaan de tijdenlijsten in het GTE-Am-klassement. Aan het stuur van de 911 RSR van Project 1 klokte de voormalige Porsche Junior Matteo Cairoli uit Italië de beste rondetijd van het weekend. De twee 911-racers van Proton Competition behaalden ook topposities.
Tijdens de tweedaagse test kregen de Porsche 963-voertuigen voor het eerst te maken met de concurrentie in de hypercar-klasse. De rivalen van dit jaar in de strijd om de eindzege in het World Endurance Championship zijn Ferrari, Toyota, Cadillac, Peugeot, Vanvall en Glickenhaus. De 1.000 mijl van Sebring vertrekt aanstaande vrijdag (17 maart) en opent het seizoen 2023. De volgende dag gaat ronde twee van het IMSA WeatherTech SportsCar Championship van start op de Sebring International Raceway. De traditiegetrouwe 12-uursrace wordt op zaterdag 18 maart voor de 71e keer verreden.
Commentaar van de coureurs op de proloog
Frédéric Makowiecki (Porsche 963 #5): “Het was geweldig om een idee te krijgen van de concurrentie in de hypercarklasse. We hebben veel geleerd over onze nieuwe auto tijdens de proloog. Met deze informatie moeten we nu het beste maken van wat mogelijk is. In het FIA WEC is het beste bandengebruik vaak de sleutel tot succes. Laten we eens kijken hoe goed we het op dit gebied kunnen doen. We hebben een enorme hoeveelheid gegevens verzameld die we nu moeten analyseren voor de start van de race.”
André Lotterer (Porsche 963 #6): “Het is spannend voor ik om terug te zijn in het FIA WEC. Eindelijk terug naar de oude vertrouwde paddock. Ik herken veel gezichten. De concurrentie is echter heel anders. Het nieuwe hypercar-tijdperk begint met veel auto’s die strijden om de topklasse. Tijdens de proloog hebben we ons voorbereid op de eerste wedstrijd. Niet alles liep perfect, maar we boeken vooruitgang. We hebben nog veel werk voor de boeg. De concurrentie is erg sterk en de openingsronde zal niet makkelijk voor ons zijn.”
Sarah Bovy (Porsche 911 RSR #85): “We zijn erg blij met de auto. Het past heel goed bij ons. Michelle, Rahel en ik werkten systematisch aan het verbeteren van onze prestaties. We probeerden ook een gestaag tempo aan te houden op de lange runs. We hebben veel plezier in de Porsche 911 RSR en we kijken erg uit naar komend weekend. Laten we eens kijken hoe de concurrentie eruit ziet. Onze verwachtingen zijn hooggespannen. We willen dit jaar onze eerste klasse overwinning mee naar huis nemen.”
Matteo Cairoli (Porsche 911 RSR #56): “We hadden zaterdag nog steeds niet de juiste setup voor onze Porsche 911 RSR uitgewerkt, maar op zondag ging alles veel beter. We scoorden de eerste plaats in de ochtend. Dat betekent niet veel, maar het voelt nog steeds goed. Ik weet zeker dat iedereen zijn kaarten dicht bij de borst speelt. Dit was slechts een test. De raceweek begint op woensdag. We gaan ons uiterste best doen en we willen het seizoen beginnen met een klassezege.”