Back from the future
Stel dat Vrouwe Fortuna zich van haar beste kant laat zien en dat je zomaar een aardig bedrag kan spenderen om de wagen van je dromen te kopen. Wat op het eerste gezicht een gemakkelijke keuze lijkt, zou toch wel eens moeilijker kunnen uitpakken dan gedacht. Ga je voor een van die barokke superSUV’s waarvan er geen 13 maar 39 in een dozijn gaan? Of voor een moderne sportwagen die is uitgerust met een pak rijassistentiesystemen maar op geen enkel moment dat biedt waar het uiteindelijk toch om gaat : een directe zintuigelijke beleving van authentiek rijplezier dat je zelf in de hand hebt.
Als je op ‘sensatie’ belust bent, kan je altijd kiezen voor een BEV, maar hou er dan wel rekening mee dat je vroeg of laat letterlijk en figuurlijk voor paal kan staan… Een hypercar dan maar? Bij het zien van de eerste verkeersdrempel breekt het angstzweet je al uit en dan zwijgen we nog over het manoeuvreren in een ondergrondse parkeergarage. Is er dan echt geen hoop meer voor autoliefhebbers in hart en nieren? Misschien kunnen Leonardo en Vittorio Frigerio ons wel uit de nood helpen. Deze laat ik maar zeggen ‘Italiaanse broeders van autoliefde’ behoorden jarenlang tot de groep van enthousiaste deelnemers aan historic races aan het stuur van een Alfa Romeo Ti Super, 1600 GTA of 75 Turbo. Na verloop van tijd hadden ze goede contacten opgebouwd met de Scuderia del Portello (een renstal die alleen klassieke Alfa’s aan de startlijn brengt) en in het bijzonder met Carlo Facetti, een vroegere fabriekspiloot van Alfa Romeo. Geleidelijk aan ontstond bij de Frigerio broers het idee om een eigen auto te ontwerpen die een eerbetoon aan de Italiaanse GT’s uit de gouden jaren en tegelijk een vlot rijdende moderne auto zou zijn. Het moest ook een auto worden die perfect zou aansluiten bij de traditie van de artisanale Italiaanse autobouwers.
‘Restomod’ hoor ik u al zeggen. Ja en neen. Bouwers van restomods baseren zich doorgaans op een bestaand model uit de autogeschiedenis waaraan dan moderne elementen (velgen, koplampen, digitale meters, enz.) worden toegevoegd. Op motorisch gebied bezondigen ze zich meestal aan een ongebreidelde jacht naar vermogen en motorkoppel. Het resultaat is vaak een protserig pk-monster dat afbreuk doet aan het tijdsgebonden karakter van het originele model. De lijn van dit Italiaanse juweeltje is echter even uniek als puur en ook de technische specificaties zijn in geen enkel opzicht overdreven. Back from the future is de beste typering die bij deze auto past : een coupé die in de glorietijd van de Gran Turismo’s had kunnen gebouwd worden en die als het ware naar de toekomst is geteleporteerd om er een uitgekiende verfijningskuur te ondergaan maar dan wel met behoud van de oorspronkelijke ziel van de auto. De kleine ploeg vaklui onder de vlag van de Officine Fratelli Frigerio (of in Italiaans fonetisch schrift Effeffe) verraste het publiek op het Concorso d’Eleganza Villa d’Este 2014 met een nog niet helemaal afgewerkt prototype van hun Berlinetta. Het in aluminium vervaardigde koetswerk is een subtiele combinatie van stilistische kenmerken ontleend aan de bloedmooie GT’s van Alfa Romeo, Ferrari, Maserati en OSCA uit de late jaren 1950 begin jaren 1960. Je hoeft alleen maar naar het ‘bobbeldak’ in zuivere Zagatostijl te kijken om te weten dat de ontwerpers absoluut hun ‘klassiekers’ kennen. Ook de kleine ronde achterlichten, de lederen riemsluitingen op de motorkap en het tankdeksel in onvervalste racing look dragen bij tot de authenticiteit.
De Effeffe Berlinetta staat op een met CAD ontworpen stalen buizenonderstel en heeft vooraan een ophanging van het inboard push-rod type, vergelijkbaar met wat je in de jaren 1970 op formulewagens vond.
Voor de aandrijving koos men een viercilinder Alfa Nord motor met bijbehorende vijfbak en starre achteras. Carlo Facetti nam de motor onder handen en het resultaat is een 2 liter met een vermogen van meer dan 180pk aan 7.400 toeren/minuut. De kleppendeksels zijn in het lichtgroen geschilderd zoals dat bij alle door Facetti onder handen genomen motoren het geval is. Eventueel kan ook een Twin Spark versie van latere datum worden ingebouwd.
De vijfbak met kortere overbrengingen is ook een staaltje van Facetti’s technisch kunnen. Binnenin is het volop nostalgie voor de liefhebber van Italiaanse GT’s dankzij de drie grote ronde klokken, een 330mm Nardi Classic stuurwiel met aluminium spaken en met de hand gestikte beige lederen sportstoelen.
Na de voorstelling in 2014 begonnen de medewerkers van de Officine Fratelli Frigiero met de verdere afwerking van het eerste exemplaar en in 2016 kregen ze daarbij de steun van Michelin Classic, dat de passende banden (Michelin XWX 205/70 VR15) produceerde. Tegelijk werden ook de eerste twee exemplaren van de in totaal 20 geplande klantenauto’s gebouwd. In 2017 konden dan eindelijk de eerste rondjes op het circuit van Monza worden gedraaid in aanwezigheid van beide broers en Carlo Facetti. De prestaties van deze amper 790 kg wegende Berlinetta zijn indrukwekkend : een topsnelheid van 242 km/u en een acceleratietijd van 0 tot 100km/u in 5 seconden. Maar meer nog dan de cijfers, is het vooral de retro rijbelevenis in combinatie met de hedendaagse techniek die ervoor zorgt dat de FF Berlinetta een van die uiterst zeldzame auto’s is waarmee je graag nog eens een extra blokje rond rijdt puur voor het genot…
© tekst en foto’s Jan Wintein