- De krachtigste productie Aston Martin ooit
- Opgewaardeerde V12-motor levert vermogens van 770 pk en 900 Nm
- Uitgebreid opnieuw ontworpen voor verbeterde prestaties, betrokkenheid van de bestuurder en visueel drama
- Opvallende stylingveranderingen, waaronder een nieuwe frontsplitter, dramatische paardenschoenventilatie en diepere diffuser achter, voor verbeterde motorkoeling en aerodynamische balans
- Gerichte verbeteringen aan ophanging, besturing, transmissie en bodemstructuur accentueren gevoel, respons en wendbaarheid
- Limited edition DBS 770 Ultimate markeert het einde van de huidige DBS-productie
- DBS 770 Ultimate productie beperkt tot 499 exemplaren wereldwijd
- Orderboek al gesloten. Leveringen gepland om Q3 2023 te beginnen
18 januari 2023, Gaydon, VK: Lang geassocieerd met auto’s met een voortreffelijke stijl en bedwelmende prestaties, is het DBS-naamplaatje bevestigd aan enkele van de beste vlaggenschepen van Aston Martin. Sinds 2018 staat de DBS aan de top van het serieproductiegamma van Aston Martin; een Twin-Turbo V12 krachtpatser gezegend met woeste prestaties en ongeëvenaarde stijl. Nu de productie van deze huidige generatie DBS zijn einde nadert, is Aston Martin er trots op een DBS te introduceren om alle andere te overtreffen; de DBS 770 Ultimate.
Zoals de naam al doet vermoeden, is de DBS 770 Ultimate een nadrukkelijk laatste woord. De krachtigste productie-Aston Martin ooit, en de snelste en krachtigste DBS tot nu toe, uitgebreide ontwerp- en technische verbeteringen zorgen ervoor dat de DBS 770 Ultimate een onvergetelijke en zeer verzamelbare viering is van Aston Martin’s vlaggenschip Super GT. Beschikbaar in zowel Coupe- als Volante-vorm, DBS770 Ultimate zal worden gebouwd in strikt beperkte aantallen – 300 Coupés en 199 Volantes – met alle exemplaren die vóór de release worden verkocht.
DBS 770 Ultimate is voorzien van een woeste iteratie van Aston Martin’s quad-cam 60-deg 5,2-liter V12-motor. Nu ontwikkelt hij 770 PK bij 6500 tpm en een kolossale 900 Nm koppel van slechts 1800 tpm tot 5000 tpm, waardoor DBS 770 Ultimate naar een topsnelheid van 211 mph wordt gedreven, profiteert deze prachtige motor van gemodificeerde lucht- en ontstekingspaden samen met een toename van 7% van de maximale turbodruk. Nauwkeurige afstemming van vermogens- en koppelcurves geeft de bestuurder een gevoel van grenzeloze prestaties, met een bedwelmende mix van uitzonderlijke respons, uitstekende acceleratie in de versnelling en de authentieke V12-soundtrack.
Het vermogen wordt gevoed door een ZF 8-traps automatische transmissie en een mechanisch sperdifferentieel (LSD) dat aan de achterkant van de auto is gemonteerd. Bovendien krijgt de DBS 770 Ultimate een unieke transmissiekalibratie om de schakelsnelheden en de interactie met de bestuurder te verbeteren, wat bijdraagt aan een echt verbonden rijervaring. De inherente mogelijkheden van Aston Martin’s Carbon Ceramic Braking (CCB) -systeem zijn zo groot dat de DBS 770 Ultimate dezelfde schijven van 410 mm x 38 mm voor en 360 mm x 32 mm achter gebruikt als gemonteerd op de DBS.
Om de directe aard van de stuurrespons verder te verbeteren en het niveau van gedetailleerde feedback te verhogen, introduceert dbs 770 Ultimate een nieuwe solide gemonteerde stuurkolom, waardoor de bestuurder kan genieten van een nauwkeurigere verbinding met de weg voor hem, met het grootste vertrouwen kan voelen wat de voorbanden doen en de beschikbare grip nauwkeurig kan meten.
Een integraal onderdeel van het bereiken van het boeiende karakter en het verhoogde stuurgevoel van de DBS 770 Ultimate, de laterale stijfheid aan de voorkant is met 25% verbeterd om een maximaal prestatiegevoel en respons te bieden. Deze toename is bereikt met een verbeterde voorste dwarsbalk en een dikkere achterste onderbak, die ook de wereldwijde torsiestijfheid met 3% verhoogt voor een perfect uitgebalanceerde rijdynamiek.
Er zijn ook verbeteringen aangebracht aan het Adaptive Damping System (ADS), dbs 770 Ultimate met unieke demperkalibratie en softwaretune gericht op controle en kalmte zonder concessies te doen aan de rijkwaliteit. Door de verbinding met de bestuurder te verbeteren en het onmiskenbare continentoverstekende karakter van de DBS te behouden, tilt de DBS 770 Ultimate de voorbeeldige Super GT van Aston Martin naar nog grotere hoogten.
Net zoals de DBS 770 Ultimate mechanisch is aangescherpt, is ook het uiterlijk versterkt om een assertief ontwerp en compromisloos unieke esthetiek te presenteren die past bij een model van de laatste editie dat is gemaakt om het einde van een tijdperk te vieren.
Als Aston Martin moest deze verbeterde vorm ook een authentiek functieniveau bezitten. Beide om een verhoogde luchtstroom naar de radiatoren te bieden, het thermisch beheer te verbeteren en een grotere visuele aanwezigheid op de weg te geven. De clamshell motorkap trekt een verhoogde luchtstroom door de motorradiatoren en is voorzien van een dramatische ‘hoefijzer’-motoropening en een nieuwe frontsplitter integreert twee nieuwe buitenboordopeningen. Samen dienen deze om de koeling te verbeteren en de ontwerpkenmerken van eerdere DBS- en V12-motormodellen te weerspiegelen.
Verdere gedetailleerde ontwerpwijzigingen voor dbs 770 Ultimate omvatten standaard 2×2 Twill Carbon Fibre Cantrail, Windscreen Surround, Mirror Caps en Fender Louvre. Een nieuw koolstofvezel dorpelelement verlaagt visueel het zijprofiel naar het achterwiel, waardoor een gebogen houding ontstaat die de gespierde lichaamsbouw van de DBS accentueert. Een uniek ontwerp van de diffuser achter handhaaft de aerodynamische balans van voor naar achter en zorgt ervoor dat de DBS 770 Ultimate net zo onmiskenbaar is van achter als van voren.
Dbs 770 Ultimate onderscheidt zich verder door een nieuwe en unieke 21″-wielstijl die verkrijgbaar is in drie afwerkingen. Geïnspireerd door de formidabele Aston Martin Valkyrie en Victor, is dit nieuwe 21″ meerspaaks ontwerp verkrijgbaar in volledige Satin Silver afwerking voor een helder sieraad uiterlijk, volledige Satin Black afwerking voor een eigentijdse en sportieve uitstraling of optioneel Satin Black met Diamond Turned afwerking om een donkerder, maar toch verfijnd uiterlijk van de auto te geven. Pirelli P Zero high performance banden – 265/35 R21 voor en 305/30 R21 achter – zijn standaard gemonteerd op alle velgen.
Binnenin verrukt de DBS 770 Ultimate met een duizelingwekkende reeks frisse ontwerpbehandelingen die hem onderscheiden, met behoud van de direct herkenbare cabineomgeving van de huidige DBS. De DBS 770 Ultimate wordt geleverd met Sports Plus-stoelen die zijn afgewerkt met volledig semi-aniline leder en alcantara, met standaard een ‘gecanneleerde’ quilt en perforatiepatroon. Het performancezitje van Aston Martin kan ook als optie worden geselecteerd. Er is een op maat gemaakte trim split geïntroduceerd, met contrastkleuren gekoppeld aan welt en stiksels, samen met een op maat gemaakte riem en gesp badge met een laser geëtst DBS 770 Ultimate logo op de middenarmsteun. Carbon Fibre Gearshift paddles zijn ook standaard gemonteerd.
Ten slotte is de DBS 770 Ultimate uitgerust met een unieke set dorpelplaten met de Aston Martin Wings, het DBS 770 Ultimate-logo en de Limited Edition-nummering die het voertuig aanduidt als een van de 300 Coupés of 199 Volantes.
Zoals alle Aston Martins is de ruimte voor echte unieke persoonlijke specificaties vrijwel onbeperkt. Een breed scala aan op maat gemaakte opties van Q by Aston Martin is beschikbaar op de DBS 770 Ultimate, waaronder Q-kleurstellingen met diverse grafische opties, gelakte wielen die passen bij carrosserie- of grafische kleuren, getinte koolstofvezel en geweven lederen stoelinzetstukken, sierinleg en een koolstofvezel stuurwiel.
Aston Martin Chief Technology Officer, Roberto Fedeli, zei over de DBS 770 Ultimate: “Wanneer een iconische modelgeneratie het einde van de productie bereikt, is het belangrijk om de gelegenheid te markeren met iets speciaals. In het geval van de DBS 770 Ultimate hebben we niets gespaard om ervoor te zorgen dat de definitieve versie van ons huidige vlaggenschip voor serieproductie in elk opzicht de beste ooit is. Het is niet alleen de snelste en krachtigste DBS in onze geschiedenis, dankzij een uitgebreide reeks verbeteringen aan de transmissie, besturing, ophanging en bodemstructuur; het is ook het beste om te rijden.”
Marek Reichman, Chief Creative Officer van Aston Martin, voegt toe: “DBS heeft altijd aan de top van de Aston Martin-productiemodellijn gestaan. En nu injecteren we DBS 770 Ultimate met nog meer … meer kracht, meer prestatiezuiverheid en dat alles met meer verfijning, meer smaak en op de meest doordachte manier. Iets zo rauw, en toch zo mooi dat het bijna intimiderend is om naar te kijken. Het is door deze ontwerpbenadering dat we de vormen hebben bedacht – te beginnen met de versterkte voorkant – en van daaruit stroomt al het andere in ontwerpbalans met de prestatie-upgrades. ”
De productie van de DBS 770 Ultimate zal beginnen in Q1 van 2023, met de eerste leveringen gepland om te beginnen in Q3 2023.
-EINDIGT–
DBS ULTIEME AFSTAMMING
De huidige DBS is de tweede van twee V12-aangedreven DBS-generaties die zijn geïntroduceerd tijdens het Gaydon-tijdperk van Aston Martin. Gelanceerd in 2018 werd het onberispelijke ontwerp, gespierde lichaamsbouw en adembenemende potentie al snel synoniem met Aston Martin’s unieke merk Super GT en bedacht het de term ‘Brute In A Suit’.
Zowel het als zijn voorganger (die in 2007 werd gelanceerd en tot 2018 in productie bleef) hebben rollen genoten in drie James Bond-films, waarbij een vroeg prototype dbs van de eerste generatie centraal stond in Casino Royale uit 2006, gevolgd door productievoorbeelden die verschenen in Quantum of Solace uit 2008. De tweede generatie DBS werd gebruikt in No Time To Die van 2021, waardoor Aston Martins de tijd van Daniel Craig als ’s werelds beroemdste geheim agent netjes boekte.
Het Ultimate-naamplaatje heeft zijn eigen rijke geschiedenis. Alleen gereserveerd voor aston Martin’s serieproductiemodellen, naast het feit dat het op twee generaties DBS wordt gebruikt, is het ook te zien op beide generaties Vanquish. Telkens viert het einde van een tijdperk als de productie van een uitgaande modellijn ten einde loopt. Vanwege hun zeldzaamheid en betekenis behoren auto’s met de naam Ultimate tot de meest gewaardeerde van alle hedendaagse Aston Martin-modellen.
Over Aston Martin Lagonda:
De visie van Aston Martin is om ’s werelds meest begeerlijke, ultra-luxe Britse merk te zijn en de meest exquise verslavende prestatieauto’s te creëren.
Aston Martin, opgericht in 1913 door Lionel Martin en Robert Bamford, wordt erkend als een iconisch wereldwijd merk dat synoniem staat voor stijl, luxe, prestaties en exclusiviteit. Aston Martin combineert de nieuwste technologie, aloude vakmanschap en prachtige styling om een reeks veelgeprezen luxemodellen te produceren, waaronder de Vantage, DB11, DBS, DBX en zijn eerste hypercar, de Aston Martin Valkyrie.
Aston Martin Lagonda, gevestigd in Gaydon, Engeland, ontwerpt, creëert en exporteert auto’s die in 56 landen over de hele wereld worden verkocht. De sportwagens worden geproduceerd in Gaydon met zijn luxe DBX SUV-assortiment dat met trots wordt geproduceerd in St Athan, Wales.
Lagonda werd opgericht in 1899 en Aston Martin in 1913. De twee merken kwamen samen in 1947 toen beide werden gekocht door wijlen Sir David Brown, en het bedrijf is nu genoteerd aan de London Stock Exchange als Aston Martin Lagonda Global Holdings plc.
In 2020 werd Lawrence Stroll de Executive Chairman van het bedrijf, naast aanzienlijke nieuwe investeringen, een stap die leidde tot de terugkeer van Aston Martin naar de top van de autosport met het Aston Martin Aramco Cognizant Formula One™ Team en een nieuw tijdperk inluidde voor het iconische Britse merk.