- Seizoen 9 van het ABB FIA Formule E-kampioenschap ging van start in Mexico met de gloednieuwe GEN3-auto’s
- De twee DS E-TENSE FE23-auto’s toonden een sterk prestatieniveau tijdens de vrije training en de race
- Stoffel Vandoorne scoorde zijn eerste punt voor DS Automobiles en het PENSKE AUTOSPORT team door als 10e te eindigen.
Seizoen 9 van het ABB FIA Formule E wereldkampioenschap ging van start in Mexico. Ondanks een race die gecompliceerd werd door een moeilijke kwalificatiesessie, konden de DS Automobiles-coureurs het sterke prestatieniveau van de nieuwe DS E-TENSE FE23 demonstreren die met PENSKE AUTOSPORT was ingeschreven. Deze eerste race van het seizoen markeerde het debuut van de GEN3-eenzitters, krachtiger en efficiënter dan hun voorgangers, wat ook de constante technische evolutie op het gebied van elektrische mobiliteit onderstreept. Door een punt mee naar huis te nemen in Mexico-Stad, opent de premium Franse fabrikant zijn account in een kampioenschap dat competitiever lijkt te worden dan ooit.
Het bewijs van de capaciteiten van de nieuwe auto ontwikkeld door DS Performance werd geleverd door Jean-Eric Vergne en Stoffel Vandoorne, die voorop liepen in de twee vrije trainingen met een snelste tijd en een op één na snelste tijd voor de Fransman, en twee vijfde plaatsen voor de Belg. Hoewel alles er goed uitzag tot aan de kwalificatie, zette die trend zich niet voort als het ging om de eigenlijke sessie. Beide DS Automobiles-coureurs werden opgehouden door het verkeer en moesten genoegen nemen met de 11e en 14e plaats op de grid, met Jean-Eric Vergne voor zijn teamgenoot.
In de race bevestigden de DS E-TENSE FE23-auto’s dat ze een integraal onderdeel zullen vormen van de actie van dit jaar. Regerend kampioen Stoffel Vandoorne gaf nooit op. Uiteindelijk maakte hij vier posities goed en pakte hij in de allerlaatste ronde de 10e plaats. Omgekeerd verloor Jean-Eric Vergne flink in de slotfase. Na twee plaatsen te hebben ingehaald, werd de Franse bestuurder getroffen door een technisch probleem met betrekking tot de batterij: een van de gemeenschappelijke componenten op alle auto’s die door de voorschriften worden voorgeschreven. Het incident kostte hem een plek in de top 10, waar hij de hele race had gestaan. Zijn 12e plaats aan de finish liet een licht bittere smaak achter in zijn mond.
Na de openingsronde van het seizoen op het circuit van Hermanos Rodriguez gaat het ABB FIA Formule E-kampioenschap nu naar Saoedi-Arabië voor twee races op het circuit van Diriyah, waarbij de tweede en derde race van het jaar plaatsvinden op respectievelijk 27 en 28 januari.
Eugenio Franzetti, DS Performance Director:
“We hebben enorm veel geleerd van deze eerste race van het seizoen. Deze informatie zal in de toekomst zeer nuttig voor ons zijn. Eén ding is zeker: onze auto’s zijn competitief! Nu is het aan ons om daarvan in te spelen om te schitteren bij de volgende races.”
Stoffel Vandoorne, regerend Formule E-kampioen:
“Het was natuurlijk geen perfect weekend. Ik denk dat iedereen in het team hoopte Mexico te verlaten met meer punten op de bank. Toch is een punt de moeite waard om te hebben en het is beter dan niets. Het begon goed met een zeer goed tempo in de vrije training en onze twee auto’s telkens in de top vijf. Het gevoel was goed, maar tijdens de kwalificatie verliep het niet volgens plan, vooral vanwege het verkeer. We zijn er niet in geslaagd om elk aspect te optimaliseren. Vanaf de 14e plaats wist ik dat het niet makkelijk zou worden. De race was levendig, met verschillende Safety Car periodes en we hebben veel geleerd. Het was echter nog steeds erg moeilijk om in te halen en ik kon niet hoger dan de 10e plaats klimmen.”
Jean-Éric Vergne, Formule E-kampioen van 2018 en 2019
“Het is duidelijk niet het resultaat waar we naar op zoek waren. Ik heb heel hard gevochten om in de punten te eindigen en helaas had ik een batterijprobleem vlak voor de geblokte vlag. Het is frustrerend om alles te hebben gegeven om punten te scoren die aan het einde van het seizoen het verschil kunnen maken. Toch wil ik de positieve dingen meenemen: onze auto is goed geboren en er zijn veel interessante lessen van dit weekend. Het wordt een heel lang seizoen. Met een competitieve auto en alles wat we vandaag hebben geleerd, ben ik er zeker van dat we het in de volgende races beter zullen doen.”