De merken Volkswagen en Volkswagen Commercial Vehicles zullen in Paleis 11 op het Autosalon van Brussel de bezoekers onthalen met twee Belgische premières: de ID. Buzz en de Amarok. Niet minder dan 32 modellen, bedrijfsvoertuigen inbegrepen, zullen er worden tentoongesteld op een stand van 1.640 m². Deze stand zal omringd zijn door de standen van de andere merken van de Volkswagen-groep en de standen van de recente mobiliteitsinitiatieven van D’Ieteren. Samen zullen ze met hun aanwezigheid het hele paleis vullen.
De ID. Buzz, die zijn Belgische première viert op het Salon, zal snel vele bezoekers aantrekken. Met zijn ongeëvenaarde look en zijn toonaangevende elektrische technologie zal hij de ster van de Volkswagen-stand zijn. Hij wordt geflankeerd door zijn evenknie bij de bedrijfsvoertuigen, de ID. Buzz Cargo, en in zijn kielzog volgt het hele elektrische gamma van Volkswagen met de ID.3, ID.4 en ID.5 alsook twee conceptcars, namelijk de ID. XTREME voor de avonturiers en de ID. SPACE VIZZION die de contouren bezit van de toekomstige berlines en breaks van het hogere segment. Het gamma elektrische modellen zal dus sterk vertegenwoordigd zijn op de stand.
De gloednieuwe Amarok maakt eveneens zijn debuut op een Belgische beurs. De impressionante pick-up van de tweede generatie verrast met verbeterde weg- en offroadprestaties. Bovendien is hij uitgerust met tal van rijhulpsystemen.
Onder de SUV’s die erg in trek zijn en fel gegeerd bij gezinnen, vallen de T-Cross, de Taigo, de T-Roc, die recent een reeks verbeteringen te beurt viel, evenals de Tiguan, de Tiguan Allspace en de Touareg.
In het premium-segment is het de elegante Arteon Shooting Brake die de aandacht zal trekken.
Bij de oplaadbare hybrides zullen de bezoekers halt houden bij de Golf en de Passat zonder de monovolume XXL te vergeten, de Multivan.
In afwachting van de volgende zomervakantie geven de California en T-Roc Cabriolet een voorproefje van het warme seizoen en zullen ze beslist het verlangen om te reizen aanwakkeren.
De liefhebbers van ruime interieurs zullen dan op hun beurt hun weg vinden naar de Golf Variant, de Caddy en de versie Caddy Maxi.
Bij de bedrijfsvoertuigen zullen de bezoekers een geheel nieuw gamma ontdekken met de terugkeer van de gloednieuwe Amarok die de Caddy, de Transporter 6.1 en de Crafter vervoegt. Zeven modellen in verschillende versies zullen op het salon tentoongesteld staan. Pick-ups, bestelwagens en hun transformaties zullen niet ontbreken.
De nieuwigheden meer in detail:
De ID. Buzz
Elektrische aandrijving, wendbaarheid en veel ruimte voor de avonturen van het leven: de nieuwe ID. Buzz is het VW-busje van de toekomst.
De ID. Buzz spiegelt een nieuw autotijdperk weer. Er zijn twee versies: de ID. Buzz als bus en de ID. Buzz Cargo als bestelwagen. Beide zijn zuiver elektrisch. Aan boord: een open space met veel plaats om te leven, te reizen en te werken. Rijbereik tot 425 km, opgeladen in ongeveer 30 minuten aan een snellaadstation. De ID. Buzz: een avant-gardistische auto voor gezinnen, actieve mensen en bedrijven. Reeds als conceptcar wist hij de wereld te elektriseren. Nu verschijnt de productieversie van de ID. Buzz in het straatbeeld.
In de ID. Buzz versmelten de kenmerken van een multitool met een van de meest succesvolle designs aller tijden. De stijl is iconisch helder en even krachtig als vriendelijk. De zeer korte overhangen van het aerodynamische koetswerk (Cx 0,29) stemmen visueel overeen met de levendige rijeigenschappen. De 150 kW (204 pk) sterke elektromotor geeft onmiddellijk zijn maximumkoppel van 310 Nm vrij. Het resultaat is een zeer spontaan reactievermogen. Bovendien is de besturing, dankzij de achterwielaandrijving (zoals in het originele VW-busje T1), vrij van invloeden van het aandrijfsysteem. De batterij van 77 kWh (netto-energiecapaciteit), die diep in de vloer van het voertuig is geïntegreerd, verlaagt het zwaartepunt en beperkt de rolneiging tot een minimum ondanks de hoge koetswerkstructuur. Het gewicht is centraal in het voertuig verdeeld, wat zorgt voor een neutraal rijgedrag. De draaicirkel is bovendien klein dankzij de grote wielkasten: slechts 11,1 meter. Dit alles maakt van de ID. Buzz een ideale metgezel in de stad.
De Amarok
De Amarok, in elk opzicht verbeterd: de nieuwe pick-up van Volkswagen Bedrijfsvoertuigen
De allrounder voor weg en terrein werd in Duitsland en Australië ontworpen en ontwikkeld en loopt in Zuid-Afrika van de band. Een hoogwaardige pick-up voor Australië en Nieuw-Zeeland, verscheidene landen in Afrika, het Midden-Oosten en Europa. Charismatisch en doordacht design. Een doordachte uitrusting, ruim twintig nieuwe rijhulpsystemen, mobiele online diensten, efficiënte en tegelijk koppelrijke motoren, twee vierwielaandrijvingen, op maat gemaakte accessoires en het heldere design-DNA van Volkswagen maken de nieuwe Amarok tot een van de meest veelzijdige en evenwichtige pick-ups ter wereld. Slagzin: ‘No matter what’. De hoogwaardige pick-up wordt eind 2022 in de eerste landen gelanceerd.
Van de eerste Amarok-generatie wist Volkswagen Bedrijfsvoertuigen (VWCV) ruim 830.000 exemplaren te verkopen in Europa, Australië, Nieuw-Zeeland, Afrika, Noord-Azië en Zuid- en Centraal-Amerika.
De Amarok zal in België beschikbaar zijn met drie motoren: een TDI 125 kW (170 pk), een TDI 150 kW (204 pk) en een TDI uit het topgamma. Deze laatste is een V6 met een cilinderinhoud van 3,0 liter die, bijvoorbeeld in Europa, een vermogen neerzet van 177 kW (241 pk). De twee krachtigste motoren zullen op de Belgische markt worden geleverd met een versnellingsbak met 10 versnellingen (6 versnellingen voor de basismotor).
In Europa en bepaalde andere markten wordt de Amarok standaard geleverd met de 4MOTION-vierwielaandrijving. Hetzelfde geldt wereldwijd voor alle motorversies vanaf 154 kW. Naargelang de markt en de motor worden er twee verschillende 4MOTION-systemen aangeboden: een permanente vierwielaandrijving en een vierwielaandrijving die in elke relevante situatie kan worden ingeschakeld.
De nieuwe Amarok zal in België worden aangeboden in 2 uitrustingsniveaus: de Style en bovenaan het gamma staat de Aventura (hoogwaardige uitrusting, gericht op weggebruik).
Achter de cabine (DoubleCab-versie) schuilt een 1.544 millimeter lange en 1.224 millimeter brede laadbak. De maximale breedte tussen de wielkasten bedraagt 1.206 millimeter, waardoor Europaletten (1.200 x 800) in de breedte kunnen worden geplaatst.
De ID. XTREME
De volledig elektrische, vierwielaangedreven conceptauto is gebaseerd op de ID.4 GTX en combineert de sterke punten van een moderne SUV met het gevoel van avontuur van een ruige terreinwagen.
“DE ID. XTREME wordt gebouwd door Volkswagen liefhebbers voor ID. liefhebbers. Op basis van de feedback van onze gemeenschap zullen we beslissen hoe we verder gaan met het project,” voegt Silke Bagschik eraan toe.
De buitenkant van de VW ID. XTREME01 laat ook zien dat het voertuig klaar is voor elk off-road avontuur. Een verhoogd rallyonderstel, 18-inch off-road wielen, een aangepast crashelement met een extra voorbumper en 50 mm bredere spatborden, gemaakt door 3D-printing, geven het conceptvoertuig een authentiek off-road uiterlijk. Een dakdrager met extra LED-verlichting en een volledig gesloten aluminium bodemplaat rusten het volledig elektrische voertuig met vierwielaandrijving ook uit voor excursies buiten de verharde wegen.
De ID. SPACE VIZZION
ID. SPACE VIZZION geeft vooruitblik op de toekomstige productieversie voor Europa en Noord-Amerika
Volkswagen heeft aan de vooravond van de Los Angeles Auto Show de zevende conceptcar van de ID.-familie voorgesteld. De ID. SPACE VIZZION volgt zo op de ID., ID. CROZZ, ID. BUZZ, ID. VIZZION, ID. BUGGY en ID. ROOMZZ. Zoals alle modellen van de ID.-familie is ook de ID. SPACE VIZZION zuiver elektrisch aangedreven. Zijn design en vorm staan voor een nieuwe manier van denken. Heel opvallend is de voorpartij met een nieuw soort luchtstroomopeningen, die een Cx-waarde van 0,24 mogelijk maken. Zo verenigt de ID. SPACE VIZZION de stroomlijnkenmerken van een Gran Turismo met het genereuze ruimteaanbod van een SUV, en definieert hij een volledig nieuw autosegment.
“De nieuwe ID. SPACE VIZZION brengt een ongeziene veelzijdigheid, compromisloze kwaliteit en GERMAN DESIGN naar een nieuw tijdperk voor de mobiliteit”, zegt Klaus Bischoff, hoofd van Volkswagen Design. De conceptcar is gebaseerd op het modulaire platform voor elektrische aandrijving MEB van Volkswagen. De batterij met een bruto opslagcapaciteit van 82 kWh maakt afstanden tot 590 kilometer (WLTP)/300 mijl (EPA) mogelijk. Dankzij een systeemvermogen (4MOTION) tot 250 kW trekt de ID. SPACE VIZZION in 5,4 seconden op naar 100 km/u (5,0 seconden tot 60 mph).
Lijst van de voertuigen aanwezig op de stand:
- Polo
- Golf PHEV
- Golf Variant
- T-Cross
- Taigo
- T-Roc
- T-Roc Cabriolet
- Passat PHEV
- Tiguan
- Tiguan Allspace
- Arteon Shooting Brake
- ID.3
- ID.3
- ID.4
- ID.5
- ID. SPACE VIZZION
- ID. XTREME
- Touareg
- ID. Buzz People
- ID. Buzz People
- ID. Buzz People
- Caddy Maxi Drive
- Caddy Short Business
- T7 Multivan Style Business PHEV LWB
- California 6.1
- Amarok
- ID. Buzz Cargo
- Crafter
- Crafter
- Transporter
- Caddy Cargo Maxi
- Caddy Cargo short