Stuttgart/Punta Arenas. Porsche en internationale partners rond de Chileense werkmaatschappij Highly Innovative Fuels (HIF) zijn begonnen met de industriële productie van synthetische brandstof. In aanwezigheid van de Chileense minister van Energie Diego Pardow is vandaag de proeffabriek “Haru Oni” in Punta Arenas (Chili) officieel geopend. Porsche-bestuursleden Barbara Frenkel en Michael Steiner voerden het ceremonieel tanken van een Porsche 911 uit met de eerste synthetische brandstof die ter plaatse werd geproduceerd. eFuels geproduceerd met windenergie uit water en koolstofdioxide zorgen voor een bijna CO2-neutrale werking van benzinemotoren.
“Porsche richt zich op een dubbele E: elektromobiliteit en complementaire eFuels. Het gebruik van eFuels vermindert CO2-Uitvoer. Met het oog op de gehele vervoerssector moet de industriële productie van synthetische brandstoffen wereldwijd verder worden bevorderd. Met de proeffabriek eFuels speelt Porsche een drijvende rol in deze ontwikkeling”, zegt Barbara Frenkel, lid van de Raad van Bestuur voor Inkoop bij Porsche AG.
“Het potentieel van eFuels is enorm. Vandaag de dag zijn er wereldwijd meer dan 1,3 miljard verbrandingsvoertuigen. Velen van hen zullen nog tientallen jaren onderweg zijn. eFuels bieden eigenaren van bestaande voertuigen een perspectief. Als fabrikant van krachtige en efficiënte motoren heeft Porsche een brede knowhow op het gebied van brandstoffen”, voegt Michael Steiner, lid van de Raad van Bestuur voor Ontwikkeling en Onderzoek bij Porsche AG, toe.
In de pilotfase is een eFuels-productie van ongeveer 130.000 liter per jaar gepland. De brandstof zal in eerste instantie worden gebruikt in vuurtorenprojecten zoals de Porsche Mobil 1 Supercup en in de Porsche Experience Centers. Na de proeffase zal het project in Chili naar verwachting ongeveer 55 miljoen liter per jaar bereiken met de eerste schaalvergroting tegen het midden van het decennium. Ongeveer twee jaar later wordt de capaciteit naar verwachting 550 miljoen liter.
Het zuiden van Chili biedt ideale omstandigheden voor de productie van eFuels: daar waait de wind zo’n 270 dagen per jaar dat windturbines op volle belasting kunnen draaien. Daarnaast ligt Punta Arenas in de directe omgeving van de Straat van Magellaan. Vanuit de haven van Cabo Negro kan de synthetische eFuel over de hele wereld worden vervoerd, analoog aan conventionele brandstoffen, en gedistribueerd via de bestaande infrastructuur.
Porsche werkt aan een balans CO2-neutrale waardeketen in 2030. Dit omvat ook een balans CO2-neutrale gebruiksfase voor toekomstige volledig elektrische modellen. Synthetische brandstoffen vormen een aanvulling op elektromobiliteit en maken deel uit van de duurzaamheidsstrategie van de sportwagenfabrikant. Tot op heden heeft Porsche in totaal meer dan 100 miljoen Dollar geïnvesteerd in de ontwikkeling en levering van eFuels. In april 2022 investeerde de sportwagenfabrikant 75 miljoen dollar in HIF Global LLC. Het plant, bouwt en exploiteert eFuel-fabrieken in Chili, de VS en Australië.