Nieuwe Hyundai KONA

Stoere, op EV gebaseerde stijl en uitgebreid motorenaanbod

  • Bij de nieuwe generatie van zijn compacte SUV vertrekt Hyundai van de elektrische versie voor een nieuw, technologisch design
  • De vier varianten van de KONA (elektrisch, hybride, benzine en de sportieve N Line) delen dezelfde basis, maar krijgen elk hun eigen stijl
  • De nieuwe KONA krijgt een sterkere persoonlijkheid, maar ook een naar de bestuurder gericht interieur met sterk verbeterde praktische kwaliteiten.

Hyundai Motor Company toont voor het eerst het futuristische design van de nieuwe generatie van zijn KONA SUV, en vertrok daarbij van de elektrische versie. Het sterk geëvolueerde model zal beschikbaar zijn in vier varianten: van volledig elektrisch (EV) over hybride (HEV) en met klassieke benzinemotor (ICE), tot de sportieve N Line. Allemaal delen ze dezelfde basis, maar stuk voor stuk krijgen ze een eigen stijl. ​

Met deze nieuwe KONA bevestigt Hyundai zijn engagement voor duurzame mobiliteit en een uitgebreid EV-aanbod, en blijft het beantwoorden aan de uiteenlopende mobiliteitsbehoeften van zijn klanten met een uitgebreid gamma van aandrijvingstechnologieën.

“De nieuwe KONA wordt groter, behoudt zijn unieke karakter en toont vol vertrouwen zijn gedurfde design”, zegt SangYup Lee, Executive Vice President en hoofd van Hyundai Design Center. “De KONA evolueerde op alle vlakken, wordt nóg veelzijdiger en past bij elke levensstijl.”

Sterkere persoonlijkheid, meer binnenruimte

De nieuwe KONA blijft een compacte, stadsgeoriënteerde SUV, maar krijgt een meer uitgesproken stijl, een op de bestuurder gericht interieur en vooral: hij wordt groter. Om meer ruimte te bieden binnenin, groeit het nieuwe model 15 cm in de lengte, tot 4,355 m. Daarnaast wordt hij 2,5 cm breder en krijgt de wielbasis er 6 cm bij in vergelijking met het voorgaande model.

Anders dan de traditie het wil bij modellen met verschillende aandrijfvormen, startte Hyundai de ontwikkeling van de nieuwe KONA bij de elektrische versie, vóór de varianten met verbrandingsmotoren, HEV en N Line modellen. Dankzij die ongewone aanpak kon de constructeur ingrijpende designconcepten doorvoeren in alle KONA-versies, ook die met andere motoren. ​

De nieuwe KONA valt meteen op met zijn strakke neus, die bijdraagt aan de uitgekiende luchtweerstand. De uitgestrekte “Seamless Horizon Lamp”-koplampen zetten de pure volumes van de voorkant extra in de verf. Op de KONA EV krijgen die bovendien Parametric Pixel-LED’s, om de familieband met andere populaire Hyundai EV’s te benadrukken.

Hij mag er dan wel futuristisch uitzien, de nieuwe KONA blijft overduidelijk herkenbaar als een SUV. Daarvoor zorgen de fors uitgevallen wielkasten die doorlopen in de koplampen en achterlichten, en de KONA een stoere persoonlijkheid meegeven. Over heel zijn koetswerk toont de KONA parametrische oppervlakken met scherpe lijnen, eigen aan de designtaal van Hyundai.

De verschillende motorversies krijgen elk hun eigen design. Zo toont de volledig elektrische KONA als enige pixel-designdetails op het radiatorrooster en de achterbumper, unieke 19-duims velgen met pixel-design, zijdrempels met lage luchtweerstand en optionele zwarte lak voor de buitenspiegels en het dak. De versies met benzine- en hybride aandrijving krijgen specifieke, stoere bumpers en stootplaten, met zwarte omlijstingen rond de wielkasten. Tot slot krijgt de sportieve N Line zwarte lak voor de spiegels en het dak, een specifieke spoiler, agressiever gelijnde voor- en achterbumpers voor een stoere, lagere look, speciale 19-duims alu velgen, een dubbele uitlaatdemper en zilverkleurige zijschorten. ​ ​

Bestuurdersgericht, praktisch interieur

Hyundai geeft zijn nieuwe KONA een ruimer interieur met opmerkelijk meer praktische kantjes. De op een EV gebaseerde basis-layout geeft de binnenruimte een sportieve look met een zwevend, horizontaal “C-Pad”. Dat zorgt niet alleen voor strakke, horizontale lijnen in het interieur maar ook voor een veelzijdige, handige ruimte voor bestuurder en passagiers. ​

Voor een hoogtechnologische indruk zorgen verder nog het zwevende, 12,3 duim grote centrale scherm en de smaakvolle sfeerverlichting binnenin. De versnellingsbakbediening verhuisde van de middenconsole naar de stuurkolom om voor extra vrije ruimte te zorgen.

Achterin zorgt de “Curve-less Bench Seat” achterbank voor een hypermodern design in de nieuwe KONA, met maximale benutting van de beschikbare binnenruimte en comfort. Een zo ruim mogelijke kofferruimte maakt het praktische plaatje compleet.

Meer details over de nieuwe Hyundai KONA volgen in de loop van de komende maanden. ​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait