Gerd Walker, directielid voor Productie en Logistiek bij Audi AG, prijst de voortrekkersrol van Audi Brussels op het vlak van elektrificatie en duurzame productie voor alle vestigingen
De elektrische motoren worden met groene goederentreinen van Hongarije naar Brussel vervoerd
De Belgische fabriek heeft sinds 2018 een koolstofneutrale productie en is een pionier voor Audi’s strategische milieuprogramma Mission:Zero
Vanaf de tweede helft van 2023 zal Audi Brussels de Audi Q4 e-tron produceren
Op 14 december rijdt de eerste Audi Q8 e-tron van de productielijn in de fabriek in Brussel. Het betekent het begin van een nieuw tijdperk voor het topmodel in het elektrische SUV-gamma van Audi. De fabriek is sinds het begin van de productie van de Audi e-tron, de voorganger van de Audi Q8 e-tron, een rolmodel voor duurzame productie. Sinds 2018 zijn ongeveer 160.000 eenheden van Audi’s eerste elektrische model geleverd.
The Audi Q8 e-tron has been rolling off the production line in Brussels since December 14, 2022, ringing in the era of the new top model in the electric SUV category.
Directielid voor Productie en Logistiek bij Audi AG, Gerd Walker, onderstreept het belang van het nieuwe topmodel van het merk: “Met zijn verhoogde efficiëntie en actieradius, evenals zijn aangescherpte design, is de Audi Q8 e-tron een sterk statement voor elektromobiliteit in ons gamma.” Walker benadrukt ook de uitstekende rol van de Brusselse vestiging als pionier voor duurzame productie: “Brussel heeft waardevol pionierswerk verricht. We leren uit onze ervaring die werd vergaard na de wereldwijde levering van ongeveer 160.000 Audi e-tron. Dat geldt niet alleen voor de transformatie, maar concreet ook voor de elektrificatie van andere locaties, bijvoorbeeld bij de opbouw van de batterijproductie in Ingolstadt.” De batterijmontage in Brussel geldt als toonaangevend voor het hele concern.
In tegenstelling tot veel concurrenten richt Audi zich op de transformatie van de productie van binnenuit met als doel de toekomst van de productie bij Audi, de 360° factory, in te luiden. Ondertussen staat Brussel op sommige vlakken model voor dit innovatieve fabrieksconcept. Investeren in bestaande fabrieken is voor Audi ‘duurzaamheid in de praktijk’ – economisch, ecologisch en sociaal vlak.
Voor Xavier Ros, directielid van Audi AG voor Human Resources en Organisatie, biedt Brussel waardevolle inzichten met betrekking tot gerichte kwalificatieprogramma’s voor werknemers. “De ervaring die Brussel sinds 2018 heeft opgedaan, kan worden gebruikt in alle vestigingen binnen de hele Audi-groep.”
Ook Audi Brussels CEO Volker Germann benadrukt de rol die het personeel heeft gespeeld: “Voor de assemblage van de Audi Q8 e-tron hebben we niet alleen onze volledige infrastructuur nodig, maar vooral onze medewerkers, die deze auto als team met veel passie produceren.
E-motor, transmission, and air suspension are mounted.
Brussel als rolmodel voor duurzame productie
De Audi Q8 e-tron zal aan klanten in Europa en de Verenigde Staten geleverd worden als een gecertificeerde koolstofneutrale auto. Vanaf 2025 zal de productie in alle Audi-vestigingen koolstofneutraal zijn als onderdeel van het milieuprogramma Mission:Zero. Brussel werd in 2020 door de werkgeversorganisatie Agoria uitgeroepen tot “Fabriek van de toekomst” en bereikte deze onderscheiding al in 2018. Sinds het begin van de productie van de Audi e-tron is de Belgische vestiging erkend als ’s werelds eerste gecertificeerde koolstofneutrale fabriek voor massaproductie in het topsegment. De site schakelde al in 2012 over op groene stroom. Audi Brussels installeerde onder meer een van de grootste fotovoltaïsche systemen van de regio op het fabrieksterrein, met een oppervlakte van 107.000 vierkante meter. Het systeem genereert jaarlijks ongeveer 9.000 megawattuur stroom uit duurzame energie. Dat is genoeg om ongeveer 90.000 Audi Q8 e-tron eenheden op te laden en de koolstofuitstoot met 1.881 ton te verminderen. De bedrijven die de batterijcellen leveren zijn verplicht om voor de productie alleen hernieuwbare energiebronnen te gebruiken. De elektrische motoren voor de productie worden per groene vracht van Hongarije naar Brussel vervoerd. Sinds mei 2022 gebruikt Audi spoorvervoer op de ongeveer 1.300 kilometer lange route, een beslissing die de koolstofuitstoot jaarlijks met ongeveer 2.600 ton vermindert.
AUDI AG is sinds 2007 eigenaar van de Belgische vestiging. Na de overname heeft Audi Brussels de fabriek omgebouwd voor de productie van de Audi A1, destijds een nieuwe toevoeging aan het Audi modellengamma. In 2018 werd de Audi e-tron geboren. In 2021 produceerde Audi Brussels 43.866 volledig elektrische auto’s. Vanaf de tweede helft van 2023 zullen meer dan 3.000 werknemers hier ook de volledig elektrische Audi Q4 e-tron maken.
De nieuwe Audi Q8 e-tron met verhoogde efficiëntie
Het geoptimaliseerde aandrijfconcept van de nieuwe Q8 e-tron, de verbeterde aerodynamica en de hogere laadvermogen en batterijcapaciteit resulteren in een grotere actieradius tot 582 kilometer in de SUV en tot 600 kilometer in de Sportback (beide volgens de WLTP). Audi gebruikt voor de Audi Q8 e-tron ook gerecyclede materialen in sommige onderdelen. Deze materialen, die via een recyclingproces worden teruggewonnen, besparen grondstoffen en zorgen voor een gesloten materiaalcyclus die zowel efficiënt als duurzaam is.
During normal operation, the electric motor at the rear axle powers the vehicle.The highly automated manufacture of electric motors in Györ.With its increased efficiency and range and enhanced design, the Audi Q8 e-tron is another vital element of Audi’s e-portfolio.E-motor, transmission, and air suspension are mounted.All components on the line are ready for the “wedding”.The body and chassis of the Audi Q8 e-tron are connected.