-
Polestar 3 is eerste SUV van het bedrijf en eerste Polestar waarvan de productie op twee continenten voorzien is
-
Unieke designtaal geïnspireerd door Polestar Precept beleeft productiedebuut
-
Volledig elektrische 5-zits SUV levert tot 380 kW en 910 Nm
-
Zeer hoog niveau van standaarduitrusting beschikbaar bij lancering, prijs start bij € 89.900[1]
GÖTEBORG, ZWEDEN – 12 oktober 2022. Polestar (Nasdaq: PSNY) onthult officieel de elektrische performance-SUV Polestar 3. Scandinavisch minimalisme en puurheid versterken de kerningrediënten van een SUV om de SUV voor het elektrische tijdperk te definiëren. De Polestar 3 maakt de SUV niet alleen relevanter en verantwoorder, maar ook aantrekkelijk om de juiste redenen.
“De Polestar 3 is een krachtige elektrische SUV die de zintuigen prikkelt met een uitgesproken Scandinavisch design en uitstekende rijdynamiek”, zegt Thomas Ingenlath, CEO van Polestar. “Hij tilt onze productie naar een volgend niveau en brengt de Polestar-productie naar de Verenigde Staten. We zijn trots en verheugd om ons portfolio uit te breiden, terwijl we onze snelle groei voortzetten.”
De Polestar 3 introduceert een nieuw aerodynamisch profiel met sterke focus op het behoud van de typische kenmerken van een SUV, zoals een krachtig en breed postuur. Dit gaat samen met subtiele en effectieve aerodynamische optimalisatie – inclusief een aerodynamische voorvleugel geïntegreerd in de motorkap, een aerodynamische vleugel geïntegreerd in de achterspoiler en aerodynamische schorten aan de achterkant.
“Deze wagen is van bij de start ontworpen als een Polestar en beschikt over kenmerkende eigenschappen die nieuw zijn voor ons, zoals de dual blade- koplampen, de SmartZone en de aerodynamische voorvleugel”, gaat Thomas Ingenlath verder.
De interieurmaterialen van de Polestar 3 werden geselecteerd op basis van hun duurzame eigenschappen, terwijl ze tegelijk de premiumuitstraling verhogen en luxueus aanvoelen. Het gaat onder meer om bekledingen met biogebaseerde MicroTech, leder met een certificaat voor dierenwelzijn en volledig traceerbaar wol. Omdat Polestar streeft naar transparantie, zal een volledige levenscyclusanalyse (LCA) van de Polestar 3 worden voltooid wanneer de productie begint. Tijdens de levenscyclus zullen verdere analyses volgen om te zoeken naar manieren om de ecologische voetafdruk te verkleinen.
De Polestar 3 is de eerste wagen van Polestar met gecentraliseerde aansturing via de NVIDIA DRIVE core computer, die werkt met software van Volvo Cars. Het hoogwaardige automotiveplatform van NVIDIA fungeert als het AI-brein en verwerkt gegevens van de vele sensoren en camera’s van de wagen om geavanceerde veiligheidsfuncties mogelijk te maken die de bestuurder bijstaan en monitoren.
Het infotainmentsysteem draait op de nieuwste generatie van het Snapdragon Cockpit Platform van Qualcomm Technologies, Inc. Als centraal onderdeel van het Snapdragon Digital Chassis – een uitgebreide reeks van open en schaalbare cloud-geconnecteerde autoplatformen – zal het Snapdragon Cockpit Platform gebruikt worden om immersieve ervaringen in de wagen aan te bieden met krachtige mogelijkheden om HD-schermen, eersteklas surroundgeluid en een naadloze connectiviteit in de hele wagen te leveren.
Volvo Cars treedt een nieuw tijdperk van veiligheid binnen. Deze volgende generatie van geavanceerde actieve en passieve veiligheidstechnologie van Volvo Cars maakt deel uit van het DNA van de Polestar 3. Dit omvat de nieuwste innovatie: radarsensoren die bewegingen van minder dan een millimeter in het interieur van de wagen kunnen detecteren, om te helpen vermijden dat kinderen of huisdieren per ongeluk achtergelaten worden. Het systeem is ook gekoppeld aan de klimaatregeling om een hitteberoerte of onderkoeling te voorkomen.
Verdere samenwerkingen met toonaangevende partners op het gebied van veiligheidstechnologie, zoals Zenseact, Luminar en Smart Eye, geven de Polestar 3 de nieuwste ADAS-technologie (Advanced Driver Assistance System) die naadloos geïntegreerd is dankzij de gecentraliseerde rekenkracht.
De Polestar 3 is standaard uitgerust met in totaal vijf radarmodules, vijf externe camera’s en twaalf externe ultrasone sensoren om tal van geavanceerde veiligheidsvoorzieningen te ondersteunen. De SmartZone onder de voorste aerovleugel verzamelt diverse naar voren gerichte sensoren, een verwarmde radarmodule en camera en wordt vanaf nu een typisch stijlkenmerk van Polestar. Binnenin monitoren twee camera’s met gesloten circuit de bestuurder via toonaangevende eyetrackingtechnologie van Smart Eye, voor het eerst in een Polestar. De camera’s volgen de ogen van de bestuurder, wat kan leiden tot waarschuwingsboodschappen, geluiden of zelfs een noodstop wanneer een afgeleide, slaperige of onaandachtige bestuurder wordt opgemerkt.
Android Automotive OS is het besturingssysteem van de wagen dat samen met Google ontwikkeld werd en gekoppeld is aan een centraal scherm van 14,5 inch. Het is een evolutie van de technologie die gelanceerd werd in de Polestar 2, de eerste wagen van de wereld waarin Google is ingebouwd, en betekent een revolutie qua functionaliteit en design voor het segment van de grote SUV’s. Over-the-air (OTA) updates zijn inbegrepen zodat de software voortdurend verbeterd kan worden en nieuwe features toegevoegd kunnen worden zonder een servicepunt te bezoeken.
De Polestar 3 wordt gelanceerd in een configuratie met twee elektromotoren, waarbij het meeste vermogen naar de achterwielen gaat. De standaardversie ontwikkelt 360 kW vermogen en 840 Nm koppel. Met het optionele Performance Pack bedraagt het totale vermogen 380 kW en het koppel 910 Nm. Instelbare one-pedal driving is inbegrepen, net als een elektrische Torque Vectoring Dual Clutch-functie op de achteras – een evolutie van het systeem dat eerder voor de Polestar 1 ontwikkeld werd. Er is ook een ontkoppelingsfunctie beschikbaar voor de achterste elektromotor, waardoor de wagen alleen op de voorste elektromotor rijdt om onder bepaalde omstandigheden energie te besparen.
Geavanceerde chassiscontrole wordt standaard geleverd door de luchtvering met twee kamers, waardoor de Polestar 3 kan switchen tussen een comfortabele en dynamische ophanging. De wagen kan de hardheid van de actieve dempers elke twee milliseconden (500 Hz) elektronisch aanpassen.
“Ons doel was om de prestaties en precisie te bieden die alle Polestar-wagens definiëren, zonder afbreuk te doen aan het comfort of het dagelijks rijden”, zegt Joakim Rydholm, chief chassis engineer bij Polestar. “Om dit te realiseren, gebruikten we componenten zoals de adaptieve luchtvering zodat we ook in dit type wagen het ‘Polestar-gevoel’ creëren.”
Een batterijpakket van 111 kWh geeft de Polestar 3 een royaal rijbereik tot 610 km WLTP[2] (voorlopige waarde). De lithium-ionbatterij heeft een prismatisch celontwerp in een beschermende aluminium behuizing met versterking uit boriumstaal en vloeistofkoeling. Een warmtepomp is standaard voorzien, zodat de Polestar 3 de omgevingswarmte kan gebruiken voor preconditioning van het klimaat en de batterij. De Polestar 3 is ook uitgerust voor bidirectioneel laden, wat in de toekomst een groot potentieel biedt voor vehicle-to-grid- en plug-and-charge-toepassingen.
Net als bij de Polester 2 is de lijst met standaardfeatures van de Polestar 3 zeer uitgebreid. Voor een gemakkelijke configuratie en eenvoudige productielogistiek werd het aantal afzonderlijke opties beperkt. Alle versies zijn voorzien van luchtvering, een panoramisch glazen dak over de volledige lengte, volledige led-verlichting binnen en buiten, intrekbare deurgrepen met naderingsdetectie en lichtmetalen velgen van 21 inch. Het Plus Pack en Pilot Pack zijn standaard gemonteerd op het eerste modeljaar en bevatten een hele reeks premium-, luxe- en comfortfuncties zoals een audiosysteem met 25 luidsprekers van Bowers & Wilkins met 3D-surroundgeluid en Dolby Atmos, zachtsluitende deuren, een head-up display en Pilot Assist.
Het optionele Pilot Pack met LiDAR van Luminar kan vanaf het tweede kwartaal van 2023 besteld worden en voegt een extra besturingseenheid van NVIDIA, drie camera’s, vier ultrasone sensoren en reinigingsfunctie voor de voor- en achteruitkijkcamera’s toe. Dat zorgt voor nauwkeurige gegevens in real time over de omgeving van de wagen, vooral op grotere afstand. Dit maakt verbeterde, gedetailleerde 3D-scanning van de omgeving van de wagen mogelijk en bereidt de wagen al voor op autonoom rijden.
Het optionele Performance Pack scherpt de rijdynamiek nog verder aan en omvat een hoger maximaal vermogen en koppel (380 kW en 910 Nm), een voor performance geoptimaliseerde luchtvering, unieke gesmede lichtmetalen velgen van 22 inch en extra details in de typische Zweedse goudtint.
De Polestar 3 is de eerste wagen op een nieuwe, volledig elektrische technologische basis die ontwikkeld werd met Volvo Cars en er ook mee gedeeld wordt. De productiestart voor de lanceringsmarkten[3] is gepland in de Volvo Cars-fabriek in Chengdu (China) met een geleidelijke opstartfase vanaf midden 2023. De eerste leveringen worden verwacht in het vierde kwartaal van 2023.
Extra productie in de fabriek van Volvo Cars in Ridgeville, South Carolina (Verenigde Staten) volgt naar verwachting midden 2024. Vanaf dan zal de levering aan Noord-Amerikaanse en andere markten naar verwachting overschakelen van China naar de Verenigde Staten. De eerste leveringen vanuit deze fabriek worden midden 2024 verwacht.
Bij de lancering is de Polestar 3 Long range Dual motor (360 kW, 840 Nm) beschikbaar met een indicatieve lanceringsprijs van € 89.900[1]. Bestellingen beginnen online vanaf 12 oktober 2022 in alle lanceringsmarkten[3]. De volledige specificaties zijn beschikbaar op Polestar.com/polestar-3.
Polestar 3 |
Long range Dual motor |
Indicatieve lanceringsprijs[1] |
€ 89.900 |
Plus Pack |
Inbegrepen |
Pilot Pack |
Inbegrepen |
Pilot Pack met LiDAR |
Optioneel, naar verwachting beschikbaar om te bestellen vanaf het tweede kwartaal in 2023 |
Performance Pack |
€ 6.600 |
Vermogen |
360 kW (380 kW met Performance Pack) |
Koppel |
840 Nm (910 Nm met Performance Pack) |
0-100 km/u (streefdoel) |
5,0 seconden (4,7 met Performance Pack) |
Topsnelheid |
210 km/u |
Batterijcapaciteit (nominaal) |
111 kWh |
Batterijtype |
400 V lithium-ion |
Batterijconstructie |
204 prismatische cellen, 17 modules, aluminium case |
Rijbereik (voorlopig, streefdoel) [2] |
Tot 610 km (WLTP) |
Type elektromotor |
Synchrone motoren met permanente magneet |
Configuratie elektromotor |
Dual, voor en achter |
Torque vectoring |
Dubbele koppeling (alleen achterste motor) |
Transmissie |
Enkele versnelling |
Luchtweerstandscoëfficiënt |
0,29 Cd |
Luchtweerstandskracht |
0,78 CdA |
Laadcapaciteit (DC) |
Tot 250 kW |
Laadcapaciteit (AC) |
Tot 11 kW |
Wielbasis |
2.985 mm |
Lengte |
4.900 mm |
Hoogte |
1.614 mm |
Breedte incl. spiegels |
2.120 mm |
Bodemvrijheid |
201 mm |
Rijklaar gewicht |
2.584-2.670 kg |
Gewichtsverdeling |
50:50 |
Trekvermogen (geremd) |
2.200 kg |
Ondersteltype |
Stalen unibody |
Koetswerktype |
Staal |
Wielen en banden |
Verschillend formaat voor-achter, 21-22 inch |
Remmen |
Brembo, 4 zuigers, geperforeerde en geventileerde schijven 400 mm (vooraan) Standaard, enkele zuiger, geventileerde schijven 390 mm (achteraan) |
Draaicirkel (stoep tot stoep) |
11,8 m |
Ophanging |
Dubbele draagarm (vooraan) Multilink (achteraan) |
Schokdemping |
Adaptief, zelfnivellerende luchtvering met twee kamers, actieve ZF-dempers |
Opbergruimte vooraan |
32 liter |
Kofferruimte achteraan (zetels in positie) |
484 liter (incl. 90 onder de vloer) |
Kofferruimte achteraan (zetels neergeklapt) |
1.411 liter (incl. 90 onder de vloer) |
Draagvermogen dak |
100 kg |