GLOBAL NEWS BROADCAST VAN LOTUS, INCLUSIEF PRIJZEN, SPECIFICATIES EN MEER OVER LANGVERWACHTE HYPER-SUV.
- Drie versies van het geheel nieuwe en volledig elektrische lifestylemodel van Lotus – Eletre, Eletre S en Eletre R
- Geprijsd vanaf £ 89.500 (vanaf € 95.990 in Europa), keuze uit twee EV-aandrijflijnen – 450 kW / 603 pk of 675 kW / 905 pk
- Wereldwijde nieuwsuitzending omvat meerdere productaankondigingen op basis van drie belangrijke pijlers: Life, Tech en Speed
- Lotus Hyper OS – Eletre introduceert nieuw besturingssysteem voor bestuurder en passagiers, inclusief nieuwe partnerschappen met ECARX en HERE Technologies
- Lotus kondigt meeslepende audio-ervaring Dolby Atmos aan als onderdeel van Eletre’s audiosysteem
- Eletre R is ’s werelds snelste tweemotorige puur elektrische SUV
- Nürburgring-tests tonen aan dat auto voldoet aan prestatiedoelen
- Lotus werkt aan geavanceerde technologie om autonoom rijden rond iconisch Duits circuit te ondersteunen
- “Let op deze ruimte” – is Evija EV hypercar ook op weg naar de Nürburgring?
Hethel, Verenigd Koninkrijk – 25 oktober 2022 Lotus heeft de prijzen en specificaties onthuld voor een van de meest langverwachte modellen in zijn geschiedenis – de bekroonde Eletre Hyper-SUV. Het nieuws werd gebracht tijdens Lotus Eletre: Unleash the Future, een wereldwijde uitzending die wordt bekeken door tienduizenden klanten en fans over de hele wereld.
De Eletre is het geheel nieuwe en volledig elektrische lifestylemodel van Lotus, terwijl het zijn transformatie voortzet van een Brits sportwagenbedrijf naar een wereldwijd performance autobedrijf en merk.
Het is de eerste van een nieuw soort puur elektrische SUV’s. Het neemt de kernprincipes en het Lotus-DNA van bijna 75 jaar sportwagenontwerp en -engineering en evolueert ze naar een wenselijke geheel nieuwe lifestyle-auto voor de volgende generatie Lotus-klanten.
De beroemde expertise van het bedrijf op het gebied van rijgedrag en handling, besturing en geoptimaliseerde aerodynamica, is zorgvuldig en respectvol geëvolueerd. De Eletre neemt de ziel van de nieuwste Lotus-sportwagen – de Emira – en de revolutionaire aerodynamische prestaties van de volledig elektrische Evija-hypercar en herinterpreteert ze als een Hyper-SUV.
Met een wereldpremière in Londen in maart van dit jaar, is de Eletre ‘Born British, Raised Globally’, een samenwerking tussen zeer ervaren en toegewijde Lotus-teams in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en China. Ze omvatten de productdefinitie- en attributenteams bij Hethel, de thuisbasis van Lotus sinds 1966; de ontwerpteams van Lotus Tech Creative Centre (LTCC) in Coventry; de engineeringteams van lotus tech innovation centre (LTIC) in Raunheim; en de engineering- en productieteams van Lotus Tech in Wuhan.
Matt Windle, Group Vice-President en Managing Director, Lotus Cars: “Bevestiging van de prijzen en specificaties van de Lotus Eletre is een belangrijk moment in de transformatie van Lotus via onze Vision80-strategie. We weten uit media en feedback van klanten dat ze enorm enthousiast zijn over de komst van deze auto – inderdaad, de Eletre heeft al prijzen gewonnen als het ‘meest opwindende om te zien’ nieuwe model van 2023. De leveringen aan klanten starten in de eerste helft van volgend jaar.”
Hij voegde eraan toe: “De lancering van de Eletre is de natuurlijke volgende stap voor Lotus. Tweezits sportwagens zijn niet voor iedereen en we willen een Lotus aanbieden voor elke fase van je leven. De Eletre is daar het begin van.”
Al duizenden klanten over de hele wereld hebben stortingen geplaatst om hun Eletre te beveiligen. Er zijn drie verschillende versies van de auto beschikbaar – Eletre, Eletre S en Eletre R – met de keuze uit twee aandrijflijnen. Eletre en Eletre S beschikken over de 450 kW / 603 pk single-speed versie, met een maximale actieradius van 600 km (373 mijl). De Eletre R wordt geleverd met het vlaggenschip 675 kW / 905 pk dual-speed systeem en een maximaal bereik van 490 km (304 mijl). Koppelcijfers zijn respectievelijk 710 en 985 Nm, wat een prestatie van 0-62 mph (0-100 km / h) van 4,5 of 2,95 seconden oplevert. De 112 kWh-batterij voor beide versies heeft een laadtijd (10%-80%) van slechts 20 minuten met behulp van een snellader.
Als onderdeel van de wereldwijde nieuwsuitzending Unleash the Future legden belangrijke Lotus-medewerkers uit dat het bedrijf aan een ambitieuze toekomst begint op basis van drie belangrijke pijlers: Leven, Technologie en Snelheid. Ze gaven ook een voorproefje van hoe ’s werelds eerste Hyper-SUV, de Eletre, zich verhoudt tot de originele Lotus EV-hypercar, de Evija.
Als onderdeel van het Tech-verhaal kondigde Lotus meer details aan van zijn geavanceerde ‘digitale cockpit’-cabine op de Eletre, inclusief de naam van het besturingssysteem – Lotus Hyper OS. Lotus gebruikt ‘Unreal Engine’-technologie uit de game-industrie, waardoor het Lotus User Experience / User Interface (UX / UI) -team de volgende generatie real-time 3D-inhoud en -ervaringen kan creëren. De Eletre beschikt over state-of-the-art verwerkingskracht, waaronder twee Qualcomm 8155 System-On-Chips.
Lotus Hyper OS biedt een naadloze interactieve ervaring die de beste prestaties in zijn klasse biedt op het gebied van visuele effecten en interactieve feedback, waardoor de gebruiker – bestuurder of passagier – de volledige controle heeft.
Een digital head unit van de volgende generatie van het wereldwijde mobiliteitstechnologiebedrijf ECARX zal debuteren op de Eletre. Het herconfigureert de ervaring van de gebruiker in de auto door volledig aanpasbare displays te bieden, gehost op een geavanceerde Driver Information Module (DIM), en ultraslank zwevend OLED-touchscreen met één miljard kleuren voor realistischere graphics en een meer futuristisch visueel effect.
Het platform bevat het eerste dual-chipsysteem van ECARX om rekenkracht op serverniveau mogelijk te maken voor snelle verwerking en soepele rendering. De resulterende meeslepende gebruikerservaring met meerdere schermen kan tijdens de levensduur van de auto voortdurend worden verbeterd via toekomstige Over-The-Air (OTA) updates.
Lotus heeft ook onthuld dat het samenwerkt met HERE Technologies om geïntegreerde navigatiediensten voor de Eletre te leveren. De service omvat EV Routing, EV Range Assistant en Predictive Routing en kan worden bijgewerkt via OTA-updates.
Lotus kondigde ook een nieuwe samenwerking aan met Dolby, maker van de beroemde meeslepende audio-ervaring Dolby Atmos. Dolby Atmos is een nieuwe manier om van muziek te genieten die luisteren naar nieuwe hoogten brengt door ongeëvenaarde diepte, precisie en helderheid. Samen combineren Dolby Atmos en het KEF-luidsprekersysteem van de Eletre om het luisteren naar muziek naar een nieuw niveau te tillen. Bestuurder en passagiers zullen het gevoel hebben dat ze in het midden van de opnamestudio naast de artiest zitten. De Eletre is ’s werelds eerste auto die Dolby Atmos en KEF Audio combineert.
In het Verenigd Koninkrijk is de Eletre geprijsd vanaf £ 89.500 (vanaf € 95.990 in Europa). De standaardspecificatie omvat vijf rijmodi, actieve luchtvering, torque vectoring, matrix LED-koplampen, actieve grille en 22-inch 10-spaaks gesmede wielen.
De premium cabine tilt Lotus-interieurs naar een geheel nieuw niveau van wenselijkheid. Standaard wordt de Eletre geleverd met draadloos opladen van smartphones, 12-voudig elektrisch verstelbare voorstoelen, automatische klimaatregeling met vier zones en vele andere functies. Het infotainmentsysteem ‘intelligent cockpit’, dat bestaat uit Apple CarPlay / Android Auto en een 1.380 watt KEF Premium Audio met 15 luidsprekers, wordt bediend via een centraal gemonteerd 15,1-inch volledig High-Definition OLED-middenscherm. Alle versies van de Eletre hebben standaard vijf zitplaatsen, terwijl een versie met vier zitplaatsen beschikbaar is als onderdeel van het Executive Seat Pack.
Ook standaard is de inzetbare LIDAR-technologie, een wereldprimeur in een productieauto die end-to-end autonome rijtechnologie (AD) ondersteunt. Geïntegreerde OTA-software-updatemogelijkheden zorgen ervoor dat het systeem volledig klaar is wanneer individuele marktreguleringen de meer geavanceerde niveaus van AD mogelijk maken.
In het Verenigd Koninkrijk rijdt de Eletre standaard op 22-inch wielen, hoewel 20-inch en 23-inch beschikbaar zijn. Er zijn vijf verschillende wielontwerpen en zes kleuren remklauw. Bij de lancering zijn er zes exterieurkleuren om uit te kiezen – Natron Red, Galloway Green, Stellar Black, Kaimu Grey, Blossom Grey en Solar Yellow. Later volgen er meer.
Six unique interiors are available, all offering premium high-grade materials and detail choices. Sustainability has been at the heart of the development. For example, the Eletre is available with a state-of-the-art alternative to leather that is environmentally friendly, odour-free, and lasts longer than genuine leather. In addition, a new man-made fibre has been used in the carpets and boot liner. It is 100% recycled and 100% recyclable, and there is no waste in the production process.
The Eletre S costs £104,500 (from €120,990 in Europe). The enhanced specification includes numerous additional features such as privacy glass, active rear spoiler, configurable ambient lighting, illuminated side sills, soft door close, auto-dimming side mirrors and an air quality system. It also includes a 2,160-watt, 23-speaker KEF Reference Audio.
De vlaggenschipversie is de Eletre R en is ’s werelds snelste tweemotorige puur elektrische SUV. Het heeft een topsnelheid van 165 mph (265 km / h) en kan accelereren van 0-62 mph (0-100 km / h) in slechts 2,95 seconden.
Tijdens de Unleash the Future-uitzending onthulde Lotus hoe de auto heeft getest op de Nürburgring, op slechts twee uur rijden van LTIC. Maximilian Szwaj, Vice-President van Lotus Technology en Managing Director, LTIC, legt uit: “Het Nürburgring-circuit is zeer uitdagend en we bewijzen met onze tests daar en onze simulaties dat we de prestatiedoelen zullen bereiken die we voor de Eletre hebben gesteld.”
Hij onthulde ook dat Lotus werkt aan geavanceerde technologie waarmee klanten uiteindelijk autonoom op het Nürburgring-circuit kunnen rijden. Het betekent dat ze de opwindende rijprestaties en dynamische mogelijkheden van een Lotus kunnen ervaren vanaf de bestuurdersstoel, ondersteund door AD-technologie.
De ervaringen van de Nürburgring zijn geïmplementeerd in de Eletre met Track Mode, die exclusief is voor de Eletre R en deel uitmaakt van zijn standaardspecificatie. In vergelijking met andere versies biedt het een verlaagde rijhoogte en meer prestatiegerichte instellingen voor de dempers en anti-roll-regeling. Het levert een hoger niveau van dynamische prestaties op longitudinale en laterale limieten voor de meest ambitieuze bestuurders. De trackmodus omvat ook een volledig open actieve grille en een launch control met directe toegang tot het volledige vermogen van de auto.
Als onderdeel van Unleash the Future bracht Gavan Kershaw, Director, Product Definition and Attributes, Lotus, een dag door op de testbaan in Dudenhofen, ook dicht bij LTIC. Gavan: “De Eletre is echt een wereldwijde auto met betrokkenheid van de beste ingenieurs over de hele wereld. De Dudenhofen testbaan is strak, bochtig en golvend – zoals de perfecte Engelse B-weg – en de Eletre is zo plezierig om te rijden, precies zoals een Lotus hoort te zijn. De Eletre is een echte Lotus.”
De standaarduitrusting van de Eletre R omvat ook Lotus Dynamic Handling Pack, Carbon Fibre Pack, glanzend zwarte wielen, roestvrijstalen sportpedalen, zwarte badging en high-performance banden. De Eletre R kost £ 120.000 (vanaf € 150.990 in Europa).
Alle klanten van Eletre hebben nog meer mogelijkheden om hun auto aan te passen en aan te passen aan hun behoeften met behulp van optiepakketten. De exemplaren die bij de lancering beschikbaar zijn, zijn onder meer het Lotus Dynamic Handling Pack, Ceramic Brake Pack, Executive Seat Pack, Comfort Seat Pack, Carbon Fibre Pack, Extended Carbon Fibre Pack en Interior Carbon Fibre Pack. Veel opties uit de pakketten zijn ook afzonderlijk verkrijgbaar. Er zijn ook twee ADAS-pakketten (Advanced Driver Assistance Systems) beschikbaar: het Parking Pack en een Highway Assist Pack.
In het Verenigd Koninkrijk wordt de Lotus Eletre geleverd met een voertuiggarantie van vijf jaar / 100.000 mijl, plus vijf jaar pan-Europese pechhulp.
Prijzen in acht belangrijke Europese markten worden gedetailleerd beschreven in de onderstaande tabel, met lanceringen in andere landen in de regio om te volgen. De plannen voor de komst van de Eletre naar Noord-Amerika, het Midden-Oosten, Azië-Pacific en andere regio’s zijn vergevorderd en de uitrol zal vanaf 2024 beginnen. Prijzen en specificaties daarvoor zullen dichter bij de tijd worden onthuld.
Tijdens de Unleash the Future-uitzending onthulde Matt Windle dat niet alleen de Eletre naar de Nürburgring is geweest. De volledig elektrische Evija-hypercar heeft ook de baan opgeslokt, zij het via een geavanceerde voertuigsimulator. Hij merkte op: “Onze simulaties laten ons zien dat de Evija erg snel is. Dat is precies wat ze moeten laten zien, want de auto is ultrakrachtig, lichtgewicht voor een EV en heeft ongelooflijke downforce. Wat betreft het meenemen van de auto zelf naar het circuit, kan ik op dit moment alleen maar zeggen dat ik deze ruimte in de gaten moet houden.”
Lotus Eletre: Britse en Europese prijzen
Markt | Valuta | Eletre | Eletre S | Eletre R |
Verenigd Koninkrijk | Gbp | 89,500 | 104,500 | 120,000 |
Duitsland | Eur | 95,990 | 120,990 | 150,990 |
Nederland | Eur | 97,690 | 123,090 | 153,090 |
België | Eur | 97,690 | 123,090 | 153,090 |
Frankrijk | Eur | 96,890 | 122,090 | 152,090 |
Italië | Eur | 98,490 | 124,090 | 154,890 |
Noorwegen | Nok | 887,990 | 1,114,990 | 1,390,990 |
Zweden | SEK | 1,119,990 | 1,409,990 | 1,739,990 |
Zwitserland | CHF | 115,090 | 143,890 | 179,890 |
Lotus Eletre: Technische specificaties
Vermogen en prestaties:
* Met behulp van 20-inch wiel, beschikbaar als een gratis optie in het Verenigd Koninkrijk
Afmetingen (mm):
Lengte | 5,103 |
Breedte met elektrische achteruitkijkspiegeldisplays | 2,135 |
Breedte met buitenspiegels | 2,231 |
Hoogte | 1.630 (20-inch wiel)
1.636 (22/23-inch wiel) |
Wielbasis | 3,019 |
Bodemvrijheid | 187 (20-inch wiel)
194 (22/23-inch wiel) |
Bagageruimte achter | 611 liter (vier zitplaatsen)
688 liter (vijf zitplaatsen) |
Bagageruimte achter (vijfzitter, achterbank neergeklapt) | 1.532 liter |