De nieuwe BMW M2 levert de kenmerkende M-prestaties in een uiterst geconcentreerde vorm. Met zijn 338 kW/460 pk sterke zescilinder lijnmotor, een als optie leverbare handgeschakelde zesversnellingsbak en achterwielaandrijving belooft de tweede generatie van de compacte high-performance sportwagen onvervalst rijplezier. Het debuut van de nieuwe BMW M2 is opnieuw een hoogtepunt in het modellenoffensief ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van BMW M GmbH en maakt de eerste stap in de wereld van de high-performance auto’s nog aanlokkelijker.
De compacte afmetingen en de technologie van de aandrijflijn en het chassis van de BMW M3/BMW M4, vormen de kern van een voertuigconcept dat de nieuwe editie van het tweedeursmodel een verleidelijke wendbaarheid en een gemakkelijk te controleren weggedrag geeft, zelfs wanneer de bestuurder de grenzen van de auto opzoekt. Dit uitgesproken karakterprofiel komt ook tot uiting in het expressieve exterieurdesign met zijn atletische coupéverhoudingen. Ook het uitgekiende besturings-/bedieningsconcept waarmee de afstelling van de auto kan worden aangepast, draagt bij tot een prestatiebeleving van opmerkelijke intensiteit. Dankzij deze vele eigenschappen zet de nieuwe BMW M2 de traditie van het merk voort van ultrasportieve modellen met compacte afmetingen, die in 1973 begon met de komst van de BMW 2002 turbo. Hij bouwt ook voort op het succes van zijn voorganger, die wereldwijd bijna 60.000 verkopen noteerde.
De wereldwijde lancering van de nieuwe BMW M2 begint in april 2023. Hij zal naast de nieuwe BMW 2 Reeks Coupé worden gebouwd in de BMW Group fabriek in San Luis Potosí, Mexico.
Compacte afmetingen, extreem krachtige proporties
De atletische uitstraling van de nieuwe BMW M2 is te danken aan zijn compacte afmetingen, zijn extreem krachtige proporties en de kenmerkende M designkenmerken. Hij is 214 millimeter korter dan de BMW M4 Coupé en heeft een 110 millimeter kortere wielbasis. Tegelijkertijd liggen de voertuig- en spoorbreedte aanzienlijk hoger dan bij de nieuwe BMW 2 Reeks Coupé.
Het grote, frameloze BMW nierenrooster met zijn horizontale spijlen combineert een driedelige onderste luchtinlaat met bijna rechthoekige contouren om de voorkant van de auto een vertrouwde M-look te geven. Het design is afgestemd op de technische vereisten inzake koelluchttoevoer en aerodynamisch evenwicht. Duidelijk vormgegeven oppervlakken, prominent uitlopende zijskirts en gespierde wielkasten zetten de toon voor het zijaanzicht. Ook de achterzijde van de nieuwe BMW M2 oogt compact en krachtig, met een aantal individuele accenten in de vorm van de opvallende spoilerlip op het kofferdeksel, de verticaal geplaatste reflectoren, de diffuserinzet van de achterskirt – met zijn puristische design – en de twee paar uitlaatpijpen die ver van de buitenranden naar binnen zijn geplaatst.
Voor de nieuwe BMW M2 staan vijf lakkleuren ter beschikking, waaronder de exclusieve kleuren Zandvoort Blue en Toronto Red metallic. Een M Carbon dak dat het gewicht van de wagen met ongeveer zes kilogram vermindert, wordt als optie aangeboden.
Zescilinder lijnmotor met onmiddellijke vermogensafgifte en een opwindende honger naar toeren
De versie van de rechte zescilindermotor die werd ontwikkeld voor dit compacte high-performance model met M TwinPower Turbo technologie en een hoog toerental, onderscheidt zich door zijn M-typische prestatiekenmerken. De 3,0-liter motor verschilt slechts in enkele details van de motor in de BMW M3 en BMW M4 en overtuigt door zijn snelle reactie, gezonde toerental en lineaire vermogensafgifte tot in de hoogste regionen van het toerentalbereik.
Met een maximumvermogen van 338 kW/460 pk overtreft de motor onder de motorkap van de nieuwe BMW M2 de basiseenheid van zijn voorganger met 66 kW/90 pk. Het maximumkoppel van 550 Nm (405 lb-ft) wordt geproduceerd tussen 2.650 en 5.870 t/min, met een maximumvermogen bij 6.250 t/min. De nieuwe motor draait maximaal 7.200 t/min. De pulserende vermogensopbouw gaat gepaard met een emotioneel rijke soundtrack die wordt gegenereerd door het M-specifieke uitlaatsysteem met elektrisch bediende kleppen. Het olietoevoersysteem is ontworpen voor extreem dynamische rijsituaties op het circuit, evenals het koelsysteem.
Een keuze aan prestatiebeleving: achttraps M Steptronic-transmissie met Drivelogic als standaard, handgeschakelde zesversnellingsbak als optie
Het motorvermogen wordt standaard via een achttraps M Steptronic-transmissie met Drivelogic naar de achterwielen overgebracht. Zijn uiterst sportieve schakelwijze, directe verbinding met de motor en de mogelijkheid om meerdere keren terug te schakelen naar de laagste beschikbare versnelling vormen de ideale basis voor verleidelijke, ogenblikkelijke acceleraties. De bediening geschiedt via een keuzehendel in het nieuwste M-design en schakelpeddels op het stuurwiel. De Drivelogic-functie biedt keuze uit drie schakelstanden.
Een handgeschakelde zesversnellingsbak is als optie verkrijgbaar voor wie op zoek is naar een klassieke performance-ervaring, geworteld in de intense interactie tussen bestuurder en auto. Hij leent zich voor een sportieve rijstijl, niet alleen dankzij het nauwkeurig gedefinieerde schakelgedrag, maar ook dankzij de Gear Shift Assistant, die met behulp van inschakelsnelheidscontrole zorgt voor een slipvrije werking bij het terugschakelen onder het remmen in bochten. Indien gewenst kan de schakelassistent in het M Setup menu worden uitgeschakeld.
De nieuwe BMW M2 voltooit de sprint naar 100 km/u vanuit stilstand in 4,1 seconden met de achttraps M Steptronic transmissie en in 4,3 seconden met de handgeschakelde zesversnellingsbak. Hij kan in 13,5 seconden (automaat) of 14,3 seconden (handgeschakeld) van 0 naar 200 km/u (124 mph) rijden. De begrensde topsnelheid van de nieuwe BMW M2 kan worden verhoogd van 250 km/u (155 mph) naar 285 km/u (177 mph) door het optionele M Driver’s Package te bestellen.
Achterwielaandrijving, M Traction Control en Active M Differential zorgen voor wendbaarheid, precisie en rijplezier naargelang de gelegenheid
Ongeacht de keuze van de transmissie wordt de traditionele vorm van dynamische prestaties van de nieuwe BMW M2 ook belichaamd door zijn achterwielaandrijving. De voor M modellen kenmerkende lineaire opbouw van zijdelingse acceleratiekrachten helpt de bestuurder om de auto bijvoorbeeld gecontroleerd door bochten te sturen. De standaard M-tractiecontrole is ook zo ontworpen dat de bestuurder de prestatiegrenzen van de auto zorgvuldig kan aftasten door individuele interventiedrempels voor wielslipbeperking in te stellen, met keuze uit tien trappen.
Ook het Active M Differential op de achteras draagt bij tot de sublieme dynamiek van de BMW M2. Dit differentieel is eveneens standaard en kan indien nodig naadloos een blokkering tot 100 procent opwekken. Dat optimaliseert de tractie op het wegdek, met verschillende gripniveaus voor bijvoorbeeld het linker- en rechterachterwiel, en verbetert de krachtoverbrenging bij het accelereren uit bochten.
Verfijnde chassistechnologie, precies beheersbare handling
De compacte afmetingen van de nieuwe BMW M2, de korte wielbasis, de bijna perfect uitgebalanceerde 50:50 gewichtsverdeling en de geavanceerde ondersteltechnologie zorgen samen voor een precies controleerbaar, vingervlug rijgedrag. De wendbaarheid, dynamiek en precisie van de auto zijn ook te danken aan de uitstekende torsiestijfheid van de carrosseriestructuur en de chassisbevestigingen, die wordt ondersteund door op maat gemaakte verstevigingen.
Zowel de vooras met dubbele veerpoot als de achteras met vijf scharnierpunten zijn voorzien van M-specifieke kinematica. Tot de standaarduitrusting van de nieuwe BMW M2 behoren adaptieve M-vering met elektronisch gestuurde dempers, M Servotronic-stuurinrichting met variabele overbrenging, DSC (Dynamic Stability Control) inclusief M Dynamic Mode en krachtige M Compound-remmen met zes zuigers met vaste klauwplaat aan de voorzijde en enkele zuigers met zwevende klauwplaat aan de achterzijde. Het geïntegreerde remsysteem biedt de bestuurder twee instellingen voor het pedaalgevoel. De nieuwe BMW M2 wordt geleverd met 19″ lichtmetalen velgen vooraan en 20″ achteraan, die elk één inch meer diameter hebben dan de standaardwielen van de BMW M3 en BMW M4. Het is ook mogelijk om ze met sportbanden uit te rusten.
Geavanceerde cockpit voor sportwagens met standaard BMW Curved Display en optioneel M Carbon kuipstoelen
De nieuwe BMW M2 heeft een cockpit waarin de bestuurder centraal staat, met M-specifieke uitlezingen, bedieningselementen en instelmogelijkheden, en het geavanceerde BMW Curved Display. Rijgerelateerde informatie, waaronder Shift Lights, verschijnt in een nieuwe grafische lay-out op het 12,3″ informatiedisplay. M-specifieke widgets voor de afstelling van de wagen en de toestand van de banden zijn slechts twee van de items die in het 14,9″ bedieningsdisplay kunnen worden opgeroepen. Ook het optionele BMW Head-Up Display beschikt over M-specifieke uitlezingen.
Zowel het BMW Curved Display als de BMW Intelligent Personal Assistant maken deel uit van de nieuwste generatie BMW iDrive. Gebaseerd op BMW Operating System 8, is het speciaal ontworpen voor intuïtieve interactie tussen bestuurder en auto met behulp van touch control en natuurlijke taal. Het nieuwe BMW iDrive systeem maakt personalisatie met de BMW ID en My BMW App mogelijk en maakt het gebruik van een Personal eSIM in de auto mogelijk. Smartphone-integratie voor Apple CarPlay® en Android Auto™ is eveneens standaard op de nieuwe BMW M2, en er is ook een 5G-antennesysteem voor optimale connectiviteit.
De bestuurder en voorpassagier worden standaard verwelkomd door sportstoelen in een modelspecifiek design met Sensatec/Alcantara-oppervlakken. Als alternatief zijn M sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen en geperforeerde oppervlakken in Vernasca-leder/Sensatec leverbaar. De M Carbon kuipstoelen, die eveneens op de optielijst staan, maken gebruik van met koolstofvezel versterkt kunststof (CFRP) in de structuurelementen van het zitkussen en de rugleuning en zijn bovendien voorzien van uitsparingen in de zijsteunen en onder de hoofdsteunen, waardoor ongeveer 10,8 kilogram op het gewicht van de auto wordt bespaard.
Automatische klimaatregeling met drie zones, BMW Maps navigatiesysteem, Setup-toets en M Drive Professional zijn standaard
Tot de standaard comfortvoorzieningen van de nieuwe BMW M2 behoren de automatische klimaatregeling met drie zones, BMW Live Cockpit Plus met BMW Maps navigatiesysteem, sfeerverlichting en het Hi-Fi luidsprekersysteem. Op het vlak van automatische rij- en parkeersystemen zijn de functies Front Collision Warning, Speed Limit Display met inhaalindicator, Lane Departure Warning en Park Distance Control standaard. De Driving Assistant, Active Cruise Control met Stop & Go-functie en de Parking Assistant inclusief achteruitrijassistent zijn slechts enkele van de beschikbare opties.
De Setup-knop op de middenconsole biedt directe toegang tot de instelmogelijkheden voor de motor, het onderstel, de stuurinrichting, het remsysteem en de M Traction Control, evenals de schakelassistent indien die aanwezig is. Twee algemene voertuiginstellingen kunnen worden opgeslagen en vervolgens opgeroepen met de M-toetsen op het stuurwiel.
Naast M Traction Control omvat de standaard M Drive Professional ook de M Drift Analyser en de M Laptimer. Bovendien kan de M Mode-knop op de middenconsole worden gebruikt om zowel het activiteitenniveau van het bestuurdersassistentiesysteem als de inhoud van het informatiedisplay en Head-Up Display aan te passen, met keuze uit de instellingen ROAD, SPORT en TRACK.
Ook op de optielijst staat het M Race Track Package, bestaande uit het M Driver’s Package samen met het M Carbon dak, M Carbon kuipstoelen, interieurlijsten in Carbon Fibre afwerking en circuitbanden.
CO2 UITSTOOT & VERBRUIK
BMW M2:
Brandstofverbruik gecombineerd: 10,2 – 9,7 l/100 km [27,7 – 29,1 mpg imp]; CO2-uitstoot gecombineerd: 231 – 218 g/km in de WLTP-cyclus; cijfers voor de NEDC-cyclus: -.