Pérez tweede na late Leclerc penalty geeft Nederlander tweede titel op Suzuka.
Max Verstappen won zondag een door regen ingekorte Grand Prix van Japan – zijn 12e overwinning van het seizoen 2022 – om zijn tweede FIA Formula One-wereldtitel veilig te stellen, aangezien de late penalty van hoofdrivaal Charles Leclerc hem achter Sergio Pérez op het podium zette.
De eerste start werd uitgevoerd in lastige regenomstandigheden toen Ferrari’s Carlos Sainz Jr. in de barrières spinde, maar het weer werd later eindelijk voldoende rustiger voor de coureurs om 28 ronden racen onder hun riem te krijgen om een volledige puntenfinish te garanderen voordat de zon onderging.
Met de kansen die nu tegen hen zijn gestapeld om de titel op de dag te winnen, bleef de Nederlander Verstappen vanaf de herstart vooraan met de pitstops tot in de perfectie getimed, zodat hij naar de overwinning kon cruisen, terwijl de Mexicaan Pérez verloor van Leclerc, maar schoof op naar de tweede plaats van de derde plaats toen de stewards Leclerc een straf van vijf seconden gaven voor het verlaten van de baan.
Nu de rijderstitel van 2022 voor Verstappen is afgerond, wil Oracle Red Bull Racing op 23 oktober tijdens de Us Grand Prix in Austin hun eerste constructeurstitel in negen jaar bezegelen.
Scuderia AlphaTauri’s Yuki Tsunoda eindigde als 13e voor zijn japanse thuisfans, terwijl de Franse teamgenoot Pierre Gasly als 18e eindigde met nog vier races te gaan dit seizoen.
Oracle Red Bull Racing
MAX VERSTAPPEN – 1e en 2022 Wereldkampioen
“Dit is gek! Om hier in Japan te winnen is echt speciaal, ik ben echt trots dat we het hier konden doen. Toen ik over de streep kwam, wist ik niet dat ik wereldkampioen was, er was veel verwarring maar ik vond het best grappig. Het eerste Kampioenschap was erg emotioneel en deze keer voelt het heel anders, het voelt nog mooier door het seizoen dat we hebben gehad. Het teamwork was onwerkelijk, we bleven pushen, bleven geloven en bleven de auto verbeteren. Als team hebben we heel weinig fouten gemaakt, je kunt niet perfect zijn, maar voor de meeste races waren we er dicht bij. De samenwerking met Honda was ongelooflijk en natuurlijk gaat veel van mijn dank uit naar het team hier op het circuit, terug in de fabriek en iedereen die heeft bijgedragen aan de Red Bull Powertrains-divisie. Iedereen heeft keihard gewerkt en heeft enorm veel motivatie. Checo was een ongelooflijke teamgenoot en nu ligt de volledige focus op het constructeurskampioenschap. Laten we eens kijken wat we in Austin kunnen doen.”
SERGIO PEREZ – 2e
“Ik ben heel trots op wat Max dit seizoen heeft gedaan; hij is opgestapt als chauffeur. Ik vocht in het begin met hem, maar halverwege het jaar schakelde hij in een andere versnelling, de manier waarop hij in sommige races reed was ongelooflijk. Het is een enorme dag voor het team, om dit in Japan vooraan op Honda te doen en met een een-twee is ongelooflijk. Hopelijk kunnen we binnenkort het constructeurskampioenschap voor ons team veiligstellen, dat zal enorm zijn. Ik kijk enorm uit naar de rest van het jaar. Het was een geweldig gevecht met Charles vandaag, het was fijn dat we mochten racen want op een gegeven moment zouden we het niet halen. Het was een fantastisch gevecht en we duwden hem hard richting het einde, het was zo moeilijk om in te halen zonder DRS maar ik hield de druk erop, hij maakte de fout en hij kreeg de straf om me P2 te geven.”
CHRISTIAN HORNER – Teambaas en CEO
“Wat een race! Aan het einde wisten we niet zeker of we de volle punten zouden krijgen, maar om zo te eindigen gaat al onze stoutste dromen te boven. Max was echt dominant, dat is hij al het hele seizoen, maar hij reed vandaag op een andere planeet, bijna 27 seconden finishen voor iedereen is een onwerkelijke inspanning die zijn seizoen perfect samenvat. Dat is onze 14e overwinning, wat een record is voor het team en illustreert hoe hij en het team het bij elke race naar een hoger niveau hebben getild. We zijn ongelooflijk trots op en dankbaar voor al het harde werk dat door hem en het team is gedaan, zowel hier als in Milton Keynes en al onze partners voor het helpen realiseren ervan. Om dit kampioenschap te bereiken is echt speciaal en om het hier in Japan met Honda te doen, maakt het nog specialer. Checo heeft ook een ongelooflijke run gehad, zijn seizoen is even indrukwekkend geweest. Hij staat 2e in het Kampioenschap en we werken er allemaal hard aan om hem daar te houden. Ook werken we eraan om het Constructor Championship na acht lange jaren naar huis te brengen. Het seizoen is dus nog lang niet voorbij, er is nog veel te racen en we kijken ernaar uit om er in Austin weer aan te beginnen.”
Scuderia AlphaTauri
YUKI TSUNODA – 13e
“Het was een moeilijke middag. Ik wilde natuurlijk in de punten eindigen, dus het is echt jammer dat ik het vandaag niet heb kunnen halen. Ik denk dat ik vandaag mijn best heb gedaan en het maximale uit de auto heb gehaald, maar het tempo was er gewoon niet. Het hele weekend hier is nog zo spannend geweest, ik heb echt genoten van mijn eerste ervaring met het rijden met een F1-auto rond mijn thuiscircuit en ik wil alle fans enorm bedanken die naar buiten zijn gekomen om zowel mezelf als het team te ondersteunen, vooral in deze regenachtige omstandigheden vandaag. Ook grote felicitaties aan Max voor het winnen van het wereldkampioenschap – het is geweldig dat de Japanse fans dat hier vandaag hebben kunnen zien!”
PIERRE GASLY – 17e (Vanwege straffen geclassificeerd als 18e)
“We wilden vandaag iets anders proberen, maar het is erg moeilijk om in te halen op deze baan en we hebben ons best gedaan, maar aan het einde lukte het niet echt voor ons. Het is jammer, want het is een speciaal raceweekend voor ons en Honda, maar tegelijkertijd is het geweldig dat Max het kampioenschap heeft kunnen winnen. Hij is ongelooflijk geweest, heeft consistent gewonnen en heeft altijd op zijn best gepresteerd en heeft alles in huis om wereldkampioen te worden, dus een enorme felicitatie aan hem, aan Red Bull en aan Honda. Het is extra speciaal om hier in Suzuka de titel te winnen, dus ik ben heel blij voor ze.”
GUILLAUME DEZOTEUX – Head of Vehicle Performance
“Het was een moeilijke zondag voor ons en we zijn er vandaag in Suzuka niet in geslaagd om punten te pakken. Vanaf de pitlane kon Pierre het peloton meteen inhalen, maar werd geraakt door een paneel dat gebroken was tijdens de crash van Carlos. Hierdoor brak zijn voorvleugel en voorwielvleugel, maar dit konden we tijdens de rode vlag periode repareren. Bij de herstart was het zicht erg slecht, maar de grip op de baan was goed genoeg om meteen op Inters te komen en te winnen op de auto’s die op Wets bleven. De degradatie nam snel toe en we besloten opnieuw te stoppen, wat helaas niet genoeg was om de groep auto’s voor Pierre te passeren. Met betrekking tot de race van Yuki begon het vrij goed door posities te winnen voor de rode vlag. Daarna verloor hij in zijn eerste stint wat tijd achter Norris. We besloten hem ook tegen te houden voor een tweede set Inters om de groep auto’s van Latifi aan te vallen. Yuki deed een aantal mooie inhaalacties en baande zich een weg door het veld, maar het was helaas niet genoeg om vandaag in de punten te komen. Hoewel we hopen op beter in de volgende races, wil ik Max feliciteren met deze geweldige tweede wereldtitel.”