Het was meteen duidelijk aan de start in Varsenare, dit wordt een GT classics editie om U tegen te zeggen. Alle deelnemers, die het twee jaar hadden moeten missen en de nieuwkomers hadden zich op zijn zomerse best uitgedost, om er piekfijn uit te zien. Bovendien waren er verschillende die voor de gelegenheid nog eens in hun garage, stalplaats of collectie hadden rondgeneusd en daar nog een ultieme classic hadden gevonden die niet deze was die op de deelnemerslijst stond maar die op zijn minst overtrof.
Na het ontbijt bij “Rock n Roll Classics” konden de 85 + bolides van start, voor de eerste rit van 200 km. die hen via de “Dijk van Blankenberge” voor velen een hoogtepunt of een “back to memory lane” , naar Oostkerke en onze lunch in IJzendijke NL. bracht, om dan via het Oost- Vlaamse Boechoute Bellem, en andere in “Casa Popular” in Aalter te belanden. Met nog een passage over de markt van Damme besloot het zaterdaggedeelte met een op traditionele wijze gegrilde Varken aan het Spit in ons Clubhouse “Quaerter house” In Moerkerke.
Een verkwikkende nachtrust verder en de motoren konden alweer warmdraaien in Sijsele. Bij “Buitenhuis” had onze cateraar voor een superontbijt buffet gezorgd en was het algauw tijd om richting de Roos en het “walking buffet “op Loweide te cruisen. Ondertussen zorgden “Viviane Audenaert” en haar modellen voor een aangename modeshow die op veel bijval kon rekenen.
De laatste 50 km brachten ons tenslotte terug naar de Markt van Damme, waar iedereen moe maar tevreden een laatste glaasje Le Plan nuttigden, in het Stadhuis en alvast afspraak maakte voor volgend jaar.
Wat de deelnemers betrof zoals eerder al vermeld een topper. Op gevaar er zeker te vergeten, hadden we toch even aandacht voor de oudste onder de deelnemers. Een Riley 9 van 1929. De kranige sport’s, stond aardig haar mannetje op de wegen in onze grensstreek en was een lust om naar te kijken. Bij de mooiste (smaak en kleur, je weet wel!) kunnen we niet naast de winnaar van 2019, de Ferrari Dino 246GT met zijn diepgroen koets een pracht verschijning. Maar de “subjectieve” jury koos dit jaar voor de Maserati Ghibli die Luc Lambrecht voor de gelegenheid zijn Mercedes liet vervangen. Hadden we ook al de Bentley Alpine Special vermeld of hadden we het reeds over de bescheiden Schoonheid van de Guillietta Sprint gehad of de Creme kleurige Jaguar 150K vermeld. Kon, ook de Mercedes Cabrio Ponton uit 1958 zijn geworden.
Bij de sportievelingen vielen dan weer de Alpine A110, een aantal Porsche’s van diverse jaartallen en de Ferrari 308 en Testa Rossa in de smaak. Na een technisch probleempje besloot “GTV” om zijn Cobra aan de kant laten en te vervangen door een sublieme Jaguar D type, “need I say more”. Vrij uniek, om het voorzichtig uit te drukken.
We hebben het dan nog niet gehad over de Healy’s , Mg, Triumphs en Mercedessen en of de sublieme Kever uit de prille beginjaren, kortom teveel om ze allemaal te vermeldden. Ik verwijs u graag door naar de diverse mediakanalen waar video’s en de foto’s voorhanden zijn.
Samengevat, de 10de Damme GT Classics 2022 was een topper, door de deelnemers, de sponsors, en de medewerking en sympathie die wij kregen uit diverse hoeken. Wat de toekomst betreft komt er zeker een 11de GT Classics of dat nog vanuit Damme zal zijn, bekijken op het gepaste moment.
Alain Mervilde.
Foto’s: PAULINE MERVILDE