Hyundai Motor’s N-merk onthult twee rollende labconcepten, die een krachtige visie signaleren voor het tijdperk van elektrificatie
· Hyundai’s eerste volledig elektrische high-performance model IONIQ 5 N wordt gelanceerd in 2023
· #hyundai Motor introduceert vandaag twee krachtige concepten – RN22e en N Vision 74
· RN22e maakt gebruik van Hyundai’s innovatieve Electric-Global Modular Platform (E-GMP) met ioniq 6’s body design
· N Vision 74 is een high-performance waterstof brandstofcel hybride model geïnspireerd op zowel #hyundai N 2025 Vision Gran Turismo en #hyundai Pony Coupe concept uit 1974
· RN22e en N Vision 74 belichamen #hyundai de krachtige visie van N Brand op elektrificatie, hoewel niet bevestigd voor commerciële productie
BUSAN, 15 juli 2022 – Het high-performance N-submerk van Hyundai Motor onthult zijn elektrificatievisie om de toewijding van het bedrijf aan toekomstgerichte emissievrije technologieën te demonstreren. RN22e en N Vision 74 zijn inspirerende voorbeelden van N’s elektrificatievisie. Deze twee ‘rolling lab’-concepten tonen de ambitie van #hyundai Motor om een leider te worden in de emissievrije toekomst.
De ‘rolling labs’ van Hyundai Motor testen en verifiëren de geavanceerde technologieën van het bedrijf om ze toe te passen op toekomstige productiemodellen. RN22e combineert de geheel nieuwe IONIQ 6 en het Electric-Global Modular Platform (E-GMP) van het bedrijf en zet tegelijkertijd een nieuwe standaard in high-performance EV’s. Ondertussen combineert N Vision 74 #ev technologie met een geavanceerd waterstofbrandstofcelsysteem, waardoor het #hyundai N’s eerste waterstofhybride rollend lab is dat ‘rijplezier’ in het elektrificatietijdperk verkent.
“RN22e en N Vision 74 spelen een belangrijke rol in de strategische ontwikkeling van ons hele productassortiment, met name onze geëlektrificeerde, krachtige voertuigen”, aldus #thomasschemera, Executive Vice President en Head of Customer Experience Division bij #hyundai Motor Company. “Rolling labs vertegenwoordigen de voortdurende ontwikkeling van onze meest geavanceerde technologieën. Deze unieke aanpak maakt ons klaar voor de uitdagingen van de toekomst door ons in staat te stellen onszelf tot het uiterste te drijven.”
Zowel de RN22e als de N Vision 74 zullen nog steeds worden getest en geverifieerd door de ingenieurs van Hyundai, zodat toekomstige N-straatauto’s kunnen worden uitgerust met hun geavanceerde technologieën.
Hyundai N’s visie op elektrificatie
Sinds de lancering van zijn allereerste high-performance productieauto op de weg in 2017, #hyundai i30 N, heeft N de grenzen van de prestaties verlegd om klanten te helpen ontdekken hoe leuk rijden kan zijn. De claim van het merk is ‘Never just drive’ want van A naar B komen mag nooit saai zijn. Zelfs in de elektrische toekomst streeft het merk N zijn drie pijlers na: bochtenrakkers (strakke, perfect uitgebalanceerde bochtenmachine), circuitcapaciteiten (alle N-modellen zijn gebouwd om direct op het circuit te presteren) en alledaagse sportwagen (voor iedereen en elke behoefte, niet alleen circuitdagen en snelwegen).
“In slechts zeven jaar tijd is #hyundai N uitgegroeid tot het snelst evoluerende prestatiemerk”, zegt #tillwartenberg, Vice President van N Brand Management & Motorsport Sub-Division bij #hyundai Motor Company. “N gaat vooruit om nieuwe normen te stellen in duurzame hoge prestaties. We beginnen enthousiast aan dit nieuwe hoofdstuk van geëlektrificeerde high-performance en zullen dit doel nastreven door gebruik te maken van onze creativiteit, technische expertise en competitieve geest.”
Maak kennis met RN22e, een glimp van de aankomende #ev N
De RN22e biedt racetrack-ready prestaties door Hyundai’s toonaangevende E-GMP te verfijnen en te optimaliseren en te verpakken in een ioniq 6-gebaseerd streamlinerontwerp. Als #hyundai N’s eerste rollende lab op basis van E-GMP, toont RN22e de visie en richting van het geëlektrificeerde N-merk en opent het de mogelijkheid van een hoogwaardig #ev model in de toekomst. Het concept kreeg zijn naam omdat het het in 2022 ontwikkelde rolling lab van het merk N is met #ev prestaties.
RN22e is getest om de drie prestatiepijlers van N te maximaliseren, te beginnen met ‘hoekraker’. N heeft sinds de lancering van het merk bochtencapaciteit ontwikkeld en biedt e-LSD, Corner Carving Differential, voor de meeste N-modellen. De RN22e verhoogt het hoeksnijgevoel met een onvermijdelijk zwaarder gewicht, door torque vectoring met een dubbele koppeling te verkennen. Bovendien verminderen de 3D-geprinte onderdelen het gewicht en behouden ze de stijfheid voor een betere hoekaanval. Uitgerust met AWD, biedt de RN22e een geoptimaliseerde koppelverdeling volgens verschillende rijmodi, waardoor bestuurders het koppelvermogen op de voor- en achterwielen kunnen kiezen.
Om de racebaancapaciteit van de RN22e te verbeteren, richtte N zich op koeling en remmen om het uithoudingsvermogen te verbeteren. De RN22e biedt track-geoptimaliseerde instellingen om klanten te laten genieten van het circuit zonder te devalueren. Met monoblock-remklauwen met vier zuigers en een hybride schijf van 400 mm is de RN22e bestand tegen het gewicht van zijn elektrische (PE) power-systeem. Daarnaast zal #hyundai N RN22e gebruiken om te bestuderen hoe dynamische beweging kan worden geleverd met regenremmen die de gier en bochtaanval nauwkeurig regelen.
Terwijl #hyundai N state-of-the-art technologieën voor overdracht naar N-productiemodellen ontwikkelt en verifieert, speelt RN22e een belangrijke rol als het rollende laboratorium voor aankomende #ev N-modellen. Wetende wat liefhebbers opwindt, ontwikkelt N nieuwe functies, zoals de emotionele rijervaring voor geëlektrificeerde modellen. De RN22e biedt N Sound+, dat geluid genereert uit de binnen- en buitenluidsprekers, voor een dynamisch rijgevoel. Daarnaast integreert N e-shift het trillings- en schakelgevoel met N Sound+. Omdat het een rollend lab is, waar #hyundai N voortdurend geavanceerde technologieën ontwikkelt, zullen deze emotionele rijervaringen via RN22e in verschillende typen verder worden ontwikkeld, zodat bestuurders hun eigen plezier kunnen kiezen.
Door het streamlinerontwerp van de IONIQ 6 aan te passen, maakt de RN22e gebruik van de aerodynamische kenmerken van de nieuwe EV. Om de prestaties te maximaliseren, heeft #hyundai N op de autosport geïnspireerde details toegevoegd. Door een lage bodemvrijheid en benadrukte schouders bereikte #hyundai N een ontwerp met een brede en stevige houding. Met behoud van het ontwerp van de IONIQ 6 is de onderbumper ontworpen om sportief te zijn en een onverwachte charme uit te stralen. Met deze functionele esthetiek zou de RN22e zijn koeling en aerodynamica kunnen verbeteren.
Met een lengte van 4.915 mm, een breedte van 2.023 mm en een hoogte van 1.479 mm op een wielbasis van 2.950 mm zal de RN22e zich blijven ontwikkelen met motorsportexpertise, zodat #hyundai zijn geavanceerde technologieën kan aanscherpen en perfectioneren om een massaproductie elektrisch N-model te lanceren dat gebruik maakt van het potentieel van E-GMP.
Maak kennis met N Vision 74
Geïnspireerd door het erfgoed van #hyundai Motor, is N Vision 74 een hoogwaardig waterstofbrandstofcel hybride rollend lab dat het leiderschap van het bedrijf op het gebied van duurzame prestatietechnologie onderstreept. N Vision 74 is geïnspireerd op zowel technologie als design, geworteld in N’s duurzame visie die in 2015 werd aangekondigd en Hyundai’s passie voor hoge prestaties sinds 1974.
Qua design is de N Vision 74 een eerbetoon aan het #hyundai Pony Coupe concept uit 1974, dat werd ontwikkeld door de legendarische auto-ontwerper Giorgetto Giugiaro. Het concept werd vervolgens ingebouwd in prototypes voor Hyundai’s eerste productiesportwagen. Hoewel het uiteindelijk niet tot productie kon komen, zette de gedurfde houding de toon voor het hele bedrijf.
N Vision 74 erfde het pure oppervlak, het dynamisch geproportioneerde profiel en de unieke B-stijl van het Pony Coupe-concept uit 1974. Hyundai’s designerfgoed voldoet aan het elektrificatietijdperk met hoge prestaties om de N Vision 74 vorm te geven. Daarnaast zorgt Parametric Pixel verlichting voor een futuristische bloei.
“Het toekomstgerichte ontwerp van N Vision 74 weerspiegelt het respect en de waardering die we hebben voor de toewijding en passie die in het Pony Coupe-concept zijn gestoken,” zei SangYup Lee, Executive Vice President en Hoofd #hyundai Design Center.
N Vision 74 verheft de gedurfde houding van het Pony Coupe-concept tot een toekomstig #hyundai design, terwijl het interieur opnieuw wordt geïnterpreteerd als een vermakelijke ruimte zonder de pure architectuur van het Pony Coupe-concept te verliezen. Hij is uitgerust met een op de bestuurder gerichte cockpit met een mix van erfgoedelementen en een modern design, zoals digitale cluster- en analoge knoppen.
Met een lengte van 4.952 mm, een breedte van 1.995 mm en een hoogte van 1.331 mm op een wielbasis van 2.905 mm is het het eerste krachtige rollende lab dat is gebouwd op het meest geavanceerde waterstofbrandstofcelsysteem dat #hyundai N ooit heeft gecreëerd. Maar dit is niet de eerste keer dat N zich bezighoudt met brandstofceltechnologie. N Vision 74 is ook geïnspireerd op de conceptauto #hyundai N 2025 Vision Gran Turismo, die in 2015 werd onthuld met de lancering van het merk N om de toekomst van op waterstof gebaseerde high performance voor te stellen.
Slechts zeven jaar later introduceert #hyundai N N Vision 74 en zet het zijn zinnen nog verder door zijn passie voor ‘rijplezier’ en verbeelding te realiseren. De ingenieurs van Hyundai ontwikkelden een hybride structuur van een batterij-elektrisch in combinatie met een FCEV-systeem, dat in een geheel nieuwe lay-out is geplaatst. Door het brandstofcelsysteem en de batterij-elektrische voeding van de N Vision 74 samen te hebben, wordt de koelefficiëntie verbeterd, terwijl de twee verschillende energiebronnen kunnen worden gebruikt, afhankelijk van verschillende rijomstandigheden. Dit nauwkeurig afgestelde logische systeem maakt een betere torque vectoring mogelijk door twee motoren aan de achterkant, waardoor een nauwkeurige en responsieve bochtervaring mogelijk is. Bovendien onderzoekt N Vision 74 de balans tussen prestaties en koeling met een driekanaals koelsysteem.
De hoogwaardige technologie is volledig geïntegreerd in het ontwerp om te voldoen aan de warmtebeheervereisten van de FCEV. Met een dergelijke functionele esthetiek verkent N Vision 74 de balans tussen state-of-the-art-technologie en iconisch design. Samen met langeafstands- en snelle tankmogelijkheden garandeert de N Vision 74 rijplezier met een duurzame krachtbron via de toepassing van geavanceerde technologieën.
Geschiedenis en toekomst van #hyundai rollende laboratoria
In 2012 begon #hyundai aan Project RM om zijn expertise in het ontwikkelen van nieuwe technologie en innovatie te demonstreren. Via dit project ontwikkelt en verbindt het bedrijf nieuwe high-performance technologie uit de autosport met toekomstige N-modellen. De naam van het project verwijst naar de ‘Racing Midship’-configuratie van de achterwielaandrijving, midscheepse aandrijflijn van het N-prototypemodel. Het fundamentele verschil van dit ontwerp biedt een ideale balans tussen handling en wendbaarheid vanaf een laag polair traagheidsmoment.
Sinds de oprichting is de RM-serie geleidelijk geëvolueerd naar RM14, RM15, RM16 en RM19. Het RM-platform maakt een technisch rollend laboratorium mogelijk om hoogwaardige technologieën te testen terwijl het verbinding maakt met het asfalt bij alle snelheden en rijomstandigheden. Na steeds uitgebreidere tests te hebben ondergaan, valideren RM-modellen geavanceerde technologieën, observeren ze hun effectieve prestatieverbetering en verbeteren ze voor toepassing in toekomstige N-modellen.
Twee jaar geleden introduceerde #hyundai de volgende generatie geëlektrificeerde RM20e Racing Midship Sports Car. Binnen de RM-serie was de RM20e de eerste high-performance BEV. Voor het eerst kon #hyundai het potentieel van emissievrije aandrijflijnen toepassen op zijn high-performance auto’s.
Hyundai N heeft de nieuwe serie rollende laboratoria onder een andere naam onthuld om de nieuwe standaard van de volgende generatie hoge prestaties te zetten. Terwijl het N-merk zijn drie pijlers van N-prestaties blijft nastreven, worden RN22e en N Vision 74 getest om de mogelijkheden van het circuit, de dagelijkse sportwagenkarakteristiek en ‘corner rascal’-functies te maximaliseren. N zal ook trouw blijven aan zijn filosofie in het tijdperk van elektrificatie.
Als eerste grote stap zal #hyundai Motor’s eerste elektrische N, IONIQ 5 N, in 2023 op de wereldmarkt komen. Meer details over de eerste #ev N worden later onthuld.
“Deze rollende labprojecten zijn geweldige troeven om de elektrificatievisie van de N voor te bereiden die volgend jaar werkelijkheid wordt, de IONIQ 5 N,” voegde vice-president Wartenberg van #hyundai Motor Company eraan toe.
Geïnspireerd door de autosport
Motorsport wordt beschouwd als de bakermat van de N-model line-up. Voor Hyundai’s Motorsport-divisie wordt succes in bredere termen gedefinieerd dan alleen het winnen van races en het verdienen van titels; het bestaat ook om onafhankelijke kennis te ontwikkelen en gegevens te verzamelen die met het bedrijf kunnen worden gedeeld om #hyundai in staat te stellen betere auto’s te bouwen. Met zijn autosportachtergrond worden deze voordelen overgedragen op consumentenvoertuigen.
Het is een tweerichtingsrelatie tussen autosport en productieauto’s. De beste elementen van elk type auto worden gebruikt om de volgende te verbeteren. Deze kennisoverdracht heeft een directe impact op hyundai’s toekomstige N-productiemodellen. Nieuwe technologieën worden getest in de autosport, zoals de i20 N. Het bekroonde N-model is geïnspireerd op de i20 Coupe WRC rallyauto. Alles wat #hyundai van de autosport leert, wordt teruggekoppeld naar het R&D-proces om het volgende N-model of prestatieproject te ontwikkelen. De deelname aan ETCR impliceert Hyundai’s passie voor duurzame high performance.
In lijn met haar ‘Progress for Humanity’-visie versnelt #hyundai haar elektrificatie-inspanningen om schoner vervoer en een duurzamere toekomst te bieden. Door de grenzen van geëlektrificeerde high-performance auto’s te verleggen, #hyundai voorbereid zijn op de uitdagingen van morgen en een tijdperk van duurzaam rijplezier inluiden.
Meer details over N’s elektrificatievisie met RN22e en N Vision 74 zijn te vinden op het YouTube-kanaal ‘Hyundai N Worldwide’: https://www.youtube.com/c/hyundainworldwide