In het nieuwe jaar neemt het programma van Team Peugeot TotalEnergies met de PEUGEOT 9X8 toe naarmate het ontwikkelingsprogramma zowel op het circuit als op de simulator wordt voortgezet. De inschrijving van twee auto’s voor het FIA World Endurance Championship 2022 werd officieel aangekondigd op 12 januari en de N°93 en N°94 PEUGEOT 9X8’s zullen in de loop van het seizoen hun eerste raceoptreden maken. Tot die tijd, na de eerste run van de auto in december, keert Team PEUGEOT TotalEnergies in januari terug op het circuit terwijl het testschema doorgaat. Maar zal dat met of zonder achtervleugel zijn?
Het drukke programma van Team Peugeot TotalEnergies voor 2022 is gebaseerd op zijn voortdurende ontwikkelingswerk en toewijding, niet alleen aan endurance-races van wereldklasse, maar ook aan duurzame mobiliteit.
De 9X8 , peugeots nieuwe hybride hypercar-uitdager, werd afgelopen juli onthuld en staat in feite voor een intensieve kalender van circuittests voordat hij de rondes van het FIA World Endurance Championship gaat betwisten, waarmee het merk terugkeert naar de discipline waarmee het de 24 uur van Le Mans won met zowel de 905 als de 908. Deze keer zal het concurreren in de LM Hypercar-klasse.
ONTWIKKELING
Met het tikken van de klok naar het racedebuut van de 9X8, heeft Team Peugeot TotalEnergies zich met succes aan zijn oorspronkelijke routekaart gehouden en zijn verschillende belangrijke fasen al voltooid, voornamelijk met betrekking tot het ontwerp en het testen op de bank van de nieuwe geëlektrificeerde aandrijflijn van de auto:
– april 2021: eerste dynotest van de bi turbo V6 motor,
– November 2021: eerste testbank van de 200 kW motor-generatoreenheid van de 9X8,
– december 2021: montage- en benchtest van de complete aandrijflijn in vierwielaandrijvingsmodus,
– Eind december 2021: eerste baanloop.
Het ontwikkelingsprogramma van de auto zal in 2022 verder versnellen, omdat het onderzoeks- en aftekenwerk wordt voortgezet, zowel op de simulator als met maandelijkse circuittests waarbij de 9X8 zal evolueren van een jong prototype naar een competitieve, betrouwbare raceauto met zijn eigen specifieke kenmerken … en nog steeds geen achtervleugel.
“Deze configuratie is toegestaan door de ACO/FIA hypercar-reglementen”, zegt Olivier Jansonnie, technisch directeur van het WEC-programma van PEUGEOT Sport. Onze berekeningen en windtunnelwerkzaamheden hebben de relevantie van onze beslissing om zonder achtervleugel te rijden bevestigd. Samen met de ontwikkelingen en instellingen die deze optie vereist, verwachten we dat deze wordt gevalideerd terwijl we testen op verschillende circuits met verschillende kenmerken.”
De ingenieurs, monteurs en chauffeurs van Team Peugeot TotalEnergies richten zich op dit fundamentele werk dat zal uitmonden in een aanvraag voor de homologatie van de PEUGEOT 9X8 bij het bestuursorgaan van de sport. Aangezien dit document tot 2025 van toepassing is, is het essentieel dat de specificatie van de auto wordt bevroren in een vorm die hem in staat stelt om te wedijveren met de andere prestigieuze merken waarmee hij te maken krijgt op Le Mans en in het FIA World Endurance Championship.
ENGAGEMENT
Peugeot zet zich in voor zowel zijn raceprogramma als duurzame mobiliteit en is erop gericht om van zijn aanpak van de onmisbare energietransitie een succes te maken.
De onlangs gepubliceerde deelnemerslijst voor het FIA World Endurance Championship 2022 bevat twee Team PEUGEOT TotalEnergies 9X8’s. Hun racenummers – 93 en 94 – zijn welsprekende symbolen voor PEUGEOT, omdat het cijfer ‘9’ al lang wordt geassocieerd met de meest radicale auto’s van het merk, terwijl ’93’ herinnert aan het jaar dat de 905 een historische een-twee-drie triomf claimde in Le Mans, en dat nummer wordt duidelijk gevolgd door ’94’.
“Team PEUGEOT TotalEnergies zal niet aanwezig zijn bij de eerste van de zes ronden die deel uitmaken van de kalender van 2022, die van start gaat op Sebring in Florida [VS]”, merkt Stellantis Motorsport Director Jean-Marc Finotop. “De 9X8 zal zijn racedebuut maken op basis van zijn niveau van paraatheid, betrouwbaarheid en concurrentievermogen zoals overeengekomen met de organisatoren van het kampioenschap, die we regelmatig op de hoogte zullen houden naarmate ons ontwikkelingsprogramma vordert. We hadden ervoor kunnen kiezen om alleen geselecteerde races bij te wonen zonder ons aan het seizoen te binden. Dat was mogelijk geweest, maar minder coherent. In plaats daarvan hebben we gekozen voor een aanpak die het team in staat stelt om volledig ondergedompeld te worden in de discipline, wat resulteert in een veel nauwere samenwerking met de organisatoren, zelfs als de 9X8 niet elke race betwist terwijl ons ontwikkelingswerk en het homologatieproces doorgaan.”
Peugeot’s endurance raceprogramma met de hybride 9X8 weerspiegelt de toewijding van het merk aan hybride elektrische mobiliteit. Het elektrificatieplan voor zijn straatautogamma valt op door de kenmerken van de complete hybride aandrijflijn. Die van de 9X8, volledig ontworpen en ontwikkeld door Peugeot Sport, combineert een achterop gemonteerde 2,6-liter bi-turbobenzine V6 die meer dan 500 kW (680 pk) levert, een aan de voorzijde gemonteerde 200 kW motorgenerator, vierwielaandrijving en een batterij met hoge dichtheid die gezamenlijk is ontwikkeld door Peugeot Sport, TotalEnergies en zijn dochteronderneming Saft. De 9X8 past dan ook perfect in de Neo-Performance-strategie van PEUGEOT, die is afgestemd op zowel zijn weg- als raceauto’s die verantwoorde prestaties leveren.