Stuttgart. Porsche, Bugatti en Rimac schrijven een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van de auto-industrie. Op 1 november, minder dan vier maanden nadat het voor het eerst werd aangekondigd, is een van ’s werelds meest opwindende samenwerkingsprojecten ter wereld begonnen met zakendoen onder zijn nieuwe structuur. De joint venture Bugatti Rimac zal gevestigd zijn in Sveta Nedelja (Kroatië). De CEO wordt elektrische hypercarpionier Mate Rimac, oprichter en CEO van Rimac Automobili. Porsche AG zal een belangrijke rol spelen als strategische partner. Porsche’s voorzitter van de Raad van Bestuur, Oliver Blume, en vice-voorzitter en lid van de Raad van Bestuur verantwoordelijk voor Financiën, Lutz Meschke, zullen beiden zitting nemen in de Raad van Commissarissen. Bugatti Rimac wordt eigendom van de Rimac Group (55 procent) en Porsche AG (45 procent). In het kader van de joint venture zullen Bugatti en Rimac Automobili blijven opereren als onafhankelijke merken en fabrikanten, en zullen ze hun respectieve productielocaties in Zagreb (Kroatië) en Molsheim (Frankrijk) behouden, evenals hun distributiekanalen.
De huidige CEO van Bugatti, Stephan Winkelmann, treedt op 31 oktober 2021 terug uit zijn functie om zich te richten op zijn rol als president van
Lamborghini. “Deze fusie is de perfecte oplossing voor alle betrokkenen. Samen vormen we een krachtig autobedrijf”, zegt Oliver Blume. “We zijn erin geslaagd om waarde toe te voegen aan het prestigieuze en traditionele bugatti-merk door het meer op de toekomst te oriënteren. Bugatti belichaamt charme en passie; Rimac is een innovator met een aanzienlijke technische expertise. Wij willen Stephan Winkelmann bedanken voor zijn uitzonderlijke bijdrage. Hij heeft geweldig werk geleverd.”
Naast Mate Rimac bestaat het nieuwe managementteam uit voormalig productiemanager en co-managing director van Bugatti Automobiles, Christophe Piochon.
Piochon wordt Chief Operating Officer van het gezamenlijke bedrijf. De productie zal worden voortgezet op de reeds lang bestaande locatie in Molsheim, Elzas, die wereldberoemd is om zijn perfectionisme en uitmuntendheid in design en vakmanschap. Larissa Fleischer wordt Chief Financial Officer. Tot voor kort was ze directeur controlling bij Porsche voor digitalisering en de ontwikkeling van nieuwe businessmodellen. Emilio Scervo, voorheen chief engineer bij McLaren, neemt de functie van Chief Technology Officer over. “Ik ben ervan overtuigd dat we in ons managementteam de perfecte mix van ervaring en expertise, innovatie en teamspirit hebben samengebracht”, zegt Lutz Meschke. “Ik ben dan ook uiterst optimistisch en omdat het project mij zo na aan het hart ligt, zal ik het mijn volledige en vurige steun blijven geven.”
Intern bij Porsche werd de joint venture operatie Rush
genoemd. “In overeenstemming met de naam ging het allemaal heel snel”, legt Meschke uit. Porsche werd in 2018 een belanghebbende in Rimac en heeft zijn betrokkenheid sindsdien gestaag vergroot. “Onze strategische investeringsketen loopt nu tot een goed einde. Om te beginnen was er op veel vlakken veel overtuigingskracht nodig. De laatste klus was het overwinnen van de laatste organisatorische hindernissen. Het team in Zagreb, Molsheim, Wolfsburg en Stuttgart heeft keihard gewerkt en zal het nieuwe bedrijf zeker naar een mooie toekomst leiden”, aldus Meschke.
De lancering van de Bugatti Rimac joint venture is een nieuwe grote stap voor toekomstige CEO Mate Rimac – slechts twaalf jaar nadat zijn start-up werd opgericht in een
garage. “Ik ben vereerd om deze nieuwe fusie te leiden en te beginnen aan wat ongetwijfeld een succesvol, revolutionair en opwindend nieuw hoofdstuk zal zijn voor alle betrokkenen,” zegt Mate Rimac. “Het is moeilijk om een betere match te vinden dan Rimac en Bugatti. Rimac’s snelle operaties en elektrificatievaardigheden zijn de perfecte aanvulling op Bugatti’s uitzonderlijke erfgoed en vakmanschap. Blijf op de hoogte van een aantal echt buitengewone projecten in de toekomst.”
Bugatti Rimac heeft zijn hoofdkantoor in Sveta Nedelja, in de buurt van
Zagreb. Een verhuizing naar de nieuwe Rimac-campus, die momenteel wordt gebouwd voor een bedrag van € 200 miljoen, is gepland voor 2023. Dit zal ook de locatie zijn van de gezamenlijke R&D-faciliteit van Bugatti Rimac. Op het terrein van 200.000 vierkante meter zullen 2.500 mensen werken.
Tegelijkertijd zullen alle Bugatti-modellen in de fabriek in Molsheim blijven worden geproduceerd. De banen op deze site zijn dus voor de lange termijn beschermd. De joint venture Bugatti Rimac start met ongeveer 435 werknemers; ongeveer 300 gevestigd in Zagreb en ongeveer 135 in Molsheim. Deze positionering dient om de sterke punten van de aantrekkelijke merken Bugatti en Rimac te behouden en uit te bouwen.