Grégoire Munster scoort zijn tweede zege na een thriller


Grégoire Munster scoort zijn tweede zege na een thriller

Een voorsprong van amper 3″6 na 163 km op snelheid!
Sezoensrally 2021

Wat een finale en wat een mentale kracht van Grégoire Munster en zijn navigator Louis Louka in de 44ste Sezoensrally. De 22-jarige Hyundai-rijder hield ondanks de enorme druk in het donker stand op de maaskiezel. Na deze tweede overwinning doet Grégoire Munster ongetwijfeld een gooi naar de titel in het Kroon-Oil Belgian Rally Championship.

Grégoire Munster maakte op KP Gerdingen, drie proeven voor de finish, een klein foutje en plots was de spanning terug in de wedstrijd. De Hyundai-rijder verspeelde 10″ en zag zijn voorsprong krimpen tot 2″2 op Adrian Fernémont en 2″5 op Ghislain de Mevius. Je zou voor minder nerveus worden…
“Ik had dat foutje nooit mogen maken. Ik miste het rempunt voor een gemaskeerde afslag rechts langs het kanaal en ik kreeg de wagen niet meteen aan de praat. Het leek een eeuwigheid te duren,” doet Grégoire Munster zijn verhaal. “Daarna hebben we nog gepusht om een kleine marge te hebben op de laatste proef. Ik wist dat Adrian tot het uiterste zou gaan. Hij rijdt nog 4″ van zijn achterstand weg, maar het was toch genoeg voor ons om een tweede zege te boeken. Echt, ik ben 5 jaar ouder geworden op die laatste proeven…”

Adrian Fernémont erkende dat Grégoire Munster heel sterk was. “Dit is mijn beste resultaat ooit in de Sezoensrally, een rally die me nooit lag. Ik ben tevreden over mijn wedstrijd. Ik heb alles geprobeerd op de laatste proef. Knap dat Grégoire stand heeft gehouden,” vertelde Adrian, die als leider in het Kroon-Oil BRC naar de Condroz Rally trekt.

Ghislain de Mevius werd derde op 10″5 en daar was hij niet tevreden mee. “Nee, ik heb in het donker niet hard genoeg gereden. Ik had Adrian nog terug kunnen halen. Voor het overige hebben we deze ochtend in de openingsronde de wedstrijd verloren door problemen met de pop-off valve.”

Ondanks een schuiver op de laatste proef, door slecht afgestelde verstralers, werd Vincent  Verschueren toch mooi vierde. Verschueren was lange tijd mee in strijd voor een podiumplaats, maar twee kleine schuivers kostten een halve minuut en de aansluiting met de kopgroep. Na de vroege opgave van Sébastien Bedoret, die met een kapot differentieel de strijd staakte, stuurde Patrick Snijers zijn Porsche 997 GT3 naar een onverhoopte vijfde plaats.
“Ik heb zelden zo genoten van de Sezoensrally,” lachte Patrick Snijers. “Op het einde van de wedstrijd werd het nog spannend, want de motor sputterde, wellicht door vuil in de benzinepomp. Maar, we zijn er geraakt.”
Zijn gedoodverfde concurrent in GT, Gunther Monnens, werd nog zesde, ondanks problemen met de koppeling in de slotfase en deze ochtend een losgekomen paddle van het schakelsysteem.

In de Stellantis Rally Cup ging de winst naar Gino Bux voor Charles Munster, die met zijn Opel Corsa Rally4 de snelste was in het Junior BRC, voor Thibaud Mazuin. In de M Cup ging de overwinning en meteen ook de eindzege naar Tom Ceuppens. Franky Boulat, die mee aan de leiding stond in de tussenstand, moest opgeven na een breuk van een aandrijfas.

In Historic was Michel Vandergeeten de winnaar met zijn Lancia Delta Integrale, voor Philip Smets met de originele Chrysler Avenger.

Verrassende zege van Michel Vandergeeten

Sezoensrally

Het minste dat we kunnen zeggen is dat de topfavorieten het tegenwoordig erg moeilijk hebben om punten te scoren in het Historic Belgian Rally Championship. Ook de Sezoensrally werd een afvallingswedstrijd met uiteindelijk een erg verrassende winnaar, Michel Vandergeeten in zijn Lancia Delta Integrale.

Vooraf werd voorspeld dat we een duel zouden krijgen tussen Dirk Deveux, die met zijn Escort aan de start kwam om punten te scoren in het kampioenschap, en Bocholtenaar Christophe De Leeuw, die met zijn Opel Ascona voor winst ging voor eigen publiek. Voor beiden was het erg snel afgelopen.

Dirk Deveux klokte de snelste tijd op de openingsproef, Steenberg, waarna de motor op de tweede proef brak. Christophe De Leeuw haalde evenmin de eerste onverharde strook: “Ik was duidelijk te fel. Op de eerste proef hadden we al een paar warme momentjes en op de tweede proef schoven we in een gracht. Gelukkig zonder schade, maar de wedstrijd was wel voorbij. We hebben ons daarna gelukkig nog geamuseerd als “0”-wagen.”

Door het wegvallen van Deveux, leek Pierre Jamin op zijn 74ste op weg naar de leidersplaats in het kampioenschap met zijn unieke DAF 66 Marathon, een wagen opgebouwd volgens de specificaties van het fabrieksteam van het Nederlandse merk. “De Variomatic-transmissie wordt geprepareerd door Wim Luijbregts, die in de jaren ’70 nog fabrieksrijder was voor DAF. Als we finishen, doen we een heel goede zaak in het kampioenschap,” vertelde Pierre Jamin, wiens vaste navigator René Beyers deze keer belet was om… getuige te zijn op het huwelijk van zijn kameraad Chavan.

Helaas viel de DAF 66 in de slotfase ook uit met technische problemen. Zo ging de overwinning naar Michel Vandergeeten met zijn Lancia Delta Integrale en navigator Serge Bruynkens. “We hebben beslist om geen regelmatigheidsrally’s meer te rijden, maar te gaan voor het echte werk. Dit was onze tweede wedstrijd, nadat we vorige week de ELE in Nederland reden. Ach, deze zege is mooi, maar we rijden gewoon om ons te amuseren,” vertelde de Antwerpenaar die eind jaren ’80 actief was met een Toyota Corolla.

Philip Smets werd tweede met zijn Chrysler Avenger 1600 GT, een wagen die hij al meer dan 40 jaar in zijn bezit heeft, en wijnbouwer Dirk Vermeersch (foto) werd derde met zijn unieke Fiat 124 Abarth. Van een verrassend podium gesproken!

Maximale score voor Charles Munster
Sezoensrally

Nadat Thibaud Mazuin in de Rally van Wallonië de maximale score in het Junior BRC realiseerde, was het deze keer de beurt aan Charles Munster om de  Sezoensrally te domineren met zijn Opel Corsa Rally4. In de Stellantis Rally Cup moest hij nipt de duimen leggen voor Gino Büx.

Charles Munster stond dit weekend voor een moeilijke keuze. In Duitsland de 3-Städte Rally rijden met zijn elektrische Opel Corsa-e of in eigen land deelnemen aan de Sezoensrally. “We hebben gekozen voor de Sezoensrally, niet alleen voor het Junior BRC, maar vooral omdat aan de leiding sta in de Stellantis Rally Cup. Die leidersplaats wil ik natuurlijk verdedigen,” lachte Charles.

Met 15 snelste tijden op 16 proeven (een proef werd geneutraliseerd), domineerde Charles  Munster de wedstrijd bij de Juniors, ook al moest hij een paar proeven zonder intercom rijden, maar Gino Büx was nipt sneller in de Stellantis Cup.

Thibaud Mazuin, die binnenkort samen met zijn vrouw een dochtertje verwacht, stuurde zijn Peugeot 208 naar de tweede plaats. “Het was twee jaar geleden dat we hier op de maaskiezel hadden gereden en ik vond moeilijk het vertrouwen om het tempo te verhogen. We reden ons eigen ritme. Charles was gewoon te snel,” aldus Mazuin.

Jonas Dewilde eindigde op de derde plaats met zijn Peugeot 208 Rally4. Opdracht volbracht voor de 22-jarige. “Na onze crash in Sankt-Vith, was het belangrijk om het vertrouwen terug op te bouwen en om zeker de finish te halen. In het begin van de wedstrijd maakte ik wel een paar foutjes, want het onverhard was erg glad. Indien ik voluit was gegaan, dan zou ik de finish niet gehaald hebben. Finishen, dat was de opdracht en dat is gelukt.”

Stand na 6/8 manches: 
1. Th. Mazuin 132 punten; 2. Ch. Munster 115 punten; 3. J. Dewilde 63; 4. A. Ollevier 27; 5. A. Molle 25; 6. M. Soete 18; 7. M. Kremer 15

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait