Sterke line-up: Twaalf Porsche 911 GT3 R pakken de Spa 24 Hours aan
In Stuttgart. Met tien klantenteams, twaalf 911 GT3 R en in totaal 40 coureurs, waarvan zeven fabrieksrijders, wordt Porsche vertegenwoordigd door een indrukwekkende line-up op de 24-uursrace van Spa-Francorchamps. Bijna geen enkele andere fabrikant zal komend weekend meer raceauto’s op de grid van de enduranceklassieker hebben. Het legendarische evenement in de 7.004 kilometer lange “Ardennen achtbaan” wordt beschouwd als een van de belangrijkste GT3-evenementen ter wereld en telt mee voor twee van de kampioenschappen van dit seizoen: de GT World Challenge Europe Endurance Cup en de Intercontinental GT Challenge (IGTC).
Porsche mikt op een hattrick op het Belgische Grand Prix-circuit. In 2019 boekten coureurs Michael Christensen (Denemarken), Kévin Estre (Frankrijk) en Richard Lietz (Oostenrijk) de regelrechte overwinning in de 911 GT3 R van GPX Racing. Vorig jaar won een ander fabriekscoureurtrio, Nick Tandy (Groot-Brittannië), Earl Bamber (Nieuw-Zeeland) en Laurens Vanthoor (België), het hoogtepunt van het GT3-seizoen, dat keer met de Rowe Racing-ploeg.
De race
Het is een eeuwenoude autosporttraditie.
Het Circuit de Spa-Francorchamps is sinds 1921 een van de grootste uitdagingen voor coureurs van over de hele wereld.
Al in 1924 – slechts drie jaar na de opening – werd de eerste 24-uursrace verreden in de meest oostelijke uithoek van België, niet ver van de Duitse grens. Op dat moment meet het circuit 14.863 kilometer en liep tussen de steden Malmedy, Francorchamps en Stavelot.
In 1979 werd een kortere versie geïntroduceerd. Met 7.004 kilometer en 21 bochten is het legendarische Grand Prix-circuit nog steeds het langste op de Formule 1-kalender. Dankzij het spectaculair steile gedeelte Raidillon/Eau Rouge en de afdaling met de beruchte Blanchimont linkshander blijft het circuit zijn reputatie als ‘Ardennen achtbaan’ waarmaken. De strakke La Source haarspeld aan het einde van de start-finish recht is een van de langzaamste bochten van het GT3 seizoen.
In de lange en illustere geschiedenis van deze enduranceklassieker heeft Porsche tot nu toe acht overwinningen op rij behaald, de laatste twee op rij. Voor het evenement in Spa-Francorchamps kunnen coureurs en voertuigen na 6, 12 en 24 uur punten verdienen voor de IGTC en de GT World Challenge Europe Endurance Cup. Vanwege de Covid-19 pandemie mag slechts een beperkt aantal toeschouwers de 24-uursrace bijwonen.
Een overzicht van de Porsche-teams en -coureurs
De twaalf 911 GT3 R’s van de Porsche-klantenteams zullen de 24-uursrace van Spa-Francorchamps in vier verschillende klassegroepen aanpakken.
Zeven 911 raceauto’s – elk bestuurd door drie coureurs – zullen strijden voor de algehele overwinning in de 25-koppige Pro-divisie.
Dinamic Motorsport en KCMG voeren elk twee van de meer dan 500 door PS Weissach ontwikkelde achterwielaangedreven voertuigen.
De Spa-winnaar van 2019 GPX Racing rijdt één auto.
Voor het eerst rijdt Rutronik Racing een 911 GT3 R met een andere Porsche van Schnabl Engineering. Het team dat bekend is van de Nürburgring-Nordschleife besloot op korte termijn om zijn debuutrace op de enduranceklassieker te betwisten.
De voertuigen van GPX en Schnabl Engineering, de No. 47-auto van KCMG en Dinamic No. 54 entry, evenals de Porsche van Huber Motorsport en Herberth Motorsport uit de Am- en Pro-Am-klassen kunnen ook punten verdienen voor het fabrieksklassement van de IGTC.
In de Silver Cup voert Allied Racing de vlag voor de sportwagenfabrikant.
In deze klasse zijn vier coureurs per racewagen toegestaan en mag hun FIA-status niet meer zijn dan ‘Silver’. Simpel gezegd, deze klasse is gereserveerd voor semi-professionals.
Met 17 inzendingen verwacht is deze klasse de op één na grootste in het startveld.
Veertien voertuigen strijden om de Pro-Am-klasse.
Naast Herberth Motorsport voert een andere nieuwkomer een 911 GT3 R in de langeafstandsklassieker: de EBM Giga Racing is van Will Bamber en zijn broer Earl, die als Porsche-coureur twee keer de eindoverwinning op Le Mans opeiste in de 919 Hybrid.
Om in aanmerking te komen voor deelname aan de Pro-Am-categorie, moeten ten minste twee coureurs de status “Brons” hebben, het wiel ten minste acht uur delen en ten minste 60 minuten in de cockpit doorbrengen per racekwartaal.
In de Am Cup, exclusief gereserveerd voor “amateurs”, wordt Porsche vertegenwoordigd door Huber Motorsport en Hägeli door T2 Racing.
Ook in deze categorie delen vier coureurs elke cockpit, waarvan er ten minste drie de status “Bronze” moeten hebben en de vierde niet hoger mag zijn dan de “Silver”-status.
Porsche ondersteunt zijn klantenteams met ingenieurs en adviseurs en zeven fabriekscoureurs: Kévin Estre en Richard Lietz racen voor Rutronik, Matt Campbell (Australië) en Mathieu Jaminet (Frankrijk) vliegen de kleuren voor GPX Racing.
De Belgische Laurens Vanthoor bestuurt de nummer 47 van KCMG, met de Fransman Romain Dumas als coureur voor Dinamic Motorsport en zijn landgenoot Frédéric Makowiecki voor Schnabl Engineering. Bovendien zorgt Porsche-testrijder Lars Kern uit Duitsland voor versterking van de Allied Racing-ploeg.
Pro class Schnabl Engineering (Porsche 911 GT3 R #3)Michael Christensen (Denemarken), Frédéric Makowiecki
(Frankrijk), Dennis Olsen (Noorwegen)
KCMG (Porsche 911 GT3 R #18)
Josh Burdon
(Australië), Alexandre Imperatori (Zwitserland), Edoardo Liberati(Italië)
Rutronik Racing (Porsche 911 GT3 R #21)
Kévin Estre (Frankrijk), Richard Lietz(Oostenrijk),ller (Duitsland)
GPX Racing (Porsche 911 GT3 R #22)
Earl Bamber (Nieuw-Zeeland), Matt Campbell (Australië), Mathieu Jaminet (Frankrijk)
KCMG (Porsche 911 GT3 R #47)
Maxime Martin (België), Nick Tandy (Groot-Brittannië), Laurens Vanthoor(België)
Dinamic Motorsport (Porsche 911 GT3 R #54)
Klaus Bachler (Oostenrijk), Matteo Cairoli (Italië), Christian Engelhart (Duitsland)
Motorsport (Porsche 911 GT3 R #56)
Romain Dumas (Frankrijk), Mikkel O. Pedersen (Denemarken), Andrea Rizzoli (Italië)
Silver Cup klasse
Team Allied Racing (Porsche 911 GT3 R #222)
Julien Apotheloz (Zwitserland), Bastian Buus (Denemarken), Lars Kern (Duitsland)
Pro-Am Cup klasse EBM Giga Racing (Porsche 911 GT3 R #61)
Will Bamber, Reid Harker (beide Nieuw-Zeeland), Adrian Henry D’Silva (Maleisië), Carlos Rivas (Luxemburg)
Herberth Motorsport (Porsche 911 GT3 R #911)
Daniel Allemann (Zwitserland), Antares Au (Groot-Brittannië), Alfred Renauer, Robert Renauer (beide Duitsland)
Am-Cup klasse
Huber Motorsport (Porsche 911 GT3 R #23)Ivan Jacoma, Nicolas Leutwiler (beide Zwitserland), Nico Menzel, Jacob Schell (beide Duitsland)
Hägeli R #166)
Marc Basseng, Dennis Busch (beide Duitsland), Pieder Decurtins (Zwitserland), Manuel Lauck (Duitsland)
Spa-Francorchamps 24-uurs race – allemaal regelrechte overwinningen met Porsche
2020 Tandy / Bamber / Vanthoor (Porsche 911 GT3 R) 2019 Lietz / Christensen / Estre (Porsche 911 GT3 R)
2010 Dumas / J. Bergmeister / Ragginger / Henzler (Porsche 911 GT3 RSR)
2003 Ortelli / Lieb / Dumas (Porsche 911 GT3 RSR)
1993 C. Fittipaldi / Jarier / Alzen (Porsche 911 RSR)
1969 Chasseuil / Ballot-Léna (Porsche 911)
1968 Kremer / H. Kelleners / Kauhsen (Porsche 911)
1967 Gaban / Van Assche (Porsche911)
Het schema (alle tijden CEST)
donderdag 29 juli
10:50 – 12:20 uur: Vrije training
15:45 – 16:45 uur: Pre-Qualifying
8:50 – 21:05 uur: Kwalificatie 1 19:12
– 21:27 uur: Quali fying 2
9:34 – 21:49,uur: Kwalificatie 3 9:56 – 22:11 uur: Kwalificatie
10:30 – middernacht: Nachttraining
vrijdag, 30 juli
19:10 – 19:40
uur: Warming Up 19:50 – 20:20 uur: Super Pole
Zaterdag 31 juli
16:30 uur: Start Spa-Francorchamps 24-uursrace
zondag 1 augustus
16:30 uur: Finish Spa-Francorchamps 24-uursrace
Livestreaming van het evenement
De Spa-Francorchamps 24 uur start op 3 juli. Een gratis livestream van de klassieker is beschikbaar op de website http://www.intercontinentalgtchallenge.com.
Opmerkingen voor de race
Sebastian Golz (Project Manager Porsche 911 GT3 R):
“Nadat we in 2019 en 2020 de Spa 24 Hours wonnen met de Porsche 911 GT3 R, zijn de verwachtingen uiteraard erg hooggespannen.
In de afgelopen jaren is teamwork het geheim van succes geweest. Dat is precies wat we willen blijven perfectioneren. We hebben tien teams met twaalf auto’s die de categorieën Pro, Pro-Am, Silver en Am aanpakken. Alles is mogelijk op het door traditie doordrenkte circuit van België. Net als op de Nürburgring kunnen de weersomstandigheden in zeer korte tijd volledig veranderen. Daarom leggen we veel nadruk op het ondersteunen van onze klantenteams met nuttige informatie op de baan. We zullen ons uiterste best doen om een hattrick bij Spa mogelijk te maken.”
Frédéric Makowiecki (Schnabl Engineering, Porsche 911 GT3 R #3):
“Zelfs de aanloop naar de Spa-race was voor ons een beetje een achtbaan.
Ik zou meedoen aan Frikadelli Racing, maar het werd op het laatste moment geannuleerd vanwege de rampzalige overstromingen in de Eifel – een verwoestende situatie in Duitsland waar veel levens, levensonderhoud en huizen verloren gingen. Michael Christensen, Dennis Olsen en ik krijgen nu de kans om deze 24-uursrace met Schnabl Engineering te betwisten. We zijn zeer gemotiveerd en we zullen ons uiterste best doen – dat kan ik beloven. Spa is een van de grootste evenementen van het hele GT3-seizoen. Ik heb het podium beklommen op deze enduranceklassieker op de tweede plaats, maar ik heb hem nog niet gewonnen…
“Kévin Estre (Rutronik Racing, Porsche 911 GT3 R #21):
“Ik ben verheugd om dit jaar in Spa te kunnen deelnemen. Ik heb daar de afgelopen drie jaar een cockpit gedeeld met Richard Lietz en nu komt Sven Müller bij ons. Hij is een andere zeer snelle man met veel ervaring. Rutronik is nieuw in de serie en bij Porsche, maar ze hebben zeer getalenteerde mensen, bijvoorbeeld sportief directeur Manuel Reuter van het team. Ze onderstreepten hoe competitief ze zijn op de 24-uursrace op de Nürburgring. Het veld bevat veel auto’s die kunnen winnen en dat zal super cool zijn. Spa is altijd een hoogtepunt voor mij – met toeschouwers dit jaar.”
Richard Lietz (Rutronik Racing, Porsche 911 GT3 R #21):
“De 24-uursrace op Spa-Francorchamps is een van ’s werelds zwaarste GT3-races.
Ik ken mijn teamgenoten Kévin Estre en Sven Müller heel goed, en hoewel Rutronik Racing nieuw voor me is, hebben we ze leren kennen tijdens de Spa pre-test. De auto zou goed moeten zijn. Ik voel me positief over de race. Het rooster zal vol zitten, dus we moeten de start ongedeerd overleven. Laten we dan eens kijken waar we staan…
“Matt Campbell (GPX Racing, Porsche 911 GT3 R #22):
“Het lijdt geen twijfel dat we goed gepositioneerd zijn met ons GPX Racing-team – we onderstreepten dit met onze sterke prestaties tijdens de laatste GT World Challenge Europe-race in Le Castellet. We leiden het kampioenschap, dus we gaan naar de Spa 24 Hours met een zeer zelfverzekerd gevoel. Het team won daar in 2019, dus ze weten hoe ze het moeten doen. Er is zeker maar één doel voor ons in België – overwinning!”
Mathieu Jaminet (GPX Racing, Porsche 911 GT3 R #22):
“De 24 Uur van Spa is mijn persoonlijke favoriet op de racekalender van dit jaar.
De endurance race is het grootste GT3 evenement ter wereld en een belangrijk evenement in de GT World Challenge Europe. We staan momenteel op de eerste plaats in dit kampioenschap met ons GPX Racing-team. Een goed resultaat in België is cruciaal om onze kans op het opeisen van de titel te vergroten. Ons plan is om voorzichtig te zijn in de eerste paar uur en dan de laatste vier of vijf uur alles uit de hand te laten gaan. Eens kijken of dat werkt. In de afgelopen twee jaar heeft een Porsche 911 GT3 R Spa gewonnen. Dat is een goed voorteken voor ons.
” Laurens Vanthoor (KCMG, Porsche 911 GT3 R #47):
“De 24-uursrace op Spa-Francorchamps is mijn thuisrace, dus ik kijk echt uit naar dit evenement.
Het is een van ’s werelds grootste GT3 endurance races met sterke fabrikanten, teams en coureurs. De competitie dit jaar is buitengewoon spannend en intens. Ik heb hier vorig jaar gewonnen, en dat wil ik graag herhalen met de KCMG-ploeg en mijn teamgenoten Nick Tandy en Maxime Martin. Net als ik komt Maxime uit België – hij komt uit Wallonië, ik uit Vlaanderen. Tot op heden zijn we altijd rivalen geweest, maar nu werken we samen. Dat wordt heel leuk.”
Romain Dumas (Dinamic Motorsport, Porsche 911 GT3 R #56): “Met bijna 60 GT3-voertuigen op de baan wordt de 24-uursrace in Spa een van de zwaarste uitdagingen van het jaar.
Ik won deze race in 2003 en 2010 en ik vind het altijd leuk om daar te concurreren. Maar je weet nooit wat je krijgt in de Ardennen. Slecht weer kan voordelig voor ons zijn. Ik zou blij zijn als het regende. Hopelijk bereiken we daar een goed resultaat.”