Overwinning in de AMG-klasse bij de 24-uursrace in 1971
De 300 SEL 6.8 race-toerwagen veroverde 50 jaar geleden het eerste grote AMG-succes
2e plaats tijdens de 24 Uren van Spa-Francorchamps van 24 tot 25 juli 1971
31 juli tot 1 augustus 2021: Herinnering aan de historische overwinning van de 24 Uren van Spa-Francorchamps
Het “Rode Varken” in het Mercedes-Benz Museum van 20 juli t/m 19 september 2021
Stuttgart. Deze race zette AMG van de ene op de andere dag op de motorsportkaart: op 24 juli 1971 om 15.00 uur begonnen bijna 80 race-toerwagens aan de 24 uur van Spa-Francorchamps. Precies in het midden van het veld reed een machtige Mercedes-Benz luxe sedan van de W 109-modelreeks over het parcours in de Ardennen. Het was geen fabrieksracewagen, maar een voertuig dat werd gebruikt door het ingenieursbureau dat in 1967 werd opgericht door Hans Werner Aufrecht en Erhard Melcher.
AMG heeft deze voorganger van de Mercedes-Benz S-Klasse uitgebreid voorbereid op de langeafstandsrace; de nadruk lag op de motor en het chassis. De technische gegevens waren fenomenaal voor de race-toerwagens van die tijd: 315 kW (428 pk) uit 6.835 kubieke centimeter cilinderinhoud, tot 620 Nm koppel, een topsnelheid van meer dan 265 km/u en een acceleratievermogen van 0 naar 100 km/u in 6,1 seconden. AMG 300 SEL 6.8 was de naam van de rode racewagen – ook al verwees de ster op de koeler duidelijk naar het merk uit Stuttgart.
Fascinerende start-up
De bedrijfsnaam AMG was in 1971 nog niet algemeen bekend, vooral bekend bij liefhebbers van prestatiegerichte Mercedes-Benz-auto’s met sportieve ambities. De eerste letters van de achternamen Aufrecht en Melcher en de stad Großaspach (waar de twee oprichters in de jaren zestig voor het eerst samen aan racemotoren werkten) vormen het acroniem. Het hoofdkwartier was een voormalige molen in de naburige stad Burgstall.
Tegen het einde van de 24 uur van Spa-Francorchamps in 1971 had het merk AMG in één klap een reputatie opgebouwd in de racewereld. Voor Hans Heyer en Clemens nam Schickentanz de 300 SEL 6.8 mee naar de sensationele tweede plaats algemeen en behaalde de overwinning in hun klasse. Zelfs het befaamde ARD-nieuwsprogramma “Tagesschau” berichtte over de racecoup in België. Het tijdschrift “auto motor und sport” vierde het als een “slag van Zwabische genie”.
De “ongelooflijke tweede plaats”
Dit racesucces 50 jaar geleden was echter geenszins een gegeven. Deze grote sedan met een gewicht van 1.635 kilogram (nog steeds 195 kilogram lichter dan de serieversie) moest zich in deze Belgische marathonrace immers bewijzen in een veld van wendbare race-toerwagens. Gelukkig paste het voertuig op het oude parcours van Spa-Francorchamps – 14,863 kilometer lang en met veel rechte stukken die vol gas konden worden gereden. De 300 SEL 6.8 hield stand en reed betrouwbaar de nacht door naarmate meer en meer voertuigen uitvielen: bij het aanbreken van de dag reden er nog 23 auto’s; hele fabrieksteams hadden zich teruggetrokken. De outsider uit Affalterbach bleef op het goede spoor en kwam uiteindelijk als tweede voertuig van de 18 overgebleven race-toerwagens over de finish.
Het tijdschrift “Road & Track” besprak de succesvolle evenwichtsoefening tussen vermogen en gewicht: “Tijdens de race had de grote V8 een onverzadigbare honger naar brandstof, en door zijn gewicht waren zijn banden snel kapot. De snelheid in rechte lijn van de Red Pig compenseerde echter ruimschoots zijn inefficiënties op de lange rechte stukken van Spa-Francorchamps, en na 24 uur stormde het uiteindelijk zijn weg naar een ongelooflijke tweede plaats achter een Ford Capri.” De coureurs van de Ford waren de voormalige Mercedes-Benz-coureur en huidige Mercedes-Benz Brand Ambassador Dieter Glemser, samen met de Spaanse coureur Alejandro “Àlex” Soler-Roig.
Herinnering aan de historische overwinning van de 24 Uren van Spa-Francorchamps 2021
Voor het performance- en sportwagenmerk Mercedes-AMG en voor Mercedes-AMG Motorsport was het succes van de 24 uur van Spa-Francorchamps 50 jaar geleden een mijlpaal in hun merkgeschiedenis. Dit jaar nemen in totaal 13 Mercedes-AMG GT3’s van het klantenteam deel aan de 24 uur van Spa-Francorchamps (31 juli tot 1 augustus 2021). Een van de GT3’s herinnert dubbel aan het jubileum: het ontwerp is gebaseerd op de race-toerwagen van 1971 en heeft ook het startnummer 50.
Nog een hoogtepunt in Stuttgart: het Mercedes-Benz Museum presenteert van 20 juli tot 19 september 2021 in het atrium de gedetailleerde reconstructie van het legendarische “Red Pig”. De toegang tot dit gebied is gratis.
Hans Heyer, einer der Fahrer beim Erfolg des AMG 300 SEL 6.8 Renntourenwagens 1971 in Spa-Francorchamps mit der detaillierten Rekonstruktion des Fahrzeugs aus dem Jahr 2006 (rechts) und sein Sohn Kenneth Heyer mit einem Mercedes-Benz SLS AMG GT3 Rennwagen (C 197) mit einer an den Renntourenwagen von 1971 angelehnten Beklebung. (Fotosignatur der Mercedes-Benz Classic Archive: 11C790_15)
Hans Heyer, one of the drivers of the successful AMG 300 SEL 6.8 racing touring car of 1971 in Spa-Francorchamps, with the detailed reconstruction of the vehicle from 2006 (right) and his son Kenneth Heyer with a Mercedes-Benz SLS AMG GT3 racing car (C 197) with a decal based on the racing touring car from 1971. (Photo signature in the Mercedes-Benz Classic archive: 11C790_15)
AMG 300 SEL 6.8 Renntourenwagen auf Basis der Mercedes-Benz Luxuslimousine 300 SEL 6.3 (W 109), detaillierte Rekonstruktion aus dem Jahr 2006 (links vorn) und Mercedes-Benz SLS AMG GT3 Rennwagen (C 197, hinten) mit einer an den Renntourenwagen von 1971 angelehnten Beklebung. Foto aus dem Jahr 2011. (Fotosignatur der Mercedes-Benz Classic Archive: 11C790_13)
AMG 300 SEL 6.8 racing touring car based on the Mercedes-Benz 300 SEL 6.3 (W 109) luxury saloon, detailed reconstruction from 2006 (front left), and Mercedes-Benz SLS AMG GT3 racing car (C 197, rear) with a decal based on the racing touring car of 1971. Photo from 2011. (Photo signature in the Mercedes-Benz Classic archive: 11C790_13)
AMG 300 SEL 6.8 Renntourenwagen auf Basis der Mercedes-Benz Luxuslimousine 300 SEL 6.3 (W 109), detaillierte Rekonstruktion aus dem Jahr 2006 (hinten) und Mercedes-Benz SLS AMG GT3 Rennwagen (C 197, links vorn) mit einer an den Renntourenwagen von 1971 angelehnten Beklebung. Foto aus dem Jahr 2011. (Fotosignatur der Mercedes-Benz Classic Archive: 11C790_10)
AMG 300 SEL 6.8 racing touring car based on the Mercedes-Benz 300 SEL 6.3 (W 109) luxury saloon, detailed reconstruction from 2006 (rear), and Mercedes-Benz SLS AMG GT3 racing car (C 197, front left) with a decal based on the racing touring car of 1971. Photo from 2011. (Photo signature in the Mercedes-Benz Classic archive: 11C790_10)
Hans Heyer, einer der Fahrer beim Erfolg des AMG 300 SEL 6.8 Renntourenwagens 1971 in Spa-Francorchamps. Im Hintergrund links das Fahrzeug als detaillierte Rekonstruktion aus dem Jahr 2006 (rechts) sowie der Mercedes-Benz S 63 AMG „Thirty-Five“ (W 221) mit einer an den Renntourenwagen angelehnten Beklebung. Foto aus dem Jahr 2010. (Fotosignatur der Mercedes-Benz Classic Archive: 10C560_76)
Hans Heyer, one of the drivers of the successful AMG 300 SEL 6.8 racing touring car of 1971 in Spa-Francorchamps. In the background, to the left, the vehicle as a detailed reconstruction from 2006 (right) along with the Mercedes-Benz S 63 AMG “Thirty-Five” (W 221) with a decal based on the racing touring car. Photo from 2010. (Photo signature in the Mercedes-Benz Classic archive: 10C560_76)
AMG 300 SEL 6.8 Renntourenwagen auf Basis der Mercedes-Benz Luxuslimousine 300 SEL 6.3 (W 109), detaillierte Rekonstruktion aus dem Jahr 2006 (rechts) und Mercedes-Benz S 63 AMG „Thirty-Five“ (W 221, links) mit einer an den Renntourenwagen von 1971 angelehnten Beklebung. Foto aus dem Jahr 2010. (Fotosignatur der Mercedes-Benz Classic Archive: 10C560_27)
AMG 300 SEL 6.8 racing touring car based on the Mercedes-Benz 300 SEL 6.3 (W 109) luxury saloon, detailed reconstruction from 2006 (right), and Mercedes-Benz S 63 AMG “Thirty-Five” (W 221, left) with a decal based on the racing touring car of 1971. Photo from 2010. (Photo signature in the Mercedes-Benz Classic archive: 10C560_27)
AMG 300 SEL 6.8 Renntourenwagen auf Basis der Mercedes-Benz Luxuslimousine 300 SEL 6.3 (W 109), detaillierte Rekonstruktion aus dem Jahr 2006. Foto des Motorraums aus dem Jahr 2017. (Fotosignatur der Mercedes-Benz Classic Archive: D443414)
AMG 300 SEL 6.8 racing touring car based on the Mercedes-Benz 300 SEL 6.3 (W 109) luxury saloon, detailed reconstruction from 2006. Photo of the engine compartment from 2017. (Photo signature in the Mercedes-Benz Classic archive: D443414)
AMG 300 SEL 6.8 Renntourenwagen auf Basis der Mercedes-Benz Luxuslimousine 300 SEL 6.3 (W 109), detaillierte Rekonstruktion aus dem Jahr 2006. Foto vom Classic Center Communication Hub (CCCH) zur Mercedes-Benz S-Klasse im Jahr 2020. (Fotosignatur der Mercedes-Benz Classic Archive: D688998)
AMG 300 SEL 6.8 racing touring car based on the Mercedes-Benz 300 SEL 6.3 (W 109) luxury saloon, detailed reconstruction from 2006. Photo from the Classic Center Communication Hub (CCCH) of the Mercedes-Benz S-Class in 2020. (Photo signature in the Mercedes-Benz Classic archive: D688998)
AMG 300 SEL 6.8 Renntourenwagen auf Basis der Mercedes-Benz Luxuslimousine 300 SEL 6.3 (W 109), detaillierte Rekonstruktion aus dem Jahr 2006. Foto vom Classic Center Communication Hub (CCCH) zur Mercedes-Benz S-Klasse im Jahr 2020. (Fotosignatur der Mercedes-Benz Classic Archive: D688456)
AMG 300 SEL 6.8 racing touring car based on the Mercedes-Benz 300 SEL 6.3 (W 109) luxury saloon, detailed reconstruction from 2006. Photo from the Classic Center Communication Hub (CCCH) of the Mercedes-Benz S-Class in 2020. (Photo signature in the Mercedes-Benz Classic archive: D688456)
AMG 300 SEL 6.8 Renntourenwagen auf Basis der Mercedes-Benz Luxuslimousine 300 SEL 6.3 (W 109), detaillierte Rekonstruktion aus dem Jahr 2006. Fahraufnahme aus dem Jahr 2006. (Fotosignatur der Mercedes-Benz Classic Archive: 06c1222_09)
AMG 300 SEL 6.8 racing touring car based on the Mercedes-Benz 300 SEL 6.3 (W 109) luxury saloon, detailed reconstruction from 2006. Moving vehicle shot from 2006. (Photo signature in the Mercedes-Benz Classic archive: 06c1222_09)
AMG 300 SEL 6.8 Renntourenwagen auf Basis der Mercedes-Benz Luxuslimousine 300 SEL 6.3 (W 109), detaillierte Rekonstruktion aus dem Jahr 2006. Foto von der Mercedes-Benz Classic Insight S-Klasse im Jahr 2017. (Fotosignatur der Mercedes-Benz Classic Archive: D443854)
AMG 300 SEL 6.8 racing touring car based on the Mercedes-Benz 300 SEL 6.3 (W 109) luxury saloon, detailed reconstruction from 2006. Photo of the Mercedes-Benz Classic Insight S-Class in 2017. (Photo signature in the Mercedes-Benz Classic archive: D443854)
AMG 300 SEL 6.8 Renntourenwagen auf Basis der Mercedes-Benz Luxuslimousine 300 SEL 6.3 (W 109), detaillierte Rekonstruktion aus dem Jahr 2006. Foto von der Silvretta Classic Rallye Montafon 2013. (Fotosignatur der Mercedes-Benz Classic Archive: D103115)
AMG 300 SEL 6.8 racing touring car based on the Mercedes-Benz 300 SEL 6.3 (W 109) luxury saloon, detailed reconstruction from 2006. Photo of the Silvretta Classic Rallye Montafon in 2013. (Photo signature in the Mercedes-Benz Classic archive: D103115)
AMG 300 SEL 6.8 Renntourenwagen auf Basis der Mercedes-Benz Luxuslimousine 300 SEL 6.3 (W 109), detaillierte Rekonstruktion aus dem Jahr 2006. Das Foto zeigt den Renntourenwagen zusammen mit weiteren Hochleistungsfahrzeugen der AMG Geschichte in der Steilkurve der Einfahrbahn in Untertürkheim. Foto aus dem Jahr 2007. (Fotosignatur der Mercedes-Benz Classic Archive: 07c694_62)
AMG 300 SEL 6.8 racing touring car based on the Mercedes-Benz 300 SEL 6.3 (W 109) luxury saloon, detailed reconstruction from 2006. The photo shows the racing touring car together with other high-performance vehicles from AMG history on the high-bank curve of the test track in Untertürkheim. Photo from 2007. (Photo signature in the Mercedes-Benz Classic archive: 07c694_62)
AMG 300 SEL 6.8 Renntourenwagen auf Basis der Mercedes-Benz Luxuslimousine 300 SEL 6.3 (W 109). Beim 24-Stunden-Rennen in Spa-Francorchamps 1971 erringen Hans Heyer und Clemens Schickentanz Platz 2 im Gesamtklassement und sorgen damit für eine Sensation. (Fotosignatur der Mercedes-Benz Classic Archive: A2002F5515)
AMG 300 SEL 6.8 racing touring car based on the Mercedes-Benz 300 SEL 6.3 (W 109) luxury saloon. At the 24-hour race in Spa-Francorchamps in 1971, Hans Heyer and Clemens Schickentanz attained second place overall, causing a sensation. (Photo signature in the Mercedes-Benz Classic archive: A2002F5515)
AMG 300 SEL 6.8 Renntourenwagen auf Basis der Mercedes-Benz Luxuslimousine 300 SEL 6.3 (W 109). Beim 24-Stunden-Rennen in Spa-Francorchamps 1971 erringen Hans Heyer und Clemens Schickentanz Platz 2 im Gesamtklassement und sorgen damit für eine Sensation. (Fotosignatur der Mercedes-Benz Classic Archive: A2002F5500)
AMG 300 SEL 6.8 racing touring car based on the Mercedes-Benz 300 SEL 6.3 (W 109) luxury saloon. At the 24-hour race in Spa-Francorchamps in 1971, Hans Heyer and Clemens Schickentanz attained second place overall, causing a sensation. (Photo signature in the Mercedes-Benz Classic archive: A2002F5500)
AMG 300 SEL 6.8 Renntourenwagen auf Basis der Mercedes-Benz Luxuslimousine 300 SEL 6.3 (W 109). Beim 24-Stunden-Rennen in Spa-Francorchamps 1971 erringen Hans Heyer und Clemens Schickentanz Platz 2 im Gesamtklassement und sorgen damit für eine Sensation. Foto aus dem Training. Schickentanz qualifiziert sich mit der fünftschnellsten Zeit für Startplatz 5. (Fotosignatur der Mercedes-Benz Classic Archive: A2002F5499)
AMG 300 SEL 6.8 racing touring car based on the Mercedes-Benz 300 SEL 6.3 (W 109) luxury saloon. At the 24-hour race in Spa-Francorchamps in 1971, Hans Heyer and Clemens Schickentanz attained second place overall, causing a sensation. Photo from training. Schickentanz qualified with the fifth-fastest time for starting spot 5. (Photo signature in the Mercedes-Benz Classic archive: A2002F5499)