Een nieuw design voor de officiële Safety en Medical Cars van Mercedes-AMG voor de Formule 1®
De door Mercedes-AMG geleverde Official Safety Car en de Official Medical Car voor het FIA Formula One World Championship™ verschijnt aan de start van het Formule 1®-seizoen 2021 met een nieuwe lak: het felle rood is niet alleen een kenmerkende kleur voor Mercedes-AMG, het is ook de kleur van de Mercedes-AMG Petronas F1 Team-partner CrowdStrike. De marktleider op het gebied van cybersecurity wordt vanaf dit seizoen de Official Mercedes Safety Car Partner. Net als in voorgaande jaren is de safety car gebaseerd op de 430 kW/585 pk sterke Mercedes-AMG GT R (brandstofverbruik gecombineerd 12,4 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd 284 g/km). De Mercedes-AMG C 63 S Estate (brandstofverbruik gecombineerd 10,0 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd 229 g/km) wordt ingezet als de medical car.
“De afgelopen jaren heeft de FIA enorm veel gedaan voor de veiligheid in de Formule 1®. Toch kunnen ongelukken niet volledig worden voorkomen en dan zien we hoe belangrijk het werk van de stewards en de betrouwbaarheid van de safety car en de medical car zijn. Met onze AMG GT R en onze C 63 S Estate hebben we twee tailormade, op het circuit geteste auto’s in ons portfolio die hun waarde als FIA Safety Car en FIA Medical Car hebben bewezen. Ook de nieuwe look past uitstekend bij deze auto’s,” verklaart Philipp Schiemer, CEO van Mercedes-AMG GmbH.
Christoph Sagemüller, hoofd van Mercedes-AMG Motorsport, vult aan: “Modellen van Mercedes-AMG leiden het Formule 1®-veld al sinds 1996 veilig over het circuit als Official Safety Cars wanneer slechte weersomstandigheden of incidenten om hun inzet vragen. Het was voor ons dan ook vanzelfsprekend om het contract opnieuw te verlengen. Maximale veiligheid is één van onze hoogste prioriteiten – zowel in de autosport als voor onze straatauto’s. Maar we hopen natuurlijk dat beide auto’s dit seizoen zo min mogelijk ingezet hoeven te worden.”
CrowdStrike is sinds 2019 partner van het Mercedes-AMG Petronas F1 Team. Vanaf dit seizoen omvat het partnership met de marktleider voor cloud-gebaseerde eindapparatuurbescherming ook de inzet van de safety car van Mercedes-AMG.
Bernd Mayländer, AMG-merkambassadeur en instructeur aan de AMG Driving Academy, is al sinds 2000 de door de FIA aangewezen bestuurder van de Official Safety Car van het FIA Formula One World Championship™: “In al die jaren hebben de safety cars me nog nooit in de steek gelaten. Deze voorbeeldige betrouwbaarheid is ook een fundamentele veiligheidsfactor. Het hoge prestatieniveau op het circuit laat mijn hart telkens weer sneller kloppen. Ik ben blij dat ik de FIA Safety Car mag blijven besturen en dit seizoen gaat het nog interessanter worden, niet alleen vanwege de nieuwe kleur van de auto.”
In 2021 leidt Bernd Mayländer het Formule 1®-veld afwisselend in verschillende auto’s over de circuits: voor het eerst sinds 1996 deelt Mercedes-AMG de uitdagende veiligheidstaken van de FIA Safety Car en de FIA Medical Car met een andere autofabrikant – het Britse sportwagenmerk Aston Martin, waarmee een uitgebreide samenwerking bestaat op het gebied van technologie, onder andere in de vorm van de achtcilinder biturbo-motoren uit Affalterbach. De eerste opdracht neemt Aston Martin op zich bij de openingsrace op 28 maart tijdens de Formule 1 Gulf Air Bahrain Grand Prix 2021. Mercedes-AMG verschijnt met zijn safety cars aan de start op 18 april tijdens de tweede ronde van het FIA Formula One World Championship™ op het circuit van Imola.
Op technisch vlak blijft de 430 kW/585 pk sterke Mercedes-AMG GT R ongewijzigd ten opzichte van vorig jaar: het front-middenmotorconcept met transaxle, de krachtige 4,0-liter V8-biturbomotor, de verfijnde ondersteltechniek, de uitgekiende actieve aerodynamica en de intelligente lichtgewicht constructie vormen de basis voor een sublieme voertuigdynamiek. Het optionele AMG-Track Package met koprolbeveiligingssysteem en het keramische high-performance remsysteem zorgen voor extra veiligheid. Daarmee beschikt de AMG GT R over het optimale pakket voor het zware werk in de hoogste klasse van de autosport. Het door de FIA opgestelde eisenpakket voor de Official Safety Car is bijzonder omvangrijk. Zo moet de auto een bepaalde minimumsnelheid kunnen aanhouden om te voorkomen dat de banden en remmen van de Formule 1®-raceauto’s overmatig afkoelen en de motoren oververhit raken. Met een topsnelheid van 318 km/u en 3,6 seconden voor de sprint van nul naar 100 km/u wordt daaraan met de AMG GT R meer dan voldaan.
Naast de safety car staat de Mercedes-AMG C 63 S Estate klaar om noodhulp te verlenen als Official Medical Car van het FIA Formula One World Championship™. De auto wordt bestuurd door de Zuid-Afrikaanse coureur Alan van der Merwe. De FIA Medical Car volgt het Formule 1®-veld tijdens de startronde, aangezien de raceauto’s in deze kritieke fase van de race bijzonder dicht bij elkaar rijden. In geval van een incident kunnen de medici zo snel mogelijk ter plaatse zijn en onmiddellijk eerste hulp verlenen. De medische auto komt in technisch opzicht overeen met de 375 kW/510 pk sterke productieversie en is voor gebruik op het circuit bovendien uitgerust met het optionele high-performance keramische AMG-composietremsysteem. Vier afzonderlijke racestoelen met vierpuntsgordels bieden de bestuurder en het artsenteam optimale ondersteuning en veiligheid.
In het interieur beschikken beide veiligheidsvoertuigen over twee extra schermen. Op één daarvan is het actuele televisiebeeld van de race-uitzending te zien. Het tweede scherm toont op een grafiek de actuele baanpositie van de afzonderlijke raceauto’s. Beide veiligheidsvoertuigen zijn bovendien uitgerust met een speciaal door AMG ontwikkelde daklichtbalk van koolstofvezel, waarin het verplichte zwaailicht is ondergebracht.
Tijdens de race staan de Official Medical Car van het FIA Formula One World Championship™ en de Official Safety Car stand-by naast elkaar in de pitstraat.
De Official Safety Cars voor het FIA Formula One World Championship™ van Mercedes-AMG
1996 | C 36 AMG (W 202) |
1997-1999 | CLK 55 AMG (C 208) |
2000 | CL 55 AMG (C 215) |
2001-2002 | SL 55 AMG (R 230) |
2003 | CLK 55 AMG (C 209) |
2004-2005 | SL 55 AMG (R 171) |
2006-2007 | CLK 63 AMG (C 209) |
2008-2009 | SL 63 AMG (R 230) |
2010-2012 | SLS AMG (C 197) |
2012 (Duitse GP)-2014 | SLS AMG GT (C 197) |
2015-2018 | Mercedes-AMG GT S (C 190) |
2019-2021 | Mercedes-AMG GT R (C 190) |
De Official Medical Cars voor het FIA Formula One World Championship™ van Mercedes-AMG
1996 | C 36 AMG (W 202) |
1997 | C 36 AMG (W 202); E 60 AMG (W 210) |
1998-2000 | C 55 AMG Estate (S 202) |
2001-2003 | C 32 AMG Estate (S 203) |
2004 – 2007 | C 55 AMG Estate (S 203) |
2008-2014 | C 63 AMG Estate (S 204) |
2015-2021 | Mercedes-AMG C 63 S Estate (S 205) |