- Het derde hybridemodel in Europa, aangedreven door op maat gemaakte boxermotor die motorondersteuning combineert met BOXER-technologie en symmetrische vierwielaandrijving
- Beschikbaar met Subaru Intelligent (SI) – Drive Mode
- Nu uitgerust met Reverse Automatic Braking en Front View Monitor
- Standaard uitgerust met EyeSight Driver Assist Technology
- Gebouwd op Subaru Global Platform (SGP)
- Nieuwe voorbumper en koplampen benadrukken het ‘Sporty & Advance’concept
- Vanaf mei 2020 in de showroom – nu al bestelbaar
Zaventem, 10 februari 2020 – De eerste Impreza werd gelanceerd in 1992 met als doel optimale veiligheid en rijplezier bieden en voor een aangename rijervaring zorgen voor alle passagiers. In de loop der jaren nam de populariteit van de Impreza toe en groeide uit tot een iconisch model voor Subaru. Impreza werd zelfs de populairste modelnaam uit de line-up.
Sindsdien werden wereldwijd ongeveer 2,9 miljoen Impreza’s*1 verkocht waarvan 260.000 stuks*1 in Europa. De Impreza blijft een wereldwijde pionier voor het leveren van Subaru’s onderscheidende kernwaarden: Safe, Fun en Tough.
De vijfde generatie van de Impreza geeft op een geheel nieuwe en andere manier inhoud aan het legendarische Impreza-erfgoed. De nieuwe versie, de eerste Impreza e-BOXER ooit, biedt ongekende botsveiligheid, maximale gemoedsrust en een sportief, typisch Impreza rijgevoel voor maximaal rijplezier. De nieuwe Impreza e-BOXER arriveert in mei 2020 in de showroom maar kan vanaf heden besteld worden.
Belangrijkste eigenschappen van de Subaru Impreza e-BOXER
Verbeterde rijprestaties en efficiëntie door e-BOXER-technologie
Lineaire en
responsieve acceleratie
Extra kracht en koppel vanaf lage toerentallen
Soepel rijgedrag en natuurlijk remgevoel
Brandstofefficiëntie
De nieuwe Impreza beschikt over een nieuwe aandrijflijn waarbij een elektromotor wordt gecombineerd met twee van Subaru’s kerntechnologieën: de BOXER-motor en Symmetrische AWD (S-AWD).
• Het nieuwe model is een onderscheidende combinatie van S-AWD met de e-BOXER-aandrijflijn. Deze bestaat uit een direct ingespoten 2,0-liter viercilinderboxermotor, met 80% nieuwe componenten, en een elektromotor in een aangepaste Lineartronic-transmissie. Daardoor wordt een vloeiende, 30% meer lineaire, acceleratie en een hoog koppel bereikt, dat bovendien direct voorhanden is.
• Het Subaru e-BOXER-systeem past de vermogensverdeling tussen de 2,0-liter benzinemotor en de elektromotor aan naargelang de rijomstandigheden. Er zijn drie rijmodi: rijden op de benzinemotor, elektrisch rijden (EV) en Motor Assist-rijden, waarbij de elektrische motor en de brandstofmotor elkaar ondersteunen.
• Vanuit stilstand of bij lage snelheid drijft alleen de elektromotor het voertuig aan. Zo wordt geruisloos en emissieloos gereden. Afhankelijk van de omstandigheden en de batterijstatus kan de Impreza e-BOXER volledig elektrisch rijden over een afstand tot zo’n 1,6 km aan snelheden tot 40 km/h. Bij matige snelheden levert het gecombineerde vermogen afkomstig van de benzine- en elektromotor een responsieve, lineaire en brandstofefficiënte versnelling, terwijl de tweeliter boxermotor het voertuig van vermogen voorziet bij hoge snelheden. De batterij wordt in die modus dan opnieuw opgeladen.
• De e-BOXER vermindert het brandstofverbruik in stedelijk-, stop-and-go-verkeer. Afhankelijk van de rijstijl kan het brandstofverbruik tot 10% worden verlaagd in vergelijking met de Impreza met reguliere tweeliter benzinemotor.
• De e-BOXER elimineert het onnatuurlijke remgevoel dat gebruikelijk is bij hybride en elektrische voertuigen. De Impreza biedt een zeer responsief en natuurlijk remgevoel. De remmen zijn eenvoudig te bedienen en reageren snel en lineair op de pedaalbewegingen, waardoor de bestuurder zich veiliger zal voelen.
• De elektromotor en het batterijpakket zijn in lengterichting geplaatst. De motor is in de buurt van het zwaartepunt van het voertuig gesitueerd, terwijl de batterij en de andere componenten zich boven de achteras bevinden. De bouwwijze levert een nog lager zwaartepunt en een betere gewichtsverdeling voor/achter op.
• SI-DRIVE is een standaard aanwezig managementsysteem waarmee de chauffeur de gaspedaalkarakteristieken kan aanpassen door te kiezen uit de ‘Intelligent’ of ‘Sport’ modus. De Impreza e-BOXER gebruikt de kracht van de elektrische motorondersteuning om de respons in de S-stand verder te verbeteren. De combinatie van SI-DRIVE en het hybridesysteem bereikt een nieuw niveau van soepel en vlot rijden. In S-modus levert het hybridemodel een nog betere gaspedaalrespons op dan bij de benzinemodellen. De bestuurder kan de I-modus (Intelligente modus) selecteren wanneer soepel en vlot rijden om het brandstofverbruik te optimaliseren de voorkeur heeft. In de S-stand daarentegen ligt de nadruk meer op sportiviteit en plezier.
Overall veiligheid hoogste in zijn klasse
Allround veiligheid
Verbeterde botsveiligheid
Geavanceerde veiligheidstechnologieën
De Impreza e-BOXER is veiliger dan ooit, dankzij nieuwe geavanceerde veiligheidstechnologieën. Standaard is de wagen uitgerust met EyeSight Driver Assist Technology, dat bijdraagt aan een verhoogd veiligheidsniveau. Ook Subaru Rear Vehicle Detection (SRVD), Reverse Automatic Braking en Front View Monitor breiden het veiligheidsarsenaal verder uit.
• De Impreza e-BOXER is ontwikkeld om maximaal zicht rondom te bieden. De dode hoeken worden tot een minimum beperkt door het ontwerp van de stijlen, veel glas en optimale plaatsing van de zijspiegels.
• De Impreza beschikt over een uitstekende botsveiligheid, met + 40% verbeterde energie-absorptie en een uitgekiende overdracht van botsenergie. Het Subaru Global Platform met het supersterke frame en een versterkt batterijframe beschermt de elektrische hoogspanningscomponenten zoals de batterij, de DC-DC-converter en de omvormer.
• EyeSight, Subaru’s innovatieve en veelgeprezen rijhulptechnologie, biedt uiterst betrouwbare preventieve veiligheid en ondersteunt de bestuurder met functies als Pre-Collision Braking Control, Adaptive Cruise Control, Lane Keep Assist en meer.
• Subaru Rear Vehicle Detection (SRVD) detecteert voertuigen die van achteren naderen. SRVD biedt drie hoofdfuncties om het zicht te verbeteren en de meest voorkomende oorzaken van ongevallen te minimaliseren: dodehoekdetectie, rijstrookwisselassistent en waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto.
• Ook nieuw voor de Impreza e-BOXER is Rear Seat Reminder. Bij het uitschakelen van de motor herinnert dit systeem de chauffeur er aan om de achterbank te controleren of er geen kinderen en/of huisdieren zijn achtergelaten.
• De Impreza e-BOXER beschikt over Reverse Automatic Braking om botsingen bij het achteruitrijden te voorkomen of schade bij een botsing te verminderen. Sensoren in de achterbumper detecteren obstakels tijdens het achteruitrijden en waarschuwen de chauffeur door middel van geluidssignalen en berichten op het display. Als de kans op een botsing groot is, remt de auto automatisch af om een botsing te voorkomen of om mogelijke schade te verminderen.
• De Impreza e-BOXER is uitgerust met Front View Monitor, een camera geïnstalleerd op het onderste deel van de grille. Via de camera kan de bestuurder naderende voertuigen of voetgangers op kruispunten zien om zo frontale aanrijdingen te voorkomen.
• De Impreza e-BOXER wordt standaard geleverd met zeven airbags, waaronder airbags voor de bestuurder en voorpassagier, gordijnairbags, airbags ter bescherming van het bovenlijf en een knie-airbag voor de bestuurder.
Verbeterde rijdynamiek
Stabiliteit in
rechte lijn en voorspelbare handling
Reductie van geluid en vibraties
Rijcomfort
Gebouwd om de zwaarste weers- en wegomstandigheden aan te kunnen, belooft Subaru’s compacte vierwielaangedreven hatchback rijplezier, veiligheid rondom en veelzijdigheid. De vierwielaandrijving (S-AWD) zorgt voor een lager zwaartepunt, hetgeen resulteert in een superieur rijgedrag en stabiliteit, verbeterde prestaties tijdens het vermijden van gevaren, een verbeterde ophanging, een responsieve besturing, uitzonderlijk weinig trillingen en een hoog rijcomfort.
• Standaard symmetrisch en permanente vierwielaandrijving, een handelsmerk van Subaru, biedt vertrouwen onder alle weersomstandigheden, terwijl standaard Active Torque Vectoring verbeterde handling en bochtenprestaties biedt.
• Het SGP zorgt voor een aanzienlijke verbetering van de carrosserie- en chassisstijfheid (voorwaartse laterale buigstijfheid + 90%, torsiestijfheid + 70%, stijfheid voorwielophanging + 70%, stijfheid achterste subframe + 100%)
• Aanzienlijke verbeteringen aan de ophanging waardoor trillen van besturing, bodem en zetels worden verminderd.
• Uitzonderlijk responsieve en stabiele wegligging, zodat de auto precies rijdt zoals de bestuurder verwacht. Daardoor zijn minder stuurcorrecties nodig hetgeen vermoeidheid bij lange ritten vermindert.
• De Impreza e-BOXER introduceert een sportiever ontwerp op basis van het Sporty & Advance-concept, terwijl de wagen sterke uiterlijke gelijkenissen vertoont met de overige modellen van Subaru. De voorzijde is voorzien van een nieuwe bumper en grille waardoor de auto sportiever toont. De bumper krijgt een scherpere lijn die loopt van de grille naar de koplampen en is zo ontwikkeld om het front lager en breder te laten overkomen.
• De LED-koplampen hebben C-vormige LED-dagrijverlichting, niet alleen geheel in lijn met de overige modellen van het merk, maar ook om de voorzijde mee lager en breder te laten overkomen. Het ontwerp van de achterlichten is verfijnd. Er is voor zwarte elementen gekozen waarmee de C-vorm van de lichten wordt benadrukt. Net zoals bij de voorzijde dit omwille van een lagere en bredere uitstraling. • Nieuw ontworpen 17/18 inch lichtmetalen wielen benadrukken het karakter van de Impreza en zorgen voor een verfijnde en sportieve uitstraling.