Mazda vierde begin vorige maand zijn honderdjarige bestaan met een ceremonie in het hoofdkwartier in Hiroshima en trok zo een eventrijk jaar op gang. Zo zal de constructeur op het autosalon van Genève 2020 zijn verleden en toekomstvisie in de verf zetten.
Conventies uitdagen
Al sinds 1920 wordt het team van Mazda gedreven door de moed om conventies in vraag te stellen en nieuwe technologie- en stijlrichtingen te verkennen die anderen onhaalbaar achten.
Zo was Mazda het eerste Aziatische merk dat Le Mans won in 1991, lanceerde het als eerste een wankelmotor in een seriemodel, de iconische Cosmo Sport 110S, creëerde het ‘s werelds meest verkochte tweezitsroadster, de Mazda MX-5, waarvan sinds de lancering in 1989 meer dan een miljoen exemplaren werden verkocht, en introduceerde het de eerste benzinemotor met compressieontsteking, de Skyactiv-X.
Van kurk tot auto’s
100 jaar geleden was Mazda een kurkproducent uit Hiroshima, tot de industrieel Jujiro Matsuda in 1921 de leiding over Toyo Cork Kogyo Co., Ltd overnam en de onderneming omvormde tot een producent van machinegereedschap en later van auto’s.
Het eerste model, de Mazda-Go, was een pick-up met drie wielen die in 1931 werd gelanceerd. Hij bleek bijzonder populair en werd in de loop der jaren voortdurend verbeterd. Zo kreeg hij in 1938 een innovatieve vierversnellingsbak, die het brandstofverbruik met 20 procent reduceerde. Na de Tweede Wereldoorlog werd de pick-upproductie amper enkele maanden na de kernaanval op Hiroshima hervat.
Ook na de oorlog lag de klemtoon op bedrijfsvoertuigen. Het was nog wachten tot 1960 voor Mazda zijn eerste personenwagen lanceerde, de Mazda R360. De auto scheerde hoge toppen in het opkomende Japanse kei-car-segment en plaveide de weg voor het succesvolle gamma personenwagens dat Mazda vandaag de dag aanbiedt.
Het onmogelijke mogelijk maken
In 1961 ondertekende de onderneming een licentieovereenkomst met de Duitse constructeur NSU om zijn nieuwe, compacte en lichte wankelmotor te ontwikkelen en te produceren. De Japanse ingenieurs deden wat velen in die tijd onmogelijk achtten.
In 1967 werd de futuristische Mazda Cosmo Sport 110S ‘s werelds eerste seriemodel met wankelmotor. Hij gaf het startsein voor een opmerkelijk succesverhaal: in de loop der jaren lanceerde het merk talloze modellen met wankelmotor, waaronder de Mazda RX-7, en verkocht het bijna twee miljoen wagens met dit type van motor. Ook op het circuit bewees Mazda zijn kunnen door in 1991 als eerste Aziatische constructeur de slopende 24 Uren van Le Mans te winnen. Bovendien is de Mazda 787B met vier rotors nog steeds de eerste en enige winnende motor zonder zuigers.
Mazda’s wankelmotor lag aan de basis van het gamma baanbrekende Skyactiv-technologieën voor motoren, transmissies, platformen en koetswerken, die zijn geoptimaliseerd om een maximale efficiëntie na te streven en de Jinba Ittai-verbondenheid tussen auto en bestuurder naar alle Mazda-modellen te veralgemenen.
Opvallende identiteit – voorliefde voor rijden
Hoewel de wankelmotor Mazda’s toewijding aan leuk rijdende auto’s al langer belichaamde, toonde het merk zijn liefde voor het rijden pas echt nadat het in 1984 zijn officiële naam wijzigde in Mazda Motor Corporation: in 1989, toen de tweezitscabriolets nagenoeg waren uitgestorven, blies Mazda het segment van de lichte roadsters nieuw leven in met de Mazda MX-5. Vandaag, vier modelgeneraties later, blijft de Mazda MX-5 de meest verkochte roadster uit de geschiedenis: in 2016 haalde hij de drempel van een miljoen geproduceerde exemplaren.
De liefde voor het rijden heeft vandaag een centrale plaats in het DNA van het hele Mazda-gamma en dat zal de volgende honderd jaar zo blijven, ook nu de autosector ingrijpende wijzigingen ondergaat.
De volgende honderd jaar
Vandaag de dag kan Mazda prat gaan op een gamma wagens ontworpen volgens de designtaal ‘Kodo – Soul of Motion’, die het merk overal ter wereld onderscheidingen oplevert. Ook blijft het merk de conventies uitdagen met de lancering van zijn eerste elektrische auto, de Mazda MX-30.
Als model voor de toekomst brengt deze wagen hulde aan het verleden van Mazda dankzij een interieur met milieuvriendelijke kurkafwerking, die terug verwijst naar de bescheiden beginjaren van Toyo Cork Kogyo.
“We blikken vooruit op de volgende honderd jaar en zullen onszelf steeds in vraag blijven stellen om unieke producten, technologieën en ervaringen te creëren waar onze klanten van houden”, verklaarde President en CEO Akira Marumoto.