Foto’s: Pauline Mervilde
Autosalon van Brussel: Volkswagen en Volkswagen Commercial Vehicles in paleis 11 met nieuwe, kleurrijke stand en nieuw Volkswagen-logo
Donderdag 19 december 2019
- De gloednieuwe Golf, bestseller van het merk en de elektrische ID.3
- De T-Roc Cabriolet en de sport- en funversie van het gamma, de T-Roc R
- De familie van de Multivan, Caravelle en California 6.1 met een knipoog naar de eerstgeborene, de T1
- Twee elektrische conceptcars: de ID. BUGGY en de ID. BUZZ Cargo
- De elektrische oplaadoplossingen e-D’Ieteren
Volkswagen en Volkswagen Commercial Vehicles zullen de salonbezoekers ontvangen in paleis 11 op een nieuwe, kleurrijke stand met het nieuwe Volkswagen-logo. De eerste zeven Belgische premieres kunnen er worden ontdekt en elektrisch rijden staat in de kijker.
De ID. 3, op weg naar CO2-neutraliteit
Samen met zijn klanten betreedt Volkswagen het tijdperk van milieuvriendelijke mobiliteit met een nieuw logo in 2D en een nieuwe merkidentiteit in nieuwe kleuren.
De zuiver elektrische ID.3, het eerste model gebouwd op het MEB-platform voor elektrische voertuigen, kan schermen met een neutrale CO2-balans en imponeert met de typische rijdynamiek van een elektrische auto. Bovendien is het model volledig geconnecteerd.
Bij de lancering zal er een speciale reeks ID.3 1ST verkrijgbaar zijn in drie uitrustingsniveaus en met een elektrisch rijbereik tot 420 kilometer (WLTP). Alle ID.3 1ST-versies worden uitgerust met de populairste batterijvariant, die over een nuttige energie-inhoud van 58 kWh beschikt. De seriemodellen zullen later ook verkrijgbaar zijn met een kleinere batterij (45 kWh), met een rijbereik tot 330 kilometer, en een grotere batterij (77 kWh), met een maximaal rijbereik van 550 kilometer. Omdat de wagen compatibel is met snelladers volstaat een half uur laden aan een laadpaal van 100 kW om het rijbereik van de ID.3 1ST met ongeveer 290 kilometer (WLTP) uit te breiden. Daardoor geraakt hij een stuk verder dan tot nog toe mogelijk was in de klasse van de compacte auto’s. Volkswagen zal acht jaar of 160.000 kilometer garantie bieden op de batterijen van de ID.3 als garantie voor een lange levensduur.
De achtste generatie van de Golf neemt de fakkel over en maakt voorsprong dankzij hybridisatie en connectiviteit
Hij is de meest succesvolle Volkswagen aller tijden: de meer dan 35 miljoen keer verkochte Golf. Een fenomeen. De nieuw ontwikkelde achtste generatie is geboren: gedigitaliseerd, geconnecteerd, vooruitziend, intuïtief te bedienen en innovatief geëlektrificeerd. Nooit eerder was een Golf vooruitstrevender. Met vanaf het begin vijf hybride versies elektrificeert hij het compacte segment. Zijn digitale interieurarchitectuur maakt een nieuwe dimensie voor intuïtieve bediening mogelijk. Hij biedt rijondersteuning tot 210 km/u. Als eerste Volkswagen gebruikte hij via Car2X de zwermintelligentie van het verkeer en waarschuwt hij zo anticiperend voor gevaar.
Mild-Hybrid (eTSI). In wereldpremière debuteren drie eTSI’s (milde hybrides) in de Golf. Een riemaangedreven 48V-starter-generator, een 48V-lithium-ionbatterij en de nieuwste generatie van de baanbrekend efficiënte TSI-motoren perfectioneren daarbij de prestaties en doen het brandstofverbruik gevoelig dalen. De altijd met een 7-traps DSG gecombineerde mild-hybride aandrijflijnen kennen een krachtige energierecuperatie en leveren een vermogen van 81 kW (110 pk), 96 kW (130 pk) en 110 kW (150 pk). Het 48V-systeem maakt het bovendien mogelijk om uit te rollen met volledig uitgeschakelde motor en daarbij nog eens brandstof te sparen. Het weer opstarten van de motor gebeurt dankzij het 48V-systeem bovendien duidelijk comfortabeler. Bovendien bieden de eTSI’s dankzij de elektrische boost buitengewoon goede prestaties bij het vertrekken.
Plug-in-Hybrid (eHybrid). Het eHybrid-programma wordt opgedeeld in een op rijbereik geoptimaliseerde versie met 150 kW/204 pk en een op prestaties toegespitste GTE-versie met 180 kW/245 pk (telkens het systeemvermogen). De plug-inhybride aandrijflijn bestaat onder meer uit een 1.4 TSI, de hybride module met elektromotor, een zestraps DSG en een lithium-ionbatterij. De nieuwe batterij onderscheidt zich door een 50 procent grotere opslagcapaciteit (13 kWh) en daardoor een groter elektrisch rijbereik: zo kunnen bijna alle dagelijkse ritten in de stad plaatselijk uitstootvrij worden afgelegd.
Benzine (TSI). De TSI-motoren zijn er in de eerste fase na de marktintroductie in vier vermogens. Ze ontwikkelen 66 kW/90 pk, 81 kW/110 pk, 96 kW/130 pk en 110 kW/150 pk. De versies met 90 en 110 pk zijn 1.0-driecilindermotoren, die voor het eerst in de Golf worden toegepast. De TSI’s met 130 en 150 pk zijn 1,5-litermotoren. Bijzonder aan hen is de tijdelijke cilinderuitschakeling (ACT). Alle motoren tot 130 pk hebben de efficiënte TSI-Miller-verbrandingscyclus en een turbo met variabele geometrie (VTG) gemeenschappelijk. De TSI-motoren zijn standaard gekoppeld aan een manuele versnellingsbak. Vanaf 110 pk zijn ze ook verkrijgbaar als mild-hybride (eTSI) met 48V-systeem en gerobotiseerde DSG-versnellingsbak. Later worden daar nog drie 2.0 TSI-motoren aan toegevoegd voor de Golf GTI, Golf GTI TCR en Golf R en een 1.5 TGI voor aandrijving op aardgas (cng) en benzine.
Diesel (TDI). Volkswagen heeft voor de achtste Golf twee rechtstreeks ingespoten turbodiesels nieuw ontwikkeld. De 2.0 TDI’s ontwikkelen 85 kW/115 pk en 110 kW/150 pk. beide TDI’s zijn verkrijgbaar met een manuele of een DSG-versnellingsbak en in het geval van de 150 pk-versie met vierwielaandrijving 4MOTION. Het rendement van de motoren kon gevoelig worden verbeterd en daardoor daalde ook de CO2-uitstoot. Tegelijk is de motorrespons verbeterd. Dankzij een nieuw Twindosing-SCR-systeem met dubbele AdBlue-injectie wordt de uitstoot van stikstofoxiden bovendien met tot 80 procent gereduceerd in vergelijking met zijn voorganger. De nieuwe TDI’s horen daarmee bij de schoonste verbrandingsmotoren ter wereld. Later volgt nog een performance-TDI in de nieuwe Golf GTD.
T-Roc Cabriolet, was het maar lente!
In de traditie van de Kever en de Golf Cabriolet kiest de T-Roc Cabriolet voor een klassieke stoffen kap. Zo kan de T-Roc Cabriolet de zon bijzonder snel binnenlaten: zijn standaard volautomatische elektrohydraulische kap kan in slechts 9 seconden worden geopend met een centrale knop op de middenconsole, maar ook van buiten de auto door middel van de sleutel met afstandsbediening. Openen en sluiten kan ook rijdend bij snelheden tot 30 km/u.
Er is keuze tussen twee efficiënte benzinemotoren met turbo, met 85 kW/115 pk (200 Nm aan koppel) of 110 kW/150 pk (250 Nm koppel). De 1.0-driecilinder van 85 kW is standaard uitgerust met een manuele zesversnellingsbak, de krachtiger 1.5-viercilinder met 110 pk is daarnaast als optie beschikbaar met een zevenversnellingsbak met dubbele koppeling.
T-Roc R, fun, sportief en safe met de integrale transmissie
De moderne 2.0-motor met TSI-technologie en de intelligente vierwielaandrijving 4MOTION verleent de nieuwe T-Roc R uitmuntende rijeigenschappen. Drukvoeding en directe injectie zorgen reeds bij lage toerentallen voor een indrukwekkend koppel van 400 Nm. Dankzij het brede toerentalbereik beweegt de T-Roc R zich in nagenoeg alle situaties in het optimale prestatiegebied. Het hoogperformante remsysteem garandeert korte remwegen. De DSG 7-versnellingsbak is altijd in de prijs inbegrepen en is speciaal op de sportieve T-Roc R afgestemd. De beproefde vierwielaandrijving 4MOTION verdeelt de overdosis vermogen naargelang van de noodzaak en de wielspin in milliseconden over de voor- en achterwielen. Dat resulteert in een optimale trekkracht, ook bij ongunstige weersomstandigheden zoals regen of sneeuw en op een zware ondergrond.
Op stap met het gezin, naar het werk of op avontuur de wereld rond, de nieuwe T6.1 zet de 70-jarige successtory verder
Hij is het icoon bij uitstek zowel onder de bedrijfsvoertuigen als de gezins- en vrijetijdsvoertuigen: de Bulli Transporter, Caravelle, Multivan en California. Stuk voor stuk bestsellers. Wereldwijd en over zes generaties heen – van T1 tot en met T6 – heeft Volkswagen Bedrijfsvoertuigen bijna twaalf miljoen exemplaren verkocht. Vandaag krijgt de huidige generatie een verregaande update: T6.1. Een icoon in het nieuw. Gedigitaliseerd en geconnecteerd. Nieuw aan boord: een armada aan hulpsystemen, voor het eerst een digitaal dashboard en de jongste generatie infotainmentsystemen van Volkswagen met geïntegreerde simkaart en dus permanente online verbinding. Ook het design van de voorzijde van de auto en het volledige dashboard zijn nieuw, de standaarduitrusting werd uitgebreid. De aandrijving wordt verzorgd door de nieuwste TDI-motor (90 tot 199 pk).
Een van de nieuwe rijhulpsystemen is Side Wind Assist dat standaard wordt voor alle T6.1-modellen. Dit systeem stabiliseert automatisch het voertuig zodra een zijwind met stormkracht begint te blazen. Inzake veiligheid een duidelijke meerwaarde dus.
De 10,25 duim grote Digital Cockpit van de T6.1 zet de nieuwe maatstaf. Het is standaard op de Multivan Highline.
Icoon van stranden in een elektrische versie: de ID. BUGGY
Van boxer tot elektromotor. De parallellen tussen de strandbuggy’s van weleer en de nieuwe ID. Buggy reduceren een tijdspanne van vijf decennia tot een oogwenk: alle buggy’s uit de jaren zestig vertoonden een hoge modulaire variabiliteit. Uitgangspunt was het chassis van de legendarische Kever met achterin een viercilinderboxermotor. Ambachtelijke constructeurs omhulden het onderstel en de aandrijflijn van de Kever met een schaal van glasvezelversterkte kunststof (GVK) en schreven daarmee geschiedenis. De ID. Buggy knoopt bij dit cultconcept aan met de technische mogelijkheden van vandaag. Hier wordt de basis gevormd door het vooruitstrevende MEB-platform. In de bodem van het voertuig zit een hoogspanningsbatterij. Deze lithium-ionbatterij biedt in het geval van de ID. Buggy een capaciteit van 62 kWh om de 150 kW/204 pk sterke elektromotor achterin van stroom te voorzien voor een rijbereik van ongeveer 250 kilometer (WLTP).