In 2013 kwam Renault met een compacte SUV op de markt die gebaseerd was op de vierde generatie Renault Clio. Ondertussen zijn er van de welvarende stads-SUV al anderhalf miljoen exemplaren verkocht en steekt Renault haar meesterstuk in een nieuw jasje. We hebben het natuurlijk over de Renault Captur. De tweede generatie krijgt de verschrikkelijk lastige opgave minstens zo succesvol als zijn voorganger te worden.
Naast de Peugeot 2008 en Nissan Juke had Renault in 2013 nog niet echt concurrentie voor de Captur. Het enorme succes van de wagen creëerde een heel nieuw segment, wat er nu voor zorgt dat er heel wat druk op de nieuwe generatie Captur ligt. Ondertussen zijn er wel meer dan 30 compacte SUV’s die de concurrentiële strijd aangaan met deze auto. De kracht van de Captur is vooral dat het zo wat elke generatie aanspreekt, met dank aan de personalisatiemogelijkheden.
Opvallend is wel dat het kleine schattige aangezicht van de Captur volledig in de vuilbak wordt geworpen. Renault kan haast niet anders want in het huidige overvolle SUV-gamma is er praktisch geen plaats meer voor schattigheid. De Captur is in elk opzicht groter: hij is langer, breder en hoger waardoor hij veel stoerder oogt dan zijn voorganger. Men zou haast vergeten dat het het modulaire CMF-B platform met de nieuwe Clio en Nissan Juke deelt. Om de wagen nog stoerder te doen ogen, beschikt hij enkel over de keuze uit 17-inch, 18-inch of 19-inch wielen en hier komen nog led-koplampen en C-vormige achterlichten bij om het exterieur nog meer hedendaags te doen lijken. Het verlengen van de auto zorgt in de eerste plaats voor een overvloed aan beenruimte voor de achterste passagiers en een kofferinhoud van maar liefst 536 liter. Voorts beschikt die koffer ook over een zeer handige in hoogte verstelbare laadbodem en een hendel dat de achterbank 16 centimeter verschuifbaar maakt om zo eventueel de al enorme bagageruimte nog meer te vergroten.
Binnenin is er niet enkel ruimte zat maar het interieur, dat overwegend bekleed is met zachte materialen, ziet er nog eens zeer goed uit ook. Kenmerkend is nog steeds de hoge zitpositie in grote zachte stoelen. Zo zacht dat je er in weg zakt, misschien niet zo aangenaam voor ellelange ritten met deze Captur. Door de dikke C-stijl en oplopende achterruit is het zicht achter de schouder van de bestuurder ongelooflijk beperkt maar Renault levert tal van hulpsystemen om dit te compenseren. Het nieuwe navigatiesysteem dat we al kennen uit de nieuwste Clio zal ook in deze fonkelnieuwe generatie Renault Captur te vinden zijn, daarnaast zijn er ook enkele semiautonome rijfuncties beschikbaar.
Het CMF-B maakt ook elektrificatie mogelijk, een E-tech plug-in hybride aandrijving zal naast 3 benzine en 2 dieselversies beschikbaar zijn. Men kan kiezen tussen een 103 pk 3 cilinder, een 130 pk 4 cilinder en een 155 pk 4 cilinder voor de benzineversies. Voor de dieselversies is dit de blue dCi 1.5 liter motor met 95 pk of 115 pk. Met gelijke uitrusting is er sprake van grote prijsverschillen tussen de verschillende versies. De basisprijs bedraagt 21 590 euro waarmee de SUV zich middenin zijn segment bevindt, een segment dat de Captur naar mijn mening domineert. Ik denk dat u een 24 à 25 duizend euro mag rekenen voor een leuk uitgevoerde Captur.
Een overvloed aan ruimte en functionaliteit is wat je van de nieuwe generatie Renault Captur mag verwachten. Volgens mijzelf heeft de Renault Captur elke opfrissing die nodig was, gekregen en zorgt de toevoeging van het handige interieur, dat er bovendien zeer goed uitziet, en de nodige technologie ervoor dat de Fransen hun koppositie in dit segment nog wat langer zullen behouden.
Tekst : Kobe Van Herzele (11/2019)
info: www.renault.be