Doet meer met minder en luidt een nieuwe elektrische toekomst in
Soms is ‘minder’ echt ‘meer’. De volledig elektrische XC40-SUV die binnenkort wordt onthuld – meteen het eerste volledig elektrische model van de Zweedse autobouwer – is het bewijs dat je een Volvo kunt verbeteren door er delen uit te halen.
De opmars van elektrische wagens is een van de grootste revoluties in de geschiedenis van de auto. Voor het eerst in meer dan een eeuw tijd rijden auto’s zonder een benzine- of dieselmotor onder de motorkap, maar met een accu in de bodem. De auto zal nooit meer hetzelfde zijn.
Zo hebben volledig elektrische auto’s geen nood aan een uitlaat of een grote radiatorgrille voor de koeling en ontstaan er nieuwe opbergmogelijkheden nu er geen verbrandingsmotor meer onder de motorkap zit.
Anderzijds behoudt de volledig elektrische XC40 wel nog alle kenmerken die van deze wagen een van de populairste modellen maken. De elektrische variant heeft dezelfde elegante Scandinavische stijl die het merk deed herleven en biedt een perfecte harmonie tussen strakke lijnen, gebruiksgemak en functionaliteit.
“Scandinavisch design is gebaseerd op helderheid en minimalisme en de XC40 is daarvan een prachtvoorbeeld”, legt Robin Page, Senior Vice President Design bij Volvo Cars, enthousiast uit. “Het gedurfd profiel, dat nooit eerder zo strak en hedendaags was, is meteen herkenbaar op de volledig elektrische versie. Aangezien de grille overbodig was, hebben we een soberdere en modernere snuit ontworpen. En achteraan heeft het wegvallen van de uitlaat een gelijkaardig effect. Het plan is om die lijn door te trekken in het vervolg van ons elektrificatieverhaal.”
Aangezien een elektrische wagen minder lucht nodig heeft om de motor af te koelen, heeft de XC40 een exclusieve verborgen radiatorgrille in carrosseriekleur gekregen, die de neus van de wagen een uitgesproken visuele identiteit geeft en waarin ook het nieuwe ADAS-sensorplatform (Advanced Driver Assistance Systems) zit.
Eigenaars kunnen een van acht kleuren kiezen voor het exterieur van hun XC40, waaronder een volledig nieuwe optie, Metallic Saliegroen, om te combineren met het standaard dak in contrasterend Zwart. De twee nieuwe velgopties van 19″ en 20″ zorgen voor extra personalisatiemogelijkheden.
In de cabine is een geheel nieuwe, speciaal voor de elektrische wagens ontworpen interface ingebouwd, die de bestuurder de belangrijkste informatie biedt, zoals het laadniveau van de accu. Het Interior Design Pack voegt daar enkele sportieve designelementen aan toe, samen met andere matten uit gerecycleerd materiaal.
De volledig elektrische XC40, die in 2016 voor het eerst werd gepresenteerd onder de naam Concept 40.1, is ook een typisch voorbeeld van intelligente Volvo-engineering. De wagen is gebouwd op het CMA-platform (Compact Modular Architecture), dat Volvo van meet af aan heeft ontwikkeld met elektrificatie in gedachten, en heeft een in de bodem geïntegreerde accu, zonder dat er daardoor minder ruimte is in de cabine.
De XC40 behoudt dus een van zijn grootste troeven: de vele handige en functionele opbergruimtes in de cabine. De tegelijkertijd vernuftige en radicale nieuwe aanpak van het interieurdesign biedt de inzittenden van de XC40 praktische opbergvakken in de deuren en onder de stoelen, een opklapbare haak voor kleine tassen en een verwijderbare vuilnisbak in de middenconsole.
Uniek in de elektrische XC40 is de speciale opbergruimte onder de motorkap (de ‘voorkoffer’). Aangezien een elektrische motor minder plaats inneemt dan een verbrandingsmotor, is daar nu ongeveer 30 liter extra opbergruimte.
Volvo Cars zal de komende weken meer details onthullen over de volledig elektrische XC40 en vervolgens de wagen aan het publiek tonen op 16 oktober.