In
de East Belgian Rally, zaterdag verreden in de regio van Sankt-Vith, zette
Arthur Kerkhove een belangrijke stap richting Belgische titel. Na de vroege
opgave van Dirk Deveux, zijn grootste titelconcurrent, won Kerkhove de
wedstrijd met de Escort BDA die hij voor de gelegenheid gehuurd had. Daarmee
verstevigt Kerkhove zijn leidersplaats in het kampioenschap.
Op de tweede klassementsproef verdwenen de twee Ford Sierra’s Cosworth van de
tabellen. Dirk Deveux moest de strijd staken door schakelproblemen, terwijl
Frank Baert de koppelingskabel brak. Guino Kenis nam de leiding met zijn BMW
M3, maar in de tweede ronde ging hij in de fout, waardoor de ophanging vooraan
brak. Ook streekrijder Michaël Küches moest zijn Opel vroegtijdig aan de kant
zetten.
Arthur Kerkhove liet zich niet op een foutje betrappen. Met de Escort uit de
ateliers van Paul Lietaer nam hij de leiding over van Guino Kenis. Kerkhove,
die nog even onder druk werd gezet door de Duitser Geist die in de slotronde
moest opgeven, behaalde een prachtige overwinning op het uitdagende
parcours: “Ik heb me in het begin van de wedstrijd niet laten opjagen,
want ik wist dat ik gewoon mijn eigen wedstrijd moest rijden om punten te
scoren. Op dit parcours, met erg veel modder in de bochten door het regenweer,
bleef het opletten. Zeker met deze erg krachtige Escort was het een
uitdaging!”
De tweede plaats ging naar Patrick Deblauwe, die op zijn 61ste voor de eerste
keer aan de start stond in Sankt-Vith: “Kerkhove was gewoon een maatje te
sterk vandaag. Misschien ben ik in de regen wat te voorzichtig van start gegaan
en in het donker speelde de leeftijd ook wel een rol. Meer dan tweede plaats
zat er niet in.”
Sascha Oosterlinck behaalde zijn tweede podiumplaats van het seizoen, nadat hij
ook in zijn thuisrally in Tielt goed scoorde. De piloot uit Izegem reed zijn
eigen tempo: “Het parcours lag er erg verraderlijk en modderig bij. Ik
wist dat het een lange en lastige dag zou worden. Rustig blijven en onze eigen
wedstrijd rijden met de Pinto, dat was de juiste strategie!”
Christophe de Leeuw had een gooi kunnen doen naar het podium, maar de
Opel-rijder was te snel op de verbinding, waardoor hij uit koers werd gezet.
Ook Luc Caprasse, vierde, had met zijn Audi Quattro een podiumplaats kunnen
pakken, maar een losgekomen turboslang op de eerste twee proeven kostte hem 6
minuten. Caprasse werd 4de, voor het sympathieke DAF-duo Pierre Jamin en René
Beyers. Zij wonnen opnieuw de klasse HC1 met de DAF Marathon uit 1973.