Nico Verdonck, samen met Marc Basseng, Manuel Lauck en Moritz Oestreich in een Hyundai Veloster N TCR, behaalde de tweede plaats op het podium in categorie TCR van de 24 Uren van de Nürburgring. Hoewel het viertal net naast de overwinning greep, blijft de balans van de Belg eerder positief.
De 24 Uren van de Nürburgring is een mythische en atypische wedstrijd. De beroemde Nordschleife, door Jackie Stewart de Groene Hel genoemd, heeft altijd verrassingen in petto. Dit circuit in het hartje van de Eifel, extreem veeleisend voor mens en machine, dwingt respect en nederigheid af.
Nico, dit jaar onder contract bij Hyundai Motorsport, kent de Nordschleife en de 24 Uren van de Nürburgring erg goed. Deze editie 2019 was geen probleemloze race, maar de Brusselaar blikt terug met veel voldoening.
“We waren bij de snelsten in de categorie TCR, maar we hebben twee grote problemen gehad,” vertelt Nico. “Op zaterdag verloren we een half uur voor het herstellen van een technisch probleem, maar we vochten terug met een feilloze wagen en hadden tegen zondagochtend zelfs de leiding overgenomen in TCR met onze Veloster N TCR. Samen met mijn teamgenoten, ontweken we alle incidenten op de piste, wat niet simpel is in deze wedstrijd, waarin je snel moet zijn, maar ook rekening moet houden met erg veel verkeer (160 wagens!) op het circuit. Onze mecaniciens hebben perfect werk geleverd. Helaas dienden we de leiding terug af te staan op zondagochtend wegens een tweede technisch probleem, maar we finishten toch nog mooi 45ste algemeen en tweede in de categorie TCR. Een heel sterk resultaat voor dit nieuwe model ontwikkeld door Hyundai Motorsport.”
Globaal gesproken, beleefde Nico eens te meer een fantastische ervaring op de Nordschleife.
“Samenwerken met Hyundai Motorsport was een waar genoegen,” lacht de Belg. “De omkadering was hoogst professioneel en ik voelde me heel goed aan het stuur van deze Veloster N TCR. Door de tegenslag van zondagochtend, heb ik het gevoel dat er meer in zat. We hebben duidelijk getoond dat deze wagen het potentieel heeft om te winnen in de categorie. Maar, dat motiveert voor eventuele volgende races!”
Er wachten Nico nog twee grote uithoudingsraces. Samen met Rodrigue Gillion, die hij al sinds eind 2018 coacht, komt hij van 5 tot 7 juli aan de start van de 24U van Portimao. Ter gelegenheid van deze manche van het 24U Series, zal het duo met de Aston Martin Vantage van PROsport Performance de leidersplaats in de categorie GT4 trachten te verdedigen. Een week later staat de langste race ter wereld op de planning van Rodrigue en Nico. De twee mannen rijden in het team van DRM Motorsport de 25 Uren VW Fun Cup. De vakantie is duidelijk nog niet begonnen… tot groot genoegen van Nico Verdonck, die altijd goesting heeft in een volgende race!
Foto’s: Frozenspeed
Follow Nico on: