Europese top versus snelle Belgen
Al jaren aan een stuk hebben de Belgen de heerschappij in zowel de Las Vegas Ypres Historic Rally, meetellend voor het Europees kampioenschap, als de Sas Pils Classics Ypresrally.
Het feit dat Paul Lietaer dit jaar met de Ford Escort Cosworth opteert voor de Masters, legt een nog zwaardere druk op de schouders van de overige landgenoten, zoals Stefaan Stouf en Didier Vanwijnsberghe. Beide rijders trekken de hen toebedeelde favorietenrol in twijfel. Stouf blijft kampen met een nukkige Ford Sierra Cosworth, terwijl Vanwijnsberghe afgelopen weekend pas in de VAS-rally van Wervik zijn eerste meters van het seizoen reed met de Toyota Celica. Didier won weliswaar het Historic-gedeelte, maar gaf eerlijk toe dat hij in droge weersomstandigheden flink wat weerwerk zal krijgen.
Nu de volledige top uit het Europees kampioenschap eind juni aan de start komt in Ieper, zullen onze landgenoten zich van hun sterkste kant moeten tonen. Naast vaste klanten zoals Danny Kerckhof en Christophe Merlevede, kan ook die andere BMW M3-rijder Bjorn Syx wel eens voor de verrassing zorgen. Zowel in de Rally van de Monteberg als de ORC-rally werkte hij zich op tot revelatie. Het valt natuurlijk af te wachten hoe de Ieperse garagist zijn internationaal debuut zal ervaren. Guino Kenis, in laatste instantie ook van de partij, wil ook een gooi doen naar eremetaal met zijn M3 E30. Wim Soenens zal in zijn M3 eerder voor het spektakel kiezen.
En hoe ver geraakt Gino Büx met de Ford Escort MK1 tussen dit pk-geweld? Het is al van 2015 geleden dat hij nog aan de start stond in Ieper. Andere rijders die zeker ook een woordje kunnen meepraten in het gevecht om de ereplaatsen zijn Bart Vanhaverbeke, met de Mercedes vorig jaar al goed voor brons in het nationale gedeelte, Carlo Mylle (Ford Sierra Cosworth), Frank Baert (Ford Sierra Cosworth) en streekrijder Piet Declercq, die er natuurlijk weer bij is met zijn Porsche.
Arthur Kerkhove als BK-leider aan de start
In de Sas Pils Classics Ypresrally is het vooral uitkijken naar de strijd tussen huidig kampioenschapsleider Arthur Kerkhove, die een feilloze eerste seizoenshelft heeft gereden, en zijn voornaamste opponent Dirk Deveux. Laatstgenoemde, voor de gelegenheid bijgestaan door Eddy Smeets, laat de Ford Sierra Cosworth aan de kant staan en neemt terug het stuur van de “oude” Ford Escort in handen.
Er zijn natuurlijk nog andere kanshebbers op de zege in de nationale wedstrijd, die enkel op zaterdag verreden wordt. Denken we daarbij maar aan de Porschisten Patrick Mylleville en Geert Lacour, vorig jaar goed voor een tweede eindplaats. Ook Alain Vermeulen, verlies je best niet uit het oog. De Poperingse BMW-rijder haalde sedert 2015 (toen finishte hij als 2de) de eindmeet niet meer in de Sas Pils Classics Ypresrally en wil daar zo vlug mogelijk komaf mee maken. Stefaan Prinzie ambieert ook de overwinning met zijn Opel Ascona 400.
Bart Ruyssen was vorig jaar met de VW Golf op weg naar een podiumplaats, tot hij in de laatste meters de handdoek moest gooien en zodoende nu mikt op sportieve revanche. Rudi Dekimpe laat de “Eigen kweek”-Opel Kadett voor wat die is en neemt plaats in een Ford Escort MK2, waarmee hij misschien een mooie strijd kan uitvechten met merkgenoten Marijn Hoens en Mathieu Lietaer. Eddy Snaet (Opel Kadett)neemt nog eens zelf het stuur in handen, terwijl de imposante Audi Quattro van Filip Cailliau vooral in natte omstandigheden zich duidelijk kan profileren