Een groots historisch autosportfeest met
157 inschrijvingen!
Binnen 2 weken mogen de organisatoren van de Ypres Rally® regularity in totaal 157 teams aan de start verwelkomen. “Daarmee overtreffen we ruimschoots onze verwachtingen. We hebben stiekem gekeken naar de startlijst van de eerste Legend Boucles de Spa en zijn trots om dat aantal meteen te verbeteren. Maar laat ons duidelijk zijn, buiten het feit dat beide wedstrijden een 100% historisch karakter hebben, gaan we elkaar niet voor de voeten lopen en gaan we elk onze weg op. Terwijl ze bij de seizoensopener in ‘de Legends’ afgesloten klassementsproeven voorschotelen willen wij bij de seizoensafsluiter in Ieper het concept van een geheim parcours en regelmatigheidsproeven op openbare weg, zoals de oorsprong van de rallysport het wil, hanteren,” vertelt Bjorn Vanoverschelde, General Secretary van de Ypres Rally® regularity. Wie als eerste het palmares mag openen en zijn naam mag toevoegen aan de historie van de Ypres Rally® weten we zondag 2 december rond de klok van 14 uur op het finishpodium te Ieper.
Rallymen versus specialisten
De strijd om de overwinning zal bijzonder intens zijn. Maar liefst 20 kandidaat-winnaars staan aan de start. Opmerkelijk is ook de deelname van enkele “rallymen” die het zullen opnemen tegen de regularity specialisten. Jochen Claerhout zal met zijn Lancia Stratos de eer hebben om op vrijdagavond de weg te openen! Johan Gitsels, winnaar van de Ypres Rally in 2014, 2015 en 2016 aan de zijde van Freddy Loix, is zich de afgelopen jaren gaan verdiepen in de regularity rally’s samen met zijn navigator Walter Op ’t Roodt en neemt het op in een Porsche 911. Nog meer Porsche geweld, maar dan een historische Porsche 356, is er voor Tim Van Parijs. Hij komt niet aan de start met zijn vaste navigator Kurt Heyndrickx, want die neemt voor de gelegenheid zelf het stuur in handen van… een Porsche 911. BMW-rallyrijder Guino Kenis komt op zijn beurt aan de start met de talentrijke navigator Georges Van Oosten die in 1979 (aan de zijde van Gustavson) en 1994 (aan de zijde van Ferreyros) derde werd in de Ieperse rally.
Onder de specialisten is één naam naar voor schuiven moeilijk. Belangrijkste kandidaten zijn ongetwijfeld Adriaens-Moors, Appleton-Appleton, Baugnée-Piret, Berteloot-Cancel, Deflandre-Noelanders, Deklerck-Pyck, Delhez-Gully, Delince-Ninane, Holvoet-Albert, Hontoir-Peeters, Jacquet-Remion, Mylle-Titeca, Reuter-Vandevorst, Van Peer-Chapa, Van Vooren-Deplancke, Verhelle-Thirionet & Verstraete-Stéphenne.
Het gevaar uit het buitenland mogen we vooral verwachten van Appleton-Appleton (Morris Cooper S – GBR), Berteloot-Cancel (Porsche 911 SC – FRA), Godfrey-Godfrey (MG B – GBR), Heinz-Stoll (Mercedes Benz 280 SLC – GER), Horsburgh-Preston (Morris Mini Cooper S – GBR), Martens-Dupont (Volvo PV 444 – CHE) en Wright-Wright (Renault 4CV – FRA).
Naast de teams die hun ambities niet onder stoelen of banken steken, kent het veld ook een grote variatie aan deelnemende wagens. De Porsches, Ford Escorts en Opels zullen afgewisseld worden met onder andere Alfa Romeo GT Junior, MG B, Ford Anglia, Saab 99, NSU 1000, Opel Monza, Peugeot 104ZS, Lancia Fulvia, Citroën Dyane, Volvo 123GT, BMW 2002, Lancia Delta, Audi Quatro, Lancia Stratos, enz. Zoals beloofd, een groots historisch autosportfeest in een sfeervolle en rallygekke omgeving!
Gratis toegang voor het publiek
Hoewel de wedstrijd in het teken staat van het geheime parcours zullen de organisatoren enkele dagen voor het evenement -op 26 november om precies te zijn- verschillende publiekspunten vrijgeven. Een ideale tool om de deelnemers aan het werk te zien op één van de regelmatigheidsproeven of servicebeurten “on the field”.