Wie de stad Dresden met al zijn prachtige monumenten en kerken (heropgebouwd na de verwoestende bombardementen in 1945) bezoekt moet zeker ook eens kijkje nemen in de ‘gläserne Manufaktur’.
Deze ultramoderne fabriek met zijn glazen gevels werd in 2001 opgetrokken door Volkswagen om er het topmodel Phaeton te produceren.
Ontworpen door het Berlijnse architectenbureau Henn & Pichler bevindt het complex zich in het gebied van de ‘grosse Garten’ in de nabijheid van de Zoo en de ‘botanischer Garten’.
De Phaeton, VW’s topmodel, was een project van Ferdinand Piëch die Volkswagen hiermee wilde positioneren tussen de andere premium-merken. Door zijn eerder anoniem en banaal uiterlijk werd de Phaeton echter nooit het door Piëch nagestreefde succes. Tijdens de 15-jarige bouwtijd (2002-2016) bleek de Phaeton door zijn lage verkoopscijfers verlieslatend en kende, ironisch genoeg, pas een opleving op het eind van zijn carrière toen de verlengde Phaetons in China in behoorlijke aantallen van de hand gingen. Om de productiekosten enigszins te drukken werd het D1 onderstel van de Phaeton ook gebruikt voor de Bentley Continental GT/ GTC/ Flying Spur en ten dele voor Porsche’s Panamera. In de fabriek werd later ook de XL1, het 1 liter project van VW, gebouwd. Een andere financiële kater voor het merk uit Wolfsburg…
Bij de opening in 2002 was de aanwezige pers verbluft door de glazen wanden en de bijna klinisch propere productiehallen waar de bodem met parket (!) bedekt was. Dat was mogelijk omdat de fabriek in hoofdzaak assembleerde en het voorafgaande lawaaierige en ‘vuile’ werk (persen, lassen, slijpen enz.) in de VW-fabriek in Zwickau plaats vond. Vanuit Zwickau werden de onderdelen immers via goederentrams, de zogenaamde CarGoTram, tot in Dresden aangevoerd.
Nu de Phaeton uit productie is wordt in de ‘gläserne Manufaktur’ de E-Golf van VW gebouwd. Wie wil kan de fabriek bezoeken en kijkt daarvoor best op de site www.glaesernemanufaktur.de
Tekst en foto’s: Vincent Arpons.