3, 2, 1…Go!!!
De shakedown voor de deelnemers aan de Las Vegas Ypres Historic Rally en de Sas Pils Classics Ypres rally heeft woensdagavond alvast de goede toon gezet voor het veelbelovende autosportweekend in de Westhoek. Voor velen oogde het wel vreemd dat ze na woensdagavond Boezinge verlaten en hun tenten moeten opslaan in de buurt van de Menenpoort in Ieper, de nieuwe start-en aankomstplaats van het Historic-gebeuren.
Heel wat rijders grepen deze rit aan om de wagen aan een laatste ultieme test te onderwerpen. Helaas niet altijd met positieve gevolgen. Wouter De Keyser moest de VW Golf vlug aan de kant plaatsen met een technisch, maar zeker niet onoverkomelijk probleem. Erger lijkt het te worden voor Tim Pearcey en Frederic Chambon, die beiden met serieuze motorproblemen sukkelden. Voor Pearcey zag het er zelfs naar uit dat er een trip naar Engeland inzat om de nodige wisselstukken ter beschikking te hebben. De Engelsman, die toch tot één van de favorieten gerekend wordt in de Sas Pils Classics Ypresrally, stelde zelfs zijn deelname in vraag.
Voor sommigen was de shakedown veeleer bedoeld als een soort “acte de présence” om de sponsors te plezieren, anderen probeerden toch nog de finesses van de wagen onder de knie te krijgen.
Enkele reacties:
Didier Vanwijnsberghe: “Schijnbaar heb ik het moeilijker dan gedacht om een vierwielaangedreven wagen onder de knie te krijgen. Waar is de tijd van de Escort? Als zijn wagen het uithoudt, dan is Stefaan Stouf voor mij in de Las Vegas rally de grote favoriet. Het zal voor ons knokken worden voor de ereplaatsen, en me misschien eens meten met de Fin Latvala in een gelijkaardige Celica.”
Stefaan Stouf: “De Ford Sierra Cosworth was vandaag pas om half vijf klaar. Vlug nog enkele keren op de weg Ieper-Boezinge gereden om te wennen, zodat deze shakedown vooral werken zal worden om de wagen in optima forma te krijgen. Als alles goed zit willen we ten volle de strijd met Paul Lietazer aangaan.
Paul Lietaer: “Na Wervik konden wij echt ontspannen naar deze rally toeleven. Na meer dan 30 deelnames mag je nog altijd niet zeggen dat je het parcours kent. Zo zijn er dit jaar bijvoorbeeld enkele nieuwe stukken en is er een nieuwe proef in Vleteren. Tactiek zal zijn om van bij de start met het mes tussen de tanden te starten.”
Harri Toivonen: “Ik wil een eerbetoon brengen aan mijn vader Pauli, die 50 jaar terug Europees rallykampioen werd. Persoonlijk vind k het spijtig dat we niet zoveel kilometers mogen afwerken als de moderne jongens, waar ik met bijzondere interesse mijn goede vriend Thierry Neuville zal volgen.
Guino Kenis: “De toppers in het FIA-gedeelte zullen voor mij een stukje te snel gaan en hebben bovendien een enorme parcourskennis, waar ik niet over beschik met amper twee vroegere deelnames. Een top-5 zou mij al een hele voldoening brengen.
Patrick Mylleville: “Na de technische problemen in Wervik mag ik niet klagen over de houding van de Porsche tijdens deze testrit. Ik mik op een stekje bij de beste vijf nationale rijders, en al wat meer is zal mooi meegenomen zijn.”
Alain Vermeulen: “Eindelijk is de BMW M3 klaar, al ben je dat nooit zeker met een groep A-wagen. Ondanks het feit dat ik wat competitieritme ontbreek, wil ik me niet laten veroordelen tot een tweederangsrol.”
Christophe Merlevede: “Het wordt sowieso een boeiende strijd met mensen als Dirk Deveux, Vermeulen, Mylleville en reken daar ook maar Tim Pearcey en Frederic Chambon bij, als de problemen bij hen tenminste opgelost raken.”