Nieuwe Ford Edge introduceert EcoBlue Bi-Turbo met 238 pk en innovatieve rijhulpsystemen

De nieuwe Ford Edge SUV beleeft zijn Europese debuut in zijn sportieve ST-Line-uitvoering en introduceert innovatieve rijhulpsystemen, krachtige nieuwe motoren en een hoogwaardige comfortuitrusting.
 Fords 238 pk sterke 2,0-liter EcoBlue dieselmotor biedt een nieuw bi-turbosysteem dat het koppel bij lage toeren, het raffinement en de efficiëntie ten goede komt.
 Post-collision Braking, Evasive Steering Assist en Adaptive Cruise Control met Stop-and-Go en Lane Centering Assist voeren het complete technologiepakket aan.
 SYNC 3 met 8”-aanraakscherm garandeert de connectiviteit onderweg. Een hoogwaardig B&O Play-audiosysteem van 1.000 watt en een draadloze smartphone-lader zijn eveneens verkrijgbaar.
 De sportieve Edge ST-Line biedt een gespierde stijl met Ford Performance-accenten, inclusief 20”-velgen en een volledige afwerking in koetswerkkleur, een sportief afgestelde ophanging en Fords intelligente vierwielaandrijving (Intelligent AWD)


Sint-Agatha-Berchem, 21 februari 2018 – Ford onthult vandaag zijn nieuwe Sport Utility Vehicle (SUV) Ford Edge voor Europese klanten, de meest technologisch geavanceerde SUV die Ford ooit heeft gebouwd.
De nieuwe Ford Edge biedt een compleet gamma rijhulpsystemen met camera- en sensortechnologie, ontworpen om ritten comfortabeler en minder stresserend te maken en om bestuurders te helpen om de gevolgen van aanrijdingen te beperken. Voorbeelden daarvan zijn het Europese debuut van Post-Collision Braking, Evasive Steering Assist en Adaptive Cruise Control met Stop-and-Go en Lane Centring Assist.
De nieuwe Edge introduceert ook een krachtige en zuinige nieuwe bi-turboversie van Fords 2.0 EcoBlue-dieselmotor, die aan een nieuwe achttrapsautomaat wordt gekoppeld voor moeiteloos cruisen.
De nieuwe Edge, die wordt voorgesteld in zijn sportieve ST-Line-uitvoering, maakt een duidelijk statement met zijn  opgewaardeerde stijl vooraan en achteraan, zijn brede radiatorrooster, zijn volledige afwerking in koetswerkkleur (inclusief de lage zijschorten) en zijn standaard gemonteerde 20” lichtmetalen velgen.
“De nieuwe Ford Edge helpt klanten om stop-startverkeer moeiteloos het hoofd te bieden dankzij onze meest geavanceerde rijhulpsystemen ooit en om comfortabel te cruisen dankzij onze geraffineerde en zuinige nieuwe 2.0 EcoBlue-dieselmotor en achttrapsautomaat. Zo werpt hij zich op als ons meest meeslepende model ooit voor het groeiende aantal Europese klanten dat overschakelt op SUV’s,” aldus Roelant de Waard, vice-president Marketing, Sales and Service bij Ford of Europe.
Intelligente SUV voor een intelligente wereld
De nieuwe Ford Edge introduceert drie nieuwe rijhulpsystemen van Ford in Europa:
 Post-Collision Braking helpt de impact van mogelijke aanvullende botsingen te reduceren door na een eerste botsing automatisch een gematigde remdruk te leveren.
Zo wordt het voertuig vertraagd, waardoor letsels voor de inzittenden en verdere schade aan de wagen kunnen worden verminderd.
 Evasive Steering Assist helpt bestuurders stilstaande of tragere voertuigen te omzeilen, om botsingen te vermijden. Evasive Steering Assist werkt zowel bij lage als hoge snelheden. Het gebruikt radartechnologie en een camera om langzamere en stilstaande voertuigen in de rijrichting te detecteren en biedt stuurondersteuning om een
voertuig te ontwijken wanneer een aanrijding dreigt.
 Adaptive Cruise Control met Stop-and-Go en Lane Centring Assist helpt de wagen om een comfortabele rijafstand aan te houden ten opzichte van voorliggers en vermindert stress tijdens lange ritten op rustige wegen door de auto netjes in het midden van zijn rijstrook te houden.
Andere rijhulpsystemen die camera’s, radarsensoren en ultrasone sensoren gebruiken om de stress voor bestuurders te beperken, zijn onder meer Adaptive Front Lighting System, Blind Spot Information System, Glare-Free Highbeam, Intelligent Speed Limiter, Lane Keeping Alert, Pre-Collision Assist with Pedestrian Detection en Traffic Sign Recognition.
Rijden en parkeren in steden en druk bebouwde zones wordt comfortabeler en minder veeleisend met voorzieningen zoals Cross Traffic Alert, Ford Adaptive Steering, Active Park Assist with Perpendicular Parking, Side Parking Aid en Park Out Assist, dat bestuurders helpt om weg te rijden uit parkeerplaatsen.
Krachtige, geraffineerde prestaties
De nieuwe Edge gebruikt de nieuwste motortechnologieën van Ford om moeiteloze prestaties te verenigen met een optimale efficiëntie en CO2-uitstoot.*
Fords nieuwe 2.0 EcoBlue-bi-turbodieselmotor levert het vermogen, het koppel en de prestaties van een veel grotere motor in combinatie met het geoptimaliseerde brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van een kleinere motor.
De nieuwe EcoBlue-dieselmotor, die voor het eerst een beroep doet op een geavanceerde dubbele turbo, behoudt de hoogtechnologische brandstofinjectie en wrijvingsarme EcoBluearchitectuur, om aan de strenge Euro 6-emissienormen te voldoen.
De 238 pk sterke 2.0 EcoBlue-bi-turbodieselmotor van de nieuwe Edge wordt gekoppeld aan de Ford Intelligent All Wheel Drive en verzekert een optimaal koppel bij lage toerentallen en uitstekende NVH-waarden (lawaai, trillingen en schokken), terwijl hij tegelijk vloeiende en lineaire acceleratieprestaties biedt voor een comfortabele rijervaring.

Een kleine hogedrukturbo en een grotere lagedrukturbo werken serieel bij lage toerentallen voor een alertere respons en een hoger koppel. Bij hogere toerentallen werkt de grotere turbo alleen, om de boost te creëren die nodig is om het maximumvermogen te leveren.
De verbeterde turbo en uitlaatspruitstukken bevatten ongeveer 30 procent nikkel voor een optimale weerstand tegen de hoge temperaturen tot 860 graden Celsius afkomstig van het biturbosysteem.
Bovendien beschikt hij over een waterkoeling voor de turbolagers en de behuizing van de lagedrukturbo.
Fords 2.0 EcoBlue-motor, die standaard wordt uitgerust met een Auto Start-Stop-systeem, wordt in de nieuwe Ford Edge ook leverbaar in een versie met 190 pk, handgeschakelde zesversnellingsbak en Ford Intelligent AWD.
Die nieuwe achttrapsautomaat van Ford werd ontwikkeld om het brandstofverbruik verder te optimaliseren en responsieve prestaties te combineren met soepele en snelle schakelovergangen.

De transmissie, die werd afgesteld op de Europese verwachtingen,
beschikt over:
 ‘Adaptive Shift Scheduling’, dat de individuele rijstijl analyseert om de timing van de schakelovergangen te optimaliseren. Het systeem houdt ook rekening met stijgende en dalende hellingen en snelle bochten en past het schakelgedrag aan voor een stabielere, aangenamere en meer verfijnde rijervaring.
 ‘Adaptive Shift Quality Control’, dat gegevens van de auto en zijn omgeving evalueert om de koppelingsdruk bij te regelen voor consistent vloeiende schakelovergangen. De technologie kan bovendien ook de soepelheid van de schakelovergangen afstemmen op de rijstijl.
Sportieve Edge ST-Line
Fords ST-Line-gamma, dat is ontworpen voor klanten die gesteld zijn op het sportieve imago van Fords ST-modellen, koppelt een stijl met Ford Performance-raceaccenten aan krachtige motoren.
De nieuwe Edge ST-Line beschikt over een gedurfde en dynamische koetswerk- en interieurstijl
met:
 een afwerking in koetswerkkleur voor de onderkant van de deuren, de vleugels en de flanken en een unieke zwarte afwerking voor de horizontale spijlen en de rand van het bovenste radiatorrooster.
 hoogwaardige gelakte aluminium velgen van 20” (standaard) of 21” (optie).
 een dubbele uitlaat met verchroomde eindpijpen.
 in tien richtingen elektrisch verstelbare Miko®-Dinamica-voorzetels met deels geperforeerde lederen afwerking.
 een stuur in geperforeerd leder en een versnellingspook met rode stiknaden voor de handgeschakelde modellen.
 aluminium sportpedalen, een zwarte hemelbekleding en hoogwaardige vloermatten in velours.
De sportief afgestelde ophanging tilt de rijervaring van de nieuwe Edge ST-Line naar een nog hoger niveau en wordt bijgestaan door op het stuur gemonteerde schakelhendels voor de snel schakelende achttrapsautomaat en de Adaptive Steering-technologie van Ford. Die technologie  optimaliseert de stuurrespons en maakt de nieuwe Edge wendbaarder door de stuurverhouding voortdurend aan te passen aan de rijsnelheid.
Geconnecteerd en comfortabel interieur
Een optioneel draadloos laadoppervlak in het vooruitstrevende mediavak van de nieuwe Ford
Edge maakt het mogelijk om compatibele toestellen draadloos op te laden. Fords communicatie- en entertainmentsysteem SYNC 3– dat zonder meerprijs compatibel is met Apple CarPlay en Android Auto™ – stelt bestuurders in staat om aangesloten smartphones, het audiosysteem, het navigatiesysteem en de airconditioning te bedienen met gesproken commando’s en het 8”-aanraakscherm.
Ook kunnen klanten hun audio-ervaring nog verder opwaarderen met het hoogwaardig soundsysteem B&O Play, dat speciaal werd afgestemd op het interieur van de Edge. Het systeem gebruikt een tienkanaals digitale klankverwerking om elke luidspreker te controleren en bij te regelen, voor een gelijkmatige klankverspreiding doorheen het interieur. Voor een nog meer omhullende audio-ervaring biedt Ford ook een optioneel surroundsysteem.
De nieuwe Edge is bovendien uitgerust met een nieuw, volledig configureerbaar digitaal 3Dinstrumentenbord,
waarmee bestuurders de lay-out van de snelheidsmeter, toerenteller en voertuiggegevens kunnen afstemmen op hun persoonlijke voorkeuren. Ze krijgen zelfs de keuze uit zeven kleuren, terwijl het geheel toch eenvoudig en elegant oogt. Andere optionele comforten gemakstechnologieën zijn het glazen panoramadak over de volledige lengte, de
verwarmbare en gekoelde voorzetels, de verwarmbare achterbank en het verwarmbare stuurwiel.
Met zijn harmonieuze, hoogwaardigere materialen en zijn baanbrekende design ademt het ruime interieur van de nieuwe Edge een hoogwaardig gevoel. De hertekende middenconsole omvat een nieuwe draaiknop die als versnellingspook fungeert voor de achttrapsautomaat.
Daardoor komt er ruimte vrij op de middenconsole, is het draadloos laadoppervlak gemakkelijker toegankelijk en krijgt het geheel een modernere en meer verfijnde look.
De klassieke handremgreep werd vervangen door een elektrische parkeerremknop, die de ruimte in de middenconsole helpt te maximaliseren. Zo bleef er plaats over voor verstelbare bekerhouders en een diep opbergvak waarin de inzittenden boeken, speelgoed en tablets kwijt kunnen. Een nog groter handschoenkastje met draaideksel bevindt zich onder het dashboard en ook bovenaan het instrumentenbord zijn opbergruimten voorzien.
Compleet gamma
De volledig nieuwe Edge zal in Europa worden aangeboden in de hoogwaardige Vignaleuitvoering,
de stijlvolle Titanium-versie, het royaal uitgeruste Trend-model en natuurlijk de sportieve ST-Line.
Visuele updates aan het gamma zijn onder meer het bredere radiatorrooster met een unieke afwerking voor elk uitrustingsniveau en het opgefriste dashboard. Samen creëren ze een atletische en moderne look. De standaard led-koplampen en -achterlichten kunnen nog worden aangevuld met optionele led-dagrijlichten. De hertekende motorkap oogt voortaan breder en meer gespierd.
Recordverkoop

Fords SUV-verkoop ging in 2017 met 24 procent omhoog dankzij de ongeëvenaarde cijfers voor de EcoSport, de Kuga en de Edge. Ford verkocht 230.600 SUV’s in de loop van het jaar, wat overeenkomt met bijna 20 procent van de totale Ford-verkoop in Europa. Sinds zijn lancering in 2016 werden ook al meer dan 26.000 nieuwe Edge SUV’s verkocht in Europa, waarvan 16.000 in 2017.
De nieuwe Ford Edge SUV wordt later dit jaar verkrijgbaar in Europa.