- Tucson blijft meest verkochte SUV in België in 2017 met 10.324 inschrijvingen
- In 2017 was 64% van de verkochte Tucsons een diesel.
- In 2018 is maar liefst 75% van de gevraagde Tucson-offertes op de Brussels Motor Show er een voor een benzineversie.
- Vooral particuliere kopers keren diesel de rug toe.
Bij de start van de Brussels Motor Show zijn er meteen enkele opvallende trends te noteren bij Hyundai. De nog steeds groeiende interesse voor SUV’s is alvast geen verrassing. Hyundai heeft 4 verschillende SUV’s in het gamma en uit de opgemaakte offertes op de stand en in het Hyundai dealernetwerk blijkt dat de SUV’s rage nog lang niet voorbij is.
Meer C-SUV dan B-SUV
Hyundai heeft al geruime tijd de meest verkochte SUV van België in haar gamma. De Tucson voert de SUV-hitlijst aan met 10.324 inschrijven in 2017 (Bron: Febiac). Ook op de tweede plaats staat een C-SUV model, de derde meest verkochte SUV is een maatje kleiner (B-SUV)
- Hyundai Tucson: 10.324 inschrijvingen in 2017
- BMW X1: 9.087
- Renault Captur: 8.732
- Peugeot 2008: 8.256
- Peugeot 3008: 7.498
- Nissan QashQai: 7.215
- VW Tiguan: 7.196
- Dacia Duster: 6.483
- Opel Mokka X: 6.313
Op het autosalon van Brussel lanceert Hyundai haar eerste SUV in het B-segment, de Kona. De interesse voor deze compacte SUV in het B-segment is meteen heel groot, maar het valt toch op dat de grotere Tucson (C-SUV) veel meer aanhang geniet: 65% van de SUV bestelbonnen is in het voordeel van de Tucson.
Diesel op de terugweg
De Kona is vandaag enkel beschikbaar met benzinemotoren, maar de Tucson biedt naar goede gewoonte beide brandstofmogelijkheden. En hier valt wellicht de meest opvallende trend te noteren; binnen de Tucson-verkoop gaat het dieselaandeel drastisch achteruit. In 2016 en 2017 hadden nog 64% van de verkochte Tucson een diesel onder de motorkap, maar dit jaar lijken de rollen finaal omgedraaid. Maar liefst 75% van de gevraagde Tucson prijsoffertes is er een voor een benzineversie. Die trend zet zich door op het niveau van effectieve bestellingen; momenteel noteren we bij de effectieve bestellingen 42% diesel en 58% benzine, maar dat cijfer kan nog gaan schommelen naarmate offertes worden omgezet in effectieve bestellingen.
Tot slot valt het op dat vooral de particuliere koper massaal voor benzineversies kiest. De Tucson is ook een populaire bedrijfswagen, en daar kiest men toch nog meer voor de fiscaalvriendelijke 1.7 dieselmotor met tweewielaandrijving. De particulier kiest dus tegenovergesteld, en dat zien we overigens ook bij de klassieke personenwagens waar de interesse voor diesels eveneens spectaculair daalt.